Citat:
Ursprungligen postat av
Fugglarn
Det handlar om både sälj och köp vilket kan göra det lite förvirrande. Använder Chrome och senaste versionen antar jag.
Jag vet att det låter lite klyshigt, men i många fall så är det en lokal inställning i webbläsaren som spökar. Prova med att rensa ut både cache och cookies för att se om det hjälper!
Citat:
Ursprungligen postat av
Extreme75
Är det bara jag som klagar på att kursändringarna på min fond Franklin India bara visar kursändringar en gång i veckan.
Det är inte något som jag på rak arm känner till att fler kunder påtalat. Har den alltid uppdaterats så sällan? Jag kikar på Morningstars sida, där vi får vår fonddata ifrån, och där har fonden samma kursdatum (i fredags).
Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
I en annan tråd här på forumet (som låstes) ställde en person frågan om hur tilldelning av aktier går till vid börsnotering. Det råder som bekant "noteringsfeber" just nu och intresset för nya bolag att stoppa in sina slantar i är väldigt stort, vilket leder till att man ofta får en avsevärt lägre tilldelning än man önskat. Ibland blir tilldelningen till och med så liten att den aktiepost man fått upplevs för liten för att , med tanke på courtagekostnad, motivera försäljning.
Vore därför intressant att få veta hur tilldelning sker, vad avgör hur stor tilldelning olika personer som tecknat sig ska få, när intresset är större än utbudet?
Bra fråga! I alla högsta grad aktuell just nu när det är väldigt många bolag som noteras
I de allra flesta fall så är det emissionsinstitutet som tillsammans med bolaget beslutar om hur tilldelningen ska fördelas. Vi skickar en lista till dem med alla våra kunder som önskar teckna, därefter så får vi tillbaka en lista där vi blir ombedda att fördela tilldelningen på ett visst sätt. I prospekt och på anmälningssidan så framgår det tydligt hur många aktier som är minsta antal för anmälan i erbjudandet. I de flesta fall så är det också antalet aktier som man får vid överteckning.
Det enda fall då vi har någon som helst möjlighet att styra över tilldelningen är när vi (vår Corporate Finance-avdelning) själva håller i börsintroduktionen, men även då är det vanligaste scenariot att bolaget vill ha en så stor ägarspridning som möjligt och då ligger det i bolagets intresse att fördela aktierna till många kunder.
Vi har skrivit ett inlägg i ämnet på vår Avanzablogg, läs det gärna på länken nedan:
http://blogg.avanza.se/avanza/sa-sker-tilldelningen-i-introduktioner-pa-borsen/
Återkom gärna om ni har fler frågor eller funderingar!
/Dan, Avanza