Citat:
Ursprungligen postat av
The-Undisputed
På vilket sätt "tror" han sig vara den allsmäktige? om han nu är gud och skaparen.
Han är skaparen utav den fysiska världen. Bortom denna värld finns den riktiga guden, varav Satan/Lucifer kom ifrån för att försöka befria oss från Demiurgen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Inga problem för mig, jag har tidigare haft en flört med gnosticismen och är fortfarande sympatisk inställd till den.
Men en hövlig förfrågan: Kan du vara väldig noga med förklara vem och vad 'gud' och Satan är i mainstream kristendom och kristen gnosticism? För dom som är obekanta med gnosticismen kan det vara svårt att se vem som är vem och vad dom är, eftersom dessa karaktärer har delvis samma namn, men olika funktioner i mainstream och gnosticism.
Jag måste börja med att säga att jag inte är en traditionell kristen gnostiker. Vanlig kristen gnosticism skiljer sig väldigt från min världsbild.
Jag respekterar dock och anser den som väldigt viktigt för min tro. Många religioner har inspirerat mig men gnosticismen och judeo-kristendomen mest utav allt.
Gud/Demiurgen anser jag vara den som förhindrar oss från att vara fria, han som har skapat mänskligheten och har satt oss i dessa köttsliga fängelse. Han är den Gud som benämns i Bibeln, etc.
Satan är motpolen av Demiurgen. Han är den som aktivt och tankelöst motarbetar Demiurgens skapelser och ordning samt är en av de krafter som genom gnosis (kunskap för de som inte vet) kommer leda oss till den sanna Guden (HVHY).
All ''ondska'' i denna värld såsom mord, våldtäkt, självmord är Satans verk och kan ses som Djävulen manifesterat. Kain kan ses som det förs exemplet på detta, någon som aktivt hatade och motarbetade Demiurgen, genom att döda sin egen broder. Lucifer var också detta eftersom han korrupterade en del av Guds änglar att vara i enighet med honom.
Hoppas att detta svarade på dina frågor.