2015-04-16, 16:27
Bannlyst
" Den börjar som en vanlig kriminalhistoria men tar ganska snart en avstickare. Om man är öppen för att göra en riktig resa till avsnitt tio som hamnar på ett helt annat ställe än där vi började scenen, då ska man titta."

Så stod det på svts hemsida. Så hur kommer seriens avsnitt 10 va då? Science fiction?
Citera
2015-04-16, 16:51
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Ännu en hyllningsartikel i DN, där Jordskott tydligen är en "succéserie": http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/catia-hultquist-i-jordskott-loper-ett-pedagogiskt-spar-dar-skogen-stalls-mot-kapitalet/

Jag funderar på om jag och recensenten har sett samma serie...
succéserie, ja. tveklöst. de har väl haft över en miljon varje episod? vi mäter ju succé i form av tittarsiffror och hur många som går och ser på bio. så det är absolut en succéserie utifrån den aspekten. sedan svär jag inte på att tittarsiffrorna är korrekta.
Citera
2015-04-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Sorry men Moa G:s skådespeleri kan vara bland det sämsta jag sett av en huvudrollsinnehavare i en större svensk dramaproduktion.
Korpen och Nour gör det fan bättre.

Dessutom rör hon sig jävligt obehagligt. Går med armarna stilla rakt ner när hon inte bär något i händerna. Psykofarmaka?
Citera
2015-04-17, 01:52
Medlem
Tidsresenarens avatar
Instämmer med vissa andra som skrivit i tråden, kanonbra idé till serie och förvånansvärt att inget liknande har gjorts innan som är baserat på svenska skogen. Men att det förmodligen säkert hade kunnas göra bättre, sure.

I vilket fall har jag följt serien och det kanske mest intressanta är att det inte känns som det är någon direkt rak god eller ond sida, utan samtliga karaktärers syften kan vara både förståeliga och tvivelaktiga. Borén är klart skönaste karaktären, haha! Plöj ner hela skogshelvetet för fan!

Jag har dock en fundering kring allt det här med finnen. Spoiler för er som inte sett 9:e avsnittet:

Senast redigerad av Tidsresenaren 2015-04-17 kl. 01:56.
Citera
2015-04-17, 12:15
Medlem
Citat:
En twitterstorm mot ’Jordskott’ att vänta

Citat:
Skogstokiga ”Jordskott” får sitt avslut på måndag.
Det finns såklart inte en chans att alla blir nöjda.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/karolinafjallborg/article20641108.ab
Citera
2015-04-17, 19:49
Medlem
Vilka trådar tror ni vi får svar på i sista avsnittet, och vilka har varit upplagda för att fortsätta först i säsong 2?
Citera
2015-04-17, 20:20
Medlem
JanTalibans avatar
Vad vi hittills vet om Silverhöjd:
Första intrycket är en träskylt på en ödslig skogsväg, när Eva kommer i bil; ”Välkommen till Silverhöjd”. (Skylten syns även när personer lämnar stan.). Man tror först att Silverhöjd är en liten by mitt ute i skogen. Sen visar det sig att Silverhöjd är en storstad, tex med en rejält tilltagen polisstation, som tycks växa i omfattning för varje avsnitt.

Både den där träskylten och den öde skogsvägen är svåra att begripa, inte minst för att man i senare avsnitt skymtar en motorväg. Vid ett tillfälle spärrar polisen av ”huvudlederna” och ”Södra Länken”. Det finns en järnvägsstation (och övergivna lokstallar), och utanför ett äldreboende syns en stadsbuss.

”Silverhöjds kommun” skymtar förbi, med ett emblem; ett berg, en yxa och en såg. Det syns inga emblem på vårdpersonalens kläder. Silverhöjds kommun varnar för otjänligt dricksvatten. I tv-nyheterna nämns ”bruksorten Silverhöjd”. Bruket, dvs Thörnblads Cellulosa, verkar ligga utanför själva bruksorten. Invånarna läser Silverhöjd Allehanda och lyssnar på Radio Silverhöjd. På tv följer man riksnyheterna.

Utanför stan ligger Silverhöjdskogen, som är en urskog; delvis granskog, delvis lövskog. Det finns ett fjäll som tycks heta Silverhöjden. Och en stor älv, som tycks flyta genom själva stan.

Ortsborna har en säregen vana att säga ”Silverhöjd” i fraser som på andra platser hade uttryckts med ”här”, ”hit”, ”härifrån”, ”i stan”, osv . På Silverhöjdsmål säger man sällan ”skolan” eller ”sjukhuset”, utan hellre ”Silverhöjdskolan”, ”Silverhöjds sjukhus”, osv. Om man lovordar en hjortronpaj så refererar man inte till kaféet som serverar pajen, utan till Silverhöjd.

Silverhöjd har karaktären av en sluten värld. Polisen söker efter försvunna personer genom att ”finkamma hela Silverhöjd”. Geologer rapporterar att ”hela Silverhöjd står på minerad mark”. Om det blir krabb med vattnet så är det enbart Silverhöjd som drabbas, och inte tex fler orter längs älven.

Det är svårt att få grepp om avstånden i Silverhöjd. Skogsvägarna ser i början ut att vara långa och vidsträckta, men är inte längre än att Ylva kan förflytta sig gående med kundvagn, tex mellan centrum, sitt hem och Thörnbladska Herrgården. Storm promenerar raskt fram och tillbaka mellan det han joxar med inne i skogen och Ylvas hem.

En grannort till Silverhöjd är Forsebäck. Där finns en gigantisk bilskrot och där finns tidningen Forsebäcks Dagblad. Där finns en fantomtecknare (som ritar efterlyst-bilder), och ett labb. Forsebäck har, i likhet med Silverhöjd, en ansenlig polisstyrka. Det bor även några troll där, av samma typ som återfinns i Silverhöjd.
Citera
2015-04-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Vilka trådar tror ni vi får svar på i sista avsnittet, och vilka har varit upplagda för att fortsätta först i säsong 2?

OK. Mina 2 cent. Vilda gissningar blandat med mer eller mindre genomtänkta:

Eva+Josefin: Josefin tillfrisknar men har påverkats av sina erfarenheter på ett för oss överraskande sätt. Eva och hon lär sig leva med Jordskottsparasiten. I alla fall hoppas man ju det? Kanske de är bärande även i S2? Eller så blir det korv och makaroner för dem, och då är de inte huvudpersoner i S2. Stort drama blir det nog först kring de här två tror jag, i sista avsnittet.

Wass: Överlever och är med i S2, men något mer händer med honom i sista avsnittet, vad? Jordskottsparasiten kanske skyddar också? Han kanske kommer till nästa stadium i parasitsjukdomen, när han varit nära döden? Hans organisation finns också med i S2. Tror inte vi får veta allt om Wass nu, utan ska vara nyfikna inför S2.

Storm: Om han dör, kommer en ny antagonist i S2. Överlever han, genomgår han katharsis och går vidare som en gladare gubbe, ledare för skogsmulle.

Gerda+Nicklas: Svårt! Gerda spränger ju i skogen så Muns lär ju vara ute efter Nicklas? Tror att något överraskande händer med de här två. Har ännu inte släppt tanken på att G & N sedan tidigare har erfarenheter av övernaturligheterna i skogen, alternativt själva är övernaturliga, vi får väl se.

Gustav:Lider kval och får nu sona sina övertramp, är inte med i S2

Tom+Ida:Ida har nån slags övernaturlig förmåga och bidrar på ett avgörande sätt till upplösningen. Tom får närmare relation med Ida.

Emma+Anton:Släpps och återförenas med föräldrarna, men något har hänt med dem. De har glömt allt, eller på annat sätt personlighetsförändrats.

Esmeralda:Finns kvar till S2, men vi får veta vem som är hennes föräldrar redan nu. Storm och ett rå?

Linus:Död

Ylva:flera hundra år gammal redan, och still going strong. Finns med i S2

Jordskott: Ylva och Wass vet ju att Storm tagit dem. Om S2 ska heta Jordskott 2, finns de nog med men kanske Ylva gömmer dem bättre fortsättningsvis?

Muns: får vi inte se, men han lever kvar till S2

"Näcken": simmar lugnt och upprätthåller balansen i vattnet åtminstone.

Trollen: återkommer i S2

Jättar/huldror/skogsrån/gruvrån/vättar och allt möjligt dyker upp i S2, som också utspelar sig i Silverhöjd men med andra teman, inte som nu förälder, barn, moral, girighet osv. Jag tror vi får en eller flera teasers angående dessa figurer i sista avsnittet. Typ att nån vi sett hela serien egentligen är ett naturväsen, eller att helt nya dyker upp.

Två dar kvar:-)
Citera
2015-04-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Vad vi hittills vet om Silverhöjd:
Första intrycket är en träskylt på en ödslig skogsväg, när Eva kommer i bil; ”Välkommen till Silverhöjd”. (Skylten syns även när personer lämnar stan.). Man tror först att Silverhöjd är en liten by mitt ute i skogen. Sen visar det sig att Silverhöjd är en storstad, tex med en rejält tilltagen polisstation, som tycks växa i omfattning för varje avsnitt.

Både den där träskylten och den öde skogsvägen är svåra att begripa, inte minst för att man i senare avsnitt skymtar en motorväg. Vid ett tillfälle spärrar polisen av ”huvudlederna” och ”Södra Länken”. Det finns en järnvägsstation (och övergivna lokstallar), och utanför ett äldreboende syns en stadsbuss.

”Silverhöjds kommun” skymtar förbi, med ett emblem; ett berg, en yxa och en såg. Det syns inga emblem på vårdpersonalens kläder. Silverhöjds kommun varnar för otjänligt dricksvatten. I tv-nyheterna nämns ”bruksorten Silverhöjd”. Bruket, dvs Thörnblads Cellulosa, verkar ligga utanför själva bruksorten. Invånarna läser Silverhöjd Allehanda och lyssnar på Radio Silverhöjd. På tv följer man riksnyheterna.

Utanför stan ligger Silverhöjdskogen, som är en urskog; delvis granskog, delvis lövskog. Det finns ett fjäll som tycks heta Silverhöjden. Och en stor älv, som tycks flyta genom själva stan.

Ortsborna har en säregen vana att säga ”Silverhöjd” i fraser som på andra platser hade uttryckts med ”här”, ”hit”, ”härifrån”, ”i stan”, osv . På Silverhöjdsmål säger man sällan ”skolan” eller ”sjukhuset”, utan hellre ”Silverhöjdskolan”, ”Silverhöjds sjukhus”, osv. Om man lovordar en hjortronpaj så refererar man inte till kaféet som serverar pajen, utan till Silverhöjd.

Silverhöjd har karaktären av en sluten värld. Polisen söker efter försvunna personer genom att ”finkamma hela Silverhöjd”. Geologer rapporterar att ”hela Silverhöjd står på minerad mark”. Om det blir krabb med vattnet så är det enbart Silverhöjd som drabbas, och inte tex fler orter längs älven.

Det är svårt att få grepp om avstånden i Silverhöjd. Skogsvägarna ser i början ut att vara långa och vidsträckta, men är inte längre än att Ylva kan förflytta sig gående med kundvagn, tex mellan centrum, sitt hem och Thörnbladska Herrgården. Storm promenerar raskt fram och tillbaka mellan det han joxar med inne i skogen och Ylvas hem.

En grannort till Silverhöjd är Forsebäck. Där finns en gigantisk bilskrot och där finns tidningen Forsebäcks Dagblad. Där finns en fantomtecknare (som ritar efterlyst-bilder), och ett labb. Forsebäck har, i likhet med Silverhöjd, en ansenlig polisstyrka. Det bor även några troll där, av samma typ som återfinns i Silverhöjd.
Mycket bra sammanfattning! Riktigt bra synpunkter. Till S2 tycker jag de ska upprätta en websida med kartor och förklaringar och ledtrådar, kanske ett diskussionsforum, något interaktivt. Som man gjorde för Bron.
Citera
2015-04-19, 06:29
Bannlyst
Själv skulle jag vilja ha en längre förklaring till taxitrollets husvagn.
Citera
2015-04-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Själv skulle jag vilja ha en längre förklaring till taxitrollets husvagn.
Nån specifik fråga du vill ha svar på där? Jag uppfattade att den mest var till för att visa att han var galen i allt som blänker, och lite konstig. Fast intressant var ju det där lilla skrinet med ett svartvitt foto på insidan av locket, där det också låg hår (?) från nåt väsen (?), som Wass plockade på sig.
Citera
2015-04-19, 17:54
Medlem
JanTalibans avatar
Säsong 2: Eva blir upptagen i trollpolisen. Hon och Wass kommer att lösa fall på helt andra orter. I knepiga lägen får de hjälp av Ylva. Även Esmeralda är med i gänget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in