2015-04-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renyoa
Att statistiken har ökat kan till stor del bero på att vi förut hade en större benägenhet att inte anmäla brott förut. Det är fortfarande många våldtäktsoffer som inte anmäler pga. skam, och förut var det vanligare att bara "skaka av sig" en käftsmäll än att anmäla den (OBS! Säger inte att det är fel att anmäla). Man behöver inte dra enkla slutsatser efter att ha sett lite siffror.

OnT: Tror du inte att GC kan bli en relativt lätt måltavla för exempelvis inbrottstjuvar och liknande med tanke på att det är välbärgade som bor i dessa?

Så först menar du att statistiken visar minskad brottslighet.
När statistiken istället visar ökad brottslighet så är det för att fler anmäler men egentligen så är det färre brott.
Jag antar att du är qvinna?
Citera
2015-04-20, 11:35
Medlem
popeondopes avatar
Sverige har mängder med gated communities men här heter det trafikseparering. Man bygger olika bostadsområden och så har man en massa skog och en motorväg emellan så att det blir hopplöst att ta sig till grannförorten. Det är mycket effektivare än en grind.
Citera
2015-04-20, 11:41
Medlem
Citat:
Att statistiken har ökat kan till stor del bero på att vi förut hade en större benägenhet att inte anmäla brott förut. Det är fortfarande många våldtäktsoffer som inte anmäler pga. skam, och förut var det vanligare att bara "skaka av sig" en käftsmäll än att anmäla den (OBS! Säger inte att det är fel att anmäla). Man behöver inte dra enkla slutsatser efter att ha sett lite siffror.

OnT: Tror du inte att GC kan bli en relativt lätt måltavla för exempelvis inbrottstjuvar och liknande med tanke på att det är välbärgade som bor i dessa?

mjo det är lite på det sättet som brå förklarar att antalet anmälda våldsbrott har gått upp. Att viljan att anmäla har ökat markant.

Det visar ju på att samhället inte blir hårdare
Citera
2015-04-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
mjo det är lite på det sättet som brå förklarar att antalet anmälda våldsbrott har gått upp. Att viljan att anmäla har ökat markant.

Det visar ju på att samhället inte blir hårdare

Brå skriver också att 70% av alla våldsbrott sker i hemmet. Lite osäker på hur gated communites hindrar det. Om man nu inte ska skärma av respektives med en tre meter hög mur i vardagsrummet.

Att hoppas på Gated communities är enbart rädsla för det okända och oviljan att beblanda sig med andra människor. Segregation helt enkelt. Som att inte Sverige har tillräckligt stora problem med det
Citera
2015-04-20, 12:08
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Brå skriver också att 70% av alla våldsbrott sker i hemmet. Lite osäker på hur gated communites hindrar det. Om man nu inte ska skärma av respektives med en tre meter hög mur i vardagsrummet.

Att hoppas på Gated communities är enbart rädsla för det okända och oviljan att beblanda sig med andra människor. Segregation helt enkelt. Som att inte Sverige har tillräckligt stora problem med det

Det är i första hand för att skydda sig mot inbrott och vandalisering som man funderar på en gated community.
Att bo i innerstaden i t ex Stockhoilm innebär i praktiken att bo i en gated community. Portlåset avskärmar trapphus och innergårdar och hindrar utesovare, vandaler och inbrottstjuvar från att förrätta sitt värv.
Vi hade i vår uppgång problem med utesovare som tog sig in, sen uppgraderade vi låsen och nu är det lugnare, mindre brandrisk och mindre urinstank i uppgång och trappor.

Det bästa med detta är att dräggen istället svinar ner och eldar i trappuppgångarna hos samvetsömma personer som tycker att "det blir för stora klyftor i samhället".
Varsågoda och öppna era trappuppgångar och innergårdar för dräggen!

http://www.familjeliv.se/forum/thread/67365403-uteliggare-i-trapphuset-vad-gor-man
Citera
2015-04-20, 13:23
Medlem
libbens avatar
Istället för GC's så behövs mer välfärd och synliga poliser i samhället.

Det blir mer strukturerat om alla får det lite bättre och att ordning och reda blir mer tydligt.

Sedan ska man hjälpa utstötta i samhället mer än vad vi gör nu.

Sedan ska vi även bromsa flyktingströmmen och invandringen till mer åtstramade linjer.
Vi som nation måste få chans att återhämta oss och växa till det bättre. Inte sänka samhället ett hack för varje år istället som nu.
Citera
2015-04-20, 14:32
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Sverige har mängder med gated communities men här heter det trafikseparering. Man bygger olika bostadsområden och så har man en massa skog och en motorväg emellan så att det blir hopplöst att ta sig till grannförorten. Det är mycket effektivare än en grind.
Det kan jag absolut hålla med om. Till skillnad från kvartersstaden så byggs nu varje område med separata tillfarter. I bästa fall finns det någon oländig gångväg på tvären. Att ta sig mellan närbelägna områden är i bästa fall komplicerat. Det är bara stängslet och grindarna som fattas.
Citera
2015-04-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Istället för GC's så behövs mer välfärd och synliga poliser i samhället.

Det blir mer strukturerat om alla får det lite bättre och att ordning och reda blir mer tydligt.

Sedan ska man hjälpa utstötta i samhället mer än vad vi gör nu.

Sedan ska vi även bromsa flyktingströmmen och invandringen till mer åtstramade linjer.
Vi som nation måste få chans att återhämta oss och växa till det bättre. Inte sänka samhället ett hack för varje år istället som nu.
Svenska poliser har stoppat huvudet i sanden.Jag fick nog om allt skit som pågår i Sverige och flyttade utomlands några år sedan.
Bor idag på sk.gated community i Asien och trivs bra.Väktare vid porten hit brukar sova på nätterna men jag bryr mig inte så mycket om det heller.
Månadsavgiften ligger på 150kr men jag har inte betalat i ett år eftersom dom sover på tjänsten.
Jag har ett staket mellan 160-200cm runt min 2-våningsvilla och 2 rottweilers som har bara umgåtts med familjen sen dom föddes.
Alla dörrar låsta på natten och 9mm glock under kudden och pumphagelbössa i andra våningen.
På sommaren ska jag montera 10 CCTV cams både in och ut i huset.
mvh.Raikkonen
Citera
2015-04-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Svenska poliser har stoppat huvudet i sanden.Jag fick nog om allt skit som pågår i Sverige och flyttade utomlands några år sedan.
Bor idag på sk.gated community i Asien och trivs bra.Väktare vid porten hit brukar sova på nätterna men jag bryr mig inte så mycket om det heller.
Månadsavgiften ligger på 150kr men jag har inte betalat i ett år eftersom dom sover på tjänsten.
Jag har ett staket mellan 160-200cm runt min 2-våningsvilla och 2 rottweilers som har bara umgåtts med familjen sen dom föddes.
Alla dörrar låsta på natten och 9mm glock under kudden och pumphagelbössa i andra våningen.
mvh.Raikkonen

Hur fan pallar du bo och leva i en sådan extrem paranoia för vad som kanske kan hända? Hur kan du någonsin ens stänga ögonen? Och du säger det är illa här, där det knappt finns några samhällen av den typen?
Citera
2015-04-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
mvh.Raikkonen

Någonstans är du väl medveten om att livet du lever är helt jävla... värdelöst?... Vem vill vara fånge i sitt eget hem. Inte våga gå ut på nätterna, vara rädd för att främlingar,.. fyfan.
Citera
2015-04-20, 17:25
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Första regeln för predatorer är...

- Välj så lätta offer som möjligt

Detta gäller i högsta grad även brottslingar vilket inkluderar inbrottstjyvar.

Det betyder att man självklart uppnår en större säkerhet i en GC, det kostar helt enkelt för mycket för hasch-Janne att försöka ta sig in. Att däremot bryta sig in hos några random villaägare fungerar fortfarande ganska enkelt.

Fler GC kommer vi knappast att få i Sverige, åtminstone inte i den omfattningen att det påverkar brottsstatistiken. Dels så kostar det mer och dels så är inte tanken på att bo i en GC så attraktiv för alla.

Jag har själv bott i GC i flera afrikanska länder, skälet var inte att det skulle bli myspysigare utan skälet var att det ökade överlevnadsmöjligheten rätt ordentligt. Dessa GC vaktades av vakter med kulsprutor och hundar och att ta sig in om man inte bodde där kunde man glömma.

Dit vill vi inte. Personligen gillar jag att bo tillsammans med människor i olika åldrar...men utan staket och kpistar.
Citera
2015-04-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
Så först menar du att statistiken visar minskad brottslighet.
När statistiken istället visar ökad brottslighet så är det för att fler anmäler men egentligen så är det färre brott.
Jag antar att du är qvinna?

Det där med att dra enkla slutsatser verkar vara din grej. Jag gav bara två olika sätt att tolka statistiken på, allting är inte svart eller vitt. Du känns som en person som skulle kunna tro på massa domedagsteorier och konspirationer, och nej, jag är långt ifrån att vara "qvinna", jävligt långt (med andra ord, jag har kuk och skägg). Behöver man vara qvinna för att man inte är "orolig för att svenskarna kommer att vara en minoritet i Sverige om 20 år" och skyller alla problemen i samhället på invandrarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in