2015-03-13, 10:39
Medlem
Jiiimboohs avatar
Det är för många svårare att sälja sig själv än en produkt, så att du har svårt att skriva det personliga (sälj-)brevet betyder inte nödvändigtvis att du inte kan sälja. Dock ser det förstås bra ut om du kan sälja in dig själv.

Som svar på frågan inbillar jag mig att de söker folk med tävlingsinstinkt och som har lätt för att prata.
Citera
2015-03-13, 18:57
Medlem
Minimalens avatar
Hur relevant är det att skriva vilka kurser man har gjort under en utbildning i cv eller det personliga brevet? Tänkte på de kurser som är aktuella för själva tjänsten. Problemet är att den utbildningen jag går inte har en klar "titel" och är väldigt bred, så arbetsgivare har svårt att se om utbildningen är relevant om de enbart ser namnet på själva utbildningen.
Citera
2015-03-14, 14:02
Medlem
theGrus avatar
Hej!
Jag tänkte skicka in en ansökan till ett jobb jag verkligen vill ha, så mitt personliga brev måste vara top notch! Jag har ett just nu som jag är nöjd med, men det är så tråkigt! Rabblar typ det vanliga, mina egenskaper, min utbildning och hur de ska hjälpa mig i det här jobbet (med exempel). Jag vill helst att det ska sticka ut från mängden (då det antagligen är mååååååååååånga som söker det här jobbet) och få lite personlig touch på det. Jag vill att det ska vara mer lättsamt/glimt i ögat i cvt, men dels är jag osäker på om man ens får ha det, eller om det måste vara strikt och "tråkigt"? och isf hur kan man få till det lite mer personligt/glimten i ögat utan att det verkar oseriöst eller alldeles för skojfriskt så att det mest sticker ut ur mängden och dom tänker "henne måste vi ha"?
Citera
2015-03-15, 12:02
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinsley
Telefonförsäljning är ett jobb där du oftast kan påverka din egna lön.
Du vill och skall tjäna stora pengar.

Ser heller inga fel med yrket. Om du är duktig!
Citera
2015-03-21, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalen
Hur relevant är det att skriva vilka kurser man har gjort under en utbildning i cv eller det personliga brevet? Tänkte på de kurser som är aktuella för själva tjänsten. Problemet är att den utbildningen jag går inte har en klar "titel" och är väldigt bred, så arbetsgivare har svårt att se om utbildningen är relevant om de enbart ser namnet på själva utbildningen.

Totalt ointressant, skriv istället vilken inriktning utbildningen har i text (inriktning mot blablabla). Kort och koncist när du gör ditt CV. Högskola/universitet + nivå + inriktning säger ganska mycket.
Citera
2015-03-21, 16:55
Medlem
JohnDRockefellers avatar
I situationer när man verkligen vill lyfta fram sin arbetslivserfarenhet och att detta är det första som rekryteraren ska se - är det då allmänt accepterat att lista sina erfarenheter före utbildningen i sitt CV?
Citera
2015-03-22, 12:14
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
I situationer när man verkligen vill lyfta fram sin arbetslivserfarenhet och att detta är det första som rekryteraren ska se - är det då allmänt accepterat att lista sina erfarenheter före utbildningen i sitt CV?
Man behöver inte lista utbildningar överst. Många cv-mallar listar arbetslivserfarenhet överst och utbildningar längre ner.

Se exempel 2, 3 och 4 på Arbetsförmedlingens hemsida:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Cv-och-ansokan/Tips-och-rad/Cv-eller-meritforteckning/Exempel-pa-cv.html

Använder du en layout du gillar i övrigt kan du helt enkelt klistra ut dina arbetslivserfarenheter och klistra in dem längre upp.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2015-03-22 kl. 12:24.
Citera
2015-03-22, 12:34
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Man behöver inte lista utbildningar överst. Många cv-mallar listar arbetslivserfarenhet överst och utbildningar längre ner.

Se exempel 2, 3 och 4 på Arbetsförmedlingens hemsida:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Cv-och-ansokan/Tips-och-rad/Cv-eller-meritforteckning/Exempel-pa-cv.html

Använder du en layout du gillar i övrigt kan du helt enkelt klistra ut dina arbetslivserfarenheter och klistra in dem längre upp.

Hur kan någon tillåta att arbetsförmedlingen rekommenderar så groteskt fula CV-mallar? Att använda två sidor för att få plats med något som vem som helt hade kunnat skriva på en halv sida är ju helgalet. Sen att låta de första 25% av sidan bestå av kontaktuppgifter och radbrytningar ser ju också väldigt roligt ut.
Citera
2015-03-22, 17:08
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
Den generella regeln är att börja med det som är viktigast/mest relevant. Har du några års arbetserfarenhet så är det intressantare än vad du läste på Hönsaboda gymnasiet. Är du nyexad student som har jobbat extra på ICA så börja med utbildning (om du inte söker jobb i kassan på ICA).
Citera
2015-03-22, 21:34
Medlem
skeletonofcadavras avatar
Tja jag tänkte söka sommarjobb, håller mitt personliga brev måttet?
Jag tänkte skippa lite med att "jag är positiv, glad, osv" göra mer konkret alltså.

Citat:
Hej!
Mitt namn är [namn] och är en 20 årig kille som gärna vill bli er nya medarbetare!

Efter jag har läst er annons på [kommunens] hemsida så blev jag genast intresserad av denna tjänst, i takt med att jag som person är lätt beskriven som ordningsam och metodisk, samtidigt med god socialkompetens gör mig till en lättsam kille med omtanke i bakhuvudet. Vad som har fått mig att känna lämplig till denna tjänst är att jag är strukturerad och gillar att arbeta i grupp, klarar av högt tempo och är målmedveten.

Jag har tidigare arbetat för er och har behållit en väldigt positiv erfarenheten för den tiden.

Sommaren 2012 blev jag och tre andra gymnasieelever antagna till ”[avdelning]” efter en slumpmässig uttagning och blev utsedda till varierande uppdrag som städning av gator, gräsklippande, slyröjning och diverse manuellt arbete. Detta kanske ni själva vet. Jag tycker det är värt att utmärka att det var en väldigt trivsam arbetsmiljö och framförallt var det de berikande nya erfarenheterna i ansvarstagande och samarbete. Denna tidigare erfarenhet har gjort mig väldigt motiverad till att arbeta för er igen.

I övrigt om mig själv så håller jag en aktiv livsstil, tränar regelbundet på gymmet och är utgående.

Så därför ser jag fram emot att kontakta er i framtiden

Med vänliga hälsningar, [namn]
Citera
2015-03-23, 07:11
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeletonofcadavra
Tja jag tänkte söka sommarjobb, håller mitt personliga brev måttet?
Jag tänkte skippa lite med att "jag är positiv, glad, osv" göra mer konkret alltså.

Det finns en del språkligt som kan förbättras.

i takt med att jag som person är lätt beskriven som ...

eftersom jag som person kan beskrivas som

Jag har tidigare arbetat för er och har behållit en väldigt positiv erfarenheten för den tiden.

Jag har tidigare arbetat för er och har väldigt positiva erfarenheter från den tiden.

Jag tycker det är värt att utmärka att det var en väldigt trivsam arbetsmiljö och framförallt var det de berikande nya erfarenheterna i ansvarstagande och samarbete.

Jag tycker (det är värt att nämna) att det var en väldigt trivsam arbetsmiljö och vill framförallt lyfta fram de berikande nya erfarenheterna i ansvarstagande och samarbete.

Det inom parentes kan tas bort.

tränar regelbundet på gymmet och är utgående.

utåtriktad

Så därför ser jag fram emot att kontakta er i framtiden

Att inleda en mening med "så" ger en lite för vardaglig prägel. Det känns också lite skumt att du skriver att du ser fram emot att kontakta dem. Du hoppas väl snarare på att de ska kontakta dig. Kanske "Därför hoppas jag att jag kommer arbeta för [kommun] även denna sommar." eller "Jag ser fram emot en eventuell intervju". (Eller båda.)

Lycka till!
Citera
2015-03-23, 10:43
Medlem
Studieuppehåll pga ekonomi och rester

Hejsan! Jag började jobba i en annan stad under min utbildning för att kunna bo kvar dvs av ekonomiska skäll. Det orsakade att jag inte hann plugga ordentligt och det började samlas tentamenrester sista terminen. Fick då inte fortsätta nästa termin så tog studieuppehåll. Jag har tagit igen några av tentorna nu, men har fortfarande ett antal kvar. Kanske skall nämna att jag skall söka sommarjobb inom det jag pluggar till och de kräver inte att man har avslutat utbildningen.

Min fråga nu är hur förklarar jag i mitt personliga brev på bästa sätt att jag blev tvungen att jobba och det var därför jag fick rester och kunde inte fortsätta utbildningen?

När jag försöker få ihop meningar så låter det som att jag inte är ansvarsfull och klarar inte av stress, vilket är viktigt för just det jobbet jag söker. Uppskattar verkligen alla tips!
Senast redigerad av Jakzy 2015-03-23 kl. 11:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in