2015-04-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakarai
Jag vill dela med mig av min upplevelse av att försöka göra ett uttag från mitt Trustbuddy-konto. Har enbart satt in en 1000-lapp och ville ta ut den och den intjänade räntan för 1,5 månad sedan. Fortfarande har jag inte fått ut några pengar, kundtjänst hävdar att mina "öronmärkta" kronor behöver komma tillbaka från låntagarna innan pengarna kan betalas ut. Var inne och kikade idag, och nu var tydligen 100 SEK tillgängliga för utbetalning. Med denna takten är mina pengar tillbaka om 15 månader?

Vad har ni andra för erfarenheter av detta? Hur lång tid tar det att få sina pengar utbetalda?

Lite beroende på hur länge du varit kund, men man skall räkna med att det tar flera år att få ut sina pengar igen, om de nånsin kommer....
Citera
2015-04-12, 20:16
Medlem
Citat:
Jag vill dela med mig av min upplevelse av att försöka göra ett uttag från mitt Trustbuddy-konto. Har enbart satt in en 1000-lapp och ville ta ut den och den intjänade räntan för 1,5 månad sedan. Fortfarande har jag inte fått ut några pengar, kundtjänst hävdar att mina "öronmärkta" kronor behöver komma tillbaka från låntagarna innan pengarna kan betalas ut. Var inne och kikade idag, och nu var tydligen 100 SEK tillgängliga för utbetalning. Med denna takten är mina pengar tillbaka om 15 månader?

Vad har ni andra för erfarenheter av detta? Hur lång tid tar det att få sina pengar utbetalda?

får du vänta "bara" 15 månader på att få tillbaka alla pengar så ska du vara glad....
Citera
2015-04-13, 08:20
Medlem
Citat:

Ja läs lite tillbaka i tråden så får du nog en bra uppfattning hur det fungerar med TB.
Citera
2015-04-22, 08:32
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Ja läs lite tillbaka i tråden så får du nog en bra uppfattning hur det fungerar med TB.

titta inte för långt tillbaka bara, i början så fick visst folk ut 90% av vad de satt in inom en ganska rimlig tid, så är det emellertid inte alls längre...
Citera
2015-04-24, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
titta inte för långt tillbaka bara, i början så fick visst folk ut 90% av vad de satt in inom en ganska rimlig tid, så är det emellertid inte alls längre...

Nej precis. Inte betalas det direkt ens tillbaka på ens utlånade pengar. Inte i mitt fall i alla fall. Mest förluster som registreras numera.
Sverige är min enda marknad där det kommer in några slantar emellanåt numera men det rör sig om 2-3% av utlånat kapital per månad. Danmark, Finland och Norge står så gott som helt stilla och mest förluster registreras.

Fick något mail ifrån TB om att de skulle registrera vem som lånar vad, men det är inget jag kan se på mitt konto. Läste inte så noga. Förbättrar ju inte situationen ändå känns det som. Inte kortsiktigt i alla fall.
Citera
2015-04-24, 07:52
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Kommer någon åt trustbuddys hemsida?
Nope
Citera
2015-04-29, 15:24
Medlem
Jag har fått reda på att det antingen pågår eller ska påbörjas en rättsprocess mot Trustbuddy med anledning av att insatta pengar inte går att få ut. Tyvärr kan jag inte avslöja av vem jag fått denna information, men har blivit tillfrågad om jag eventuellt vill ställa upp på den sida som ska föra processen mot Trustbuddy.
Jag vet just nu inte mer än det jag har skrivit ovan, men kommer att återkomma med mer information om och när jag vet mer och som jag får rapportera.
Citera
2015-04-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Jag har fått reda på att det antingen pågår eller ska påbörjas en rättsprocess mot Trustbuddy med anledning av att insatta pengar inte går att få ut. Tyvärr kan jag inte avslöja av vem jag fått denna information, men har blivit tillfrågad om jag eventuellt vill ställa upp på den sida som ska föra processen mot Trustbuddy.
Jag vet just nu inte mer än det jag har skrivit ovan, men kommer att återkomma med mer information om och när jag vet mer och som jag får rapportera.

Intressant.... undrar vilken lagstiftning de skall stödja sig på....

Marknadsföringslagen då detta har marknadsförts länge är kanske en framkomlig väg men frågan är vad det skall ge förutom att retas lite med TB

Tyvärr tror jag Trustbuddy har rätten på sin sida
Omoraliskt Ja
Olagligt? mycket tveksamt

Men jag önskar er all lycka till och hoppas att ni vinner....
Citera
2015-04-29, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase

Varför besvära sig på det viset? Vad ska det leda till egentligen? Om målet är att få ut sina pengar kan jag tycka att det är lika bra att vänta på att TB driver in pengarna från låntagare på egen hand, även om det tar lång tid.
Citera
2015-04-30, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiff21
Varför besvära sig på det viset? Vad ska det leda till egentligen? Om målet är att få ut sina pengar kan jag tycka att det är lika bra att vänta på att TB driver in pengarna från låntagare på egen hand, även om det tar lång tid.

Jag vet inte den exakta bakgrunden till att någon vill försöka få tillbaka sina pengar från Trustbuddy. Jag har inte varit i personlig kontakt med vederbörande, bara blivit tillfrågad om mitt namn fick lämnas ut till den jurist som ska driva fallet. Jag kan dock tänka mig ett mycket gott skäl till att någon vill driva en rättsprocess mot Trustbuddy. Det finns nog betydligt fler än jag som trodde på det som stod på Trusbuddys hemsida så sent som i höstas, att 90% av innestående kapital skulle utbetalas inom 30 dagar efter begäran om utbetalning.

Som jämförelse kan jag nämna att jag vid kontakt med Savelend fått beskedet att utbetalningstiden för motsvarande belopp hos dem är 1 dag!
Citera
2015-04-30, 08:14
Medlem
Ja detta med TB är verkligen under all kritik. Inte nog med att man inte får ut 90 % av kapitalet som de lovar. Det betalas inte tillbaka på lånen. Inte mina i alla fall. Har väl fått ut ett par tusingar sedan årsskiftet och då har jag 6-siffrigt belopp hos dem och lånen är låsta sedan sommaren 2014.

Har mailat Jesper och bett om förklaring till varför de bryter emot sina egna villkor om utbetalning (eftersom de själva säger att de får in nytt lånekapital). Han svarar bara att de måste ha "balans" in in- och ut-låningar. Jag ser dock inte detta i villkoren någonstans som krav för att få ut 90 %. Att "trustbuddy" måste först ha balans i sin ekonomi .... Inte mitt problem och speciellt inte eftersom det inte står i villkoren? Lutar åt att det är olagligt om du frågar mig.
Citera
2015-04-30, 13:17
Medlem
Jag fick nyss ett mejl från Trustbuddy som ger mig en del huvudbry. I mejlet redovisas förlusten mitt konto på den svenska marknaden. Vidare står i mejlet att förlusten inte har redovisats till skattemyndigheten. Vet någon hur man ska göra med den redovisade förlusten? Jag ställde för några månader sedan en fråga till Jesper om förlusten dragits från den redovisade räntan och fick svaret att räntan som redovisades var nettoränta eller något liknande. Det tolkade jag som att den redovisade räntan var minus förluster. Tyvärr hittar jag inte det mejlet så jag kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen.
Nu tyder jag emellertid detta senaste mejl som att förlusten inte är redovisad. Då är det ju upp till mig att göra det. Det borde röra sig om en kapitalförlust.
Dessutom är inte förlusterna på övriga marknader redovisade. Det är i praktiken omöjligt att räkna fram dem manuellt. Det är tusentals poster som måste gås igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in