2015-07-22, 20:11
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Om annonsen är skriven på engelska skall jag då skriva ansökan och cv på engelska? Gäller jobb i Sverige av den mer kvalificerade arten.

Jag skulle säga ja om det är ett företag som arbetar internationellt eller forskaransökan till ett universitet/högskola.

Personligen har jag varit med om svensk arbetsbeskrivning på ett svenskt lärosäte men krav på engelskt CV och personligt brev. Alltså inte stilen bara språket.
Citera
2015-07-23, 16:41
Medlem
exquisitelys avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21156544.ab

Citat:

Jeff Scardino testade att vara helt ärlig i sitt cv. När han skrev ned alla sina misstag och brister fick han ändå fler svar än tidigare från potentiella arbetsgivare.
...
– När jag läste ditt personliga brev trodde jag att det var ett skämt. Men efter att ha tittat på ditt cv är jag riktigt imponerad av din ärlighet. Jag har aldrig sett något liknande. Jag skulle önska att fler skickade liknande cv:n till mig, sa en av arbetsgivarna som svarade Jeff, enligt Metro.

Ett intressant och säkerligen ovanligt fenomen som verkligen går stick i stäv med att sälja in sig. Var går gränsen för hur ärlig man ska vara i så fall? Låt säga att man förklarar hur man kopplar bort sin telefon lite då och då, tar något för långa luncher, skiter i att fylla på skrivaren med papper osv. Är det också bara lite rejäl ärlighet...?
Citera
2015-07-23, 22:21
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21156544.ab

Citat:

Jeff Scardino testade att vara helt ärlig i sitt cv. När han skrev ned alla sina misstag och brister fick han ändå fler svar än tidigare från potentiella arbetsgivare.
...
– När jag läste ditt personliga brev trodde jag att det var ett skämt. Men efter att ha tittat på ditt cv är jag riktigt imponerad av din ärlighet. Jag har aldrig sett något liknande. Jag skulle önska att fler skickade liknande cv:n till mig, sa en av arbetsgivarna som svarade Jeff, enligt Metro.

Ett intressant och säkerligen ovanligt fenomen som verkligen går stick i stäv med att sälja in sig. Var går gränsen för hur ärlig man ska vara i så fall? Låt säga att man förklarar hur man kopplar bort sin telefon lite då och då, tar något för långa luncher, skiter i att fylla på skrivaren med papper osv. Är det också bara lite rejäl ärlighet...?

Jag har varit brutalt ärlig på en intervju och det sket sig mer eller mindre, men det upptäckte jag långt efter intervjutillfället.

Det var för en tjänst som jag var kvalificerad för med betald resa och logi dagen innan intervjun.

Mitt under intervjun får jag frågan om hamnat i en konflikt och då berättade jag om den gången ett projekt skulle utföras i en kurs under högskolan. Det var en i gruppen som var helt tappad bakom flötet och efter ett tag kontaktade jag examinatorn och berättade att det finns en i gruppen som verkar vara helt borta då han:

- Inte antecknade någonting under mötena.
- Var helt tyst under programmeringssessionerna.
- Inte dök upp under anvisade tider.

Och cheferna började fråga om ditten och datten; vad hände med honom, hur löste jag problemet etc och tiden rann iväg. Jag satt totalt under intervjun 2.5 timmar alltså 150 minuter. Jag svarade självklart på alla frågor ärligt.

Angående lönen så gav jag uppgifter från två av mina kompisar som jobbar med liknande uppgifter från två olika företag och rekryterarna och chefen sa ingenting.

En vecka efter intervjun ringde de upp mig och satt de hade gått vidare med en annan person som hade bättre personlighet. De tyckte också min utbildning var smal.

Mina två ören...
Citera
2015-07-28, 11:13
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalonien
Hejsan!! Jag skulle gärna ta emot feedback om mitt personligabrev. Bor utomlands och skulle vilja vara kvar här i höst när studierna är klar. Problemet är att jag kan bara söka "okvalicerade" jobb och har en rätt hög utbildning men om jag vill stanna måste jag arbeta, i alla fall så hittade jag ett företag som söker svensktalande kundservicearbetare, jag är väldigt ovan att skriva på svenska så tar gärna emot all feedback, stavfel etc.

Med denna ansökan vill jag vissa mitt intresse att arbeta som kundservicemedarbetare hos Er.

Jag är en glad och trevlig person som är i slutfasen av mina universitets studier och i väntan på att jag ska komma på vad jag vill göra senare, vill jag börja arbeta och skaffa mig arbetslivserfarenhet.

Att få jobba med människor, både kollegor och kunder, har alltid varit något som intresserar mig. Kunden måste alltid stå i centrum och mötas med ett gott humör enligt mig. Om jag skulle tilldela mig själv fyra egenskaper är det lojal, engagerad, flexibel och ordningsam. Det är viktigt att man trivs och har roligt när man arbetar så därför försöker jag att sprida en god stämning genom att försöka vara positiv och glad. Speciellt i arbetet som väktare var det viktigt att ha ett korrekt och trevligt bemötande, då man mötte olika typer av människor.
Tidigare så har jag arbetat på ett lager (sommarjobb) och jag har arbetat på posten med att sortera brev och julkort under de tre år jag bodde och studerade i Göteborg.

Privat så gillar jag att resa, se och lära mig nya saker. Fritiden består av studier, löpträning och umgänge med vänner. I Göteborg så brukade jag hjälpa polisen vid bland annat deras övningar, vid fotboll och ishockeymatcher men framförallt nattvandring inom ramen för polisens volontärer. Det är roligt och intressant att vara engagerad i polisens volontärer då man möter olika typer av människor och jag tror att det är viktigt att man också kommer i kontakt med den sämre delen av samhället också vilket gör att man uppskattar det man har. Jag är också intresserad av djur och natur och där hundar är ett huvudintresse. I övrigt så är jag intresserad av andra språk så just nu försöker jag också att lära mig franska.

Hoppas jag har väckt ert intresse och ser fram emot att träffa Er.

Med vänliga hälsningar
XXX

Du beskriver dina personliga egenskaper men du glömmer att skriva om varför du är intresserad och vad du kan tillföra. Ditt personliga brev innehåller en särskrivning och en del floskler. Skippa det och beskriv istället vilka kunskaper du har och hur företaget kan dra nytta av dem. Kan du övertyga företaget om hur du kan förbättra deras verksamhet och bidra till att förbättra lönsamheten så lär de kalla dig på intervju.
Citera
2015-07-28, 11:24
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Hur ser ni på detta personliga brev:

Hej !

Mitt namn XXXX och jag är en 23 årig man som nu letar efter en ny utmaning i livet.

Jag har för tillfället endast 0.5 HP kvar för att ta ut en företagsekonomisk examen från Lunds Universitet. Tidigare studerade jag via Malmö Högskola men bytte på mitt sista år till Lund för att bredda mina kunskaper inom företagsekonomi samt att utmana mig med de bästa. Under min studie period har jag framförallt fått en bredare kunskap om att jobba med projekt och entreprenörskap.
Mitt fokus har alltid varit på marknadsföring men eftersom det kandidatpaketet var redan fullt valde jag att skriva min uppsats inom Entrepreneurship & Innovation Management på Lunds Universitet.
Där fick jag en stor inblick på hur innovation och entreprenörskap fungerar ute bland det privata och offentliga. Parallellt med mina studier inom företagsekonomi har jag studerat informationssystem, projektledningsmetodik samt andra kurser just för att bredda mina kunskaper kring ekonomi & IT.

Genom min utbildning och av mina tidigare erfarenheter i livet har jag skapat en grund som gör att jag har det enkelt för att tala med människor, men också som bidrar med att jag kan hantera flera bollar i luften med glädje. Det jag kan tillföra er som person är att jag tycker om att lösa olika problem snabbt och på ett så effektivt vis som möjligt samt att jag är självgående samtidigt som jag gillar att arbeta i ett team.
När jag tar mig an en uppgift är jag noggrann och alltid ansvarsfull och tänker på organisationens bästa. Som person är jag också utåtriktad, analytiskt och gillar att se till de små detaljerna. Detta eftersom jag anser de små detaljerna i livet alltid avgör.

Utifrån min arbetslivserfarenhet jag byggt upp en styrka som gör att jag kan arbeta utan problem i stressiga miljöer och mitt engagemang är stort när det gäller att lära sig och att utvecklas som person.

På min fritid passar jag på att styrketräna och ägnar en hel del tid kring det intresset. Träningen har skapat en drivkraft som dessutom tagit med utanför gymmet och applicerat det på skolan samt min framtida karriär.
Mina nuvarande och tidigare arbetskollegor och vänner beskriver mig som en social, ambitiös och lojal person som har lätt för skratt.

Ser fram emot ett personligt möte med dig YYYY och lovar dig att du inte kommer att bli besviken!

Med vänlig hälsning,
XXXX

Har också en fråga gällande ens foto, skall det vara i CV:et eller Personliga brevet?

Jag vill inte klanka ner på ditt personliga brev allt för mycket men det finns rätt mycket som du kan förbättra. Läs gärna jobbannonsen noggrant, se vad de letar efter och beskriv så noggrant som möjligt varför just du skulle kunna utföra arbetet väl.

Jag svarar för att jag vet att du kan skriva ett bättre personligt brev. Ta detta som konstruktiv kritik och inte kritik mot dig som person.

* Det heter inte företagsekonomisk examen. Skriv det korrekta namnet.
* Företagsekonomi är ganska brett. Vad har du läst?
* Skriv inte att du har 0,5hp kvar, skriv istället att du kommer att avsluta dina studier väldigt snart.
* Att du utmanar dig själv med de bästa låter konstigt. Först och främst så finns det många träskallar även i Lund. Är det utmanande för dig att läsa företagsekonomi så verkar du svagbegåvad.
* Ta bort särskrivningar.
* Det här får dig att framstå som en loser: "Mitt fokus har alltid varit på marknadsföring men eftersom det kandidatpaketet var redan fullt valde jag att skriva min uppsats inom Entrepreneurship & Innovation Management". Var det fullt för alla? Eller var du bara för dålig för att komma in på det du ville?
* Vad är dina tidigare erfarenheter i livet?
* Du fokuserar väldigt mycket på din utbildning. Då du inte verkar vara en toppstudent så borde du istället fokusera mer på achievments, vilka kunskaper du har och vad du kan tillföra.
* Om du hävdar att du är ambitiös eller något annat så utveckla vad du gjort.
* Vad du gör på din fritid bryr ingen sig om. Bryr de sig kommer de att fråga på intervjun.
Senast redigerad av Triremer 2015-07-28 kl. 11:28.
Citera
2015-08-03, 10:52
Medlem
deadhead.s avatar
Om det står att jag ska skicka in min ansökan. Gäller det både CV och personligt brev eller bara CV?
Citera
2015-08-03, 13:39
Medlem
Har nu suttit hemma i 4 månader nu och det börjar definitivt kännas segt trots att en lön trillar in varje månad.

När jag fick gå tänkte jag att det inte skulle vara några större problem att hitta ett nytt jobb då jag ändå besitter en relativt bred erfarenhet men så har det inte blivit. Då jag har uppmärksammat att det finns en del rekryterare i denna tråd så undrar jag generellt, hur ser det ut i dagsläget, får ni in så mycket ansökningar att ni inte ens orkar läsa alla, måste man sticka ut tex ringa eller slänga in en snygg layout i sitt CV?

Kör ett ganska enkelt CV och personligt brev i pdf format och har fått höra från en rekryterare att det ser bra ut.

Jag söker i förstahand ganska lågkvalificerade jobb.

Tack för er hjälp.
Citera
2015-08-09, 23:02
Medlem
NirvanAs avatar
Hur pass viktigt är det att man skriver ut namn och kontaktuppgifter till personer under "Referenser" ? Vanligen skriver man ju kanske "Referenser lämnas gärna på förfrågan" eller dylikt, men kan tänka mig att många arbetsgivare inte har tid att ringa upp tidigare arbetsgivare..eller?

Även andra eventuella problem, är det bättre att bara skriva att dom lämnas vi förfrågan om det te.x skar sig lite med chefen så denna kanske inte ens lämnar bra omdöme, eller att anställningen var för så länge sen att chefen inte ens kommer ihåg?
Citera
2015-08-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag vill inte klanka ner på ditt personliga brev allt för mycket men det finns rätt mycket som du kan förbättra. Läs gärna jobbannonsen noggrant, se vad de letar efter och beskriv så noggrant som möjligt varför just du skulle kunna utföra arbetet väl.

Jag svarar för att jag vet att du kan skriva ett bättre personligt brev. Ta detta som konstruktiv kritik och inte kritik mot dig som person.

* Det heter inte företagsekonomisk examen. Skriv det korrekta namnet.
* Företagsekonomi är ganska brett. Vad har du läst?
* Skriv inte att du har 0,5hp kvar, skriv istället att du kommer att avsluta dina studier väldigt snart.
* Att du utmanar dig själv med de bästa låter konstigt. Först och främst så finns det många träskallar även i Lund. Är det utmanande för dig att läsa företagsekonomi så verkar du svagbegåvad.
* Ta bort särskrivningar.
* Det här får dig att framstå som en loser: "Mitt fokus har alltid varit på marknadsföring men eftersom det kandidatpaketet var redan fullt valde jag att skriva min uppsats inom Entrepreneurship & Innovation Management". Var det fullt för alla? Eller var du bara för dålig för att komma in på det du ville?
* Vad är dina tidigare erfarenheter i livet?
* Du fokuserar väldigt mycket på din utbildning. Då du inte verkar vara en toppstudent så borde du istället fokusera mer på achievments, vilka kunskaper du har och vad du kan tillföra.
* Om du hävdar att du är ambitiös eller något annat så utveckla vad du gjort.
* Vad du gör på din fritid bryr ingen sig om. Bryr de sig kommer de att fråga på intervjun.

Tack för hjälpen och absolut ser jag inte det som att du klankar ner på mig.

Har faktiskt sen detta personliga brev skrevs, fått mer tips och troligen (ja enligt mig själv) blivit bättre på det.

Jag bifogar det senaste för ett ekonomiassistent jobb och om du har möjlighet se om du tycker det finns förbättringar.

"Hej!

Jag fann Er jobbansökan via er Monster och vill därutav anmäla mitt intresse för rollen som ekonomiassistent/redovisningsekonom i Malmö.

Med hjälp av min utbildning och av mina arbetslivserfarenheter från S*** och P***, har jag skapat en grund som gör att jag är stresstålig och kan hantera flera saker samtidigt.
Det jag kan tillföra er som person i rollen som ekonomiassistent är att jag tycker om att lösa olika problem snabbt och på ett så effektivt vis som möjligt.

Eftersom mina tidigare arbetslivserfarenheter har krävt noggrannhet och stort eget ansvar har jag kvaliteter som gör att jag kan arbeta självgående samt i ett team. Mina personliga egenskaper som jag också anser passar som ekonomiassistent är att jag är utåtriktad, noggrann och gillar att se till de små detaljerna. Detta eftersom jag anser de små detaljerna i livet alltid avgör.

Anledningen till att jag söker jobbet som ekonomiassistent hos Er är att eftersom att jag kommer att bli examinerad i augusti och söker efter nya utmaningar och erfarenheter i livet, som är kopplad till min utbildning. Jag har ambitioner att kunna utveckla mig själv både på det privata men likadels på det professionella planet och ser potential att göra det hos Er eftersom ni verkar uppskatta människor som vill starta och satsa på en karriär inom ekonomibranschen.

Ser fram emot ett personligt möte med Er!

Med vänlig hälsning,

XXXXXX
Citera
2015-08-17, 05:48
Medlem
Kor amerikanska CV modellen, funkar alltid battre. // rekryterare!
Citera
2015-08-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Om annonsen är skriven på engelska skall jag då skriva ansökan och cv på engelska? Gäller jobb i Sverige av den mer kvalificerade arten.

Vad tror du själv?

Men om du är osäker, ring och fråga.
Senast redigerad av Iwinyouloose 2015-08-17 kl. 22:47.
Citera
2015-08-18, 09:28
Medlem
Grushkas avatar
Nu kommer jag vara ganska hård, och detta är personliga åsikter så ta det inte personligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in