2017-09-15, 16:28
Medlem
Ördögs avatar
På Det goda samhället utmålas det nya Sverige som ett rike av grindsamhällen.

Gästskribent Jakob Modéer: Grindsamhällen – Sveriges framtida bostadsform?
https://detgodasamhallet.com/2017/09/15/gastskribent-jakob-modeer-grindsamhallen-sveriges-framtida-bostadsform/
Citat:
Tycka vad man vill om det så verkar grindsamhällen vara en naturlig och eftersökt bostadsform i samhällen med höga inkomstklyftor, bristande offentlig sektor, och där folk uppfattar att segregationen, brottsligheten och otryggheten ökar. I dagens Sverige är det väl få som tror att vi är ett nytt Sydafrika eller USA, men desto fler som undrar vart det svenska samhället är på väg. Att inkomstklyftorna har ökat i Sverige de senaste tio åren är väldokumenterat, och för att inse att segregationen, brottsligheten och otryggheten ökar krävs inte mer än en titt i dagspressen.
---
Vad händer nu? Utan integration, i vilken de nyanlända anammar och uppskattar de normer, värderingar och sociala kapital på vilka vi byggt en storslagen svensk industri, en väl fungerade offentlig sektor och ett starkt civilsamhälle, så kommer segregationen att fortsätta och fördjupas. Medan vissa områden förvandlas till ghetton med hög brottslighet och otrygghet (områden som kommer att påminna om de nyanländas egna hemländer i livskvalitet), så kommer andra människor att söka sina lika, dra upp bron vid Falsterbokanalen och fina frid och trygghet åter.
Citera
2017-09-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
På Det goda samhället utmålas det nya Sverige som ett rike av grindsamhällen.

Gästskribent Jakob Modéer: Grindsamhällen – Sveriges framtida bostadsform?
https://detgodasamhallet.com/2017/09/15/gastskribent-jakob-modeer-grindsamhallen-sveriges-framtida-bostadsform/

Följer utvecklingen. När kommer det första riktiga gc:t i Sverige?

Det vill säga, stängsel, en infart med vakt dygnet runt och där det inte ens räcker med ID som oanmäld besökare, någon boende måste ge klartecken. Ingen slinker in genom att ta rygg på någon. Som en ambassad eller en större arbetsplats.

Vad skulle det kosta för ett område med 50-100 hus? Vilken kommun blir först att godkänna det? Är det lagligt?

'For your protection': gated cities around the world
Fler vill bo bakom mur
Mikael bygger ett eget inhägnat samhälle
Citera
2017-10-03, 19:42
Medlem
used66s avatar
du säger emot dig själv, du inleder med att skriva "varför tror folk att dessa ställen är vilda västern för?", sedan avslutningsvis att det är "kaosområden". nu får du allt bestämma dig. jävla ordbajsare.

Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Jag bor i Angered. Jag har gått hem ensam på natten från krogen, varit ute på kvällstid på helger. Min flickvän har kommit hem från krogen mitt i natten ensam flera gånger. Och vi är båda vita svenskar.
Varför tror folk att dessa ställen är vilda västern för? Låter det logiskt för dig att vi i Sverige skulle ha stadsdelar där människor inte skulle kunna vistas efter solnedgång? Vi bor inte i USA, detta är inte Compton. Jag har blivit rånad två gånger i mitt liv, en gång i stan och en gång i Haga (Ett fint, rikt "vitt" område). Har aldrig varit med om något som är i närheten till otrevligt i Angered.
Gated comunitys skapar bara mer segregation. Rika har råd att skydda sig, fattiga står utanför i ännu mer misär än vad det var innan.
Ni som klagar på rinkeby, biskop osv. Ni ser väl redan nu vad segregation har skapat för typ av områden? Och då vill ni ha ÄNNU mer segregation? Ni fattar väl att det bara kommer skapa fler "ghetton" och att kriminaliteten kommer stiga, och kvar finns de hårt arbetande fattiga människorna som inte har råd att skydda sig från dessa kaosområden.

Citera
2017-10-03, 19:49
Medlem
Sverige har redan flera GC och flera är på väg. Vet inte hur många av dom som har dygnet runt bevakning på plats men dom flesta har direkt kontakt med typ securitas.

Vill man öka polariseringen i samhället så är det en strålande ide att utöka byggnationen av dessa så adeln kan flytta in i skyddad miljö. Nästa steg borde vara att sänka alla bidrag under existens minimum så att pöbeln hålls på plats och det blir lättare att klaga över deras lathet. Givet bör ju dom flesta resurser från samhället riktas in i GC områdena då det är där det är viktigast att dom finns.
Citera
2017-10-04, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Sverige har redan flera GC och flera är på väg. Vet inte hur många av dom som har dygnet runt bevakning på plats men dom flesta har direkt kontakt med typ securitas.

Vill man öka polariseringen i samhället så är det en strålande ide att utöka byggnationen av dessa så adeln kan flytta in i skyddad miljö. Nästa steg borde vara att sänka alla bidrag under existens minimum så att pöbeln hålls på plats och det blir lättare att klaga över deras lathet. Givet bör ju dom flesta resurser från samhället riktas in i GC områdena då det är där det är viktigast att dom finns.

Varför inte nämna några av dem?

Jag tycker personligen inte att exempelvis en större innergård till en bostadsrättsförening är ett riktigt grindsamhälle, hur avspärrat med entrélås det än är.
Citera
2017-10-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Varför inte nämna några av dem?

Jag tycker personligen inte att exempelvis en större innergård till en bostadsrättsförening är ett riktigt grindsamhälle, hur avspärrat med entrélås det än är.

Beror då lite på hur man ser på saken gissar jag. Sverige har ju inte riktigt samma behov ännu som dom andra områdena där beväpnad milis lallar runt.
Men Victoria Park var väl först ut. Iofs inga vakter utan mera bevakad reception dygnet runt och kamera bevakning.

Finns fler men ofta handlar det om mindre stängsel och mindre murar som skiljer av adeln från pöbeln än så länge.

Strandudden tror jag kommer bli mera det du tänker på även om jag betvivlar att dom kommer ha beväpnad personal på plats så marknadsför dom sej själva som GC.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in