2015-04-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Storm lär väl ta ett jordskott och överleva
Eller dö. Eftersom han inte får tag i nån sörja.
Citera
2015-04-14, 18:10
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Eller dö. Eftersom han inte får tag i nån sörja.
Fast man dör väl inte direkt. Josefin har väl levt ganska länge utan någon sörja, lika så Evas far.
Citera
2015-04-14, 18:12
Medlem
Citat:
Uncle Duke|53000111]"Jaja, vi glömmer det nu... vafan, är kaffet slut?" när en kollega riktat grova brottsanklagelser mot en annan kollega) och hans lite småtaffliga men väldigt charmiga actionscener. Tror och hoppas att han "jordar sig" och överlever.
Ja, stor komik

Citat:
För övrigt tycker jag att både Gerda och Borén är intressanta antagonister, eftersom de är så sympatiska och man kan absolut förstå deras bevekelsegrunder, samtidigt som deras handlingar kan få katastrofala konsekvenser. Gerda överskrider definitivt moraliska gränser i sin utpressning mot Eva, men hon är knappast värre än Eva själv, som faktiskt kidnappat ett barn och sedan slarvat bort det så att det hamnat i Muns ägo.
Intressanta ja, men håller inte med om att Gustav är särskilt sympatisk. Gerda däremot, henne har man ju fått följa på närmare håll. Att hon var skum på sitt sätt var inte överraskande tycker jag, utifrån hur hon porträtterats. Men jag undrar fortfarande varför man valt att göra henne så uttalat grön? Symboliken i det har jag trott skulle tyda på att hon har mer koppling till naturen än man först fått se. Hennes inredning, kläder, smycken, växterna i hemmet.....eller råkade det bara bli lite överdos på rekvisitan just där? Serien i övrigt är förvisso också ganska grön.
Citera
2015-04-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Fast man dör väl inte direkt. Josefin har väl levt ganska länge utan någon sörja, lika så Evas far.
Jag skrev väl inte när han skulle dö?
Eva fick för övrigt sörja första dagen, Johan hade sörja, om Josefin fick nån sörja från början vet vi inte.
Citera
2015-04-14, 18:32
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson
Samtidigt så är det rätt roligt att titta på och då menar jag inte som en "ironisk tittare" som bara tycker om att titta för att känna sig själv som lite mer överlägsen ("jag gillar programmet, men vet att det är så dåligt"). Det märkligaste i senaste avsnittet, och som jag störde mig på, var att de på begäran av en sekreterare till VDn (för lite pengar) var helt redo att ställa upp på att spränga halva skogen och inte nog med det så kunde de göra det inom bara några dagar! Det måste väl vara rekord, eller hur fungerar planeringsarbetet för sprängning egentligen? Det kändes som en lite väl magisk lösning för att driva handlingen framåt... varför måste svenska manusförfattare alltid göra slutet på en säsong så kompakt, krystad och full med nödlösningar för att lyckas knyta ihop säcken?
Kom igen nu, folk har gjort värre grejer för pengar, kom ihåg att det handlar om en jävla massa pengar, fanns ju enormt mycket silver i grottan. Dessutom så hade de ju fortfarande grejerna framme så inte konstigt att det gick fort att preparera alltihop.
Citera
2015-04-14, 19:01
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson
Nu när jag tittat ikapp serien så kan jag väl säga att den är lite småtöntig. Både dialogen, motiven och handlingen blir lite krystad och fjantig. Framförallt Jörgen och hans pappas upprepade "Drrrraaaaa åt helvete!!"-replik blir ju bara smått komiskt, nästan så att jag asgarvade varje gång. Happy är dessutom en urusel skådespelerska och hela grejen med hennes rollfigur kändes onödig.

Samtidigt så är det rätt roligt att titta på och då menar jag inte som en "ironisk tittare" som bara tycker om att titta för att känna sig själv som lite mer överlägsen ("jag gillar programmet, men vet att det är så dåligt"). Det märkligaste i senaste avsnittet, och som jag störde mig på, var att de på begäran av en sekreterare till VDn (för lite pengar) var helt redo att ställa upp på att spränga halva skogen och inte nog med det så kunde de göra det inom bara några dagar! Det måste väl vara rekord, eller hur fungerar planeringsarbetet för sprängning egentligen? Det kändes som en lite väl magisk lösning för att driva handlingen framåt... varför måste svenska manusförfattare alltid göra slutet på en säsong så kompakt, krystad och full med nödlösningar för att lyckas knyta ihop säcken?
Fast Gerda visste ju att hon skulle få genom beslutet i och med att Eva skrev över bolaget på henne... Så pengarna var väl bara lite extra stimulans för att få ut gubbarna i skogen asap?
Citera
2015-04-15, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Ja han är kul. Några andra som har repliker på repeat:

Victoria: Nu lugnar du ner dej!
Gerda: Jag har bakat bullar!
Eva: Josefääääjn!

Kan inte nån med ett bra videoklipparprogram göra nåt episkt av det där?
Citera
2015-04-15, 13:04
Medlem
Mund var den enda överlevande av tomtarna under marken, men sen säger Wass att de som mördats senare (knivad i bilen, mald vid verkstan osv) inte heller var människor. Vad var de?
Citera
2015-04-15, 13:05
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaligHund
Mund var den enda överlevande av tomtarna under marken, men sen säger Wass att de som mördats senare (knivad i bilen, mald vid verkstan osv) inte heller var människor. Vad var de?
Dom var troll.
Citera
2015-04-15, 19:27
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Förövrigt är Ylva något annat än en vanlig häxa? Hon var ju med i boken, vilket skulle betyda att hon är över 300 år gammal. Bra avsnitt förövrigt, riktigt spännande nu inför sista avsnittet.

Ylva avfärdades som "en galen gammal kärring" 1978 när Thörnblad besprutade skogen med ett dödligt gift.
Citera
2015-04-15, 22:13
Medlem
MrSokratess avatar
Sorry men Moa G:s skådespeleri kan vara bland det sämsta jag sett av en huvudrollsinnehavare i en större svensk dramaproduktion.
Korpen och Nour gör det fan bättre.
Citera
2015-04-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Ännu en hyllningsartikel i DN, där Jordskott tydligen är en "succéserie": http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/catia-hultquist-i-jordskott-loper-ett-pedagogiskt-spar-dar-skogen-stalls-mot-kapitalet/

Jag funderar på om jag och recensenten har sett samma serie...

Drygt en miljon människor såg det senaste avsnittet. Så nog är det en succéserie, oavsett hur bra du tycker att den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in