2015-04-24, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hittar den här sammanställningen som är lite intressant. Undersökningen skulle säkert gå att utveckla.
http://fotbollsreportern.cafe.se/konstgras-en-fordel-for-graslagen/

Ja undersökningen går att utveckla... Om Barca och Real Madrid skulle börja spela på konstgräs så skulle man kunna, med Jonas Dahlquists härledningsmetoder, kunna påstå att konstgräs är orsaken till deras framgångar (givet att dom fortsätter förstås...).

Nej, att MFF, Aik, Heif och IFK ligger högt upp i tabellen är nog pga andra orsaker än vilket gräs dom spelar på.
Citera
2015-04-24, 14:39
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, det är ju hur det ser ut som vi åskådare ser, jag har nog aldrig hört prat från spelare om vilka plastmattor som är bättre eller sämre, mer än "Det nya är bättre än det gamla" typ.

Men det som man ser som åskådare är ju att på Tele2 rullar bollen nästan som om det vore, ja, ett badkar och när bollen studsar så studsar den ju upp i luften nästan som om det vore, ja, ett badkar. Precis som det gjorde för 10 år sen i Gävle och Örebro. Dom har ju bytt upp sig sen dess och på Elfsborgs senaste har jag svårt att se några stora skillnader jämfört med konstgräs.

Om nån har nått mer konkret från spelare som har sagt nått så får dom gärna flika in med det.

Från spelarundersökning 2014

Citat:
Resultatet av spelarnas planbedömning i Allsvenskan 2014 (snittbetyget inom parantes): 1 Guldfågeln Arena (4,33) 2 Olympia (3,58) 3 Strandvallen (3,5) 4 Swedbank Stadion (3,39) 5 Borås Arena (3,3) 6 Tele 2 Arena (3,28) 7 Behrn Arena (3,21) 8 Falkenbergs IP (3,15) 9 Gamla Ullevi (2,97) 10 Örjans Vall (2,92) 11 Nya Parken (2,82) 12 Friends Arena (2,38) 13 Kopparvallen (2,26) 14 Grimsta IP (1,81) 15 Strömvallen (1,32)

Rätt väntat ändå, bra gräsplaner i topp och nyare konstgräs får förhållandevis bra betyg. Trots allt snack om badkar och balkongmattor.
Citera
2015-04-24, 15:05
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Från spelarundersökning 2014

Rätt väntat ändå, bra gräsplaner i topp och nyare konstgräs får förhållandevis bra betyg. Trots allt snack om badkar och balkongmattor.
Ja, att Borås och Behrn (dom har väl samma matta som Borås nu?) slår sig in bland dom bra gräsplanerna förvånar mig inte alls, det är så det ser ut från läktaren också. Däremot är jag ju (inte helt oväntat) förvånad över att Tele2 placerar sig så högt, där är det ju synbar skillnad på hur bollen beter sig. Trodde det skulle störa spelarna mycket mer.

Men tackar, där har vi ju svart på vitt vad spelarna själva tycker och då kan vi ju lugnt säga att David Elm inte har spelarna med sig i alla fall. Bara 3 gräsplaner (i år) före dom bättre konstgräsplanerna. Och att alla saknar Mjällby.
Citera
2015-04-24, 16:40
Medlem
Bajenjeppes avatar
Vad vissa verkar glömma är ju att när naturgräslagen går in i serien så har man spelat på konstgräs i princip hela försäsongen. Med andra ord borde det knappast vara en omställning att spela borta på konstgräs när det är det enda man har gjort i några månaders tid.

Dock tror jag att det skiljer sig relativt mycket från lag till lag. Exempelvis Elfsborgs skillnad mellan konstgräs och naturgräs är ju extrem.
Citera
2015-04-24, 17:07
Moderator
vfs avatar
Vad gäller plast vs gräs så är det väl som att t.e.x AIK inte har vunnit mot Elfsborg sedan dom fick plast. Innan dess hade dom tre bortasegrar mot IFE, från 97 då. 12 poäng borta mellan 97-2004
4 poäng från 2005 (om jag räknat rätt)

Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Gefles konstgräs och det som Elfsborg spelar på har fått mycket skit om jag inte minns fel. Sen ser man att Hammarbys konstgräs är en väldigt annorlunda typ av konstgräs, det går fort som tusan när de spelar.

Det ser ut att gå snabbt där ja.
Citera
2015-04-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Vad gäller plast vs gräs så är det väl som att t.e.x AIK inte har vunnit mot Elfsborg sedan dom fick plast. Innan dess hade dom tre bortasegrar mot IFE, från 97 då. 12 poäng borta mellan 97-2004
4 poäng från 2005 (om jag räknat rätt)

...och detta beror självklart på underlaget och inte det faktum att elfsborg var ett bottenlag med en snittplacering på typ 9 mellan 97 och 2004
Citera
2015-04-24, 17:25
Medlem
asslikethats avatar
Tråkigt med match på en fredagskväll. Dels för man inte har möjlighet se den på plats och dels för att det förstör andra nöjen. Vad anser ni andra om fredagsmatcher?
Citera
2015-04-24, 17:30
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asslikethat
Tråkigt med match på en fredagskväll. Dels för man inte har möjlighet se den på plats och dels för att det förstör andra nöjen. Vad anser ni andra om fredagsmatcher?
Vad har du för större nöjen mellan 19-21:00 en fredagskväll?

Jag gillar dom men dessvärre får inte AIK särskilt många, älskar fredag och lördagsmatcher när man kan dricka utan baktanke och fira segern eller få tankarna på annat håll vid förlust.

Skönt 2 kommande omgångar inom ett par dagar.
Citera
2015-04-24, 17:54
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asslikethat

Jag älskar fan fredagsmatcher, men det verkar inte vara många som tycker som mig. Visst kan jag förstå argumentet om man har haft en tuff jobbvecka och vill hem till familjen, men att fredagsmatcher skulle vara skit bara för att man ska ut är ju bara skitsnack med tanke på tiderna.

Många pratar om fasta speldagar och vill ha matcherna varje omgång samtidigt, men det tycker jag skulle vara sjukt tråkigt. Exempelvis idag tycker jag det är jävligt kul att det är Falkenberg-Malmö!
Citera
2015-04-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Många pratar om fasta speldagar och vill ha matcherna varje omgång samtidigt, men det tycker jag skulle vara sjukt tråkigt. Exempelvis idag tycker jag det är jävligt kul att det är Falkenberg-Malmö!

fasta speldagar hade jag inte haft något emot (typ lördag-måndag), så länge det är iaf 2 matchtider på exempelvis lördag och söndag, samt en kvällsmatch på måndagen. ser heller inte varför man vill att matcherna ska spelas samtidigt. har gärna hellre möjligheten att kunna kolla på typ norrköping - malmö och elfsborg - bajen de dagar AIK inte spelar än att typ 3-4-5 matcher ligger samtidigt.
Citera
2015-04-24, 18:40
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Vad vissa verkar glömma är ju att när naturgräslagen går in i serien så har man spelat på konstgräs i princip hela försäsongen. Med andra ord borde det knappast vara en omställning att spela borta på konstgräs när det är det enda man har gjort i några månaders tid.

Dock tror jag att det skiljer sig relativt mycket från lag till lag. Exempelvis Elfsborgs skillnad mellan konstgräs och naturgräs är ju extrem.

En stor skillnad idag mot när konstgräset kom är att idag är det lättare för gräslagen att förbereda sig för konstgräsmatcher. Idag finns det möjlighet för MFF har träna ett par dagar på konstgräs. De faciliteterna finns nu. De fanns inte för för inte så länge sedan.
Citera
2015-04-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Ang Nya Söderstadions underlag har den gång på gång blivit 'hyllad' som the lesser of two evils när spelare fått välja vilken konstgräsplan som under omständigheterna är bäst.

Jag är personligen för att vi byter till en riktig gräsmatta, eller åtminstonde en hybridgräsmatta. Vi lyckas lobba för en ombyggnad av arenan, nu måste vi lobba för nytt underlag.
När har den "gång på gång" blivit hyllad som less evil?

Många av gräslagen har väl träningar på konstgräs. Plastlagen har väl ingen kontinuerlig träningar på naturgräs?

Största skillnaden för mig som åskådare (utöver upplevelsen av gräslukt mm) är att det inte blir närkamper på konstgräs, i lika hög utsträckning.

Är det bestämt att det blir en ombyggnad? Bra jobbat av DIF 😏 Heja FFF!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in