2015-04-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Undisputed
Vad jag vet så kan inte djävulen skapa något, men däremot kan han orsaka kaos och förstörelse i allting, som människokroppar...så att man får allvarliga sjukdomar.

Det är det jag menar. Han ''infekterar'' människor med det och på så sätt hindrar människor att avla och strider mot Demiurgens tyranni.
Citera
2015-04-25, 23:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Det är det jag menar. Han ''infekterar'' människor med det och på så sätt hindrar människor att avla och strider mot Demiurgens tyranni.

Vad jag kan se talar du från ett gnosticistisk underlag. Är det korrekt?
Citera
2015-04-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad jag kan se talar du från ett gnosticistisk underlag. Är det korrekt?

Ja. Den kristna gnosticismen har inspirerat mig väldigt mycket.
Citera
2015-04-25, 23:06
Medlem
Citat:
Vad är en Demiurg? en skapare som inte har koll på sin skapelse eller?.
Citera
2015-04-25, 23:09
Medlem
Citat:
Vad är en Demiurg? en skapare som inte har koll på sin skapelse eller?.

Demiurgen ( i detta fall YHVH/Gud) är den som har skapat den fysiska världen och kontrollerar den. I min mening, är han på ett sätt en blind och ignorant ''Gud'', som tror att han är den som är en allsmäktige.
Citera
2015-04-25, 23:11
Medlem
Citat:
Demiurgen ( i detta fall YHVH/Gud) är den som har skapat den fysiska världen och kontrollerar den. I min mening, är han på ett sätt en blind och ignorant ''Gud'', som tror att han är den som är en allsmäktige.
På vilket sätt "tror" han sig vara den allsmäktige? om han nu är gud och skaparen.
Citera
2015-04-25, 23:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja. Den kristna gnosticismen har inspirerat mig väldigt mycket.

Inga problem för mig, jag har tidigare haft en flört med gnosticismen och är fortfarande sympatisk inställd till den.

Men en hövlig förfrågan: Kan du vara väldig noga med förklara vem och vad 'gud' och Satan är i mainstream kristendom och kristen gnosticism? För dom som är obekanta med gnosticismen kan det vara svårt att se vem som är vem och vad dom är, eftersom dessa karaktärer har delvis samma namn, men olika funktioner i mainstream och gnosticism.
Citera
2015-04-25, 23:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
På vilket sätt "tror" han sig vara den allsmäktige? om han nu är gud och skaparen.

Demiurgen anses inte vara "the primary cause" i gnosticismen.
Citera
2015-04-25, 23:17
Medlem
Citat:
Demiurgen anses inte vara "the primary cause" i gnosticismen.
Jag är inte direkt bekant med gnosticism.
Men personligen så tror jag på en skapare/Gud, som har makt till att göra vad denne vill.
Citera
2015-04-25, 23:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är inte direkt bekant med gnosticism.
Men personligen så tror jag på en skapare/Gud, som har makt till att göra vad denne vill.

En del makt anses demiurgen ha på sitt skapelses-hemmaplan. Men ingen "utanför" detta.
Citera
2015-04-25, 23:24
Medlem
Citat:

Han är skaparen utav den fysiska världen. Bortom denna värld finns den riktiga guden, varav Satan/Lucifer kom ifrån för att försöka befria oss från Demiurgen.

Citat:
Inga problem för mig, jag har tidigare haft en flört med gnosticismen och är fortfarande sympatisk inställd till den.

Men en hövlig förfrågan: Kan du vara väldig noga med förklara vem och vad 'gud' och Satan är i mainstream kristendom och kristen gnosticism? För dom som är obekanta med gnosticismen kan det vara svårt att se vem som är vem och vad dom är, eftersom dessa karaktärer har delvis samma namn, men olika funktioner i mainstream och gnosticism.

Jag måste börja med att säga att jag inte är en traditionell kristen gnostiker. Vanlig kristen gnosticism skiljer sig väldigt från min världsbild.
Jag respekterar dock och anser den som väldigt viktigt för min tro. Många religioner har inspirerat mig men gnosticismen och judeo-kristendomen mest utav allt.

Gud/Demiurgen anser jag vara den som förhindrar oss från att vara fria, han som har skapat mänskligheten och har satt oss i dessa köttsliga fängelse. Han är den Gud som benämns i Bibeln, etc.

Satan är motpolen av Demiurgen. Han är den som aktivt och tankelöst motarbetar Demiurgens skapelser och ordning samt är en av de krafter som genom gnosis (kunskap för de som inte vet) kommer leda oss till den sanna Guden (HVHY).
All ''ondska'' i denna värld såsom mord, våldtäkt, självmord är Satans verk och kan ses som Djävulen manifesterat. Kain kan ses som det förs exemplet på detta, någon som aktivt hatade och motarbetade Demiurgen, genom att döda sin egen broder. Lucifer var också detta eftersom han korrupterade en del av Guds änglar att vara i enighet med honom.

Hoppas att detta svarade på dina frågor.
Citera
2015-04-25, 23:26
Medlem
Citat:
En del makt anses demiurgen ha på sitt skapelses-hemmaplan. Men ingen "utanför" detta.
Haha får väl ta och läsa lite om detta så man förstår tankesättet.
Men vars ligger stödet för att Bibelns Gud ska vara en demiurg?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in