2015-03-31, 14:18
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakzy
Studieuppehåll pga ekonomi och rester

Hejsan! Jag började jobba i en annan stad under min utbildning för att kunna bo kvar dvs av ekonomiska skäll. Det orsakade att jag inte hann plugga ordentligt och det började samlas tentamenrester sista terminen. Fick då inte fortsätta nästa termin så tog studieuppehåll. Jag har tagit igen några av tentorna nu, men har fortfarande ett antal kvar. Kanske skall nämna att jag skall söka sommarjobb inom det jag pluggar till och de kräver inte att man har avslutat utbildningen.

Min fråga nu är hur förklarar jag i mitt personliga brev på bästa sätt att jag blev tvungen att jobba och det var därför jag fick rester och kunde inte fortsätta utbildningen?

När jag försöker få ihop meningar så låter det som att jag inte är ansvarsfull och klarar inte av stress, vilket är viktigt för just det jobbet jag söker. Uppskattar verkligen alla tips!

Skulle skita i att berätta det i brevet, är ju inte direkt ovanligt att folk tar uppehåll och liknande så tror inte någon kommer bry sig nämnvärt. Givetvis ska du ha ett bra svar om någon frågar på en intervju men känns irrelevant att ta upp i brevet.
Citera
2015-03-31, 15:55
Avslutad
Ska söka sommarjobb som fiskrensare i Norge och förhoppningsvis jobba som det efter studenten.

Här är mitt CV:

"Tjena!
Jag heter **** **** och kan se mig själv som en tillgång till er. Det gör jag eftersom att jag är positiv, glad, framåtriktad och samtidigt en lugn person.

Jag bor och är uppvuxen i en villa med min lillasyster och mina två föräldrar, i T*** på *****. Tidigare, fram till för något år sedan, spelade jag innebandy och fotboll. Jag trivdes i båda lagen och nu trivs jag bra med min klass i min nuvarande utbildning till elektriker. Jag har erfarenhet ifrån arbetslivet eftersom jag går i en yrkesinriktad utbildning, där jag fick privilegiet att praktisera/arbeta som elektriker i 16 veckor.

Numera umgås jag främst med mina vänner när jag har tid och kombinerar även löpning med styrketräning ett par dagar i veckan. Utöver det går jag och kollar på Blåvitts matcher med mina vänner på plats, ungefär en gång i veckan.

Det skulle vara jättekul att få jobba för er!"

Är det något som saknas eller som skall läggas till? Jag kommer även att bifoga en bild på mitt betygspapper från praktiken(fick väldigt bra betyg från min handledare som jag praktiserade hos), samt en bild på mig själv.
Citera
2015-04-03, 03:37
Medlem
Vaiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Ska söka sommarjobb som fiskrensare i Norge ..

Här är mitt CV:

"Tjena!
Jag heter **** **** och kan se mig själv som en tillgång till er. Det gör jag eftersom att jag är positiv, glad, framåtriktad och samtidigt en lugn person.

Jag bor och är uppvuxen i en villa med min lillasyster och mina två föräldrar, i T*** på *****. Tidigare, fram till för något år sedan, spelade jag innebandy och fotboll. Jag trivdes i båda lagen och nu trivs jag bra med min klass i min nuvarande utbildning till elektriker. Jag har erfarenhet ifrån arbetslivet eftersom jag går i en yrkesinriktad utbildning, där jag fick privilegiet att praktisera/arbeta som elektriker i 16 veckor.

Numera umgås jag främst med mina vänner när jag har tid och kombinerar även löpning med styrketräning ett par dagar i veckan. Utöver det går jag och kollar på Blåvitts matcher med mina vänner på plats, ungefär en gång i veckan.

Det skulle vara jättekul att få jobba för er!"

Är det något som saknas eller som skall läggas till? Jag kommer även att bifoga en bild på mitt betygspapper från praktiken(fick väldigt bra betyg från min handledare som jag praktiserade hos), samt en bild på mig själv.

Istället för att påpeka varför kommer jag bara skriva om. Ett förslag, gör med det vad du känner.
Folk här på forumet kan säkert ge dig ytterliggare tips.
(- försöker bli trötta ut mig så jag kan lägga mig och somna om.)

"
**** **** *BILD*
Address
Mail
Mobil (+46)

Snart utbildad ny förmåga/Elektriker söker sommarjobbet hos *NOrsk fiskräns*.

Hej,
**** heter jag och bor i T*** på *****. Mina kollegor skulle beskriva mig som en positiv, glad, framåt och ansvarsfull person. Jag går xx året på (officiella beteckningen) Yrkesprogrammets El & Elektrikerutbilning på ?**? Gymnasiet i T***.

Under min tid här och som en del av utbildningen sökte jag ett praktikarbete och fick möjligheten att jobba som elektriker under 16 veckor. Jag trivdes väldigt bra på ELFÖRETAG ** i T***. Här lärde jag mig även mycket om yrket och branschen och **nånting viktigt, rutiner/vikten av samarbete/ el-stuff av min handledare**?. Mitt mål är att efter utbildningen läsa vidare till **certifierad elite högspänningstekniker/Whatever** och därefter arbeta i Norge.

Jag idrottar en hel del, har bl a spelat fotboll och innebandy i några år. Fritiden spenderas numera på löpträning varvat med styrketräning och när jag har möjlighet ser jag gärna på Blåvitts matcher med mina vänner.

Då jag inför sommaruppehållet sökte ett meningsfullt arbete där jag kan få utlopp för min energi såg jag att ni sökte motiverade sommarjobbare. Jag vet att jag kommer att vara en tillgång för er och jag tycker det skulle vara mycket intressant att jobba hos *NOrsk fiskräns* i sommar."

Jag ser fram mot ett tillfälle att få lära mig mer om *NOrsk fiskräns* och berätta mer om mig själv.

Mvh

Bilagor:
*Referens från min pragrammansvarige på Yrkesprogrammets El & Elektrikerutbilning
*Betyg från min handledare på ELFÖRETAG **"
Citera
2015-04-04, 00:57
Medlem
haruvettiskallens avatar
Såhär tycker jag att man ska skriva:

Ett CV ska innehålla tidigare arbeten samt meriterande erfarenheter och utbildningar. Du SKA kunna lämna referenser för dessa - om du inte kan det så måste det nämnas. Ibland kan du utelämna sådant som kanske inte är relevant för den arbetsplats du söker till.

Ett personligt brev ska egentligen riktas mot den plats man söker till och borde inte vara längre än 500 ord. Det som ska finnas med är nuvarande situation (boende, ålder, eventuellt relevant kuriosa) varför man söker just denna arbetsplats eller anställning, varför de ska anställa just dig, hur du vill eller önskar arbeta och när du kan börja, eventuellt en bild - som visar ansiktet, kanske halvfigur, men professionellt - och då menas inte en utmanande bild gjord i professionell studio utan en bild man kan sätta i företagsvy.

Gör ni på detta sätt, så är chansen att få jobbet större än om ni gör på ert "vanliga" sätt.

CV och personligt brev är olika saker och ska inte blandas ihop till ett dokument. Arbetsplatsens sållning av ansökningar görs på följande sätt:

1. Sålla bort alla som inte har rätt utbildning / arbetserfarenheter eller riktigt dåliga personliga brev.
2. Sålla bort alla med dålig personligt brev. (Utmanande bilder, dåliga formuleringar, för mycket information, irrelevant information.)

Ibland kan en arbetsplats t.o.m välja en ansökare utan erfarenhet/utbildning bara för att det personliga brevet var riktigt bra skrivet!

Lycka till!
Senast redigerad av haruvettiskallen 2015-04-04 kl. 01:06.
Citera
2015-04-05, 19:26
Medlem
elephantstones avatar
Hur ser Flashback på att utsmycka sitt personliga brev med olika detaljer? Jag leker med idén att markera nyckelord som berör kompetens/erfarenheter med fetstil, att förstora första bokstaven i varje stycke eller att inleda stycken med underrubriker. Kanske inga superbra idéer, men det känns så sterilt med endast vanlig text.

Hur tänker ni på utseendet?
Citera
2015-04-05, 19:28
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Hur ser Flashback på att utsmycka sitt personliga brev med olika detaljer? Jag leker med idén att markera nyckelord som berör kompetens/erfarenheter med fetstil, att förstora första bokstaven i varje stycke eller att inleda stycken med underrubriker. Kanske inga superbra idéer, men det känns så sterilt med endast vanlig text.

Hur tänker ni på utseendet?
Som en riktigt jäkla dålig idé. Har du rökt mycket idag?
Citera
2015-04-05, 19:32
Medlem
elephantstones avatar
Nej, det har jag inte gjort.

Är du villig att dela med dig av hur du tänker angående layout och upplägg? Jag har vid flera gånger hört att det kan vara en god ide att utmärka sig rent grafiskt och jag försöker hitta en bra balans.
Citera
2015-04-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Nej, det har jag inte gjort.

Är du villig att dela med dig av hur du tänker angående layout och upplägg? Jag har vid flera gånger hört att det kan vara en god ide att utmärka sig rent grafiskt och jag försöker hitta en bra balans.

Jag tror att ett allt för space:at personligt brev kan avskräcka om det hamnar i fel händer, beror mycket på vilken bransch du söker jobb inom och ifall mottagaren uppskattar kreativitet eller tycker det är oseriöst. Det finns självklart små saker du kan göra, ex. stolpa upp dina ord, använda någon ram eller diskret layout för att dela upp texten, rubriker i annan texstorlek och färg eller så. Men börjar du mixtra med för många parametrar kan det bli en avskräckande effekt och personen som läser kan tro att du försöker kompensera för att du egentligen inte har så mycket att komma med. Kan tänka mig att ett coolt CV/personligt brev kan gå hem om du söker jobb hos en extrovert chef på en reklambyrå men kanske inte funkar om det hamnar hos en trött rektor på en skola.
Citera
2015-04-10, 15:06
Medlem
Vad tycker du och andra om vilka typsnitt som ar gangbara for denna typ av dokument?

Citat:
Ursprungligen postat av haruvettiskallen
Såhär tycker jag att man ska skriva:

Ett CV ska innehålla tidigare arbeten samt meriterande erfarenheter och utbildningar. Du SKA kunna lämna referenser för dessa - om du inte kan det så måste det nämnas. Ibland kan du utelämna sådant som kanske inte är relevant för den arbetsplats du söker till.

Ett personligt brev ska egentligen riktas mot den plats man söker till och borde inte vara längre än 500 ord. Det som ska finnas med är nuvarande situation (boende, ålder, eventuellt relevant kuriosa) varför man söker just denna arbetsplats eller anställning, varför de ska anställa just dig, hur du vill eller önskar arbeta och när du kan börja, eventuellt en bild - som visar ansiktet, kanske halvfigur, men professionellt - och då menas inte en utmanande bild gjord i professionell studio utan en bild man kan sätta i företagsvy.

Gör ni på detta sätt, så är chansen att få jobbet större än om ni gör på ert "vanliga" sätt.

CV och personligt brev är olika saker och ska inte blandas ihop till ett dokument. Arbetsplatsens sållning av ansökningar görs på följande sätt:

1. Sålla bort alla som inte har rätt utbildning / arbetserfarenheter eller riktigt dåliga personliga brev.
2. Sålla bort alla med dålig personligt brev. (Utmanande bilder, dåliga formuleringar, för mycket information, irrelevant information.)

Ibland kan en arbetsplats t.o.m välja en ansökare utan erfarenhet/utbildning bara för att det personliga brevet var riktigt bra skrivet!

Lycka till!
Citera
2015-04-15, 20:56
Medlem
Ska söka jobb som säljare. Vad tror ni om detta personliga brev?

Ansökan till tjänsten som Säljare i Stad

Här har ni en målinriktad, positiv och framåt 31-åring som söker nya utmaningar.

Xxxx växer så det knakar. Jag vill väldigt gärna vara med på den resan. Med den anledningen söker jag tjänsten som säljare hos er.

I skrivande stund arbetar jag på xxxxx i Stad. Arbetet innebär mycket kundmöten. Där har jag utvecklat min förmåga att hantera både människor och stress genom att planera och prioritera, men också vara flexibel och realistisk. Varje dag ställs jag inför situationer där jag måste kombinera företagets målsättning med kundernas förväntningar. Att ge service på ett trevligt och förtroendeingivande sätt faller sig därför naturligt för mig.

I en villa i Stad bor jag tillsammans med min sambo och våra två barn. Som tvåbarnsfar ägnas mycket av den lediga tiden till blöjbyten och legobyggande, men fritiden innehåller också en hel del fiske och husrenovering. När tiden räcker till spelar jag gärna badminton eller tar en löptur med vänner.

Arbetskollegor och vänner beskriver mig som en social, ambitiös och plikttrogen person som har lätt till skratt. När jag tar mig an en uppgift är jag noggrann och ansvarsfull. Yrket som säljare skulle bli en utmaning och en spännande utveckling för mig.

Med detta hoppas jag att jag har väckt ert intresse och får chans att komma och presentera mig närmare.

Några tips & tricks?
Citera
2015-04-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highless
Xxxx växer så det knakar. Jag vill väldigt gärna vara med på den resan. Med den anledningen söker jag tjänsten som säljare hos er.

I skrivande stund arbetar jag på xxxxx i Stad. Arbetet innebär mycket kundmöten. Där har jag utvecklat min förmåga att hantera både människor och stress genom att planera och prioritera, men också vara flexibel och realistisk.

De första två meningarna hade jag gjort till en genom ett enkelt "och". I det andra stycket så hade jag bundit ihop den andra meningen med den första eller tredje. Just nu ser det lite udda ut med två korta meningar efter varandra.

Lycka till!
Citera
2015-04-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
De första två meningarna hade jag gjort till en genom ett enkelt "och". I det andra stycket så hade jag bundit ihop den andra meningen med den första eller tredje. Just nu ser det lite udda ut med två korta meningar efter varandra.

Lycka till!

Tack och bock! Har ändrat lite nu =) Annars ser det rätt ok ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in