Citat:
Man behöver inte bege sig längre än till valfritt villakvarter i Bromma eller Östermalmsfastighet (i Stockholm) för att hitta välbärgade.
Poängen med en gated community är just att förhindra lösdriveri och vandalism inom området, att öka säkerheten genom en privat vaktstyrka och, framförallt i USA, skapa enhetliga regler för byggnader, ordning och uppförande.
I den svenska debatten diskuteras säkerhet och avskärming främst, men det finns också andra aspekter, som att man vill bo med sina likar och vill slippa tomtar som målar om sitt hus i tvåtonsfärg. En betoning av community istället för gated. Man vill förhöja gemenskapen inom bostadsområdet i första hand.
Poängen med en gated community är just att förhindra lösdriveri och vandalism inom området, att öka säkerheten genom en privat vaktstyrka och, framförallt i USA, skapa enhetliga regler för byggnader, ordning och uppförande.
I den svenska debatten diskuteras säkerhet och avskärming främst, men det finns också andra aspekter, som att man vill bo med sina likar och vill slippa tomtar som målar om sitt hus i tvåtonsfärg. En betoning av community istället för gated. Man vill förhöja gemenskapen inom bostadsområdet i första hand.
Sant det du säger angående Östermalm och Bromma.
Men är det värt att höja säkerheten för en väldigt liten del av populationen mot att öka segregationen (något som kan få väldigt negativa konsekvenser)? Jag tänker att välbärgade inte brukar ha problem med att skydda sig och kanske inte alltid är i behov av vaktsktyrkor och liknande, samtidigt som vi har sett vad segregationen kan göra med samhället (läs Rosengård).
Det sista du skriver tolkar jag som en vilja att uppnå ett homogent samhälle, inget konstigt i sig kan jag tycka. Människan dras ju till de personer hon har mest gemensamt med, jag pratar alltså inte om raser och liknande utan socioekonomiska aspekter. Sen är grannsamverkan ett bra verktyg och det finns väl få saker som är härligare än en god grannsämja?