2015-04-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shure
Normala värden kan jag, det jag undrar är när man ska börja bli orolig för leverskador.
Det hade varit roligt om oliwen kunder svara på vad han fick för värden.

Jag fick aldrig veta vad jag hade för exakt värde mer än att de hade stigit och låg högre än normalt. När jag tog prover för 6 veckor sen hade jag bra värden. Det enda jag ändrat sen dess är at jag börjat dricka proteinpulver dagligen. Käkar samma mängd iso som innan. Mycket märkligt, men har ju inte gjort någon utredning om det skulle vara proteinpulvret, men har slutat dricka det nu för att se om mina värden blir bättre till nästa blodprov om 5 veckor.

Dricker Body science whey 100%.
Citera
2015-04-19, 17:16
Medlem
Är inne på typ 7:de månaden med roaccutan och har varit helt finn-fri sedan några månader tillbaka, vilket såklart är helt underbart.
Dock ser min hud helt förjävlig ut på grund av alla ärr och jag kan säga att min ångest är ganska påtaglig på grund av det. Det var ett helvete att leva med acnen och jag trodde aldrig det skulle ta slut, och nu när det är över så är ärren kvar så att huden ändå ser hemsk ut.. jag orkar inte

Känns nästan lönlöst o fråga då jag redan sökt så mycket på det men är det någon som har något litet tips om huden? Och nej solen hjälper inte mot ärr. Men är det någon som testat fraxel, laser, dermarolling eller något sådant mot sina ärr? Efter avslutad kur då förstås.

Och sen undrar jag hur mycket ni upplevde att huden läkte ut själv och hur lång tid det tog? Mina ärr nu är fortfarande väldigt röda och har gropar i hela ansiktet, min hudläkare sa dock att slutresultatet när huden fått läka absolut kommer vara bättre än såhär! Någon som har erfarenhet om detta??

Känner mig så hopplös nu… får väl börja gå till psykolog istället o lära mig leva med att alltid se ut som skit i ansiktet.
Citera
2015-04-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre01
Är inne på typ 7:de månaden med roaccutan och har varit helt finn-fri sedan några månader tillbaka, vilket såklart är helt underbart.
Dock ser min hud helt förjävlig ut på grund av alla ärr och jag kan säga att min ångest är ganska påtaglig på grund av det. Det var ett helvete att leva med acnen och jag trodde aldrig det skulle ta slut, och nu när det är över så är ärren kvar så att huden ändå ser hemsk ut.. jag orkar inte

Känns nästan lönlöst o fråga då jag redan sökt så mycket på det men är det någon som har något litet tips om huden? Och nej solen hjälper inte mot ärr. Men är det någon som testat fraxel, laser, dermarolling eller något sådant mot sina ärr? Efter avslutad kur då förstås.

Och sen undrar jag hur mycket ni upplevde att huden läkte ut själv och hur lång tid det tog? Mina ärr nu är fortfarande väldigt röda och har gropar i hela ansiktet, min hudläkare sa dock att slutresultatet när huden fått läka absolut kommer vara bättre än såhär! Någon som har erfarenhet om detta??

Känner mig så hopplös nu… får väl börja gå till psykolog istället o lära mig leva med att alltid se ut som skit i ansiktet.

Jag gjorde högskoleprovet i år. Min provgranne, en ung tjej, var otroligt söt. Hon hade tydliga, röda akneärr på kinderna... Min poäng? Ärren är inte omöjliga att bortse från. Hade jag bara varit lite modigare hade jag bjudit ut henne där och då. Hon fick mig också att inse att jag själv säkerligen har oroat mig över mina egna ärr en aning för mycket.

Jag utgår bara från din bild efter 4.5 månader, och dina ärr är ungefär i nivå med mina egna.
Citera
2015-04-19, 19:01
Medlem
Citat:

Efter min första kur så hade jag också ärr kvar när jag tog sista pillret. Men det blev bättre med tiden och ett år efter så var mina ärr borta. Ge det lite tid, du bör ändå inte lasra osv förens ett år efter avslutad behandling. Min hudläkare sa också att hon inte ville rekommendera laser då det hela tiden forskas inom ämnet och att om ett år kommer troligtvis någon annan metod vara bättre.
Citera
2015-04-19, 19:55
Medlem
Citat:

Ska prova Restylane hade jag tänkt, fylla ut ärren tills att det gått 1 år (gått 3 månader sen jag avslutade min kur nu) och sen antagligen göra laser. Mår också dåligt av ärren, och om jag hade kunnat hade jag gjort laser NU, men får se hur bra resultatet blir med Restylane =)
Citera
2015-04-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oliwen
Jag fick aldrig veta vad jag hade för exakt värde mer än att de hade stigit och låg högre än normalt. När jag tog prover för 6 veckor sen hade jag bra värden. Det enda jag ändrat sen dess är at jag börjat dricka proteinpulver dagligen. Käkar samma mängd iso som innan. Mycket märkligt, men har ju inte gjort någon utredning om det skulle vara proteinpulvret, men har slutat dricka det nu för att se om mina värden blir bättre till nästa blodprov om 5 veckor.

Dricker Body science whey 100%.

Du skulle inte kunna vara schysst och kolla upp det, det vore jättebra att veta med tanke på att jag självmedicinerar så att jag vet om jag behöver dra ned på dosen.
Citera
2015-04-20, 16:16
Medlem
mustams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meister123
Någon som hat tappat hår av roaccutan? Jag tappade hår för tre veckor sedan, varje morgon efter att jag duschat så hade jag ett tiotal hårstrån på händerna när jag drog händerna genom håret. Har nu tagit en paus på en vecka och ska börja igen. Under min paus har jag slutat tappa hår. Någon som också varit med om håravfall? Min hudläkare sa att jag hade drabbats av diffust håravfall. Hur mycket hår tapar man egentligen och hur länge håller håravfallet på? Ledsen om det jag skrivit är en aning luddigt, är väldigt trött heh.
Hur långt på din behandling har du kommit? Jag tappade/tappar också hår, dock så började mitt håravfall ca 1 månad efter behandlingen. Det skrivs lite olika om hur allvarlig det är. Vissa tappar hår som aldrig växer tillbaka mer, medans vissa får tillbaka det.
Det är så olika vad som sägs och skrivs, men googla "accutane hairloss". Finns betydligt mycket mer info att läsa på amerikanska forum än här på fb.
Ett tips jag kan ge dig iaf är att börja käka biotin.
Citera
2015-04-20, 19:16
Medlem
Hejsan.
Jag har ett möte med min dermatolog nästa vecka. Hur kan jag på bästa sätt övertyga han att jag ska börja på Roaccutan? Jag har väldigt mycket acne, men har ändå hört om folk som trots detta inte får Roaccutan utskrivet.
Citera
2015-04-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azovicy
Varför skulle jag skoja?
Solning ger huden d-vitamin o gör att huden ser fräschare ut. Kan även motverka små ärr och rödhet.

Sä nej
Visserligen kan det vara bra för finnarna, men det är inte alls bra för huden, speciellt inte om du vill få bort dina ärr och rödhet (postinflammatorisk hyperpigmentering). Snarare gör solen det motsatta.
Citera
2015-04-20, 21:17
Medlem
molotowtoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Hejsan.
Jag har ett möte med min dermatolog nästa vecka. Hur kan jag på bästa sätt övertyga han att jag ska börja på Roaccutan? Jag har väldigt mycket acne, men har ändå hört om folk som trots detta inte får Roaccutan utskrivet.
Du skall inte tro på allt du hör. Vissa har lite acne jämfört med vad andra har. Läkare vill alltid oavsett läkemedelskategori att man stegvis jobbar sig uppåt tills man uppnår de önskade effekterna. Om du har provat olika receptfria samt receptbelagda kurer tidigare utan nämnvärt resultat så säger det sig självt att du behöver något starkare. Nu var det förvisso länge sen jag gick på min roa-kur men mig frågade dom om jag testat alla andra metoder så som Basiron, Tetralasyl mm. Vilket jag hade. Det är inte dumt att testa dessa först i vilket fall eftersom roaccutan är väldigt dyrt, en laddning vill jag minnas är ungefär 800kr så funkar något billigare så är det ju bara bra. Dessutom brukar man få biverkningar i form av flagnande hud, försämrad blåsa, mer lättpåverkad för alkohol, dåligt eller svängande humör mm. Oftast är biverkningarna inte farliga men dom kan vara irriterande, men för arr bli av med finnarna så är det förstås värt att gå igenom processen.
Citera
2015-04-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Hejsan.

Byt till en privat hudläkare då. Har du mycket akne så borde du få det, Roaccutan är det enda som fungerar typ
Citera
2015-04-21, 17:19
Bannlyst
Alltså det här med att supa under pågående roaccutan-kur, hur illa är det egentligen? Har nu käkat medicinen i cirkus fyra månader, och ska till helgen för första gången sedan jag började med medicinen nu dricka alkohol. Det kommer inte att vara överdrivet stökigt, men det är ändå en del som ska ner. Kan detta som en engångsföreteelse vara direkt farligt? Eller påverkas bara behandlingen lite negativt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in