2015-04-15, 19:18
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Har inte varit med om några större idiotlösningar på mina bilar men det mest störiga var när jag hade en SAAB 900 och tändningslåset satt nere vid handbromsen. Att lägga vantarna där på vintern och låta snön smälta för att sedan frysa till stenhård is är ej att rekommendera. Det mest irriterande är att jag absolut inte kan se någon fördel med att ha låset där.

Det är för att nyckeln inte ska hänga och fladdra i låset så det slits och blir glapp med tiden.
Det var vad en saabtekniker sa till mig iaf...

I saab 900 sitter det en "mutter" med 3 små punktsvetsningar på insidan av rambalken som bärarmen eller var det var sitter skruvad i. När tid och rost får muttern att lossna så måste man kapa hål i golvet inne i bilen för att komma åt fanstyget.
Citera
2015-04-15, 19:27
Medlem
Iloveludas avatar
Skoda pickup före 00. På dieslarna finns ingen lagring framför drevet på startmotorn. Inte heller sticker det ut någon tapp som passar i ett hål som på vw. Detta gör att slitaget på startmotorn blir enormt. Konstruktionen passar på en typ åkgräsklippare var motor drar runt lätt men inte en Diesel Se bild så förstår ni vad jag menar. http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/118/bil/lgnr/90614_1.jpg&width=370&height= Edit att glödstiften går på en kass termostat vilket gör att man får mala utav helvete när motorn är halvljummen innan skiten startar gör inte saken bättre.
Citera
2015-04-15, 19:45
Medlem
garm76s avatar
Lite moderna saker jag retar mig på: Punktering på bilar med Haldex är man tvungen att byta alla fyra däck, Xenon lampor är man tvingad att byta bägge samtidigt.

Och trots att en modern bil kan fickparkera själv, ge dig information om vad Nelson Mandelas mormors katt hette så stänger den fan inte av strömmen själv om du glömmer nån lampdjävel igång och har man riktigt flyt blir du inte bara stående efter en vinterväg i minus trettio utan ström utan måste ringa en bärgare för nån satans dator måste nollställas.
Citera
2015-04-15, 19:47
Moderator
Tystnads avatar
Kul tråd!

Konstigt värme problem inte nämnts så ofta, var ju väldig vanligt problem på äldre bilar från tidigt 1970 tal och ännu tidigare.
Mest bristfälliga värmen hade ju VW bubblan, luft som värmdes upp luftkylningen från motorn, riktigt tidiga modeller genom kontakt med avgasröret! men det gick man ifrån om jag inte minns fel pga folk blev förgiftade av läckande avgasystem.

Många lastbilar från 1960 talet hade värmesystem som såg ut som dammsugare slangar som avslutades mot fönstret med ett dammsugare liknande munstycke, avfrostningen av rutorna tog tid och var väldigt dåligt.
Golvvärmen var ännu värre och inte blev det bättre av att vissa lastbilar hade pedaler som gick ner genom ett hål i golvet.

Citat:
Är det inte parkeringsljuset du menar?

På en Mercedes, liksom BMW, så kan man välja att ha parkeringsljus på antingen höger eller vänster sida eller på båda sidorna. I Tyskland är detta lagligt, men i Sverige så är det lag på att om man har parkeringsljuset påslaget så ska det vara på båda sidorna. Det tyska parkeringsljusets ensidiga funktion finns kvar på svensålda Mercedes men får inte användas i Sverige om jag minns rätt...

Denna funktion finns på VW golf med, idiotisk funktion, vet inte hur många gånger man blinkat och svängt in på parkeringen och spaken blivit kvar i blinkläge. Sen när man tittar ut genom fönstret på kvällen sen man sin bil stå och lysa på ena sidan.....
Citera
2015-04-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garm76

Och trots att en modern bil kan fickparkera själv, ge dig information om vad Nelson Mandelas mormors katt hette så stänger den fan inte av strömmen själv om du glömmer nån lampdjävel igång och har man riktigt flyt blir du inte bara stående efter en vinterväg i minus trettio utan ström utan måste ringa en bärgare för nån satans dator måste nollställas.
Jag tror de flesta Peugeoter gör just det men då klagar folk på att man inte kan ha igång radion hur länge som helst utan att ha motorn igång...
Citera
2015-04-15, 19:52
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Får bidra med en video där försäljningspersonal ska få en genomgång på den nya BMW i8.

https://www.youtube.com/watch?v=fxe_b2GRwok
Citera
2015-04-15, 19:58
Medlem
Chronicals avatar
Saab 95 har en lösning med främre bogseringsögla som ligger i bagaget, precis som på alla andra bilar, men skillnaden är var den skruvas in! I denna kärra skruvas den in snett uppåt en dryg halvmeter från fronten. In under bilen alltså. Efter att ha ålat in till midjan under bilen, i snömodd, och skruvat fast öglan, så glömmer du den efter bogseringen eller bärgaren och kör upp för en trottoarkant och slår sönder framvagnsbalken tack vare en stålögla som pekar snett framåt/nedåt en decimeter från asfalten.
Citera
2015-04-15, 19:59
Medlem
ratboness avatar
nyare V70 - ställa in stolsryggen, sitter inte det vredet dumt till, halvvägs klämt mellan mittkonsollens förvaring?

edit bild:

http://forumbilder.se/images/a3201145133PM6cae.jpg
Senast redigerad av ratbones 2015-04-15 kl. 20:09.
Citera
2015-04-15, 20:21
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grinchen2014
http://www.kkv.se/beslut/13-0182.pdf

Där ser man, det var ju listigt av Volvo att kringgå eu-direktiv genom att kalla motorns styrsystem för säkerhetssystem. Att bsr inte kan optimera Volvo kan man kanske leva med men det betyder också att Mekonomens skryt om uppdaterad mjukavara inte är mycket värd.
Citera
2015-04-15, 20:22
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Nissan Primastar, Opel Vivaro samt Renault Traffic.

Bakdörrarna går enbart stänga på ett sätt. Högerdörren, sedan vänsterdörren.
Gör man fel tar en låskista i den andra bakdörren. Vilket resulterar i stressade, ofta hantverkare, en stor fin buckla i bakdörren. Är på 9 av 10 bilar av ovanstående modell.
Ja håller med! En riktig miss..
Citera
2015-04-15, 20:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kul tråd!
Denna funktion finns på VW golf med, idiotisk funktion, vet inte hur många gånger man blinkat och svängt in på parkeringen och spaken blivit kvar i blinkläge. Sen när man tittar ut genom fönstret på kvällen sen man sin bil stå och lysa på ena sidan.....

Du citerade mitt svar...

På Mercedes, som jag beskrev, så reglerar man inte parkeringsljuset med blinkersspaken... Jag har dock kört någon bil med denna funktion, kanske en hyr-VW.

På Mercedes så regleras detta med vredet till nedtil till vänster om ratten. Nu änvänder jag givetvis inte detta men har provat mig fram på mina tidigare MB. Ett snäpp motsols så tänds parkeringsljuset på höger sida och två snäpp motsols så tänds ljuset på vänster sida.

Vrider man istället reglaget ett snäpp medsols så tänds parkeringsljuset på båda sidor, vrider man ytterligare ett snäpp medsols så tänds halvljuset. Så har det varit sedan åtminstone W123-modellen från 1976 och har än idag nästan en identisk design. (Detta vred har ju nästan alla moderna bilar kopierat idag).

Min nuvarande MB har ju automatisk ledbelysning dagtid och halvljuset startas automatiskt vid mörker eller när man kör i mörkare tunnlar. Helljuset och helljusblink regleras med multispaken på vänster sida av ratten.

Mercedes lösningar av detta är det smidigaste jag upplevt...

Se bild:

http://www.peachparts.com/shopforum/attachments/diesel-discussion/14497d1072922119-w123-coupe-interior-did-any-have-black-interior-drivers-side-floor-board-center-con sole.jpg
Senast redigerad av Pajosv 2015-04-15 kl. 20:31.
Citera
2015-04-15, 20:41
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
nyare V70 - ställa in stolsryggen, sitter inte det vredet dumt till, halvvägs klämt mellan mittkonsollens förvaring?

edit bild:

http://forumbilder.se/images/a3201145133PM6cae.jpg

nyare?

Men ja, jag kan hålla med om att den sitter jävligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in