2015-02-23, 21:50
Medlem
Uncle Dukes avatar
Herrgården är Ådö slott i Bro.
Citera
2015-02-23, 21:55
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Evert Taube? Hoppas du menar Everts son Sven-Bertil?

Ha ha, ja, sorry för tankevurpan!

Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Herrgården är Ådö slott i Bro.

Okej. Tack. Gäller det området även scenerna med bron och bilfärjan?

Kan det vara samma som Milleniumscenerna?

//Brute
Citera
2015-02-23, 22:13
Medlem
Perriss avatar
Jojo, tycker allt serien tog lite mer fart nu mot premiären. Så blir nog absolut att bänka sig med TV-kannan i högsta hugg även nästa måndag!
Citera
2015-02-23, 22:17
Medlem
Parallaxs avatar
Gamla tanten och taxichauffören måste vara troll av något slag?
Citera
2015-02-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannaLee
Mja...kanske kollar om jag råkar ramla över det på svtplay och har en stund över medan jag slevar i mig lunchen eller så. En axelryckning. True Detective däremot, verkar väldigt lockande.

Nog för att detta är OT men jag har sett många serier i mina dar och finner True Detective så jävlaaaa seg att man hinner somna innan något det minsta dramatiskt händer.
Citera
2015-02-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willyspluskund
bra serie! Nån som vet vad låten heter i eftertexterna? mvh

Jag undrar samma sak. Någon som vet ?
Citera
2015-02-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Jag sällar mig till de undrande.

Herrgården, bron som hon körde över i avsnitt två och färjeläget till Bräckö, de påminner alla om scener ur Milleniumtrilogins filmscener där Blomqvist bodde för att utreda försvinnandet av dottern till han som spelades av Evert Taube.

Är det samma ort och scener?

//Brute

Bron som hon åker över ligger i näs bruk i dalarna och färjan heter Hovnäs färja. Båda platserna ligger mellan Sala och Avesta och vattendraget är Dalälven.
Citera
2015-02-24, 00:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Gamla tanten och taxichauffören måste vara troll av något slag?

Fy fan vad illa om denna serie kommer att handla om Troll!

Jag tolkar metallsamlandet snarare för att visa sin sympati mot jordfolket, och/eller som skydd mot dessa. Taxichaffisen blir mördad för att han är ett vittne som sitter på information som inte får läcka ut. För då ligger Boréns företag lite pyrt till.

Jag skrattade för övrigt högt rakt ut här i min lägenhet när Underliga tanten bestämt sa till sin egna lilla kråka; "Håll ett öga på henne!"

Stackars Eva kommer få problem med sitt eksem, inget kommer att hjälpa, tills hon inser att den illaluktande sörjan is the shit.

Har polis Wass fattat att taxichaffisen hade lite jordfolks-hår i en ask i husvagnen?

När jag såg första avsnittet tänkte jag; "kan det bli sämre.." Och nu ska jag se resten av avsnitten för att få uppleva hur dåligt det kan fortsätta bli.

Däri ligger spänningen för mig..!
Citera
2015-02-24, 00:10
Medlem
Vad heter låten som spelas med eftertexterna? Jag försöker söka på låttexten men jag hittar ingenting.
Citera
2015-02-24, 01:09
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Jag tolkar metallsamlandet snarare för att visa sin sympati mot jordfolket, och/eller som skydd mot dessa. Taxichaffisen blir mördad för att han är ett vittne som sitter på information som inte får läcka ut. För då ligger Boréns företag lite pyrt till.

Jag skrattade för övrigt högt rakt ut här i min lägenhet när Underliga tanten bestämt sa till sin egna lilla kråka; "Håll ett öga på henne!"

Stackars Eva kommer få problem med sitt eksem, inget kommer att hjälpa, tills hon inser att den illaluktande sörjan is the shit.

Har polis Wass fattat att taxichaffisen hade lite jordfolks-hår i en ask i husvagnen?

När jag såg första avsnittet tänkte jag; "kan det bli sämre.." Och nu ska jag se resten av avsnitten för att få uppleva hur dåligt det kan fortsätta bli.

Finns en sådan tråkig och mundan förklaring som att det är ett sätt att gömma pengar för fogden mfl. Inte helt ovanligt att specifikt taxichaffisar köper guldringar, halsband etc. för just sådana anledningar. Får se vilken väg serien går men än så länge gillar jag balansen mellan magisk realism och realism med inslag av vansinne.
Citera
2015-02-24, 07:31
Medlem
Avdunstnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Det har manusnissarna snott rätt av från 'glasblåsarens barn'.
Citera
2015-02-24, 08:26
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Nog för att detta är OT men jag har sett många serier i mina dar och finner True Detective så jävlaaaa seg att man hinner somna innan något det minsta dramatiskt händer.
Så olika man kan tycka, min åsikt är att TD är den bästa serien på många år kanske den bästa någonsin.
Jordskott då? Började bra men i andra avsnittet snurrade det på gör mycket med händelser överallt till synes utan röd tråd. Kan rekommendera en annan serie som nyss startat på svt istället. Fortitude, ett liknande upplägg som Jordskott men bättre tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in