2015-06-08, 10:05
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extreme75
Det jag irriterar mig på är att min Franklin India A Acc USD fond dröjer nästan en vecka mellan gångerna då jag kan se kursändringarna. Varför då kan man ju undra. Är det inte så att varje kväll vid 22.00 tiden får man uppgraderat dagens kursändringar.

Hej!

Rent generellt så hämtar vi alla NAV-kurser från Morningstar många gånger per dag. Hur ofta man får kursuppdateringar beror således nästan helt och hållet på hur ofta fondbolaget ifråga rapporterar sina kurser till Morningstar. Vi är alltid för snabbare fondadministration, men det är tyvärr svårt för oss att påverka fondbolagens rutiner.

När jag tittade på fondgrafen för just Franklin India A Acc USD ser det däremot ut som att det finns kurser för varje veckodag, vilket gjorde mig konfunderad. Jag kontrollerade även kurserna med vår IT-avdelning som bekräftade att vi får in kurser dagligen för fonden. Det kan vara så att det ibland är någon dags glapp vid exempelvis lokala högtider, men utöver det bör du verkligen få in kursuppdateringar varje dag.

Med det sagt misstänker jag därmed att det kan vara något lokalt, så som en gammal cookie eller liknande. Kan du testa att rensa cache och cookies? Vad händer om du testar en annan webbläsare? Om du inte får ordning på det så får du gärna slå en signal på 08-562 250 00 så kan vi titta direkt på ditt konto för att se om vi kan återskapa problemet.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-06-08, 10:13
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Rent generellt så hämtar vi alla NAV-kurser från Morningstar många gånger per dag. Hur ofta man får kursuppdateringar beror således nästan helt och hållet på hur ofta fondbolaget ifråga rapporterar sina kurser till Morningstar. Vi är alltid för snabbare fondadministration, men det är tyvärr svårt för oss att påverka fondbolagens rutiner.

När jag tittade på fondgrafen för just Franklin India A Acc USD ser det däremot ut som att det finns kurser för varje veckodag, vilket gjorde mig konfunderad. Jag kontrollerade även kurserna med vår IT-avdelning som bekräftade att vi får in kurser dagligen för fonden. Det kan vara så att det ibland är någon dags glapp vid exempelvis lokala högtider, men utöver det bör du verkligen få in kursuppdateringar varje dag.

Med det sagt misstänker jag därmed att det kan vara något lokalt, så som en gammal cookie eller liknande. Kan du testa att rensa cache och cookies? Vad händer om du testar en annan webbläsare? Om du inte får ordning på det så får du gärna slå en signal på 08-562 250 00 så kan vi titta direkt på ditt konto för att se om vi kan återskapa problemet.

/Kristoffer, Avanza

Jag kör på en iMac och webbläsaren är Safari. Jag ringer.
Citera
2015-06-14, 18:41
Medlem
KarlDenMindres avatar
Nu väntar vi på Avanzas motdrag när Nordnet sänkt courtaget på handel med aktier i bl.a USA till 29 SEK som billigast. Avanza har 12,95 USD vilket fått mig att avvakta med USA aktier & ETF:er. Avanza har dock överlägset användarvänligaste sajten av dessa två.
Citera
2015-06-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Nu väntar vi på Avanzas motdrag när Nordnet sänkt courtaget på handel med aktier i bl.a USA till 29 SEK som billigast. Avanza har 12,95 USD vilket fått mig att avvakta med USA aktier & ETF:er. Avanza har dock överlägset användarvänligaste sajten av dessa två.

Avanza har ingen anledning att ändra sin courtage pris och absolut inte sina lån för att matcha nordnets knockout lån. Inga flyr avanza även fast nordnet har bättre priser, det vore idiotiskt att sänka marginalerna.
Citera
2015-06-16, 09:50
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Avanza har ingen anledning att ändra sin courtage pris och absolut inte sina lån för att matcha nordnets knockout lån. Inga flyr avanza även fast nordnet har bättre priser, det vore idiotiskt att sänka marginalerna.

Det gick visst fortare än jag trodde. Nu sänkte Avanza courtaget till mellan 1-12 USD beroende på klass. Konkurrens är bra
Citera
2015-06-16, 14:03
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Det gick visst fortare än jag trodde. Nu sänkte Avanza courtaget till mellan 1-12 USD beroende på klass. Konkurrens är bra

Det är grymt bra. Det trodde jag faktiskt aldrig att vi skulle få se. Nu kan man tom månadsspara i en eller flera utländska aktier.

Ny App till iPhone också. Nu väntar vi bara på appen för Android som bör komma snart. Gillar speciellt att man kommer utveckla apparna kontinuerligt och lägga till nya funktioner.
Citera
2015-06-17, 14:16
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Är det bara jag som upplever lite lagg ibland där jag kan ha kvar en såld aktie i flera minuter i depån?

Hej!

Det är inte något som vi har hört från flera kunder, men ni är självklart välkomna att rätta mig här på forumet om det är så att fler har upplevt samma problem.

Händer det ofta och gäller det endast säljorder och inte när du köper? Vilken webbläsare använder du och vilken version?

/Dan, Avanza
Citera
2015-06-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Det är grymt bra. Det trodde jag faktiskt aldrig att vi skulle få se. Nu kan man tom månadsspara i en eller flera utländska aktier.

Ny App till iPhone också. Nu väntar vi bara på appen för Android som bör komma snart. Gillar speciellt att man kommer utveckla apparna kontinuerligt och lägga till nya funktioner.

Man är lite glad över att Avanza har valt och uppdatera appen, ser mycket bättre ut nu.
Citera
2015-06-17, 15:59
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Man är lite glad över att Avanza har valt och uppdatera appen, ser mycket bättre ut nu.

Det glädjer mig att höra! Vi har nu ett team som enbart arbetar med att hålla appen uppdaterad och för att löpande förse den med nya funktioner. Målet är att redan till hösten kunna ordna fler funktioner. Vi får se exakt vilka det blir, men det som många efterfrågar redan nu ex. push-kurser kommer säkert att prioriteras. Vi tar tacksamt emot all feedback om vilka funktioner som ni helst vill se i appen framöver!

/Dan, Avanza
Citera
2015-06-18, 18:58
Medlem
Extreme75s avatar
Är det bara jag som klagar på att kursändringarna på min fond Franklin India bara visar kursändringar en gång i veckan.
Citera
2015-06-19, 01:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
/Dan, Avanza

I en annan tråd här på forumet (som låstes) ställde en person frågan om hur tilldelning av aktier går till vid börsnotering. Det råder som bekant "noteringsfeber" just nu och intresset för nya bolag att stoppa in sina slantar i är väldigt stort, vilket leder till att man ofta får en avsevärt lägre tilldelning än man önskat. Ibland blir tilldelningen till och med så liten att den aktiepost man fått upplevs för liten för att , med tanke på courtagekostnad, motivera försäljning.

Vore därför intressant att få veta hur tilldelning sker, vad avgör hur stor tilldelning olika personer som tecknat sig ska få, när intresset är större än utbudet?
Citera
2015-06-22, 10:16
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Det handlar om både sälj och köp vilket kan göra det lite förvirrande. Använder Chrome och senaste versionen antar jag.

Jag vet att det låter lite klyshigt, men i många fall så är det en lokal inställning i webbläsaren som spökar. Prova med att rensa ut både cache och cookies för att se om det hjälper!

Citat:
Ursprungligen postat av Extreme75
Är det bara jag som klagar på att kursändringarna på min fond Franklin India bara visar kursändringar en gång i veckan.

Det är inte något som jag på rak arm känner till att fler kunder påtalat. Har den alltid uppdaterats så sällan? Jag kikar på Morningstars sida, där vi får vår fonddata ifrån, och där har fonden samma kursdatum (i fredags).

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
I en annan tråd här på forumet (som låstes) ställde en person frågan om hur tilldelning av aktier går till vid börsnotering. Det råder som bekant "noteringsfeber" just nu och intresset för nya bolag att stoppa in sina slantar i är väldigt stort, vilket leder till att man ofta får en avsevärt lägre tilldelning än man önskat. Ibland blir tilldelningen till och med så liten att den aktiepost man fått upplevs för liten för att , med tanke på courtagekostnad, motivera försäljning.

Vore därför intressant att få veta hur tilldelning sker, vad avgör hur stor tilldelning olika personer som tecknat sig ska få, när intresset är större än utbudet?

Bra fråga! I alla högsta grad aktuell just nu när det är väldigt många bolag som noteras

I de allra flesta fall så är det emissionsinstitutet som tillsammans med bolaget beslutar om hur tilldelningen ska fördelas. Vi skickar en lista till dem med alla våra kunder som önskar teckna, därefter så får vi tillbaka en lista där vi blir ombedda att fördela tilldelningen på ett visst sätt. I prospekt och på anmälningssidan så framgår det tydligt hur många aktier som är minsta antal för anmälan i erbjudandet. I de flesta fall så är det också antalet aktier som man får vid överteckning.

Det enda fall då vi har någon som helst möjlighet att styra över tilldelningen är när vi (vår Corporate Finance-avdelning) själva håller i börsintroduktionen, men även då är det vanligaste scenariot att bolaget vill ha en så stor ägarspridning som möjligt och då ligger det i bolagets intresse att fördela aktierna till många kunder.

Vi har skrivit ett inlägg i ämnet på vår Avanzablogg, läs det gärna på länken nedan:

http://blogg.avanza.se/avanza/sa-sker-tilldelningen-i-introduktioner-pa-borsen/

Återkom gärna om ni har fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in