Citat:
Ursprungligen postat av
olego
Hur ser ni på detta personliga brev:
Hej !
Mitt namn XXXX och jag är en 23 årig man som nu letar efter en ny utmaning i livet.
Jag har för tillfället endast 0.5 HP kvar för att ta ut en företagsekonomisk examen från Lunds Universitet. Tidigare studerade jag via Malmö Högskola men bytte på mitt sista år till Lund för att bredda mina kunskaper inom företagsekonomi samt att utmana mig med de bästa. Under min studie period har jag framförallt fått en bredare kunskap om att jobba med projekt och entreprenörskap.
Mitt fokus har alltid varit på marknadsföring men eftersom det kandidatpaketet var redan fullt valde jag att skriva min uppsats inom Entrepreneurship & Innovation Management på Lunds Universitet.
Där fick jag en stor inblick på hur innovation och entreprenörskap fungerar ute bland det privata och offentliga. Parallellt med mina studier inom företagsekonomi har jag studerat informationssystem, projektledningsmetodik samt andra kurser just för att bredda mina kunskaper kring ekonomi & IT.
Genom min utbildning och av mina tidigare erfarenheter i livet har jag skapat en grund som gör att jag har det enkelt för att tala med människor, men också som bidrar med att jag kan hantera flera bollar i luften med glädje. Det jag kan tillföra er som person är att jag tycker om att lösa olika problem snabbt och på ett så effektivt vis som möjligt samt att jag är självgående samtidigt som jag gillar att arbeta i ett team.
När jag tar mig an en uppgift är jag noggrann och alltid ansvarsfull och tänker på organisationens bästa. Som person är jag också utåtriktad, analytiskt och gillar att se till de små detaljerna. Detta eftersom jag anser de små detaljerna i livet alltid avgör.
Utifrån min arbetslivserfarenhet jag byggt upp en styrka som gör att jag kan arbeta utan problem i stressiga miljöer och mitt engagemang är stort när det gäller att lära sig och att utvecklas som person.
På min fritid passar jag på att styrketräna och ägnar en hel del tid kring det intresset. Träningen har skapat en drivkraft som dessutom tagit med utanför gymmet och applicerat det på skolan samt min framtida karriär.
Mina nuvarande och tidigare arbetskollegor och vänner beskriver mig som en social, ambitiös och lojal person som har lätt för skratt.
Ser fram emot ett personligt möte med dig YYYY och lovar dig att du inte kommer att bli besviken!
Med vänlig hälsning,
XXXX
Har också en fråga gällande ens foto, skall det vara i CV:et eller Personliga brevet?
Jag vill inte klanka ner på ditt personliga brev allt för mycket men det finns rätt mycket som du kan förbättra. Läs gärna jobbannonsen noggrant, se vad de letar efter och beskriv så noggrant som möjligt varför just du skulle kunna utföra arbetet väl.
Jag svarar för att jag vet att du kan skriva ett bättre personligt brev. Ta detta som konstruktiv kritik och inte kritik mot dig som person.
* Det heter inte företagsekonomisk examen. Skriv det korrekta namnet.
* Företagsekonomi är ganska brett. Vad har du läst?
* Skriv inte att du har 0,5hp kvar, skriv istället att du kommer att avsluta dina studier väldigt snart.
* Att du utmanar dig själv med de bästa låter konstigt. Först och främst så finns det många träskallar även i Lund. Är det utmanande för dig att läsa företagsekonomi så verkar du svagbegåvad.
* Ta bort särskrivningar.
* Det här får dig att framstå som en loser: "Mitt fokus har alltid varit på marknadsföring men eftersom det kandidatpaketet var redan fullt valde jag att skriva min uppsats inom Entrepreneurship & Innovation Management". Var det fullt för alla? Eller var du bara för dålig för att komma in på det du ville?
* Vad är dina tidigare erfarenheter i livet?
* Du fokuserar väldigt mycket på din utbildning. Då du inte verkar vara en toppstudent så borde du istället fokusera mer på achievments, vilka kunskaper du har och vad du kan tillföra.
* Om du hävdar att du är ambitiös eller något annat så utveckla vad du gjort.
* Vad du gör på din fritid bryr ingen sig om. Bryr de sig kommer de att fråga på intervjun.