2015-04-25, 18:35
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tror man måste skaffa dispens då. Finns blankett för läkarintyg. Handlar om att man ska kunna känna när det kommer så man inte är en fara för andra som jag förstår det.

Läkaren är enligt lag skyldig att rapportera in om man är olämplig som förare.

Var väl nån snubbe här på flashback som trodde han hade diabetes men inte vågade gå till läkaren då han var rädd för just detta

Tror du refererar till mig.
Jag har inge sjukdomar som jag vet om! Menar bara att det vore rätt trist om jag blir av med mitt tungkort för att jag vill bli taxinisse. Genom läkarbesöket
Men jag har inge symptom eller nåt som säger att jag har diabetes. Men mitt sockerintag är rätt mäktigt.
Men jag va lite intresserad rent allmänt hur läkarundersökning går till.
Citera
2015-04-25, 18:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Tror du refererar till mig.
Jag har inge sjukdomar som jag vet om! Menar bara att det vore rätt trist om jag blir av med mitt tungkort för att jag vill bli taxinisse. Genom läkarbesöket
Men jag har inge symptom eller nåt som säger att jag har diabetes. Men mitt sockerintag är rätt mäktigt.
Men jag va lite intresserad rent allmänt hur läkarundersökning går till.

Kanske det var. Minns inte riktigt.

Förstår att det måste kännas ångestfullt men det är det väl kanske för ens och andras bästa liksom.
Citera
2015-04-25, 19:05
Medlem
Yggdrasil12s avatar
[quote=Bbobi|53128192]Nu vet jag inte hur det fungerar med garantilönen om man bara kör 50%. Men är det så enkelt att du får 50% av den så blir det alltså 9259kr/mån (om Stockholm).

Tack för informationen du just gav Jag pluggar och pluggar febrilt när jag är ledig från mitt vanliga jobb.

Tänkte kolla med dig vad du tror man kommer köra in om jag jobbar i 2-5h om dagen efter mitt vanliga 8h jobb.

låter lite bökigt det jag försöker säga men har kontorsjobb på 8,5h mån-fre
tänkte köra extra utöver det vanliga jobbet och frågar dig om du tror det är värt att köra några enstaka timmar eller tror du att jag pallar 2 heltidsjobb ?
Citera
2015-04-25, 19:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

Tack för informationen du just gav Jag pluggar och pluggar febrilt när jag är ledig från mitt vanliga jobb.

Tänkte kolla med dig vad du tror man kommer köra in om jag jobbar i 2-5h om dagen efter mitt vanliga 8h jobb.

låter lite bökigt det jag försöker säga men har kontorsjobb på 8,5h mån-fre
tänkte köra extra utöver det vanliga jobbet och frågar dig om du tror det är värt att köra några enstaka timmar eller tror du att jag pallar 2 heltidsjobb ?

Omöjligt för mig att säga. 0-1500 kanske.

Känns lite ovärt om bara 2h iaf.

Vore det inte bättre då att kanske jobba på helgen ibland och fler timmar dom gångerna? Men allt är ju plus i kassan liksom.
Citera
2015-04-26, 11:41
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Kanske det var. Minns inte riktigt.

Förstår att det måste kännas ångestfullt men det är det väl kanske för ens och andras bästa liksom.

Kan ju säga att jag har aldrig svimmat. Har ju inte heller fått nåt blodsockerfall i koppling till vad som kan tolkas till diabetes heller.
Så tror jag är på det lugna så att säga ^^
Citera
2015-04-26, 19:17
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Omöjligt för mig att säga. 0-1500 kanske.

Känns lite ovärt om bara 2h iaf.

Vore det inte bättre då att kanske jobba på helgen ibland och fler timmar dom gångerna? Men allt är ju plus i kassan liksom.

Jo ja det med tänkte jag med jobba helgen är ju givetvis klirr i kassan.
mitt kontorsjobb är alltid samma tider så slutar vid 14:00 eller 15:00 tänkte att mam kör till 21:00 och även helgen beror på hur man mår och känner . är det så mycket frihet som alla säger att köra taxi?
Citera
2015-04-26, 21:13
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Jo ja det med tänkte jag med jobba helgen är ju givetvis klirr i kassan.
mitt kontorsjobb är alltid samma tider så slutar vid 14:00 eller 15:00 tänkte att mam kör till 21:00 och även helgen beror på hur man mår och känner . är det så mycket frihet som alla säger att köra taxi?

Rätt bra tid att börja iaf då hinner du med eftermiddagsrushen.

Beror på vad man menar med frihet. Friheten inom taxi är helt enkelt att man sköter sig själv. Du kör ju fortfarande någon annans bil. Så friheten är att man jobbar självständigt utan kontroll och kan bestämma sina tider själv. Du kan ju inte gör vad du vill, typ ölresor till Tyskland med taxibilen.
Citera
2015-04-27, 12:17
Medlem
Yggdrasil12s avatar
[quote=Bbobi|53142235]Rätt bra tid att börja iaf då hinner du med eftermiddagsrushen.

Beror på vad man menar med frihet. Friheten inom taxi är helt enkelt att man sköter sig själv. Du kör ju fortfarande någon annans bil.

Jaa jo man kör ju någon annans bil och det får man ta hänsyn till, vill inte direkt krascha alls.
Nu vet jag inte om Taxi Stockholm äger bilen eller om åkare gör det.

Om bolaget gör det är den väl mer utrustad än vad en privatperson har råd med anar jag.

Du åker kanske en leasingbil V70 eller ?
Citera
2015-04-28, 00:22
Medlem
-kaninen-s avatar
[quote=Yggdrasil12|53130956][quote]

Du har ju arbetstidsregler som måste följas inom transportbranschen(och många andra områden) vilket betyder att du inte får jobba mer än 13timmar per 24timmars period. Efter dina 8,5H på ditt vanliga jobb blir det inte mycket över till taxi. Jag är väldigt skeptisk till om någon åkare släpper iväg ett helt bilpass på dig och dina få timmar, men visst, om det är en bil som bara står så är det klart bättre att den rullar få timmar än inga alls.

Bättre att köra fullt ut på helgerna istället, men än en gång, arbetstidsregler gör att du inte får jobba mer än 12 dagar på raken.
Citera
2015-04-28, 08:52
Medlem
Yggdrasil12s avatar
[quote=-kaninen-|53155942][quote=Yggdrasil12|53130956]
Citat:

Du har ju arbetstidsregler som måste följas inom transportbranschen(och många andra områden) vilket betyder att du inte får jobba mer än 13timmar per 24timmars period. Efter dina 8,5H på ditt vanliga jobb blir det inte mycket över till taxi. Jag är väldigt skeptisk till om någon åkare släpper iväg ett helt bilpass på dig och dina få timmar, men visst, om det är en bil som bara står så är det klart bättre att den rullar få timmar än inga alls.

Bättre att köra fullt ut på helgerna istället, men än en gång, arbetstidsregler gör att du inte får jobba mer än 12 dagar på raken.

Exakt cart står den informationen? ? Har dessutom hört att det gäller bara om du har ett jobb det vill säga kör jag taxi 13h måste jag vila 8h . Det spelar väl ingen roll om jag sitter på ett kontor 8.5h om dagen ? Om det nu är så har jag missuppfattat det hela o tänker strunta i det.

Även om man har två heltidsjobb vardera 8h
blir det 16h per dag då har jag ju iallafall 8h vilotid.
Är behov av pengar 😂
Citera
2015-04-28, 09:09
Medlem
Fettsugnings avatar
[quote=Yggdrasil12|53157621][quote=-kaninen-|53155942]
Citat:

Exakt cart står den informationen? ? Har dessutom hört att det gäller bara om du har ett jobb det vill säga kör jag taxi 13h måste jag vila 8h . Det spelar väl ingen roll om jag sitter på ett kontor 8.5h om dagen ? Om det nu är så har jag missuppfattat det hela o tänker strunta i det.

Även om man har två heltidsjobb vardera 8h
blir det 16h per dag då har jag ju iallafall 8h vilotid.
Är behov av pengar 😂
Det framgår av vilotidsförordningen, som bl a omfattar taxichaufförer. Du ska ha haft en dygnsvila om minst 11 timmar sammanlagt under det dygn som föregår varje nytt körpass. Detta kan delas upp i två perioder där minsta sammanlagda vilotid måste vara 8 timmar.

Det har givetvis att göra med att man så långt möjligt vill undvika uttröttade yrkeschaufförer i trafiken.
Citera
2015-04-28, 11:17
Medlem
Yggdrasil12s avatar
[quote=Fettsugning|53157699][quote=Yggdrasil12|53157621]
Citat:
Ursprungligen postat av -kaninen-
Det framgår av vilotidsförordningen, som bl a omfattar taxichaufförer. Du ska ha haft en dygnsvila om minst 11 timmar sammanlagt under det dygn som föregår varje nytt körpass. Detta kan delas upp i två perioder där minsta sammanlagda vilotid måste vara 8 timmar.

Det har givetvis att göra med att man så långt möjligt vill undvika uttröttade yrkeschaufförer i trafiken.

Men vem tittar på ens vilotimmar eller ens om jag har ett tidigare jobb? inte är det taxametern som visar att jag jobba si och så många timmar och sånt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in