2015-04-23, 15:21
Medlem
Någon som vet hur svåra proven för BLIV är på trafikvärket?
Citera
2015-04-23, 16:52
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Det är fabriksmonterad utrustning till Mercedes, den taxametern är inte godkänd i Sverige, vi ska vara avvikande om vi kan.

Typiskt Sverige med sina lagar och allt skit och tillstånd... Det är och ser mycket häftigare ut dessutom spar det plats (iallafall för den som inte utnyttjar cigg uttaget)

Har även fått in min släkting på att börja köra taxi vilket för mig verkar helt okej

Han funderar på att vi ska investera i 2 st små A-klass Mercedes 2013-20xx modeller
och jag en E-klass vet inte vad som känns rimligt att dela på en superdyr fullutrustad E-klass eller 2 små A-klass bilar som kommer komma röjer runt med klen motor och har låga utsläpp och sådant. utrymmet är ju inte gigantiskt men miljökraven tänkte jag på vad tror ni ?
Citera
2015-04-23, 18:12
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Hur ofta kör ni mer än 5 km/h för fort?
Ju längre tid det tar, desto mer tjänar man ju per körning. Eller är det bättre att snabbt bli klar med en körning och snabbt kunna börja på en annan?
Hjälp en man att få klarhet!
Citera
2015-04-23, 19:11
Medlem
Jag kör oftast 10km/h för fort på mätarn men följer man gps hastigheten så är det korrekt.

Säg t.ex. 60km/h på bilens mätare blir 50 km/h på gps därmed kör man inte för fort.
Citera
2015-04-24, 02:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Hur ofta kör ni mer än 5 km/h för fort?
Ju längre tid det tar, desto mer tjänar man ju per körning. Eller är det bättre att snabbt bli klar med en körning och snabbt kunna börja på en annan?
Hjälp en man att få klarhet!

Med kund i bilen gör jag det om det är mycket att göra för att hjälpa växeln få ut jobben i tid.

Annars kör jag som Fredrik89an. 70-väg = 80 på mätaren.

Gasen i botten mellan körningarna. Vid det här laget är man nog lite fartskadad. Men på natten är det ett annat tempo. 90 blir det nya 70. Inte bara bland taxibilar.
Citera
2015-04-24, 08:34
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Med kund i bilen gör jag det om det är mycket att göra för att hjälpa växeln få ut jobben i tid.

Gasen i botten mellan körningarna. Vid det här laget är man nog lite fartskadad. Men på natten är det ett annat tempo. 90 blir det nya 70. Inte bara bland taxibilar.

Så ja rätt tänk plattan i mattan mellan körningarna dra ifrån snuten
Citera
2015-04-24, 10:26
Medlem
Citat:

vi har samma körstil helt klart :P
hinna in i rätt zon så man kan plocka nästa körning.
Citera
2015-04-25, 09:53
Medlem
Två frågor

• när mitt taxiförar kort har utgått och det är dags att ordna ett nytt måste jag då lämna in läkar intyg igen eller hur går det till?

• vet om en kollega som har diabetes får denne verkligen köra taxi då?
Citera
2015-04-25, 12:35
Medlem
Ska börja arbeta som taxiförare är tanken, Håller på med teorin nu.

Kommer jobba på 50% arbetsgivaren talade om nån minimumlön (enligt kollektivavtal) ifall man inte kommer upp i ett visst antal körningar.

Vad kan man förvänta sig Minst i månadslön om man jobbar 50%?
Citera
2015-04-25, 14:28
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Ska börja arbeta som taxiförare är tanken, Håller på med teorin nu.

Kommer jobba på 50% arbetsgivaren talade om nån minimumlön (enligt kollektivavtal) ifall man inte kommer upp i ett visst antal körningar.

Vad kan man förvänta sig Minst i månadslön om man jobbar 50%?

Citat:
I Stockholm är garantilönen 18 517 kr/mån, och i övriga riket 17 818 kr/mån (fr.o.m. 1 juli 2014). Garantilönen gäller om du jobbar

antingen 174 timmar per månad (40 timmar/vecka, helgfria veckor),
eller 166,4 timmar per månad (38,25 timmar/vecka med arbete även röda dagar som infaller på en vardag)

Nu vet jag inte hur det fungerar med garantilönen om man bara kör 50%. Men är det så enkelt att du får 50% av den så blir det alltså 9259kr/mån (om Stockholm).

Ska köra två pass i veckan eller?
Citera
2015-04-25, 14:36
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
• vet om en kollega som har diabetes får denne verkligen köra taxi då?

Tror man måste skaffa dispens då. Finns blankett för läkarintyg. Handlar om att man ska kunna känna när det kommer så man inte är en fara för andra som jag förstår det.

Läkaren är enligt lag skyldig att rapportera in om man är olämplig som förare.

Var väl nån snubbe här på flashback som trodde han hade diabetes men inte vågade gå till läkaren då han var rädd för just detta
Citera
2015-04-25, 14:40
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte hur det fungerar med garantilönen om man bara kör 50%. Men är det så enkelt att du får 50% av den så blir det alltså 9259kr/mån (om Stockholm).

Ska köra två pass i veckan eller?

Jag har en ersättning från FK som är på halvtid så för att inte tappa den ersättningen så får jag max jobba 50%

Vet ej hur passen kommer se ut, får se hur arbetsgivaren lägger upp det.
Tack för ditt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in