2015-04-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Man behöver inte bege sig längre än till valfritt villakvarter i Bromma eller Östermalmsfastighet (i Stockholm) för att hitta välbärgade.
Poängen med en gated community är just att förhindra lösdriveri och vandalism inom området, att öka säkerheten genom en privat vaktstyrka och, framförallt i USA, skapa enhetliga regler för byggnader, ordning och uppförande.
I den svenska debatten diskuteras säkerhet och avskärming främst, men det finns också andra aspekter, som att man vill bo med sina likar och vill slippa tomtar som målar om sitt hus i tvåtonsfärg. En betoning av community istället för gated. Man vill förhöja gemenskapen inom bostadsområdet i första hand.

Sant det du säger angående Östermalm och Bromma.

Men är det värt att höja säkerheten för en väldigt liten del av populationen mot att öka segregationen (något som kan få väldigt negativa konsekvenser)? Jag tänker att välbärgade inte brukar ha problem med att skydda sig och kanske inte alltid är i behov av vaktsktyrkor och liknande, samtidigt som vi har sett vad segregationen kan göra med samhället (läs Rosengård).

Det sista du skriver tolkar jag som en vilja att uppnå ett homogent samhälle, inget konstigt i sig kan jag tycka. Människan dras ju till de personer hon har mest gemensamt med, jag pratar alltså inte om raser och liknande utan socioekonomiska aspekter. Sen är grannsamverkan ett bra verktyg och det finns väl få saker som är härligare än en god grannsämja?
Citera
2015-04-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Brå skriver också att 70% av alla våldsbrott sker i hemmet. Lite osäker på hur gated communites hindrar det. Om man nu inte ska skärma av respektives med en tre meter hög mur i vardagsrummet.

Att hoppas på Gated communities är enbart rädsla för det okända och oviljan att beblanda sig med andra människor. Segregation helt enkelt. Som att inte Sverige har tillräckligt stora problem med det

Tror vi ska ta det lite lugnt med att använda oss av GC i Sverige. Som jag ser det är det ett amerikanskt fenomen, men vi har ju ett annat samhälle än det amerikanska. Vi har ingen rätt till att bära vapen och därför är risken för mord mindre i Sverige än i USA. Visst finns det många likheter mellan våra samhällen, men glöm inte att USA är überliberalt och kallar folk som Obama för kommunister bara de nämner allmän sjukvård, samtidigt som Sverige styrdes av Såssarna i nästan ett sekel.
Citera
2015-04-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Första regeln för predatorer är...

- Välj så lätta offer som möjligt

Detta gäller i högsta grad även brottslingar vilket inkluderar inbrottstjyvar.

Det betyder att man självklart uppnår en större säkerhet i en GC, det kostar helt enkelt för mycket för hasch-Janne att försöka ta sig in. Att däremot bryta sig in hos några random villaägare fungerar fortfarande ganska enkelt.

Fler GC kommer vi knappast att få i Sverige, åtminstone inte i den omfattningen att det påverkar brottsstatistiken. Dels så kostar det mer och dels så är inte tanken på att bo i en GC så attraktiv för alla.

Jag har själv bott i GC i flera afrikanska länder, skälet var inte att det skulle bli myspysigare utan skälet var att det ökade överlevnadsmöjligheten rätt ordentligt. Dessa GC vaktades av vakter med kulsprutor och hundar och att ta sig in om man inte bodde där kunde man glömma.

Klart det blir mindre attraktivt för hasch-Janne och hans gelikar. Men vafan gör man om proffsen väljer en villa i en GC? Då kan en spritfet gammal snut få stå och speja bäst han vill vid grinden, har de bestämt sig kommer de in.

[/quote]Dit vill vi inte. Personligen gillar jag att bo tillsammans med människor i olika åldrar...men utan staket och kpistar.[/quote]

Nej, jag menar det. Vad är nästa steg, mjuka upp vapenlagstiftningen? Tillåta medborgargarden och ta ifrån polisen dess monopol på brottsbekämpning och i vissa fall våld?
Citera
2015-04-21, 02:38
Medlem
Citat:
Jag har själv bott i GC i flera afrikanska länder, skälet var inte att det skulle bli myspysigare utan skälet var att det ökade överlevnadsmöjligheten rätt ordentligt. Dessa GC vaktades av vakter med kulsprutor och hundar och att ta sig in om man inte bodde där kunde man glömma.

Dit vill vi inte. Personligen gillar jag att bo tillsammans med människor i olika åldrar...men utan staket och kpistar.

Precis. Det är skillnad på länder som det faktiskt är farligt att vistas i och sådana där folk bara är paranoida...
Citera
2015-04-21, 11:24
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renyoa
Sant det du säger angående Östermalm och Bromma.

Men är det värt att höja säkerheten för en väldigt liten del av populationen mot att öka segregationen (något som kan få väldigt negativa konsekvenser)? Jag tänker att välbärgade inte brukar ha problem med att skydda sig och kanske inte alltid är i behov av vaktsktyrkor och liknande, samtidigt som vi har sett vad segregationen kan göra med samhället (läs Rosengård).

Det sista du skriver tolkar jag som en vilja att uppnå ett homogent samhälle, inget konstigt i sig kan jag tycka. Människan dras ju till de personer hon har mest gemensamt med, jag pratar alltså inte om raser och liknande utan socioekonomiska aspekter. Sen är grannsamverkan ett bra verktyg och det finns väl få saker som är härligare än en god grannsämja?

För den delen av befolkningen som bor innanför grindarna är det en markant höjning av säkerhet, gemenskap mm.
De som bor utanför påverkas inte alls eller ytterst lite.
Det största problemet verkar ligga på meta-nivå, att diskussionen om säkerhet och brottslighet störs av att människor faktiskt skapar problem för brottsligheten samt att idén om det homogena Sverige där alla håller varandra i handen får en törn.
Jag kommer gärna tillbaka till de låsta gårdarna i Stockholms innerstad. De är ett bra exempel på hur boendetrivseln ökar, mätt i betalningsvilja per lägenhet. Barn kan vistas på gården utan risk.
Man kan också jämföra med ett villaområde. Din tomt är privat, ingen får gå på den utan lov. Endast legitima besökare får gå fram till dörren och ringa på. Thats it.
Blir samhället sämre av att folk inte får springa omkring hur som helst eller att tattare inte får tälta på din privata tomt?
Citera
2015-04-21, 12:04
Bannlyst
Jag är säker på att orsaken till att dessa områden inte finns i stor utsträckning är att de enligt PK-vurmarna inkräktar på blattars möjlighet att stjäla och våldta här i Sverige.
Citera
2015-04-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Hur fan pallar du bo och leva i en sådan extrem paranoia för vad som kanske kan hända? Hur kan du någonsin ens stänga ögonen? Och du säger det är illa här, där det knappt finns några samhällen av den typen?
År 2014 anmälldes 88600 inbrottstölder i Sverige enligt brå och den siffran går upp iår.Betalar du hemförsäkring varje månad just in case någon kommer på oanmäld besök hemma hos dig?Om du gör det så är du mer paranoid än mig?
Jag betalar ingen hemförsäkring här.
Citera
2015-04-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Någonstans är du väl medveten om att livet du lever är helt jävla... värdelöst?... Vem vill vara fånge i sitt eget hem. Inte våga gå ut på nätterna, vara rädd för att främlingar,.. fyfan.
Tvärtemot är mitt liv väldigt värdefult,därför har jag skyddat mig och min familj.Vem har sagt att jag är fånge i mitt hem?
Jag går ut när jag vill även på nattetid...det har jag gjort i alla världsdelar som finns genom åren.
Jag har lagligt rätt och skydda min familj och egendom men du däremot har inte den rätten i Sverige.
Mvh.Raikkonen
ps.Glöm inte och låsa ytterdörren för natten för man vet aldrig vad som kan hända när du sover som djupast.
Citera
2015-04-21, 18:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Man behöver inte bege sig längre än till valfritt villakvarter i Bromma eller Östermalmsfastighet (i Stockholm) för att hitta välbärgade.
Poängen med en gated community är just att förhindra lösdriveri och vandalism inom området, att öka säkerheten genom en privat vaktstyrka och, framförallt i USA, skapa enhetliga regler för byggnader, ordning och uppförande.
I den svenska debatten diskuteras säkerhet och avskärming främst, men det finns också andra aspekter, som att man vill bo med sina likar och vill slippa tomtar som målar om sitt hus i tvåtonsfärg. En betoning av community istället för gated. Man vill förhöja gemenskapen inom bostadsområdet i första hand.

Sant. Människor har alltid försökt att skydda sitt boende och behålla trivsel och säkerhet inom området. Idag gör man det med kodlås, ny byggteknik, stängda grindar och ibland genom att grannarna håller ihop.

Det här gör man i Bromma och på Östermalm men också i liknande områden i Malmö, Lund och Göteborg.

Vill man se det i stort så förändrar man på det sättet den fysiska bilden av staden i perspektivet av hur vi betraktar kriminalitet. Ju fler skyddade och välbärgade boenden vi bygger desto oftare kommer den fattigare delen av befolkningen att drabbas enligt lagen om predatorers val.

I förlängningen blir frågan i vilken omfattning staden i sin helhet drabbas när kriminaliteten allt mer frekvent riktas mot fattigare människor som inte har råd att bo i Bromma eller i Malmös dyrare områden med höga staket, utomhuslarm på alla villor, rörelsesensorer...you name it.

Jag värnar själv oerhört hårt om min familjs säkerhet på olika sätt, både med teknik och på andra sätt. Trots det ställer jag mig ibland frågan...hur mycket kan det brinna runt omkring mig utan att jag själv blir svedd?

Även om man bor i Malmös bättre kvarter så känns det ändå att Malmö är en närmast förlorad stad med en integrationspolitik som hela tiden separerar människor. Frågan är bara...hur långt får det gå?

Bättre folk flyttar då kanske till Lund? Det gör man ofta vilket egentligen bara betyder att vi flyttar runt problemen...eller flyttar från dom.

Risken med att värna om sin säkerhet ligger i att man samtidigt isolerar sig både fysiskt och mentalt.

Den tanken gillar jag inte.
Citera
2015-04-21, 18:48
Moderator
Siegfrids avatar
Samhällsutvecklingen i allmänhet är inte topic. Vi håller os till de slutna gemenskaperna, deras funktion, inverkan på stadsbilden, fördelar och nackdelar.
/Mod.
Citera
2015-04-21, 22:15
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ju fler skyddade och välbärgade boenden vi bygger desto oftare kommer den fattigare delen av befolkningen att drabbas enligt lagen om predatorers val.

Ja, det är att föredra att De Rika drabbas. De Rika förtjänar de av kapitalismen utsugna och exploaterade Predatorernas hämnd.

Det kommer aldrig gå att marknadsföra ett Gated Community, i Sverige. De medborgare, som själv-valt valde bo där, skulle stämplas som Rasister, Fascister och Äckliga Borgarsvin. Och då talar vi bara om de snälla tillmälena ifrån AFA & RF som skulle stå och skandera vid grindarna, redan dag ett. Och ha kultur-chefenAftonbladet, i ryggen. Herr debattören Göran Greider skulle sannolikt hålla med och säga att demonstranternas syfte är rättrådigt, men att överdrivet våld borde undvikas. Alltså hellre kasta ägg och sopor, över grindarna, till ett Gated Community, än flaskor fyllda med brandfarlig vätska.

Att dagligen köra ut sin firma-betalda årets-årsmodell Audi, genom ett bombardemang värdigt Gates of Hell, skulle få de "välbeställda" medelklass-klättrarna att snabbt krokna, på Gated Community Living, sannolikt snabbare än vad det tar att surfa till HemNet.
Citera
2015-04-22, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
År 2014 anmälldes 88600 inbrottstölder i Sverige enligt brå och den siffran går upp iår.Betalar du hemförsäkring varje månad just in case någon kommer på oanmäld besök hemma hos dig?Om du gör det så är du mer paranoid än mig?
Jag betalar ingen hemförsäkring här.

Nu är ju inte hemförsäkringen enbart avsedd för att skydda en från inbrott, som är det jag är minst orolig för... Då är väl exempelvis vattenläckor betydligt mer viktigt att skydda sig inför. Du sover med skjutvapen under kudden och anklagar andra för att vara paranoida? Jisses... Personligen har jag aldrig ens rört något farligare än ett luftgevär och så får det gärna fortsätta. Vapen är skit.

Här är förresten ett aktuellt exempel på hur fel det kan bli: http://www.sydsvenskan.se/malmo/staketbrak-stoppar-moten-pa-groning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in