Citat:
Jadu.
Först vänder du och påstår att judiska flyktingar var invandrare. Antagligen gör du antagandet att eftersom de var Judar så var de accepterade att komma in i Israel och få medborgarskap.
Det är ganska förmätet anser jag iaf. Jag tycker man kan erkänna fakta och se det som två flyktinggrupper, en från var sida vilket är naturligt.
Först vänder du och påstår att judiska flyktingar var invandrare. Antagligen gör du antagandet att eftersom de var Judar så var de accepterade att komma in i Israel och få medborgarskap.
Det är ganska förmätet anser jag iaf. Jag tycker man kan erkänna fakta och se det som två flyktinggrupper, en från var sida vilket är naturligt.
Till skillnad från dig har jag inte försökt förminska eller förstora något. Min poäng är tydlig även om jag förstår du hängde upp dig på det när jag visade hur löjlig du är som försöker förminska palestiniernas lidande, vilket du fortsätter som man kan se i nästa stycke jag citerar.
Jag har även sagt att oavsett omständigheterna som ledde till att de blev flyktingar var det felaktigt agerat av arabländerna respektive Israel och flyktingarna borde haft rätten att återvända. Det är korrekt att jag sedan också nämnde att dessa invandrade till Israel och det har ingenting med att jag skulle tvivla på att de är flyktingar (annars hade jag inte kallat dem just flyktingar) utan det var ett svar på när du försökte få det till vara en halvsanning att "Israel inte accepterat återvändande flyktingar" då de "har tagit emot ca 800000 flykingar". Ja, judar kunde invandra till Israel (som de flesta av dessa flyktingar gjorde medan andra tog sig till bl.a. Frankrike) men det har inget att göra om palestinierna hindrades att återvända (ofta med våld förutom de juridiska och fysiska metoderna Israel använde).
Så påståendet att Israel inte lät de palestinska flyktingarna att återvända, vilket är det vi talat om (ingen tvekar på att Israel välkomnade judar oavsett om de var flyktingar eller inte), är helt korrekt precis som att det är helt korrekt att Israel lät dessa judiska flyktingar komma in till landet.
Däremot var det absolut inte liknande situationer. Även många judar har förkastat detta då de bl.a. säger att de ville ta sig till något de ser som sitt hemland. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_Arab_and_Muslim_countries#Withi n_Israel.
Framförallt så är skillnaden att araberna svarade på det som hade hänt palestinierna så en bättre jämförelse vore med de runt 10 000 judiska flyktingarna från det som blev Västbanken och Gaza under samma krig, d.v.s. Palestinakriget år 1947-1949 och faktum är ju också att sionisterna sedan början ville ha bort palestinierna och tog chansen att få bort dem när de kunde göra det under och efter kriget, och det palestinska samhället blev totalt krossat och har ännu tills idag inte kunnat återhämta sig.
Förövrigt fick många av dessa judiska flyktingar och andra judar hus och mark som tillhörde palestinska flyktingar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_land_and_property_laws#The_.27Absentees_Pr operty_Law.27
http://www.palestineremembered.com/Acre/Famous-Zionist-Quotes/Story697.html
Senast idag kom denna nyhet:
Citat:
Supreme Court rules: Israel can confiscate Palestinian property in Jerusalem
The justices said the controversial Absentee Property Law is applicable in East Jerusalem, but warned it should be used only rarely, and with explicit approval of the attorney general.
http://www.haaretz.com/news/national/1.652231.
The justices said the controversial Absentee Property Law is applicable in East Jerusalem, but warned it should be used only rarely, and with explicit approval of the attorney general.
http://www.haaretz.com/news/national/1.652231.
Citat:
Ja, flykting är man om man flyr från något. I araberna fall var de rädd för att bombas av andra araber. I Judarnas fall var de rädda för sina liv, hotade av araber.
Både flyktinggrupperna var alltså rädda för araber. Hmm, var det inte Israel som... jaja.
Både flyktinggrupperna var alltså rädda för araber. Hmm, var det inte Israel som... jaja.
Nej, kolla återigen på t.ex. listan av Benny Morris.
Citat:
Decisive causes of abandonment Occurrences[141]
military assault on settlement 215
influence of nearby town's fall 59
expulsion by Jewish forces 53
fear (of being caught up in fighting) 48
whispering campaigns 15
abandonment on Arab orders 6
unknown 44
---
Morris 2004, pp. xiv–xviii, some villages were assigned multiple causes and therefore the total amount of occurrences, 440, is higher than the total amount of towns and villages, 392.
http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_1948_Palestinian_exodus#Morris.27s_F our_Waves_analysis
military assault on settlement 215
influence of nearby town's fall 59
expulsion by Jewish forces 53
fear (of being caught up in fighting) 48
whispering campaigns 15
abandonment on Arab orders 6
unknown 44
---
Morris 2004, pp. xiv–xviii, some villages were assigned multiple causes and therefore the total amount of occurrences, 440, is higher than the total amount of towns and villages, 392.
http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_1948_Palestinian_exodus#Morris.27s_F our_Waves_analysis
Citat:
Sedan länkar du till New Historians, där det ganska snabbt kommer fram kritik mot de uppgifterna. Dels att uppgifterna inte alls vara tagna från nyöppnade arkiv, utan var mer av naturen tankar. Och, ja läs själv.
Uppenbarligen var de uppgifterna som New Historians inget av tillfogat värde utan rör mest omkring i debatten.
Uppenbarligen var de uppgifterna som New Historians inget av tillfogat värde utan rör mest omkring i debatten.
Så är det verkligen inte. Några pro-israeler har kritiserat dem, likaså som pro-palestinier gjort det men att arabländerna uppmanade palestinierna att fly är det ingen seriös person som kan påstå idag. Dessutom är det som jag skrev tidigare också så att oavsett vad man tror så är det inte omtvistat att Israel förstörde i princip alla palestinska byar och hindrade flyktingarna att återvända.
Citat:
Utan att ha en källa eller påstå något. För vanlige bonden som filosoferar kan man undra hur det kommer sig att det tydligen finns en grupp araber som enligt palestinaaktivister jagas ut ur Israel och sedan finns en grupp till med (Palestinska) araber som tydligen är välkomna i Israel. Sitter som domare, sitter i regeringsposter etc.
Värnplikten är inte obligatorisk som den är för en icke arab. Vilket gör att palestinaaktivister hävdar att dessa då utestängs och det skulle vara icke fullvärdig medborgare.
Hmm, men vänta. Värnplikten är inte obligatorisk för en arabisk Israel för att han skall slippa råka hamna i konflikt med ev. släkt eller andra araber.
Men.. Värnplikten är frivillig för araben och det finns många exempel på araber i Israeliska armen och polisen.
Var fick aktivisterna sina påståenden ifrån? Samma som när de påstår att araberna jagades ut? Lögner igen?
Plan D... Påstås vara etnisk rensning av många aktivister.
Ok. PLan D sade. Säkra gränserna på båda sidor. Möter ni motstånd, agera. D.v.s. rensa bort de som anfaller för de är uppenbarligen fientliga. Om ni inte blir anfallna av foket, låt dem vara.
Slutreultatet.
Vissa araber dödade, andra utjagade. Andra araber blev kvar i sina bostäder och är där än idag som fullvärdiga medborgare i Israel.
Som bonde grunnar jag bara på hur det kan komma sig att aktivisterna påståenden inte är logiska medan andra förklaringar verkar mer logiska.
Värnplikten är inte obligatorisk som den är för en icke arab. Vilket gör att palestinaaktivister hävdar att dessa då utestängs och det skulle vara icke fullvärdig medborgare.
Hmm, men vänta. Värnplikten är inte obligatorisk för en arabisk Israel för att han skall slippa råka hamna i konflikt med ev. släkt eller andra araber.
Men.. Värnplikten är frivillig för araben och det finns många exempel på araber i Israeliska armen och polisen.
Var fick aktivisterna sina påståenden ifrån? Samma som när de påstår att araberna jagades ut? Lögner igen?
Plan D... Påstås vara etnisk rensning av många aktivister.
Ok. PLan D sade. Säkra gränserna på båda sidor. Möter ni motstånd, agera. D.v.s. rensa bort de som anfaller för de är uppenbarligen fientliga. Om ni inte blir anfallna av foket, låt dem vara.
Slutreultatet.
Vissa araber dödade, andra utjagade. Andra araber blev kvar i sina bostäder och är där än idag som fullvärdiga medborgare i Israel.
Som bonde grunnar jag bara på hur det kan komma sig att aktivisterna påståenden inte är logiska medan andra förklaringar verkar mer logiska.
Det är ingen som sagt att alla palestinierna blev flyktingar. Oavsett om man vill se det som etnisk rensning eller inte så är det ett faktum att av det som blev Israel så blev runt 85% av palestinierna där flyktingar. Så runt 150 000 stannade kvar (en stor del av dem var internflyktingar) medan runt 720 000 blev flyktingar. Totalt så blev 50% av palestinierna flyktingar (de tog sig till Västbanken, Gaza, Syrien, Jordanien och Libanon). Så det palestinska samhället krossades totalt. 1967 kom nästa stora katastrof. Sin vana trogen så vägrade Israel i princip alla av de runt 300 000 flyktingarna då att återvända.
Ja, araberna i Israel (varav de flesta ser sig som palestinier, vilket är förståeligt då det är samma folkgrupp och det enda som skiljer dem är att en viss gräns skilde dem åt) har medborgarskap och finns representerade på ganska många sätt men det är ingen tvekan om att det förekommer diskriminering. Det är ett annat ämne men det finns mycket att läsa om diskrimineringen där. Man ska också tänka på att araberna levde under militärlagar fram tills 1966.
Citat:
Föresten du, vetarn 
Du säger "bara ägde runt 6%" och syftar då på att araberna minsan ägde 94%, eller vill du klargöra?
Mig veterligen var nästan all mark ICKE ÄGD. vilket ger att ett arabiskt ägande kanske hamnar på 10%-20% och resten inte inmutat av någon, Eller?
Men. Araberna fick nästan hela 80% av Palestinamandatet och som förslag ytterligare 10% av det. Israelerna har accepterat dessa resterande 10%

Du säger "bara ägde runt 6%" och syftar då på att araberna minsan ägde 94%, eller vill du klargöra?
Mig veterligen var nästan all mark ICKE ÄGD. vilket ger att ett arabiskt ägande kanske hamnar på 10%-20% och resten inte inmutat av någon, Eller?
Men. Araberna fick nästan hela 80% av Palestinamandatet och som förslag ytterligare 10% av det. Israelerna har accepterat dessa resterande 10%
Du fortsätter tjata om Jordanien men det var inte en del av FN-planen.
Det skiftade mellan arabiskägd, judiskägd och publik mark. Andra säger 7-8%.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mandatory_Palestine#Land_ownership
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Palestine_Land_ownership_by_sub-district_%281945%29.jpg
Befolkningsdistributionen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Palestine_Distribution_of_Population_1947_UN_map_n o_93%28b%29.jpeg.
Citat:
In 1945, of the 26.4 million dunams (26,400 km²) of land in Mandatory Palestine, 12.8 million was owned by Arabs, 1.5 million by Jews, 1.5 million was public land and 10.6 million constituted the desertic Beersheba district (Negev). Of the 9.2 million dunams of land that was arable, 7.8 million dunams was owned by Arabs, 1.2 million by Jews and 0.2 million was public land.[2][3] By 1949, some 700,000 Palestinians had fled or been expelled from their lands and villages. Israel was now in control of some 20.5 million dunams (approx. 20,500 km²) or 78% of lands in what had been Mandatory Palestine: 8% (approx. 1,650 km²) were privately controlled by Jews, 6% (approx. 1,300 km²) by Arabs, with the remaining 86% being public land.[4] Land laws were passed to legalize changes to land ownership.[5]
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_land_and_property_laws#Overview
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_land_and_property_laws#Overview
Citat:
Men nu resonerar bara bonden som inte förstår så mycket du...
Och jag växte upp med sexdagarskriget på TV som senaste nytt och diskussion om palestinamandatet i grundskolan. Alltså inte något jag läst mig till, jag går efter minnesbilder. Kan bli fel på vissa punkter, jag hävdar mig inte vara perfekt.
(Hur fn. skall ni Palestinaaktivister kunna övertyga en enda normalbegåvad om jag som lågintelektuel finner brister i era påståenden)
Och jag växte upp med sexdagarskriget på TV som senaste nytt och diskussion om palestinamandatet i grundskolan. Alltså inte något jag läst mig till, jag går efter minnesbilder. Kan bli fel på vissa punkter, jag hävdar mig inte vara perfekt.
(Hur fn. skall ni Palestinaaktivister kunna övertyga en enda normalbegåvad om jag som lågintelektuel finner brister i era påståenden)
Det är sak att inte vara tillräckligt insatt och en annan att förkasta allt som inte visar judarna som de goda och araberna som de onda.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-17 kl. 23:20.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-17 kl. 23:20.