2015-04-15, 15:05
Medlem
Nyare bilar där allt är så tight att man måste ha en sjuledad arm eller montera loss motordelar för att byta lampor. Tex nån modell av v70 där man bla fick skruva ur batteriet. Tanken kanske är att folk ska åka till verkstaden för minsta lilla så de kan tjäna pengar. Att ha pinkod på motorn är också ett jävulskap.
Citera
2015-04-15, 15:09
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grinchen2014
Nyare bilar där allt är så tight att man måste ha en sjuledad arm eller montera loss motordelar för att byta lampor. Tex nån modell av v70 där man bla fick skruva ur batteriet. Tanken kanske är att folk ska åka till verkstaden för minsta lilla så de kan tjäna pengar. Att ha pinkod på motorn är också ett jävulskap.

Vilka har det?
Citera
2015-04-15, 15:11
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzio
Mercedesen hade kombinerad hydraultank för koppling och bromsar. Gick kopplingen sönder var det inte så lätt att bogsera bilen.
Många bilar har det. Normalt sett brukar kopplingen få sin hydraulvätska från en anslutning som sitter en bit upp på tanken. Bromsarna får sin från botten, så de kommer alltid att fungera även om kopplingen går sönder och vätskan läcker ut.
Citera
2015-04-15, 15:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Det där var nog ganska vanligt på cd-växlarnas tid, även bland tyska premiumbilar. Jag hade likadant på min MB CLK 430 -98.

Det där med batteri i bagaget kan verkligen vara ett jävla gissel. Har en BMW M5 E60 som har batteriet där. Skuffluckan går ej att öppna om batteriet är dött, men det finns ett ställe i motorutrymmet där man kan ge starthjälp. Detta förutsätter ju dock att man inte förvarar sina startkablar i det låsta bagageutrymmet
Det fanns väl ett "hemligt" nyckelhål ovanför regskylten på E60 (eller om det var bakom?) som man kunde använda nyckeln i. Man fick vrida som fan bara. Alt en liten stropp i bagaget som sitter bakom en av luckorna på sidorna som man kan dra i.
Citera
2015-04-15, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grinchen2014
Är du säker på det? Trodde att Volvos modeller tillverkade under 2000-talet har det sk haspen som man lyfter och drar ut lamphuset. Denna geniala lösning gär att det på sin höjd tar 1 min att byta en lampa.
Citera
2015-04-15, 15:35
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
SAAB 99 har även den egendomliga lösningen med handbroms på framhjulen.
På vissa modeller fick man använda avdragare för att få loss vattenpumpen (tack och lov satt den åtkomligt).
Det var väl även 99 an som hade bromsok som man manuellt fick skruva tillbaka kolvarna på, som man, såklart, behövde ett specialverktyg till.
Det där är inget ovanligt idag heller. Bytt bromsar på både cittra och toyota av nyare modeller där det är till att skruva in kolvarna. Funkar utan specialverktyg också.
Citera
2015-04-15, 15:37
Medlem
Duckhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Bilar där taket är mycket smalare än bilen vilket gör att efter en biltvätt rinner det in vatten i kupén. Standard på bland annat Volvo C70 II.

Fotsteg på låga SUV:ar, jag fattar om man har en lyft pick-up som rullar på monsterfälgar men det är bara löjligt på BMW X5 och dylika bilar. Gör så att man slår i huvudet vid instigning alternativt smutsar ner byxorna.

Automatisk växellåda. Handikapputrustning har inget att göra i vanliga bilar

Förmodar att du inte har elfönsterhissar, servobromsar, ACC (en riktig man kan ställa in värmen själv!), ljusautomatik, automatisk återgående blinkers eller annat bjäfs heller!
Citera
2015-04-15, 15:46
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
En annan ogenomtänkt lösning är att vissa nya bilar saknar reservdäck.
Jag tror inte att den medföljande lagningssatsen klarar att fixa alla punkteringar...
Kan lova att lagningssatsen inte hade funkat då jag fick däckexplosion på E4 mitt i "ingenmansland" norr om Uppsala, mitt i natten och barn i bilen. Tur att det var min förra bil med både reservdäck och domkraft.

Min nya Skoda har inte ens domkraft. Letade som en galning när jag skulle byta till vinterdäck första (och sista gången). Finns ingen sa försäljaren jag ringde, du får åka till däckbytarverkstad eller köpa en garagedomkraft. Tur det är en tjänstebil så man slipper betala för eländet...
Senast redigerad av Brain Damage 2015-04-15 kl. 15:48.
Citera
2015-04-15, 15:53
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Däremot är jag lite nyfiken på hur du mätte upp hastigheten, och framförallt, var du gjorde testernaPå den volvo 66 jag probackade fungerade inte hastighetsmätaren när man backade, och mig veterligt gör den inte på någon bil, möjligen de med digitala mätare, men det hade inte Volvo 66/343.
Den test jag nämnde , då det nog inte gick så fort som jag upplevde, avbröts då minsta rattutslag gjorde att bilen var nära att välta.

Hur tror du vi gjorde?
Med en annan bil bakom som kör framåt kanske?
Ja, som jag skrev är det mycket svårt att backa så fort... av förklarliga tekniska och fysiska anledningar. Men det går. Vi gjorde det på en bred vid tillfället mkt lågtrafikerad väg.
Vi var unga och det var mkt länge sedan.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-04-15 kl. 16:04.
Citera
2015-04-15, 15:59
Medlem
Hardcorefistings avatar
Det första jag tänker på är modernare bilar och deras pekskärmar! HELT sjukt är det. Hur fan tänkte dom när de bestämde sig för att pekskärm var en bra ide? I en bil ska du ha blicken på vägen så mycket som det bara går, men med en pekskärm kan du inte känna reglagen och därmed måste du sänka blicken.

Fucked up
Citera
2015-04-15, 16:05
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardcorefisting
Det första jag tänker på är modernare bilar och deras pekskärmar! HELT sjukt är det. Hur fan tänkte dom när de bestämde sig för att pekskärm var en bra ide? I en bil ska du ha blicken på vägen så mycket som det bara går, men med en pekskärm kan du inte känna reglagen och därmed måste du sänka blicken.

Fucked up

Jag håller med. Rattar med mera är också ett problem.

Tacka vet jag äldre bilar där det är lätt att manövrera AC, stolsvärme, volym osv.

En annan sak jag gärna ser i bilar är att instrumenteringen och knapparna är vända mot föraren så att det är lätt att avläsa. I bilar så som Mini Cooper är t.om. hastighetsmätaren placerad i mitten av bilen. Hur tänkte de?

Elektronisk handbroms är också ett jävla skit.
Citera
2015-04-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Vilka har det?

http://www.kkv.se/beslut/13-0182.pdf
Senast redigerad av grinchen2014 2015-04-15 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in