Citat:
Ursprungligen postat av
Torgerd
Det verkar inte troligt att någon av de fyra som försvann den 29 juli - eller däromkring - skulle ha återfunnits. Snarare visar anteckningarna att de fyra avskrevs som aktuella fall samma datum 1986, eftersom de försvann samtidigt. Polisen har gått igenom fallen och avskrivit dem, eftersom de inser att möjligheterna till en lösning av försvinnandena är i stort sett obefintliga.
De tre från Göteborg och Hymmes försvinnande nämns också i många artiklar som sammankopplade och det är givet att det spekulerats i att det finns ett samband mellan de tre från Göteborg och Hymme. Idag finns inget som tyder på det, men vem vet?
Efter vad jag har hört så skrivs det en bok om Dahlsjö-fallet och ett antal andra ouppklarade försvinnanden i Sverige. Det kanske klargörs vad som hände i slutet av juli 1965 i den boken? ...
Nej det är verkligen högst osannolikt att någon av dessa fyra försvunna unga män skulle ha blivit påträffade. Alla fyra kom att bli avlysta under april månad 1986 eftersom de försvann samtidigt. Möjligheterna till att få dessa försvinnanden uppklarade efter 21 år var i stort sett helt obefintliga och därför kom dessa fall att bli makulerade.
Jag är ändå förvånad över att de kom att bli efterlysta under en så lång tid som drygt två årtionden. En försvunnen person kan inte heller förbli efterlyst hur länge som helst. Någon gång måste en sådan avslutas.
"Hymmes" försvinnande har diskuterats flitigt om detta hade något samband med de tre andras. Jag tror numera inte detta, men man kan aldrig vara helt säker.
Jag har också fått höra detta att åtminstone en bok håller på att skrivas om bl. a. detta fall. Vi får hoppas på att det kommer att klargöras något i denna bok ev. dessa böcker vad som skedde den 29/7 1965 och tiden därefter? Det kanske kommer att bli som du själv skrev "Eller också blir allt ett ännu större mysterium"? Vem vet?
Hur som helst, så kommer det att bli mycket intressant att läsa denna bok ev. dessa böcker när de kommer ut i handeln.