2015-04-22, 16:19
Medlem
Isnatts avatar
När jag kollar mina aktier och dagens upp och nedgångar så står det:

Volvo +14,23
NCC -4,11
Kopparbergs -0.83
Cloetta -0.37
Kabe + 0.94
--------------------
Totalt alla aktier + 0.24
+ 0,24 när volvo gått fint idag, räknas sammanräkningen vad det blir ekonomiskt, inte vad snittet i upp eller ner blir?
Citera
2015-04-22, 16:36
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
När jag kollar mina aktier och dagens upp och nedgångar så står det:

Volvo +14,23
NCC -4,11
Kopparbergs -0.83
Cloetta -0.37
Kabe + 0.94
--------------------
Totalt alla aktier + 0.24
+ 0,24 när volvo gått fint idag, räknas sammanräkningen vad det blir ekonomiskt, inte vad snittet i upp eller ner blir?

Hej!

Precis som du är inne på så är utvecklingen beräknad med hänsyn till respektive bolags vikt i din portfölj. Det innebär alltså att om du har en mindre del Volvo eller exempelvis en väldigt stor del i Kabe så kommer det att påverka dagens utveckling åt Kabes håll.

Återkom gärna om du har fler funderingar kring kontoöversikten!

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-22, 16:42
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Precis som du är inne på så är utvecklingen beräknad med hänsyn till respektive bolags vikt i din portfölj. Det innebär alltså att om du har en mindre del Volvo eller exempelvis en väldigt stor del i Kabe så kommer det att påverka dagens utveckling åt Kabes håll.

Återkom gärna om du har fler funderingar kring kontoöversikten!

/Dan, Avanza
Det ante mig. Tackar
Citera
2015-04-22, 17:46
Medlem
Razys avatar
Gillar det nya pajdiagrammet skarpt, smidigt att enkelt kunna se fördelningen av innehavet! Väntar även med spänning på den nya appen. Keep it up
Senast redigerad av Razy 2015-04-22 kl. 17:49.
Citera
2015-04-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Gillar det nya pajdiagrammet skarpt, smidigt att enkelt kunna se fördelningen av innehavet! Väntar även med spänning på den nya appen. Keep it up
Det behöver inte vara fel med ett diagram. Men att det är animerat fyller ingen funktion utan tar bort fokus från det man vill göra på Avanza, att koncentrera sig på sina affärer.
Citera
2015-04-22, 22:26
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Det behöver inte vara fel med ett diagram. Men att det är animerat fyller ingen funktion utan tar bort fokus från det man vill göra på Avanza, att koncentrera sig på sina affärer.

Överdriver du inte lite nu? SÅ störande kan det väl ändå inte vara? Tycker snarare det är bra med lite animation, blir så platt och tråkigt annars.
Citera
2015-04-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Överdriver du inte lite nu? SÅ störande kan det väl ändå inte vara? Tycker snarare det är bra med lite animation, blir så platt och tråkigt annars.
Nej, inte på något sätt. Det är störande om man är ute efter att titta till sina värdepapper. Platt och "tråkigt" är precis som det ska vara så att man kan koncentrera sig på det väsentliga.
Citera
2015-04-23, 09:38
Bannlyst
En annan grej som är störande är hur nyheter/analyser/telegram/pressmeddelanden som finns under grafen när man är inne på en aktie visas. När man klickar på en får man se ungefär den första meningen av informationen och man får sen klicka på "läs hela" för att få se hela. Jag har aldrig varit hjälpt av att läsa första meningen och måste således alltid klicka igen för att se informationen som jag redan har talat om att jag vill se. Ingen stor sak men en ogenomtänkt funktion som leder till lite irritation konstant. Är det någon som uppskattar den?
Citera
2015-04-23, 14:07
Medlem
Hur kan jag använda de grafer som finns tillgängliga på siten?

När man läser om teknisk analys nämns ofta MA100 och MA200. Jag går in på TA - SMA och skriver in 100 respektive 200 och får en linje. Denna linje ändras beroende på om jag ändrar tidshorisonten. Varför gör den det?

Kan man läsa om funktionerna på siten någonstans?
Citera
2015-04-23, 14:41
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
En annan grej som är störande är hur nyheter/analyser/telegram/pressmeddelanden som finns under grafen när man är inne på en aktie visas. När man klickar på en får man se ungefär den första meningen av informationen och man får sen klicka på "läs hela" för att få se hela. Jag har aldrig varit hjälpt av att läsa första meningen och måste således alltid klicka igen för att se informationen som jag redan har talat om att jag vill se. Ingen stor sak men en ogenomtänkt funktion som leder till lite irritation konstant. Är det någon som uppskattar den?

Hej,

Jag håller med dig om att det inte ska behövas två klick. Det vore väldigt smidigt att kunna få upp nyheten i en egen flik. Jag ska ta det vidare till de som utformat funktionaliteten.

Citat:
Ursprungligen postat av AkademiZ
Hur kan jag använda de grafer som finns tillgängliga på siten?

När man läser om teknisk analys nämns ofta MA100 och MA200. Jag går in på TA - SMA och skriver in 100 respektive 200 och får en linje. Denna linje ändras beroende på om jag ändrar tidshorisonten. Varför gör den det?

Kan man läsa om funktionerna på siten någonstans?

Jag är lite osäker på vad du menar med "hur kan jag använda de grafer som finns...". Våra aktiegrafer har olika TA-indikatorer som du kan välja att lägga till. Du kan även spara ner en eller flera mallar som du kan använda då du kikar på olika aktier. Det finns mängder av bra sidor på nätet som redogör i detalj för hur de olika TA-indikatorerna fungerar. Du kan exempelvis läsa mer här:

http://www.investopedia.com/active-trading/technical-indicators/

Då du ändrar tidshorisont så ska inte MA-indikatorn ändra sig. Om den gör det så beror det troligtvis på att du ändrat intervall under grafen (ex. dag, timme etc).

/Dan, Avanza
Citera
2015-04-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Jag är lite osäker på vad du menar med "hur kan jag använda de grafer som finns...". Våra aktiegrafer har olika TA-indikatorer som du kan välja att lägga till. Du kan även spara ner en eller flera mallar som du kan använda då du kikar på olika aktier. Det finns mängder av bra sidor på nätet som redogör i detalj för hur de olika TA-indikatorerna fungerar. Du kan exempelvis läsa mer här:

http://www.investopedia.com/active-trading/technical-indicators/

Då du ändrar tidshorisont så ska inte MA-indikatorn ändra sig. Om den gör det så beror det troligtvis på att du ändrat intervall under grafen (ex. dag, timme etc).

/Dan, Avanza

Jag förstår att du inte förstår riktigt vad jag menar, jag förstår knappt själv

Det jag vill få lite kunskap om är hur man ska använda MA100 och MA200-linjerna. När en aktie har brutit igenom ett visst motstånd.

Jag tycker din sista mening motsäger sig självt. Först skriver du att om man ändrar tidshorisont så ska inte MA-indikatorn ändra sig. Sen skriver du att den troligtvis ändras om jag ändrar tiden (dag,timme).

Det jag menar är att linjen ser annorlunda ut beroende på hur långt bak grafen visar aktien. Om jag vill få fram MA100 när jag bara ser hur aktien rört sig senaste dagen skiljer det sig om jag istället visar hur den har gått senaste 3 månaderna tex.
Det jag vill få fram är hur folk vanligtvis gör för att få en rättvis visande av linjen.. svårt att förklara för mig, jag har noll kunskap om detta.
Citera
2015-04-23, 15:35
Medlem
Hej Avanza. Tack för att jag får bli kund.

Nu är jag helt grön på det här, första gången jag ger mig in i aktier, och jag planerar inte att spekulera med mera än 10-15 000 under 2015.
Men det jag undrar är två saker: dels varför man måste ha både aktie/fondkonto, och inte bara ett ISK? Samt hur det i praktiken fungerar: kan jag helt enkelt föra över pengar från min bank till mitt kontonummer hos er, investera lite och förhoppningsvis gå med vinst, sälja aktierna och få ett belopp på kontot som jag sedan (via er hemsida?) skickar tillbaka till mitt andra bankkonto? Och om ja, har du möjlighet att förklara processen kort (ev länkar) samt förklara hur skatten beräknas på min avkastning om jag vid skatteåterbäringen har noll kronor kvar hos er och alltså har flyttat över allt tillbaka till mig.
Är det någon skillnad på att ha kvar pengarna tills efter skatten har räknats ut, vad vinner/förlorar jag på, om något? Det lär kanske framgå av ditt svar. Tack på förhand!

Edit: Var hittar jag clearingnummer för mitt avanza kontonummer? Kan vara så att det inte syns ännu för att kontot skapats väldigt nyligen.
Senast redigerad av AnotherLifeStory 2015-04-23 kl. 16:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in