2015-04-17, 22:25
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Jadu.

Först vänder du och påstår att judiska flyktingar var invandrare. Antagligen gör du antagandet att eftersom de var Judar så var de accepterade att komma in i Israel och få medborgarskap.
Det är ganska förmätet anser jag iaf. Jag tycker man kan erkänna fakta och se det som två flyktinggrupper, en från var sida vilket är naturligt.

Till skillnad från dig har jag inte försökt förminska eller förstora något. Min poäng är tydlig även om jag förstår du hängde upp dig på det när jag visade hur löjlig du är som försöker förminska palestiniernas lidande, vilket du fortsätter som man kan se i nästa stycke jag citerar.

Jag har även sagt att oavsett omständigheterna som ledde till att de blev flyktingar var det felaktigt agerat av arabländerna respektive Israel och flyktingarna borde haft rätten att återvända. Det är korrekt att jag sedan också nämnde att dessa invandrade till Israel och det har ingenting med att jag skulle tvivla på att de är flyktingar (annars hade jag inte kallat dem just flyktingar) utan det var ett svar på när du försökte få det till vara en halvsanning att "Israel inte accepterat återvändande flyktingar" då de "har tagit emot ca 800000 flykingar". Ja, judar kunde invandra till Israel (som de flesta av dessa flyktingar gjorde medan andra tog sig till bl.a. Frankrike) men det har inget att göra om palestinierna hindrades att återvända (ofta med våld förutom de juridiska och fysiska metoderna Israel använde).

Så påståendet att Israel inte lät de palestinska flyktingarna att återvända, vilket är det vi talat om (ingen tvekar på att Israel välkomnade judar oavsett om de var flyktingar eller inte), är helt korrekt precis som att det är helt korrekt att Israel lät dessa judiska flyktingar komma in till landet.

Däremot var det absolut inte liknande situationer. Även många judar har förkastat detta då de bl.a. säger att de ville ta sig till något de ser som sitt hemland. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_Arab_and_Muslim_countries#Withi n_Israel.

Framförallt så är skillnaden att araberna svarade på det som hade hänt palestinierna så en bättre jämförelse vore med de runt 10 000 judiska flyktingarna från det som blev Västbanken och Gaza under samma krig, d.v.s. Palestinakriget år 1947-1949 och faktum är ju också att sionisterna sedan början ville ha bort palestinierna och tog chansen att få bort dem när de kunde göra det under och efter kriget, och det palestinska samhället blev totalt krossat och har ännu tills idag inte kunnat återhämta sig.

Förövrigt fick många av dessa judiska flyktingar och andra judar hus och mark som tillhörde palestinska flyktingar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_land_and_property_laws#The_.27Absentees_Pr operty_Law.27
http://www.palestineremembered.com/Acre/Famous-Zionist-Quotes/Story697.html

Senast idag kom denna nyhet:

Citat:
Supreme Court rules: Israel can confiscate Palestinian property in Jerusalem

The justices said the controversial Absentee Property Law is applicable in East Jerusalem, but warned it should be used only rarely, and with explicit approval of the attorney general.

http://www.haaretz.com/news/national/1.652231.

Citat:
Ja, flykting är man om man flyr från något. I araberna fall var de rädd för att bombas av andra araber. I Judarnas fall var de rädda för sina liv, hotade av araber.
Både flyktinggrupperna var alltså rädda för araber. Hmm, var det inte Israel som... jaja.

Nej, kolla återigen på t.ex. listan av Benny Morris.

Citat:
Decisive causes of abandonment Occurrences[141]
military assault on settlement 215
influence of nearby town's fall 59
expulsion by Jewish forces 53
fear (of being caught up in fighting) 48
whispering campaigns 15
abandonment on Arab orders 6
unknown 44

---

Morris 2004, pp. xiv–xviii, some villages were assigned multiple causes and therefore the total amount of occurrences, 440, is higher than the total amount of towns and villages, 392.

http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_1948_Palestinian_exodus#Morris.27s_F our_Waves_analysis

Citat:
Sedan länkar du till New Historians, där det ganska snabbt kommer fram kritik mot de uppgifterna. Dels att uppgifterna inte alls vara tagna från nyöppnade arkiv, utan var mer av naturen tankar. Och, ja läs själv.
Uppenbarligen var de uppgifterna som New Historians inget av tillfogat värde utan rör mest omkring i debatten.

Så är det verkligen inte. Några pro-israeler har kritiserat dem, likaså som pro-palestinier gjort det men att arabländerna uppmanade palestinierna att fly är det ingen seriös person som kan påstå idag. Dessutom är det som jag skrev tidigare också så att oavsett vad man tror så är det inte omtvistat att Israel förstörde i princip alla palestinska byar och hindrade flyktingarna att återvända.

Citat:
Utan att ha en källa eller påstå något. För vanlige bonden som filosoferar kan man undra hur det kommer sig att det tydligen finns en grupp araber som enligt palestinaaktivister jagas ut ur Israel och sedan finns en grupp till med (Palestinska) araber som tydligen är välkomna i Israel. Sitter som domare, sitter i regeringsposter etc.
Värnplikten är inte obligatorisk som den är för en icke arab. Vilket gör att palestinaaktivister hävdar att dessa då utestängs och det skulle vara icke fullvärdig medborgare.
Hmm, men vänta. Värnplikten är inte obligatorisk för en arabisk Israel för att han skall slippa råka hamna i konflikt med ev. släkt eller andra araber.
Men.. Värnplikten är frivillig för araben och det finns många exempel på araber i Israeliska armen och polisen.
Var fick aktivisterna sina påståenden ifrån? Samma som när de påstår att araberna jagades ut? Lögner igen?

Plan D... Påstås vara etnisk rensning av många aktivister.
Ok. PLan D sade. Säkra gränserna på båda sidor. Möter ni motstånd, agera. D.v.s. rensa bort de som anfaller för de är uppenbarligen fientliga. Om ni inte blir anfallna av foket, låt dem vara.
Slutreultatet.
Vissa araber dödade, andra utjagade. Andra araber blev kvar i sina bostäder och är där än idag som fullvärdiga medborgare i Israel.

Som bonde grunnar jag bara på hur det kan komma sig att aktivisterna påståenden inte är logiska medan andra förklaringar verkar mer logiska.

Det är ingen som sagt att alla palestinierna blev flyktingar. Oavsett om man vill se det som etnisk rensning eller inte så är det ett faktum att av det som blev Israel så blev runt 85% av palestinierna där flyktingar. Så runt 150 000 stannade kvar (en stor del av dem var internflyktingar) medan runt 720 000 blev flyktingar. Totalt så blev 50% av palestinierna flyktingar (de tog sig till Västbanken, Gaza, Syrien, Jordanien och Libanon). Så det palestinska samhället krossades totalt. 1967 kom nästa stora katastrof. Sin vana trogen så vägrade Israel i princip alla av de runt 300 000 flyktingarna då att återvända.

Ja, araberna i Israel (varav de flesta ser sig som palestinier, vilket är förståeligt då det är samma folkgrupp och det enda som skiljer dem är att en viss gräns skilde dem åt) har medborgarskap och finns representerade på ganska många sätt men det är ingen tvekan om att det förekommer diskriminering. Det är ett annat ämne men det finns mycket att läsa om diskrimineringen där. Man ska också tänka på att araberna levde under militärlagar fram tills 1966.

Citat:
Föresten du, vetarn
Du säger "bara ägde runt 6%" och syftar då på att araberna minsan ägde 94%, eller vill du klargöra?
Mig veterligen var nästan all mark ICKE ÄGD. vilket ger att ett arabiskt ägande kanske hamnar på 10%-20% och resten inte inmutat av någon, Eller?
Men. Araberna fick nästan hela 80% av Palestinamandatet och som förslag ytterligare 10% av det. Israelerna har accepterat dessa resterande 10%

Du fortsätter tjata om Jordanien men det var inte en del av FN-planen.

Det skiftade mellan arabiskägd, judiskägd och publik mark. Andra säger 7-8%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mandatory_Palestine#Land_ownership
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Palestine_Land_ownership_by_sub-district_%281945%29.jpg

Befolkningsdistributionen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Palestine_Distribution_of_Population_1947_UN_map_n o_93%28b%29.jpeg.

Citat:
In 1945, of the 26.4 million dunams (26,400 km²) of land in Mandatory Palestine, 12.8 million was owned by Arabs, 1.5 million by Jews, 1.5 million was public land and 10.6 million constituted the desertic Beersheba district (Negev). Of the 9.2 million dunams of land that was arable, 7.8 million dunams was owned by Arabs, 1.2 million by Jews and 0.2 million was public land.[2][3] By 1949, some 700,000 Palestinians had fled or been expelled from their lands and villages. Israel was now in control of some 20.5 million dunams (approx. 20,500 km²) or 78% of lands in what had been Mandatory Palestine: 8% (approx. 1,650 km²) were privately controlled by Jews, 6% (approx. 1,300 km²) by Arabs, with the remaining 86% being public land.[4] Land laws were passed to legalize changes to land ownership.[5]

http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_land_and_property_laws#Overview

Citat:
Men nu resonerar bara bonden som inte förstår så mycket du...
Och jag växte upp med sexdagarskriget på TV som senaste nytt och diskussion om palestinamandatet i grundskolan. Alltså inte något jag läst mig till, jag går efter minnesbilder. Kan bli fel på vissa punkter, jag hävdar mig inte vara perfekt.

(Hur fn. skall ni Palestinaaktivister kunna övertyga en enda normalbegåvad om jag som lågintelektuel finner brister i era påståenden)

Det är sak att inte vara tillräckligt insatt och en annan att förkasta allt som inte visar judarna som de goda och araberna som de onda.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-17 kl. 23:20.
Citera
2015-04-17, 23:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Jag tycker inte att alla som betraktar sig själva som en folkgrupp automatiskt har rätt till en stat, och medlemmar i en folkgrupp måste inte nödvändigtvis samlas i samma stat. Det var ett misstag att utropa staten israel i konflikthärden mellanöstern, och det innebar som bekant fördrivning av ca 700 000 redan bofasta.

1. Varför skall isåntfall svenskar ha en stat? Om svenskarna någon gång förlorar Sverige, betyder det att de i all evighet skall vara utan land? Om ett folk är utsatta för pogrom är det givetvis en anledning att de vill bo på samma ställe oavsett vad du tycker om saken.

2. Fördrivningen av 700k bofasta hade ingenting med staten Israels bildande att göra utan att araberna förklarade krig mot Israel. Jag vet att du tycker att det inte var så men så var det.

Citat:
Vi har redan avhandlat det här, men jag anser som sagt att det faktum att det fanns gott om plats inte medför att man bör dela med sig av mark. Nej, ingen behövde fördrivas men du verkar inte ens beklaga att så skedde.

Whaaaat? Vill du göra en halmgubbe om huruvida jag grät när jag fick se napalmbombade vietnameser också?

Citat:
Israel vill inte heller reparera nakbans verkningar genom att låta flyktingarna återvända.

Nej, för att det finns TERRORISTER BLAND DEM. Jag tror inte att din IQ är riktigt så låg som du ger sken av men om du läser mina inlägg har jag gång på gång skrivit att man inte kan behandla palestinier med samma civila medel som de flesta andra människor eftersom lär sina barn att bli självmordsbombare. Om norrmännen lärde upp sina småbarn att spränga svenskar i luften skulle antagligen Sverige inte tillåta norrmän komma till Sverige heller även om de hävdar att de kommer från Jämtland.

Citat:
Har du något stöd för din uppfattning?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=335563

Jag har varit i Israel tillräckligt länge för att ha träffat kineser som snackar knacklig hebreiska. Skillnaden kanske är huruvida det går att bli medborgare i Israel som utlandsfödd icke-jude men det problemet finns ju som sagt överallt i regionen och är inte något uteslutande israeliskt problem. Det är väldigt svårt att bli amerikansk medborgare för den delen och många som är födda i amerikanska territorier som Amerikanska Samoa och Puerto Rico blir inte ens medborgare.

Citat:
Wikipedia om right of return

Israelen Amos oz angående samma ämne: http://www.theguardian.com/comment/story/0,,417958,00.html

Notera att Amos Oz inte påstår att rätten till återvändande nekas med hänvisning till att araberna skulle börja mörda judiska medborgare.

Det kan läsas mellan raderna i den här paragrafen:
Citat:
Implementing the Palestinian "right of return" amounts to abolishing the Jewish people's right to self determination. It will make the Jewish people a minor ethnic group at the mercy of Muslims, a "protected minority", just as fundamentalist Islam would have it. It would mean eradicating Israel.

Kanske svårt att fatta om man inte greppar situationen riktigt.
Citera
2015-04-18, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Till skillnad från dig har jag inte försökt förminska eller förstora något. Min poäng är tydlig även om jag förstår du hängde upp dig på det när jag visade hur löjlig du är som försöker förminska palestiniernas lidande, vilket du fortsätter som man kan se i nästa stycke jag citerar.

Jag har även sagt att oavsett omständigheterna som ledde till att de blev flyktingar var det felaktigt agerat av arabländerna respektive Israel och flyktingarna borde haft rätten att återvända. Det är korrekt att jag sedan också nämnde att dessa invandrade till Israel och det har ingenting med att jag skulle tvivla på att de är flyktingar (annars hade jag inte kallat dem just flyktingar) utan det var ett svar på när du försökte få det till vara en halvsanning att "Israel inte accepterat återvändande flyktingar" då de "har tagit emot ca 800000 flykingar". Ja, judar kunde invandra till Israel (som de flesta av dessa flyktingar gjorde medan andra tog sig till bl.a. Frankrike) men det har inget att göra om palestinierna hindrades att återvända (ofta med våld förutom de juridiska och fysiska metoderna Israel använde).

Så påståendet att Israel inte lät de palestinska flyktingarna att återvända, vilket är det vi talat om (ingen tvekar på att Israel välkomnade judar oavsett om de var flyktingar eller inte), är helt korrekt precis som att det är helt korrekt att Israel lät dessa judiska flyktingar komma in till landet.

Däremot var det absolut inte liknande situationer. Även många judar har förkastat detta då de bl.a. säger att de ville ta sig till något de ser som sitt hemland. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_Arab_and_Muslim_countries#Withi n_Israel.

Framförallt så är skillnaden att araberna svarade på det som hade hänt palestinierna så en bättre jämförelse vore med de runt 10 000 judiska flyktingarna från det som blev Västbanken och Gaza under samma krig, d.v.s. Palestinakriget år 1947-1949 och faktum är ju också att sionisterna sedan början ville ha bort palestinierna och tog chansen att få bort dem när de kunde göra det under och efter kriget, och det palestinska samhället blev totalt krossat och har ännu tills idag inte kunnat återhämta sig.

Förövrigt fick många av dessa judiska flyktingar och andra judar hus och mark som tillhörde palestinska flyktingar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_land_and_property_laws#The_.27Absentees_Pr operty_Law.27
http://www.palestineremembered.com/Acre/Famous-Zionist-Quotes/Story697.html

Senast idag kom denna nyhet:

Nej, kolla återigen på t.ex. listan av Benny Morris.

Så är det verkligen inte. Några pro-israeler har kritiserat dem, likaså som pro-palestinier gjort det men att arabländerna uppmanade palestinierna att fly är det ingen seriös person som kan påstå idag. Dessutom är det som jag skrev tidigare också så att oavsett vad man tror så är det inte omtvistat att Israel förstörde i princip alla palestinska byar och hindrade flyktingarna att återvända.

Det är ingen som sagt att alla palestinierna blev flyktingar. Oavsett om man vill se det som etnisk rensning eller inte så är det ett faktum att av det som blev Israel så blev runt 85% av palestinierna där flyktingar. Så runt 150 000 stannade kvar (en stor del av dem var internflyktingar) medan runt 720 000 blev flyktingar. Totalt så blev 50% av palestinierna flyktingar (de tog sig till Västbanken, Gaza, Syrien, Jordanien och Libanon). Så det palestinska samhället krossades totalt. 1967 kom nästa stora katastrof. Sin vana trogen så vägrade Israel i princip alla av de runt 300 000 flyktingarna då att återvända.

Ja, araberna i Israel (varav de flesta ser sig som palestinier, vilket är förståeligt då det är samma folkgrupp och det enda som skiljer dem är att en viss gräns skilde dem åt) har medborgarskap och finns representerade på ganska många sätt men det är ingen tvekan om att det förekommer diskriminering. Det är ett annat ämne men det finns mycket att läsa om diskrimineringen där. Man ska också tänka på att araberna levde under militärlagar fram tills 1966.

Du fortsätter tjata om Jordanien men det var inte en del av FN-planen.

Det skiftade mellan arabiskägd, judiskägd och publik mark. Andra säger 7-8%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mandatory_Palestine#Land_ownership
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Palestine_Land_ownership_by_sub-district_%281945%29.jpg

Befolkningsdistributionen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Palestine_Distribution_of_Population_1947_UN_map_n o_93%28b%29.jpeg.

Det är sak att inte vara tillräckligt insatt och en annan att förkasta allt som inte visar judarna som de goda och araberna som de onda.

Men se där, då var vi överens att det var två flyktinströmmar och att orsaken till båda var araberna. Det tar sig.

När det gäller Jordan som du inte vill erkänna, så är det självklart att den ingick i Palestinamandatet ända tills den avskiljdes från Mandatet av Storbitanien till Araberna. Till delningsförslaget 1947 var den självklart inte med då den styckats av tidigare.
En orsak att palestinaaktivister inte kan hävda sig är också att de ljuger så mycket. Och när folk protesterar säger de som du att de inte är insatta.

T.ex. när en del försöker hävda att området tidigare var utlovat till araber. Det har ju aldrig hänt, både britterna och specifikt den man som hävdas ha lovat detta har dementerat dessa påståenden rätt väl. Men aktivisterna fortsätter

Vad gäller huvudargumentet mot återinvandring av araber till Israel är detta en rädsla för terrorism och har inget kopplat till rashat. Judar har inget rashat och har detta stiftat i lagen.
De Palestinska araberna har däremot utmärkt sig genom att vara terrorister.
Det går helt enklet inte att släppa in så många, Israel skulle gå under. Existerar inget land på jorden som skulle accepterat en sådan sak under de förutsättningarna. Inte ens du om du satt i den sitsen.
Det är lätt att sitta på avstånd och tjafsa.

Balansen i nuvarande palestinamandatet är alltså mordgalna terrorister i ena lägret och ett land med jämlikhet och demokrati jämsides som kämpar för att behålla sin stat intakt.
Jag kallar dem mordgalna terrorister på grund av deras medias marknadsföring av det goda i terroristverksamhet och deras grundliga utbildning av även barn till att ha judehat och anse terrorism god. Inte en skyllning på deras ev inneboende egenskaper som mycket väl kan vara bra omrätt "morot" ges.
Citera
2015-04-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
1. Varför skall isåntfall svenskar ha en stat? Om svenskarna någon gång förlorar Sverige, betyder det att de i all evighet skall vara utan land? Om ett folk är utsatta för pogrom är det givetvis en anledning att de vill bo på samma ställe oavsett vad du tycker om saken.

Om svenskarna förlorar Sverige, och en grupp människor ett par tusen år senare, spridda över världen och som inte kan bevisa att de har några släktband till svenskarna, vill utropa en stat i det forna Sverige så har de naturligtvis ingen rätt till det landområde som svenskarna en gång bodde i. (Även om släktband skulle kunna påvisas finns det ingen arvsrätt som spänner över millennierna. Tänk om alla gjorde anspråk hit och dit på allt ens förfäder en gång innehaft.) Om en stat gjorde ett allvarligt försök att förinta den grupp som kallar sig svenskar, och de berörda svenskarna av någon anledning väldigt gärna vill ha en egen stat så är det inte orimligt att den staten avstår en bit land åt den blivande staten. Att plötsligt utropa en stat i ett område där de bofasta inte hade något med förintelsen att göra är förstås befängt.

Citat:
2. Fördrivningen av 700k bofasta hade ingenting med staten Israels bildande att göra utan att araberna förklarade krig mot Israel. Jag vet att du tycker att det inte var så men så var det.

Wikipedia om nakban
Citat:
Enligt israelisk uppfattning var flykten en del av Arabförbundets plan att invadera Palestina 1948. Order skulle ha utgått att evakuera araber innan huvudstriden började. Detta har dock visats vara en propagandalögn
[...]
Deir Yassin-massakern är det mest kända exemplet på sionistiskt våld som orsakat flykt.

Från arabsidan uppmanades flyktingarna att återvända. Arabförbundets generalsekreterare Azzam Pascha, Transjordaniens kung Abdullah och milischefen Qawukji utfärdade offentliga påbud till flyktingarna omgående skulle återvända till sina hem, men flykten fortsatte. Många räknade med att bara fly undan striderna för att därefter kunna återvända till sina hem. Israel förhindrade emellertid återvändandet.

I mitten av juni 1948 fattade Israels regering ett formellt beslut om att inga flyktingar skulle tillåtas återvända. 500 palestinska byar utsattes för militära rensningskampanjer där invånarna fördrevs och mycket av infrastruktur och byggnation totalförstördes. Marken blev i många fall naturreservat eller uppläts som mark för nybyggnation åt kibbutzrörelsen. Lista över palestinska byar som avfolkades 1948 omfattar 660 byar.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, för att det finns TERRORISTER BLAND DEM. Jag tror inte att din IQ är riktigt så låg som du ger sken av men om du läser mina inlägg har jag gång på gång skrivit att man inte kan behandla palestinier med samma civila medel som de flesta andra människor eftersom lär sina barn att bli självmordsbombare. Om norrmännen lärde upp sina småbarn att spränga svenskar i luften skulle antagligen Sverige inte tillåta norrmän komma till Sverige heller även om de hävdar att de kommer från Jämtland.

Jag har varit i Israel tillräckligt länge för att ha träffat kineser som snackar knacklig hebreiska. Skillnaden kanske är huruvida det går att bli medborgare i Israel som utlandsfödd icke-jude men det problemet finns ju som sagt överallt i regionen och är inte något uteslutande israeliskt problem. Det är väldigt svårt att bli amerikansk medborgare för den delen och många som är födda i amerikanska territorier som Amerikanska Samoa och Puerto Rico blir inte ens medborgare.

Det kan läsas mellan raderna i den här paragrafen:

Kanske svårt att fatta om man inte greppar situationen riktigt.

Utöver dina personliga anekdoter från israel är alltså ditt bevis för att rätten att återvända nekas att man kan "läsa mellan raderna" i ett kort citat, att alla återvändande palestinier vill mörda israelerna.

Jag har svårt att förstå att du väljer att tro på det när allt pekar på att rätten att återvända nekas för att judarna i så fall skulle bli en etnisk minoritet. Det budskapet behöver man inte läsa mellan raderna för att hitta, det står utskrivet på flera ställen i mitt tidigare inlägg. Israel åt judarna helt enkelt, precis som SD skanderade "Sverige åt svenskarna" innan de ens försökte bli rumsrena. Nedan följer ett citat från svenskarnas partis punktprogram, vars politik är förvånansvärt lik den israeliska, låt vara att man går mer rakt på sak:
Citat:
1, Sverige skall även i framtiden vara svenskt: Endast människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet, där de etniska svenskarna ingår, skall kunna vara svenska medborgare.

2, Sverige skall styras av svenskarna: Icke-svenskar skall ej tillåtas ha maktpositioner inom det svenska samhället.

3, Sverige skall styras för svenskarna: Alla politiska beslut skall utgå från vad som är bäst för de etniska svenskarnas intressen.

Att icke-judar inte har möjlighet att få maktpositioner stämmer ju inte i det demokratiska israel, men en sådan bestämmelse behövs inte heller om man inte låter icke-judar invandra i någon större utsträckning.
Senast redigerad av cui 2015-04-18 kl. 14:46.
Citera
2015-04-18, 14:58
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Men se där, då var vi överens att det var två flyktinströmmar och att orsaken till båda var araberna. Det tar sig.

Givetvis inte. Självklart var det Israel som var ansvariga för den palestinska flyktingkatastrofen genom attacker, massakrer, våldtäkter o.s.v. och genom att hindra dem att återvända.

Citat:
När det gäller Jordan som du inte vill erkänna, så är det självklart att den ingick i Palestinamandatet ända tills den avskiljdes från Mandatet av Storbitanien till Araberna. Till delningsförslaget 1947 var den självklart inte med då den styckats av tidigare.
En orsak att palestinaaktivister inte kan hävda sig är också att de ljuger så mycket. Och när folk protesterar säger de som du att de inte är insatta.

T.ex. när en del försöker hävda att området tidigare var utlovat till araber. Det har ju aldrig hänt, både britterna och specifikt den man som hävdas ha lovat detta har dementerat dessa påståenden rätt väl. Men aktivisterna fortsätter

Det var tidigt klart att Jordanien inte skulle vara någon del av ett "judiskt nationalhem".

Citat:
From as early as 1917, the land to the east of the Jordan River, known as Transjordan, was treated separately by the British administration, who saw it as a future Arab state.[7] A formal decision to restrict the Jewish homeland to west of the Jordan was made at the Cairo conference in March 1921, and accordingly a new article was added to the draft mandate text allowing the British government to administer Transjordan separately.[7] The mandate was approved by the League of Nations in July 1922, and in September 1922 the League approved a memorandum spelling out in detail the exclusion of Transjordan from the Jewish homeland provisions.[7]

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_in_Jordan#Jordan_and_Palestine

http://en.wikipedia.org/wiki/Transjordan_memorandum
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Mandate_for_Palestine_%28legal_instrument% 29
http://en.wikipedia.org/wiki/Emirate_of_Transjordan

Det är inte så konstigt när det inte fanns några judar där förutom möjligtvis några stycken och det mestadels bodde beduiner där.

Citat:
Vad gäller huvudargumentet mot återinvandring av araber till Israel är detta en rädsla för terrorism och har inget kopplat till rashat. Judar har inget rashat och har detta stiftat i lagen.
De Palestinska araberna har däremot utmärkt sig genom att vara terrorister.
Det går helt enklet inte att släppa in så många, Israel skulle gå under. Existerar inget land på jorden som skulle accepterat en sådan sak under de förutsättningarna. Inte ens du om du satt i den sitsen.
Det är lätt att sitta på avstånd och tjafsa.

Balansen i nuvarande palestinamandatet är alltså mordgalna terrorister i ena lägret och ett land med jämlikhet och demokrati jämsides som kämpar för att behålla sin stat intakt.
Jag kallar dem mordgalna terrorister på grund av deras medias marknadsföring av det goda i terroristverksamhet och deras grundliga utbildning av även barn till att ha judehat och anse terrorism god. Inte en skyllning på deras ev inneboende egenskaper som mycket väl kan vara bra omrätt "morot" ges.

Det är enkelt att korta ner det till att det handlar om "terrorism" istället för att erkänna att sionisterna ville ha bort palestinierna och använde många våldsmetoder för att lyckas med det i kriget. Jag har nog aldrig tidigare hört argumentet att de som var kvar inte var ett säkerhetshot men de som flydde eller tvingades bort var det. Det är bara byggt på fantasier. Fördrivningarna fortsatte efter kriget också. Det kan inte heller förklara varför vi såg samma sak efter kriget 1967 där Israel bara tillät några av runt 300 000 flyktingar återvända till Västbanken och Gaza.

Benny Morris har kritiserats såväl av pro-israeler och pro-palestinier (bl.a. Tom Segev, Norman Finkelstein och Nur Masalha som tycker att Morris ignorerar bevisen han själv lägger fram) för hans beskrivning av hur det sionistiska ledarskapet såg på palestinierna. Sidorna 59-60 från The Birth of The Palestinian Refugee Problem Revisited:

Citat:
My feeling is that the transfer thinking and near-consensus that emerged in the 1930s and early 1940s was not tantamount to preplanning and did not issue in the production of a policy or master-plan of expulsion; the Yishuv and its military forces did not enter the 1948 War, which was initiated by the Arab side, with a policy or plan for expulsion. But transfer was inevitable and inbuilt into Zionism – because it sought to transform a land which was ‘Arab’ into a ‘Jewish’ state and a Jewish state could not have arisen without a major displacement of Arab population; and because this aim automatically produced resistance among the Arabs which, in turn, persuaded the Yishuv’s leaders that a hostile Arab majority or large minority could not remain in place if a Jewish state was to arise or safely endure. By 1948, transfer was in the air. The transfer thinking that preceded the war contributed to the denouement by conditioning the Jewish population, political parties, military organisations and military and civilian leaderships for what transpired. Thinking about the possibilities of transfer in the 1930s and 1940s had prepared and conditioned hearts and minds for its implementation in the course of 1948 so that, as it occurred, few voiced protest or doubt; it was accepted as inevitable and natural by the bulk of the Jewish population. The facts that Palestine’s Arabs (and the Arab states) had rejected the UN partition resolution and, to nip it in the bud, had launched the hostilities that snowballed into fullscale civil war and that the Arab states had invaded Palestine and attacked Israel in May 1948 only hardened Jewish hearts toward the Palestinian Arabs, who were seen as mortal enemies and, should they be coopted into the Jewish state, a potential Fifth Column.

Thus, the expulsions that periodically dotted the Palestinian Arab exodus raised few eyebrows and thus the Yishuv’s leaders, parties and population in mid-war accepted without significant dissent or protest the militarily and politically sensible decision not to allow an Arab refugee return.

It was at this point and in this context that some Yishuv leaders occasionally looked back and reflected upon the connection between what had already happened (by autumn 1948, some 400,000–500,000 Arabs had been displaced) and the transfer thinking of the 1930s and 1940s. ‘In my opinion . . . there is no need to discuss a return of the refugees [so long as a renewal of hostilities is possible] . . . ’, said Yitzhak Gruenbaum, Israel’s minister of interior, in September 1948.
In the past we had a plan, that were we able to transfer the Arab population to [neighbouring] Arab states – we would have been ready to participate in the expense of their resettlement with assistance and financial help. Now, too, I see nothing wrong with this plan . . .52

Segev, som också tillhör "New Historians", i en recension av en annan bok som Morris skrivit:

Citat:
This brings the discussion back to the question of why 400,000 Arabs were expelled before these armies had taken even a single shot at the IDF, and the possibility arises that it did not happen because the Arabs had attacked Israel but vice versa: the Arab states attacked Israel – among other reasons – because it had chased out and expelled 400,000 Palestinians. It is doubtful if any person knows more about this subject than Morris. The thesis which transpires from his book is that almost everything happened as the result of an error: the Jews exaggerated the force of the Arabs and were afraid of another Holocaust. In fact, they did not correctly estimate their weakness and were unjustifiably afraid of them. It seems that it was for this reason that they expelled them, with no justification. But Morris wishes to justify the expulsion of the Arabs: he says that they started the attack, but the concrete information that he brings forth about their harassment of the Jewish settlements cannot explain great extent of the expulsion.

Naturally, the question arises: were the Arabs expelled in order to get rid of them. Morris states at as early as December 1947, at least, which is nearly half a year before the Arab armies invaded, two goals were at the forefront for the Jews of the land of Israel: expanding the territory designated by the United Nations resolution for the founding of a Jewish state; and reducing the number of Arabs living in that territory. And that was what they did. Historiographically, that is sufficient, but Morris brings his readers into an old dispute about a subject with which he is also well-familiar: the Zionist movement’s yearning to transfer the Arabs of the country, or at least some of them.

This idea has accompanied the Zionist movement since the time of Herzl himself. It took center stage in the thinking of the leaders of the Zionist movement, including Chaim Weizmann and David Ben Gurion. But Morris makes a great effort to detach the chasing out of the Arabs from the idea of transfer. A similar measure of logic could detach the founding of the state from the Zionist vision.

http://www.richardsilverstein.com/2010/07/19/tom-segev-reviews-benny-morris-new-book-1948/

Han skriver också om de 300 000 flyktingar eller mer som tillkom under och efter kriget. De säger han inte var något hot alls då Israel visade sig vara mycket starkare än arabländerna inom två eller tre veckor.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-18 kl. 15:19.
Citera
2015-04-18, 16:55
Medlem
Citat:
Givetvis inte. Självklart var det Israel som var ansvariga för den palestinska flyktingkatastrofen genom attacker, massakrer, våldtäkter o.s.v. och genom att hindra dem att återvända.

Aha, så UN beslutar att Israel skall få finnas på de återstående 10%, araberna förklarar omedelbart krig och trupper från Libanon, Egypten, Nyblivna Jordan, Syrien etc. Invaderar området.
Och det är Israels fel? Jag tror det där lät väldigt konstigt. Skyll på NF och FN istället att de inte accepterade araberna vilja rakt av, så blir det iaf mer rimligt.

Citat:
Det var tidigt klart att Jordanien inte skulle vara någon del av ett "judiskt nationalhem".
Exakt, jag sade ju det, den delen av Palestina gavs till araberna, ca 80%.

Benny Morris är med andra ord inte erkänd mer än inom vissa kretsar.
Terrorism, det räknar jag som t.ex. 2000 raketer från araber mot Israeliska civila mål.
Självmordbombning av civila köpcentrum i Israel.
Knivattacker mot civila i Israel.

Självförsvar, det räknar jag som t.ex. när några Judar blir dödade i Palstina och Israel skickar flyg i en attack. Orsak, om de inte skickat flyg för att markera kraftigt hade de Israeliska bosättarna löpt amok och blodbadet hade varit större. Civila personer är inte lika kontrollerbara som militära, tyvärr jag vet.
Självförsvar räknar jag också som när Araber sätter en afyrningsramp mitt bland civila för att få skydd och sedan avfyrar en raket. Vedergällningen kommer radera ett antal civila. Skulden ligger då inte på Israelerna utan på araber som utsätter sina civila för detta hemska.

Det blod som spillts av araber genom israels bombning som var svar på en attack, det blodet är helt på arabernas händer som drar in sina egna civila.
Inte ens bland djur förekommer det speciellt ofta att man använder de egna som "kanonmat"
Det kallar jag för terrorism.
Citera
2015-04-18, 17:27
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Aha, så UN beslutar att Israel skall få finnas på de återstående 10%, araberna förklarar omedelbart krig och trupper från Libanon, Egypten, Nyblivna Jordan, Syrien etc. Invaderar området.
Och det är Israels fel? Jag tror det där lät väldigt konstigt. Skyll på NF och FN istället att de inte accepterade araberna vilja rakt av, så blir det iaf mer rimligt.

FN föreslog att judarna skulle få 56% av landet. Araberna accepterade inte det och då bröt ett inbördeskrig ut. När Israel deklarerade sig självständigt i samband med att mandatet skulle ta slut så intervenerade arabländerna. Det hade gått mer än ett halvår sedan inbördeskriget. Då hade flyktingkatastrofen redan börjat - det fanns redan 400 000 palestinska flyktingar.

Citat:
Exakt, jag sade ju det, den delen av Palestina gavs till araberna, ca 80%.

Nej, det var olika områden.

Citat:
In March 1921 the Colonial Secretary, Winston Churchill, convened the Cairo Conference which endorsed an arrangement whereby Transjordan would be added to the Palestine mandate, with Abdullah as the emir under the authority of the High Commissioner, and with the condition that the Jewish National Home provisions of the Palestine mandate would not apply there.[37] When France occupied Damascus in July 1920, the situation had changed dramatically. The British suddenly wanted to know 'what is the "Syria" for which the French received a mandate at San Remo?' and "does it include Transjordania?".[35] British Foreign Minister Curzon ultimately decided that it did not and that Transjordan would remain independent, but in the closest relation with Palestine.[38]

http://en.wikipedia.org/wiki/British_Mandate_for_Palestine_%28legal_instrument% 29#Background_and_negotiations

En av källorna som används där:

Citat:
"Palestine, therefore, was not partitioned in 1921–1922. Transjordan was not excised but, on the contrary, added to the mandatory area. Zionism was barred from seeking to expand there – but the Balfour Declaration had never previously applied to the area east of the Jordan. Why is this important? Because the myth of Palestine's 'first partition' has become part of the concept of 'Greater Israel' and of the ideology of Jabotinsky's Revisionist movement." Wasserstein, Bernard (2004). Israel and Palestine: Why They Fight and Can They Stop?, pp. 105–106.

Från samma bok som någon klistrat in mer av:

Citat:
--- Long after the establishment of Israel, the Revisionists' political heirs, the Herut Party (core elements in what became Likud) led by Manahem Begin, still dreamed of a Jewish state the would include Transjordan. Their catch-phrase was "The Jordan has two banks: one is ours and the other too. Most Revisionist conveniently forgot that their ideological hero, Jabotinsky, had, as a member of the Zionist Executive, endorsed the arrangements in 1922 that explicitly prohibited settlement in Transjordan. More recently, advocates of Israeli annexation of the West Bank have asserted the proper home of Palestinian Arabs is in Transjordan: hence the slogan "Jordan is Palestine".

The creation of Transjordan, then has nothing to do with the partition, properly understood, save for the purposes of some propagandist."

http://journals.democraticunderground.com/Douglas%20Carpenter/342

Citat:
Benny Morris är med andra ord inte erkänd mer än inom vissa kretsar.

Nej, det är en konsensus idag att Israel var orsaken till den palestinska flyktingkatastrofen. Frågan som diskuteras är snarare om det var planerat av judarna sedan tidigare. Oavsett om det var det eller inte så är det odiskutabelt att Israel sedan hindrade flyktingarna att återvända.

Citat:
Terrorism, det räknar jag som t.ex. 2000 raketer från araber mot Israeliska civila mål.
Självmordbombning av civila köpcentrum i Israel.
Knivattacker mot civila i Israel.

Självförsvar, det räknar jag som t.ex. när några Judar blir dödade i Palstina och Israel skickar flyg i en attack. Orsak, om de inte skickat flyg för att markera kraftigt hade de Israeliska bosättarna löpt amok och blodbadet hade varit större. Civila personer är inte lika kontrollerbara som militära, tyvärr jag vet.
Självförsvar räknar jag också som när Araber sätter en afyrningsramp mitt bland civila för att få skydd och sedan avfyrar en raket. Vedergällningen kommer radera ett antal civila. Skulden ligger då inte på Israelerna utan på araber som utsätter sina civila för detta hemska.

Det blod som spillts av araber genom israels bombning som var svar på en attack, det blodet är helt på arabernas händer som drar in sina egna civila.
Inte ens bland djur förekommer det speciellt ofta att man använder de egna som "kanonmat"
Det kallar jag för terrorism.

Ja, det kallar du terrorism. Noam Chomsky skrev något intressant efter terrordådet i Paris:

Citat:
And the chants should also express condemnation for violence and terror. The head of Israel’s Labor Party and the main challenger for the upcoming elections in Israel, Isaac Herzog, is quite right when he says that “Terrorism is terrorism. There’s no two ways about it.” He is also right to say that “All the nations that seek peace and freedom [face] an enormous challenge” from murderous terrorism – putting aside his predictably selective interpretation of the challenge.

---

Isaac Herzog, then, is mistaken when he says that “Terrorism is terrorism. There’s no two ways about it.” There are quite definitely two ways about it: terrorism is not terrorism when a much more severe terrorist attack is carried out by those who are Righteous by virtue of their power. Similarly, there is no assault against freedom of speech when the Righteous destroy a TV channel supportive of a government that they are attacking.

By the same token, we can readily comprehend the comment in the New York Times of civil rights lawyer Floyd Abrams, noted for his forceful defense of freedom of expression, that the Charlie Hebdo attack is “the most threatening assault on journalism in living memory.” He is quite correct about “living memory,” which carefully assigns assaults on journalism and acts of terror to their proper categories: Theirs, which are horrendous; and Ours, which are virtuous and easily dismissed from living memory.

http://www.chomsky.info/articles/20150110.htm

Citat:
Anyone with eyes open will quickly notice other rather striking omissions. Thus, prominent among those who face an "enormous challenge" from brutal violence are Palestinians, once again during Israel's vicious assault on Gaza in the summer of 2014, in which many journalists were murdered, sometimes in well-marked press cars, along with thousands of others, while the Israeli-run outdoor prison was again reduced to rubble on pretexts that collapse instantly on examination.

http://edition.cnn.com/2015/01/19/opinion/charlie-hebdo-noam-chomsky/
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-18 kl. 17:40.
Citera
2015-04-18, 18:40
Avstängd
Citat:
Räknar du även bomben mot Kung Davids Hotell som terrorism? Massakern i Deir Yassin, mordet på Folke Bernadotte, massakern i Qibya, Goldsteins massaker i en moské i Hebron, bombningar av brittiska och amerikanska byggnader i Egypten, mordet på en civil palestinier så nära till som i Norge, organiserandet av massakrerna i Sabra och Shatila osv? Och försök inte med argument av typen att det där bara är enstaka fall, när det gäller palestinier är du kvick att ge dem kollektiv skuld för allt någon palestinier gjort, så med samma logik blir detta en kollektiv skuld för israeler eller möjligen för judar, beroende på hur du vill se på det.
Citat:
Självförsvar, det räknar jag som t.ex. när några Judar blir dödade i Palstina och Israel skickar flyg i en attack. Orsak, om de inte skickat flyg för att markera kraftigt hade de Israeliska bosättarna löpt amok och blodbadet hade varit större.
Det där var väl ändå ett ovanligt osmakligt argument. Varför kan inte Israel ta och kontrollera sina egna terrorister istället för att döda palestinier för att blidka dem? Än bättre, evakuera alla dessa illegala bosättningar så uppstår inte problemet. Skall du nu köra med det får du också acceptera Hamas liknande argument att de tar till militära medel för att inte desperata palestinier skall dras till än mer våldsbenägna grupper.
Citat:
Självförsvar räknar jag också som när Araber sätter en afyrningsramp mitt bland civila för att få skydd och sedan avfyrar en raket
Motståndsrörelser har *alltid* gömt sig bland civila. Speciellt i ett tätbefolkat område som Gaza har de inte mycket val.
Citera
2015-04-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Räknar du även bomben mot Kung Davids Hotell som terrorism? Massakern i Deir Yassin, mordet på Folke Bernadotte, massakern i Qibya, Goldsteins massaker i en moské i Hebron, bombningar av brittiska och amerikanska byggnader i Egypten, mordet på en civil palestinier så nära till som i Norge, organiserandet av massakrerna i Sabra och Shatila osv? Och försök inte med argument av typen att det där bara är enstaka fall, när det gäller palestinier är du kvick att ge dem kollektiv skuld för allt någon palestinier gjort, så med samma logik blir detta en kollektiv skuld för israeler eller möjligen för judar, beroende på hur du vill se på det.

Det där var väl ändå ett ovanligt osmakligt argument. Varför kan inte Israel ta och kontrollera sina egna terrorister istället för att döda palestinier för att blidka dem? Än bättre, evakuera alla dessa illegala bosättningar så uppstår inte problemet. Skall du nu köra med det får du också acceptera Hamas liknande argument att de tar till militära medel för att inte desperata palestinier skall dras till än mer våldsbenägna grupper.

Motståndsrörelser har *alltid* gömt sig bland civila. Speciellt i ett tätbefolkat område som Gaza har de inte mycket val.

Nu blandar du in sionistiska fristående ligor igen. Israel har fördömt dem och fängslat de skyldiga.
Skall du blanda in dem kan vi lika gärna blanda in IS också då det är en systerorganisation. Nej just det, IS attackerar palestinier för tillfället, det får inte nämnas för det är fel fiende. Glömde det

Jo skillnaden är uppenbar.
Israel sjukhus behandlar araber fritt.
Araber i Palestina avänder sitt sjukhus för att gömma terroristceller och behandlar nät och jämt sina egna.
I Israel har arabiska palestinier medborgarskap, samma rätt till skolgång som alla andra, samma möjligheter till arbete etc. De sitter i Israels regering, de jobbar som advokater och domare.
I Palestina jagas judarna och mördas.
I Israel förs all civilbefolkning i skydd av militären om det behövs ställer sig millitären framför hotet.
I Palestina söker sig terroristern in i civilbefolkningen för att få skydd, blir de anfallna föser de civila framför sig mot hotet.
Israel en demokrati med apartheid förbjuden i lag.
Palestina en diktatur som anser att sharialagas skall gälla och att området skall styras av en religiös diktatur på medeltidsnivå.

Det är skillnad, jag håller med.
Citera
2015-04-18, 20:37
Medlem
Citat:
FN föreslog att judarna skulle få 56% av landet. Araberna accepterade inte det och då bröt ett inbördeskrig ut. När Israel deklarerade sig självständigt i samband med att mandatet skulle ta slut så intervenerade arabländerna. Det hade gått mer än ett halvår sedan inbördeskriget. Då hade flyktingkatastrofen redan börjat - det fanns redan 400 000 palestinska flyktingar.

Ja, det kallar du terrorism. Noam Chomsky skrev något intressant efter terrordådet i Paris:

Ja 56% av området väster om Jordanfloden. Det är helt enligt det delningsförslag som inte längre gäller. Israel accepterade dock och utropade sin stat på det området.
Det är helt riktigt att Transjordaninen avstyckades från Palestina. Jag har aldrig hävdat att området öster om jordanfloden ägnats ett judiskt hem, de fick initialt allt väster om jordanfloden, som senare krymptes till förslaget 1947.

Angående journalister 2014, du vet att hälften av dem inte alls var journalister utan dokumenterade terrorister, andra verka ha utnämnts till journalist om de råkade ha en kamera på sig. araberna hade friserat uppgifterna en aning. Det låter så mycket bättre eller hur?

Men det är slående. Att araberne i Palestina aldrig kan lägga av sin mord för att prata istället.
För att väcka uppmärksamhet kidnappas och dödas Israeliska tonåring (barn enligt många).
När Israel då svara på detta påbörjar araberna en ännu mer utökad raketattack mot civila mål i Israel.
Dessutom lyckas araberna blåsa sig själva i en tunnel och skyller det på Israel.
En av terroristernas raketer träffar en skola och det påstår de sedan var Israel.
Lustiga araber. OM det inte var så makabert skulle man skratta.
Tillkommer att araberna för att hävda oskyldiga dödade av Israel, räknar naturligt döda av ålder, offer för deras egan avrättningar etc etc.
Till det tillkommer också att videos som påstås vara arabiska offer, helt plötsligt poppar upp samma videos men inte klippta och där lever helt plötsligt offren. Skrattar och har rätt kul dessutom.

Självklart menar jag inte att Israelernas attacker inte dödat någon. Hade de inte gjort det hade det varit ett misslyckande av stort mått.
MEN, OM terroristerna låtit bli sina aktioner så hade de inte fått problemet alls.
Alltså ett arabproblem i området. Att de inte ens vågar redovisa korrekta siffror visar att de inte har rent mjöl i påsen.

OCH, JA tidigare har även Israel (eller snarare grupperingar som senare bildade Israel) bildats genom terroristaktiviteter. Det var länge sedan och de var inte direkt ensamma då arabern avar lika gulliga på den tiden.
Israel slutade med detta, de har ställt ansvariga till svars.
Araberna då, när skall de sluta? De själva redovisar att de använder biståndspengar för att belöna terroristverksamhet.

Vad gäller Israel, grattulerar jag dem till ett väl utfört arbete. Terrorism skall bekämpas var den än möts. Det är inte förän terrorister förstår att de inget tjänar på det, som vi blir fri från terrorism.

Arabiska delen av Palestina är rena Hollywood. Gör något dåligt, skyll på Israel. Gör en film med lite statister som t.ex. den dåligt gjorda filmen där araber med dåligt gjorda kopior av IDF kläder är våldsamma mot en kvinna.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2015-04-18 kl. 20:41.
Citera
2015-04-18, 20:54
Avstängd
Citat:
Nu blandar du in sionistiska fristående ligor igen. Israel har fördömt dem och fängslat de skyldiga.
Du visar åter din ignorans. Aktioner som bombdåden i Egypten, massakern i Qibya och mordet i Lillehammar var officiella israeliska aktioner. Och vad det gäller att fängsla de skyldiga. Vi talar om personer som Menachem Begin, Ariel Sharon och Pinhas Lavon (israelisk försvarsminister). Fängslade? Nja, inte riktigt. Lavon fick för all del avgå, men det var för att affären avslöjades och blev en stor diplomatisk skandal på sin tid.

Lavonaffären handlade om att Israel rekryterade egyptiska judar att spränga brittiska och amerikanska byggnader i en "false flag" operation som skulle skyllas på islamister för att försämra relationerna mellan USA och UK med Egypten, vilket slog tillbaka när Egypten identifierade de ansvariga.

Massakern i Qibya var en straffexpedition ledd av Ariel Sharon mot byn Qibya på Västbanken (då kontrollerad av Jordanien) där minst 69 personer, huvuddelen kvinnor och barn mördades och byn jämnades med marken. Initialt hävdades från israeliskt håll att det var israeliska civila som genomfört attacken, men var en ren lögn som du gör dig rätt löjlig när du försöker återberätta här.

Irgun och Sternligan vart inte straffade för sina aktioner utan integrerades i IDF när behovet av "plausible deniability" minskade.

Citat:
Skall du blanda in dem kan vi lika gärna blanda in IS också då det är en systerorganisation.

Vad har IS för kopplingar till palestinska myndigheter? Du gör dig bara löjlig.
Citera
2015-04-18, 21:16
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ja 56% av området väster om Jordanfloden. Det är helt enligt det delningsförslag som inte längre gäller. Israel accepterade dock och utropade sin stat på det området.
Det är helt riktigt att Transjordaninen avstyckades från Palestina. Jag har aldrig hävdat att området öster om jordanfloden ägnats ett judiskt hem, de fick initialt allt väster om jordanfloden, som senare krymptes till förslaget 1947.

Du förstår inte att det handlar om att Palestina var det enda relevanta och Jordanien inte "avstyckades". Detta då du fortsätter upprepa att 56% handlar om väster om Jordanfloden. Ja, eftersom det som sagt var det enda relevanta.

Balfourdeklarationen är också klar om icke-judarnas rättigheter. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Balfour_Declaration.

Citat:
Angående journalister 2014, du vet att hälften av dem inte alls var journalister utan dokumenterade terrorister, andra verka ha utnämnts till journalist om de råkade ha en kamera på sig. araberna hade friserat uppgifterna en aning. Det låter så mycket bättre eller hur?

Israels massmord i Gaza är väldokumenterade men jag vet att du hellre litar på extremsionistiska sidor och liknande.

Citat:
Men det är slående. Att araberne i Palestina aldrig kan lägga av sin mord för att prata istället.
För att väcka uppmärksamhet kidnappas och dödas Israeliska tonåring (barn enligt många).

I din värld kan palestinier aldrig sluta mörda istället för att prata. Både före och efter de israeliska tonåringarna kidnappades och mördades så mördades totalt tiotals palestinier (förutom Israels massakrer i Gaza). Bara några veckor innan det så mördade israelisk militär två palestinier: http://en.wikipedia.org/wiki/Beitunia_killings. Det "demokratiska och civiliserade" Israel började med att förneka det stämde men var sedan tvungen att medge vad som hade hänt. Detta tack vare att det hade filmats för annars hade utredningen lagts ner som nästan alla av Israels mord.

Citat:
När Israel då svara på detta påbörjar araberna en ännu mer utökad raketattack mot civila mål i Israel.

För dig är det som vanligt bara så att Israel "svarar" medan araberna utför "terrorism". Sanningen är att Israels sökinsats var mordisk och barbarisk.

Citat:
Meanwhile, five Palestinians, including a 14-year-old boy, have been killed in clashes with the Israel Defense Forces and Border Police in the West Bank; universities, newspaper offices, and over 1,000 homes have been raided; and over 350 Palestinians, mostly members of Hamas, have been arrested.

http://972mag.com/beyond-mission-creep-why-operation-brothers-keeper-isnt-working/92471/

Citat:
Dessutom lyckas araberna blåsa sig själva i en tunnel och skyller det på Israel.

Även har tar du den israeliska versionen trots att framstående politiska analytiker som Nathan Thrall och Noam Chomsky håller med Hamas påstående om att Israel bombade den tunneln och då svarade Hamas med att skjuta raketer.

Citat:
En av terroristernas raketer träffar en skola och det påstår de sedan var Israel.

HRW har skyllt på Israel i åtminstone tre fall:

Citat:
(Reuters) - Human Rights Watch accused Israel of committing war crimes by attacking three U.N.-run schools in the Gaza Strip in fighting in July and August, killing Palestinian civilians who had sheltered there.

The New York-based group issued a report on Thursday that it described as the first in-depth documentation of the incidents, which took place during a 50-day conflict between Israel and Palestinian militants that ended in a ceasefire on Aug. 26.

"Three Israeli attacks that damaged Gaza schools housing displaced people caused numerous civilian casualties in violation of the laws of war," it said in the report, based on interviews with witnesses and field research in the Hamas Islamist-dominated enclave.

http://uk.reuters.com/article/2014/09/11/uk-mideast-gaza-war-idUKKBN0H60YD20140911

Citat:
Lustiga araber. OM det inte var så makabert skulle man skratta.
Tillkommer att araberna för att hävda oskyldiga dödade av Israel, räknar naturligt döda av ålder, offer för deras egan avrättningar etc etc.
Till det tillkommer också att videos som påstås vara arabiska offer, helt plötsligt poppar upp samma videos men inte klippta och där lever helt plötsligt offren. Skrattar och har rätt kul dessutom.

---

Det var en lång del med sionistiska myter och hyllande Israels mordiska attacker medan du klagar på palestinier som inte är i närheten av Israels massmördande. Bl.a. hittar du på om antalet döda då både FN och människorättsgrupper gör egna analyser utöver de som myndigheterna i Gaza som kontrolleras av Hamas gör. Här har t.ex. Al Mezan Center For Human Rights (som varit kritiska mot Hamas) svarat på den typ av hasbara du och Jodi Rudoren på New York Times sprider:

Citat:
The first error lies in a statement that we were correcting previous news releases at the time of the Times’ interview, which implies that we issue false information and then update it later. The Times issued a correction to this false claim.

Secondly, and left uncorrected, is the claim that included in the list of Palestinian fatalities by Israeli forces are deaths from natural causes and domestic violence. The point was not directly attributed to Al Mezan in the article but to human rights groups. As the most quoted source and the only one in the relevant context, the connection to Al Mezan is assumed. The link is not at all tenuous in Rudoren’s tweets, where she directly named Al Mezan as the source.

Rudoren insisted that Mr. Samir Zaqout, Al Mezan’s monitoring director, made this statement and she refused to correct the error in the article or on her Twitter account. Only when a Times colleague, who was present in the interview, confirmed that Zaqout did not make the statement did she agree to correct her tweet, five days after the error was made. Rudoren and The New York Times have refused to correct it in the article.

Thirdly, and viewed as both a misguided perspective and a factual error, is Rudoren’s conjecture that some combatants have been mislabelled as civilians. The article provides inaccurate definitions of combatant and civilian, which severely distorts for readers the rights of those killed and the responsibilities of the government of Israel.

---

http://electronicintifada.net/content/undermining-human-rights-workers-gaza-new-york-times-strengthens-israeli-impunity/13773

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du visar åter din ignorans. Aktioner som bombdåden i Egypten, massakern i Qibya och mordet i Lillehammar var officiella israeliska aktioner. Och vad det gäller att fängsla de skyldiga. Vi talar om personer som Menachem Begin, Ariel Sharon och Pinhas Lavon (israelisk försvarsminister). Fängslade? Nja, inte riktigt. Lavon fick för all del avgå, men det var för att affären avslöjades och blev en stor diplomatisk skandal på sin tid.

Dessutom mördade man araber i Israel också: http://en.wikipedia.org/wiki/Kafr_Qasim_massacre.

Israels mest mordiska kampanj var 1982 i Libanon. Som Rashid Khalidi beskrivit:

Citat:
. . .for me, the most important emotion is a sense of, finally, the man who carried out a war in which 20,000 people were killed, the Lebanon War of 1982, who besieged Beirut, who destroyed building after building, killing scores of civilians in a search to destroy the PLO leadership, has finally left the world. I was in Beirut that summer of 1982. And I – to me, it’s horrific to watch the hagiographies that are being produced by people like Vice President Biden, by The New York Times, by much of the media, about a man who really should have ended his days at The Hague before the International Criminal Court. He was a man who, from the very beginning of his career, started out killing people. As the commander of Unit 101, he was the man who ordered the Qibya massacre.

http://www.tikkun.org/tikkundaily/2014/01/30/mis-remembering-ariel-sharon/

Noam Chomsky och Norman Finkelstein har nämnt det många gånger också. T.ex. den senare i en intervju om lögnerskan Joan Peters:

Citat:
Adam Horowitz: Could you start by saying a bit about how From Time Immemorial was received?

Norman Finkelstein: First of all the important primary factor is the context. Israel in 1982 took its first major public relations hit since the 1967 war. It was a public relations disaster for Israel. One of the reasons being I think, as Robert Fisk pointed out in Pity the Nation he said unlike all other Arab states Lebanon did not control the press and so mainstream reporters were able at that time to roam freely throughout Lebanon. Mainstream reporters, I should say who had credibility, were able to roam freely through Lebanon during the Israeli attack, and what they were reporting was quiet horrifying. It’s forgotten now but even against the Israeli attacks in recent years on Lebanon, on Gaza, they all pale in comparison to what Israel did in Lebanon in 1982. The usual figures are between sixteen and twenty thousand Lebanese and Palestinians, overwhelmingly civilians, were killed during the Israeli attack. All the Lebanese killed in 2006 plus the three massacres in Gaza that doesn’t even come to half of the figure that happened in Lebanon.

http://mondoweiss.net/2015/01/finkelstein-dershowitzs-troubles

http://www.chomsky.info/articles/199309--.htm
http://www.democracynow.org/2014/1/13/noam_chomsky_on_the_legacy_of
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-18 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in