Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-05, 09:20
  #1633
Medlem
Hur går det för er som även sparar på den Danska marknaden?

Jag förde över 15 000 den 9 januari och upplever just nu en god avkastning.
Är redan uppe över 3% i avkastning efter 25 dagar utan att alla lånen har betalats tillbaka.

på fredag borde det återspegla en hel månad och vad jag vet så är det ca 40% av lånen som är återbetalda och återinvesterade. 60% still to go! Kan bli en hygglig månad och fortsätter det så här kan det bli en fin avkastning på den marknaden.
Har läst en del inlägg här om hur dåligt det varit i Danmark men tycker att det kan vara läge att kliva in på den danska marknaden med en större slant då även insiders har tvingats att investera sina pengar i verksamheten efter den nyemission som ägde rum i mitten på december förra året.
De har avtalat att de lånar in ca 50 MSEK under minst ett år framåt vilket borde ge en god likviditet så att även de danska låntagarna kan få sina lån på dagen och inte som det varit tidigare 5-7 veckor senare.

Berätta gärna hur ni upplever januari i på den danska marknaden.
Citera
2014-02-05, 09:25
  #1634
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie

"Dumheter", jag "borde veta bättre"? Märkligt att du formulerar dig så. Du glömde nämna ditt eget intresse.

Trustbuddy är inne i en aggressiv tillväxtfas, ett möjlighet är att de godkänner för många strulpellar för att öka omsättningen. På lång sikt mindre bra, men vi vet hur långsiktiga finansbolag är.

Du kan ha rätt i banklicensen där, får hoppas de blir granskade i fotknölarna. Vad ska de med banklicens till?

Kan nämna att jag kan tänka mig både vara sparare/aktieägare men tycker dom ska vara mycket mer transparanta först. Sparar jag, vill jag ju veta hur stor del som strular med sina lån bland annat.
Citera
2014-02-05, 09:55
  #1635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
"Dumheter", jag "borde veta bättre"? Märkligt att du formulerar dig så. Du glömde nämna ditt eget intresse.

Trustbuddy är inne i en aggressiv tillväxtfas, ett möjlighet är att de godkänner för många strulpellar för att öka omsättningen. På lång sikt mindre bra, men vi vet hur långsiktiga finansbolag är.

Du kan ha rätt i banklicensen där, får hoppas de blir granskade i fotknölarna. Vad ska de med banklicens till?

Kan nämna att jag kan tänka mig både vara sparare/aktieägare men tycker dom ska vara mycket mer transparanta först. Sparar jag, vill jag ju veta hur stor del som strular med sina lån bland annat.

Ja mina intressen är att maximera min avkastning genom att både vara aktieägare och långivare!
* Som aktieägare ser jag fram emot expansionen och tillväxten med ökad resultat som facit.
Tillväxt, expansion och intjäning är relaterat till vilket kapital som finns i utlåningsverksamheten.
TB tjänar ungefär 10% av det som omsätts på ett år innan alla kostnader.
* Som långivare får jag en ränta som slår de flesta ränteplaceringar på marknaden till en rimlig risknivå.
Samtidigt bidrar jag till att verksamheten har en högre volym vilket gör att TB får bättre resultat och på så vis ökar fundamenta för aktien.

Banklicensen är viktig för TB av flera anledningar men främst att TB kan lansera sin tänkta produkt som ger en årsränta på ca 6% men som omfattas av statliga insättningsgarantin.
Det andra är att de får i viss mån låna upp pengar på marknaden för att låna vidare genom sin plattform, alltså för att fortsätta öka likviditeten i utlåningsverksamheten och få ut fler lån till de utlovade "pengarna på dagen".
Och för övrigt kommer en sådan att trigga fler att våga låna ut pengar via TB då en banklicens ökar kraven på TB och ger ökad insyn i verksamheten för myndigheter (FI).

Själv har jag varit långivare i drygt ett år, hållit mig till Sverige för det mesta och nu successivt börjat gå över till andra marknader som Norge, Danmark och Finland till en börajn.
Vinsten är mer än god, det har blivit nu över 20% vinst på 14 månader och de förluster som finns är ju enligt vad man fått veta genom att läsa sig till via deras hemsida. På ett år har förlusten blivit 1,15% för min del vilket är en godtagbar nivå.

Det finns väl beskrivet på deras hemsida om hur det hela ser ut kring utlåningen.
Ca 10% går till inkasso varav som leder till att i slutändan hamna på en förlust om ca 1% totalt.
Borde då vara 10% av alla inkasso/kronofogden inte blir återbetalda.

Jag tycker du borde läsa lite till om det hela istället för att gnälla för det ser jag du har gjort länge i denna tråd. Varför är du ens här om du inte lånar ut eller är aktieägare?
Eller låntagare?
Citera
2014-02-05, 11:56
  #1636
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Jag tycker du borde läsa lite till om det hela istället för att gnälla för det ser jag du har gjort länge i denna tråd. Varför är du ens här om du inte lånar ut eller är aktieägare?
Eller låntagare?

Tänkte successivt öka mitt sparande men blev tokig när dom ashålen tog bort möjligheten att stoppa utlåningen. Sättet de tog bort den på bidrog också, så gör man inte. Då tog jag ut mina pengar eller 90% och blev blåst på icke realiserad ränta. Så dom förtjänar en känga. Dessutom är jag överlag negativ
Citera
2014-02-05, 19:30
  #1637
Medlem
Hej,

Jag funderar på att spara ett större belopp i TB, men det finns för mig i nuläget två huvudsakliga hinder.

1. Svårigheten att få ut pengarna.

Jag har hittat många exempel på internet på sparare som haft svårt att få ut sina pengar till fullo, men jag har inte sett ett enda exempel på någon som faktiskt fått ut alla sina pengar. Det spelar ju ingen roll hur hög räntan är om man inte får ut pengarna. Något som skulle hjälpa mig att fatta ett beslut är statistik över genomsnittlig tid för uttag och även annan statistik såsom genomsnittlig erhållen ränta, spridning, etc.. Finns det någon garanti för maximal tid att få ut hela beloppet? Jag tycker överlag att det är svårt att bedöma någonting alls om företaget med den information som finns tillgänglig. Vilken statistik bygger siffran 12% på? Var finner jag statistiken?

2. Oklarhet om vad som faktiskt händer vid ev. konkurs.

Jag har sett denna fråga besvaras ett antal gånger av representanter från TB, men svaren har ofta varit undvikande och otydliga. Det jag vill veta är om det finns någon garanti för att jag kommer kunna ta ut ej utlånade sparpengar vid konkurs, samt hur jag vid konkurs går tillväga för att få tillbaka pengar som är under utlån. Vidare, finns det någon garanti för att jag kommer kunna ta ut en viss procentsats av totalbeloppet oavsett hur mycket som är utlånat?
Citera
2014-02-05, 21:27
  #1638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptateoteph
Hej,

Jag funderar på att spara ett större belopp i TB, men det finns för mig i nuläget två huvudsakliga hinder.

1. Svårigheten att få ut pengarna.

Jag har hittat många exempel på internet på sparare som haft svårt att få ut sina pengar till fullo, men jag har inte sett ett enda exempel på någon som faktiskt fått ut alla sina pengar. Det spelar ju ingen roll hur hög räntan är om man inte får ut pengarna. Något som skulle hjälpa mig att fatta ett beslut är statistik över genomsnittlig tid för uttag och även annan statistik såsom genomsnittlig erhållen ränta, spridning, etc.. Finns det någon garanti för maximal tid att få ut hela beloppet? Jag tycker överlag att det är svårt att bedöma någonting alls om företaget med den information som finns tillgänglig. Vilken statistik bygger siffran 12% på? Var finner jag statistiken?

2. Oklarhet om vad som faktiskt händer vid ev. konkurs.

Jag har sett denna fråga besvaras ett antal gånger av representanter från TB, men svaren har ofta varit undvikande och otydliga. Det jag vill veta är om det finns någon garanti för att jag kommer kunna ta ut ej utlånade sparpengar vid konkurs, samt hur jag vid konkurs går tillväga för att få tillbaka pengar som är under utlån. Vidare, finns det någon garanti för att jag kommer kunna ta ut en viss procentsats av totalbeloppet oavsett hur mycket som är utlånat?

1. Det tar upp till ett år att få ut de sista 10%. 12% bygger på TBs statistik och jag tror den har varit länkad innan i tråden.

2. Vid konkurs så får du själv kräva tillbaka lånen från låntagarna. Förmodligen kommer en inkassofirma göra detta. Givetvis finns det inga garantier då.

Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Hur går det för er som även sparar på den Danska marknaden?

Jag förde över 15 000 den 9 januari och upplever just nu en god avkastning.
Är redan uppe över 3% i avkastning efter 25 dagar utan att alla lånen har betalats tillbaka.

på fredag borde det återspegla en hel månad och vad jag vet så är det ca 40% av lånen som är återbetalda och återinvesterade. 60% still to go! Kan bli en hygglig månad och fortsätter det så här kan det bli en fin avkastning på den marknaden.
Har läst en del inlägg här om hur dåligt det varit i Danmark men tycker att det kan vara läge att kliva in på den danska marknaden med en större slant då även insiders har tvingats att investera sina pengar i verksamheten efter den nyemission som ägde rum i mitten på december förra året.
De har avtalat att de lånar in ca 50 MSEK under minst ett år framåt vilket borde ge en god likviditet så att även de danska låntagarna kan få sina lån på dagen och inte som det varit tidigare 5-7 veckor senare.

Berätta gärna hur ni upplever januari i på den danska marknaden.

Om man kollar på de senaste 3 mån så är danska marknaden en av de bättre för mig.
Citera
2014-02-05, 23:03
  #1639
Medlem
Jag avsluta mitt engagemang på TB i slutet på juli 2013, fram tills idag har jag fått tillbaka 7% av kvar varande kapital. Så att allt skall komma tillbaka på 12 månader ter sig föga troligt.
Citera
2014-02-06, 13:41
  #1640
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Jag avsluta mitt engagemang på TB i slutet på juli 2013, fram tills idag har jag fått tillbaka 7% av kvar varande kapital. Så att allt skall komma tillbaka på 12 månader ter sig föga troligt.

Jag tog ut 90% av det jag hade inne på den svenska marknaden för 20 dar sen och har fått tillbaka 4% hittills. Gick det fortare i början för att sen plana ut eller har det varit trögt med återbetalningarna hela tiden för dig?

Men den takt jag har borde det ta 1,5 år ungefär.

På den danska marknaden händer dock ingenting alls. Inte ett enda lån betalas tillbaka. Det enda som händer är att det dras förluster då och då.
Citera
2014-02-06, 15:46
  #1641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag tog ut 90% av det jag hade inne på den svenska marknaden för 20 dar sen och har fått tillbaka 4% hittills. Gick det fortare i början för att sen plana ut eller har det varit trögt med återbetalningarna hela tiden för dig?

Men den takt jag har borde det ta 1,5 år ungefär.

På den danska marknaden händer dock ingenting alls. Inte ett enda lån betalas tillbaka. Det enda som händer är att det dras förluster då och då.


Trist för dig i Danmark, jag upplever tvärtom att det är god betalningsvilja på de lån jag deltar på.
Ratio för realiserad och ickerealiserad ränta i danmark ligger på 75% realiserat mot 25% orealiserat.
Nya lån går i mindre summor per lån, mellan 100 500 kronor per lån.

Det rullar på fint!
Citera
2014-02-06, 17:10
  #1642
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Jag avsluta mitt engagemang på TB i slutet på juli 2013, fram tills idag har jag fått tillbaka 7% av kvar varande kapital. Så att allt skall komma tillbaka på 12 månader ter sig föga troligt.
Menar du att du fått tillbaka 97% av ditt totala kapital eller menar du att du fått tillbaka knappt 91%?
Citera
2014-02-06, 18:15
  #1643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag tog ut 90% av det jag hade inne på den svenska marknaden för 20 dar sen och har fått tillbaka 4% hittills. Gick det fortare i början för att sen plana ut eller har det varit trögt med återbetalningarna hela tiden för dig?

Men den takt jag har borde det ta 1,5 år ungefär.

På den danska marknaden händer dock ingenting alls. Inte ett enda lån betalas tillbaka. Det enda som händer är att det dras förluster då och då.

Det har gått i samma tröga takt hela tiden, däremot missa jag att jag betalt skatten med pengar som kommit tillbaka så ca 14% av kvarvarande kapital har jag fått in på 6månader

Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Menar du att du fått tillbaka 97% av ditt totala kapital eller menar du att du fått tillbaka knappt 91%?

Det senare, eller 92% då jag missade att räkna med pengarna som dragits för skatten.
Citera
2014-02-08, 17:43
  #1644
Medlem
rosaicakorts avatar
Hej.

Är det någon här som efter en tids sparande på Trustbuddy fått tillbaka insättningsbeloppet och räntan till sitt bankkonto?. Hur lång tid tog det i så fall tills ni fick insättningssumman och räntan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback