2015-04-24, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag kan tänka mig att det är lättare för gräslag att spela i samma tempo på både plast och gräs, men det är svårare för plastlagen som kanske måste slå om lite.

Köper inte detta. Ett lag som är vant vid ett lägre tempo (vilket naturgräs ger) har inte nödvändigtvis lätt att ställa om till ett högre tempo (som konstgräs ger).

Att ställa om från högt tempo till lägre tempo lär vara lättare än tvärtom.

Sedan har vi ju det här med hur bollen rullar. Tyckte att jag såg flera tillfällen där Bajens passar nere i Malmö var för kort slagna, kanske för att dom är vana att bollen rullar lättare. Men detta problem drabbar ju även naturgräs lagen på konstgräs.
Citera
2015-04-24, 13:17
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Köper inte detta. Ett lag som är vant vid ett lägre tempo (vilket naturgräs ger) har inte nödvändigtvis lätt att ställa om till ett högre tempo (som konstgräs ger).

Att ställa om från högt tempo till lägre tempo lär vara lättare än tvärtom.

Sedan har vi ju det här med hur bollen rullar. Tyckte att jag såg flera tillfällen där Bajens passar nere i Malmö var för kort slagna, kanske för att dom är vana att bollen rullar lättare. Men detta problem drabbar ju även naturgräs lagen på konstgräs.

Ja, visst borde det vara lättare, men jag har sett lag som spelar ett högt intensivt presspel gå på knäna sista kvarten på Swedbank för de är slutkörda. De kan inte spela det spelet på gräs för de orkar inte i 90 minuter. Jag tror plastlagen måste ställa om mer än vad ett gräslag behöver mellan underlagen.

Jag tror Norrköpings tränare Jan Jönsson själv var inne på det efter matchen förra året.
Senast redigerad av mishima 2015-04-24 kl. 13:21.
Citera
2015-04-24, 13:20
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vilken är den andra ondskan dom jämför med i så fall? Och på vilket sätt skulle den vara bättre? Det syns ju hur tydligt som helst att bollen beter sig helt annorlunda på Tele2:s matta jämfört med gräs medans det på till exempel Elfsborgs konstgräs är betydligt svårare att se skillnad.

Gefles konstgräs och det som Elfsborg spelar på har fått mycket skit om jag inte minns fel. Sen ser man att Hammarbys konstgräs är en väldigt annorlunda typ av konstgräs, det går fort som tusan när de spelar.
Citera
2015-04-24, 13:20
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ja, visst borde det vara lättare, men jag har sett lag som spelar ett högt intensivt presspel gå på knäna sista kvarten på Swedbank för de är slutkörda. De kan inte spela det spelet på gräs för de orkar inte i 90 minuter.

Måste det ha och göra med underlaget då?
Känns som det du skrev var medvetet för att få folk att säga hur bra MFF är typ, har jag fel?

Det kan nog vara rätt jobbigt för lag att jaga boll i 90 minuter, oavsett underlag.
Citera
2015-04-24, 13:22
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ja, visst borde det vara lättare, men jag har sett lag som spelar ett högt intensivt presspel gå på knäna sista kvarten på Swedbank för de är slutkörda. De kan inte spela det spelet på gräs för de orkar inte i 90 minuter. Jag tror plastlagen måste ställa om mer än vad ett gräslag behöver mellan underlagen.

Jag tror Norrköpings tränare Jan Jönsson själv var inne på det efter matchen förra året.

Det skulle vara spännande och se ifall fallet är detsamma när konstgräslag möter AIK eller IFK Göteborg som också spelar på gräs. då finns det utan tvivel en koppling.
Citera
2015-04-24, 13:24
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Måste det ha och göra med underlaget då?
Känns som det du skrev var medvetet för att få folk att säga hur bra MFF är typ, har jag fel?

Det kan nog vara rätt jobbigt för lag att jaga boll i 90 minuter, oavsett underlag.

Kanske, men jag har sett samma lag klara det bättre på hemmaplan mot MFF. Framför allt Norrköping.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Det skulle vara spännande och se ifall fallet är detsamma när konstgräslag möter AIK eller IFK Göteborg som också spelar på gräs. då finns det utan tvivel en koppling.

Japp.

Det borde går att sammanställa statistik på det. Hur är plastlagen på bortaplan på gräs vs hur är gräslagen på bortaplan på plast.
Senast redigerad av mishima 2015-04-24 kl. 13:28.
Citera
2015-04-24, 13:24
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Gefles konstgräs och det som Elfsborg spelar på har fått mycket skit om jag inte minns fel. Sen ser man att Hammarbys konstgräs är en väldigt annorlunda typ av konstgräs, det går fort som tusan när de spelar.
Ja, jag har fått uppfattningen att Elfsborgs konstgräs är det absolut mest svårspelade och, om inte annat så är de ju topp-två i hemmastatistiken under de år de haft konstgräs.

Jag har bara kollat med ögat, men Elfsborgs gräs kändes minst lika snabbt som Nya Söderstadions.
Men nån får väl ta och gå till bägge arenorna och rulla bollar
Citera
2015-04-24, 13:43
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Jag har ingen egen erfarenhet att styrka detta men av allt jag hört från spelare och tränare på Allsvensk nivå så håller de med dig. Omställningen från plast till gräs är jobbig eftersom underlaget är mjukare och därför suger musten ur benen snabbare. Många har vittnat om att det är speciellt sista 15-20 minutrarna det verkligen blir tydligt.

Sedan är det tydligt att tex Hammarby satsar på et spel som är så snabbt att det är byggt att trötta ut motstånarna så att de inte är på topp inför sista 20 minutrarna på Nya Söderstadion. Men då tröttar man ut dem med snabbt passningsspel och intensiv press. Då är det inte underlaget som suger musten ut motståndarna utan det spel som möjliggjörs av underlaget.
Citera
2015-04-24, 13:51
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ja, det är ju hur det ser ut som vi åskådare ser, jag har nog aldrig hört prat från spelare om vilka plastmattor som är bättre eller sämre, mer än "Det nya är bättre än det gamla" typ.

Men det som man ser som åskådare är ju att på Tele2 rullar bollen nästan som om det vore, ja, ett badkar och när bollen studsar så studsar den ju upp i luften nästan som om det vore, ja, ett badkar. Precis som det gjorde för 10 år sen i Gävle och Örebro. Dom har ju bytt upp sig sen dess och på Elfsborgs senaste har jag svårt att se några stora skillnader jämfört med konstgräs.

Om nån har nått mer konkret från spelare som har sagt nått så får dom gärna flika in med det.
Citera
2015-04-24, 13:53
Avslutad
Citat:

Ja men jag tror din slutsats är fel. Att MFF, med en trupp som är värd 5-10 gånger mer än motståndarnas trupp, kör slut på motståndarna är väl inget konstigt. Era spelare har bättre fysik snarare än att motståndarna är vana vid konstgräs.
Citera
2015-04-24, 13:56
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ja men jag tror din slutsats är fel. Att MFF, med en trupp som är värd 5-10 gånger mer än motståndarnas trupp, kör slut på motståndarna är väl inget konstigt. Era spelare har bättre fysik snarare än att motståndarna är vana vid konstgräs.

Hittar den här sammanställningen som är lite intressant. Undersökningen skulle säkert gå att utveckla.
http://fotbollsreportern.cafe.se/konstgras-en-fordel-for-graslagen/
Citera
2015-04-24, 14:03
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, det är ju hur det ser ut som vi åskådare ser, jag har nog aldrig hört prat från spelare om vilka plastmattor som är bättre eller sämre, mer än "Det nya är bättre än det gamla" typ.

Men det som man ser som åskådare är ju att på Tele2 rullar bollen nästan som om det vore, ja, ett badkar och när bollen studsar så studsar den ju upp i luften nästan som om det vore, ja, ett badkar. Precis som det gjorde för 10 år sen i Gävle och Örebro. Dom har ju bytt upp sig sen dess och på Elfsborgs senaste har jag svårt att se några stora skillnader jämfört med konstgräs.

Om nån har nått mer konkret från spelare som har sagt nått så får dom gärna flika in med det.

Du har troligtvis rätt. Jag har inga källor som backar upp mitt påstående, snarare något jag för mig. Nåväl, man får hoppas att något händer nu när debatten är så stor. Och jag hoppas verkligen att Hammarby och Djurgården lobbar för att få till naturgräs, och om inte naturgräs, hybridgräs.

Tills dess får man leva med situationen och göra det bästa av det. Forza Bajen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in