Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Israels ockupation, koloniseringspolitik, blockad mot Gaza etc fortsätter än idag, men får dig räknas uppenbarligen inte israeliska brott.
Jag väntar fortfarande på din åsikt om massakern i Deir Yassin.
Hur många judar rörde det sig om? Jag har aldrig hört talas om judar i Jordanien.
Med andra ord hade inte de europeiska judarna någon större hemortsrätt där än den infödda befolkningen, ens om man tillhör skolan att antika blodsband kan för evigt förbinda en med ett land.
Och du vägrar fortfarande se till kvantitet. Det var en ytterst liten judisk minoritet. Det bor judar i Sverige också, skall vi kanske dela upp landet så judarna får halva?
Hur kan det vara ovidkommande när det var dessa som var de sionister som utropade en judisk stat? Här ärt de som skrev under, om du händelsevis lyckats förtränga det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Provisional_State_Council
Mindre?????? Titta på FN:s delningsplan och jämför med dagens Israel! Du ljuger som en häst travar.
Då tycker jag du skall läsa igenom de resolutioner som tagits i generalförsamlingen om Israel.
Något sådant har jag aldrig hävdat. Jag har talat om
Östeuropa, och då inte alla judar uten de som var drivande till att bilda Israel. Senare har det kommit fler invandrare från andra håll.
Så varför ett undantag just för judarna?
Kriget 1967 inleddes med ett Israeliskt angrepp på Egypten, det var inte något försvarskrig. Du förtränger fortfarande alla rättsvidriga bosättningar utan envisas med ditt självstyre" som du mycket väl vet inte är mycket bevänt med.
Nej, det gör den inte! Det finns internationell lag om att man inte får flytta befolkning till ockuperat område och det finns internationell rätt som förbjuder etnisk rensning av den typ Israel ägnat sig åt.
Du ljuger återigen!
Och åter ljuger du! Det är meningslöst att diskutera med en person som har så pervers syn på världspolitiken så detta får bli mitt sista inlägg till dig.
Du fortsätter att ljuga lika hårt som en häst travar.
Egypten begick en krigshandling mot Israel genom att strypa försörjningslinjerna genom suez kanalen, rätt respons på en sådan handling är med vapen. Före den blockaden hade Egypten också trappat upp krigshandlingen med terroristattacker mot byar i gränsområdet i Israel. För övrigt har egypten erkänt sitt misstag och är överens med Israel. Tråkigt att du inte är det.
Vad gäller flyktingar. Araberna lämnade självmant området runt nya israel då de var rädda för sina liv i och med att araberna runtomkring förväntades bomba hela Israel. Rör sig om ca 700000.
Judarna i området runt om kring blev utdrivna ur arabdelarna medelst mordhot. Det blev olagligt bestraffat med döden att vara en Jude i ett arabland, det rör sig om ca 800 000st som flydde in i Israel.
Vad gäller flyktingar är det alltså ungefär lika många på var sida.
Vad gäller Paletinamandatet var uppdraget att skapa ett hem för judarna. Palestina styckades först av med 80% och gavs till araberna. Där skapades transjordanien nuvarande Jordan. Israel fick då 20% av palestina.
Dessa 20% är lagstadgade i internationell lag. Om man då tänker att Judar kanske var 11-20% i området så är det en rimlig fördelning.
Att dessa 20% är giltig i lag och omfattar all mark väster om jordanfloden har upprepats i:
International Court of Justice : July 11, 1950; June 21, 1971; July 9, 2004
Trots detta p.g.a. oroligheterna kom britterna med ett nytt förslag där de styckat den kvarvarande 20% biten ytterligare för att ge araberna 10% mer. Alltså araber 90% av palestina och Judar 10% av palestina.
Detta förslag accepterades av Israel och Israel utropade sin stat på de 10% av Palestina. Judarnas del har alltså minskat jämfört både med vad som avsågs från början och vad som gavs som förslag till 1947.
MEN. Som påpekats många gånger. Förslaget blev aldrig mer än ett förslag eftersom araberna startade ett krig i området.
Det som gäller i området idag fram tills ny lag stiftats, vilket är varför jag säger att det fortfarande är förhandlingar kvar i UN. Frågan är om 1947år förslag skall bli giltigt eller inte. Där finns många åsikter.
Hade araberna samarbetat i det läget, då hade Israel idag havt 10% av Palestina istället för 20%. Och vi hade haft två stater i den kvarvarande 20% delen av Palestina.
Marken i den 10%del som ytterligare skulle gå till araber ockuperades av arabländerna, Egypten, Jordanien och Syrien då de erövrade dessa områden tvärtemot alla FN lagar eller andra beslut.
Israel försvarade dessa ockuperade områden och tog tillbaks Gaza och Västbanken från de illegala ockupanterna. Dessa delar gavs av Israel till araber för självstyre i den 10% delen som FN förslag handlar om, mot att få fred. De fick inte fred.
Israel mark har minskat och minskat konstant. Vad gäller en palestinsk stat styrd av araber har den tack vare Israel istället skapats och tillkommit. OM den staten skall erkännas tvistas om ännu då den har problemet att den styrs av terrorister.
Det som än idag gäller enligt internationell lag är alltså den 20% delen av Palestina som är väster om jordan och även inkluderar vissa områden i Golan.
Jämfört med lagen är bosättningar inte olagliga.
Områden är inte ens ockuperade enligt 1947års förslag eftersom Israel "avhyste" de länder som ockuperade området.
Vad gäller Deir Yassin har du redan fått mitt svar på den. Byn attackerades av en fristående grupp sionister som svar på araberna blodiga attacker av andra judiska bosättningar.
Attacken var inte sanktionerad av Israel då Sterns ligor var fristående. Gärningarna den ligan begick fördömdes också av Israel och medlemmarna i gruppen fängslades av Israel. Där följer dock en annan historia med amnesti etc. vid senare tillfälle, som inte var direkt riktad mot Stern men följde med på samma bräda.
Beslut som fattas i ett demokratisk land kan tyckas var sneda då och då. (Se bara på socialdemokraterna i Sverige som konstant begår fel efter fel, om jag inte mins fel gav de medalj till den som fällde skotten i ådalen mot arbetarna) Jag antar att de (Israel) tänker sig att Stern förutom de grava brott han begått också har gjort bra saker som är värda att minnas. Det vet jag inte.
Men Sterns ligor tillhörde inte Israel och vissa aktioner som mot den byn, fördömdes också av Israel.