2015-04-15, 11:57
Medlem
Newkies avatar
Relaient Robin

Behöver nog inte säga mer.. :P
Citera
2015-04-15, 11:58
Medlem
Dr.Spins avatar
Joystickstyrning... SAAB och BMW (?)

https://www.youtube.com/watch?v=jemRabq74WA&t=18
Citera
2015-04-15, 12:03
Medlem
Swan65s avatar
Tyrrells P34 med 6 hjul är i.a.f. det galnaste F1-världen någonsin sett.. Gick sådär förstås. http://f1bloggen.se/ronnie-peterson/historien-om-ronnies-tyrrell-ford-p34-med-6-hjul/
Citera
2015-04-15, 12:18
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Håll i dörren, alltså själva dörrplåten när du sätter ner foten i marken. Då slipper du stötar. Är samma med en Isuzu jag hade för ett par år sedan. Man fick en jävla kyss när man skulle stänga dörren
Det är inte när du sätter ned foten i marken som laddningen uppstår, utan när materialet i dina kläder separeras från materialet i sätet. Hur elektrisk du blir beror på materialet i sätet och i dina kläder - ju längre från varandra de ligger i den elektrostatiska spänningsserien, ju mer laddad blir du: http://en.wikipedia.org/wiki/Triboelectric_effect (se tabellen Triboelectric series).

För att undvika detta håller du i chassit eller något av metall som har kontakt med chassit. Själv brukar jag hålla i låsöglan i dörrkarmen, som består av obehandlad metall.

Om du redan har blivit laddad, kan du hålla i en nyckel eller annat metallföremål, och nudda bilen med detta. Då går strömmen genom hela kontaktytan mellan hud och metall, istället för att koncentreras i en gnista mot huden, och stöten känns mycket mindre eller inte alls.
Citera
2015-04-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Efter att ha läst igenom denna förträffliga tråd kom jag till insikt att samtliga större bilmärken har fått några välförtjänta kängor utan ett - Audi. Är det tysk ingenjörskonst när den är som bäst?

Själv har jag haft två men kan inte komma på någon dum lösning. Finns det ingen i Ingolstadt som gjort bort sig?

Har du provat byta glödlampor på en Audi. Eller ännu värre blinkerslyktor på en A6 -98?
Sjut konstruktören i gryningen!
Citera
2015-04-15, 12:25
Medlem
Somatons avatar
Vi hade en Jaguar i början på 2000-talet en S-type om jag inte missminner mig. Den var utrustad med CD-växlare till allas glädje, men det gällde att du visste vad du ville lyssna på innan du for iväg och innan eventuell packning var lastad. Själva CD-släden satt nämligen i ett fack på ena sidan i bagageutrymmet.

Citera
2015-04-15, 12:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Haha skönt att fler lagt märke till detta. Kollade på 10st uppställda budbilar av denna sort och precis alla hade denna skada. Hur fan man tänkte ut något sådant på en "arbetsbil" är rätt otroligt för att vara en nyare bil.

Det förklarar varför det sitter en gummikloss i kanten av högerdörren i en del sådana bilar. Har just funderat över det eftersom det ser lite konstigt ut men man har alltså helt enkelt satt på en sådan med dubbelhäftande tejp för att skydda bakluckan..

Citat:
Ursprungligen postat av x12
Volvos V6'a, den s.k PRV-6'an B27 som åt kamaxlar till frukost pga dålig härdning..

Egentligen var härdningen inte så dålig, men smörjningen var känslig man fick ofta oljesludge som gjorde att delar av kamaxlarna fick för dålig smörjning. Täta oljebyten var ett måste! Sen hade ju bilen en konstig konstruktion av toppen med 3d-tätning (dvs två packningar mot varandra) som ofta började läcka så att motoroljan försvann, och innan oljetrycksmätaren reagerar på för låg oljenivå så hade kamaxlarna redan tagit skada.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
DAF:s variomatic som även användes i Volvo 66 & 340 med det fina namnet remjohan. Alltid lika roligt när mans hade en sådan bredvid sig vid ett rödljus och hörde motorn rusa och sedan se bilen slira iväg.
Hände ganska ofta också att remmarna slirade något djävulskt vilket resulterade i ett enormt rökmoln.
Ibland räckte det att det regnade så började skiten att slira.

Om man körde i en djup vattenpöl så började det lätt slira eftersom variomaticen inte var helt inkapslad pga kylningen. Men oftast berodde slirningen på att ena remmen helt enkelt gått av och att man därför körde med en enda rem.

En fördel med variomaticen var att eftersom varje hjul i princip hade en egen växellåda (ungefär som en moppe-scooter) så hade man ganska bra väggrepp i halka, nära på som en AWD-bil (som i regel driver på två hjul samtidigt).

Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Hade en Volvo Amazon en gång. När man skulle dra på helljuset fick man trampa på en knapp till vänster om kopplingspedalen. Lite jobbigt när man skulle blända av och inte hittade knappen. Hur tänkte Volvo där?

Eftersom det var standard att ha helljuset på knapp där så gjorde volvo detsamma.

Knappen fanns att köpa som tillbehör även till efterföljande årsmodeller så att man kunde få helljusomkoppling via fotknapp om man ville (t.ex. av gammal vana). Exakt samma knapp fanns sen att köpa (med något annorlunda kabel) till volvos bilstereon för kanalväxling i radion eller cd/spelare beroende på vad man lyssnade på då).

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Snack! På dessa årsmodeller fanns inte ens katalysator. Det här var en efterkonstruktion för att lugna SBP som på den tiden enbart mätte CO-halten.

Luftpump har använts både för katalysator och ickekatalysatorbilar. Man började alltså med det för att späda ut avgaserna på icke katalysatorbilar, men senare på katalysatorbilar utan turbo används den för att trycka in extra luft till katalysatorn eftersom dessa bilar gick lite fett vid hårt gaspådrag och katalysatorn därför inte kunde rena ordentligt.

Genom att använda turbo så slipper man luftpumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fast inget av det du nämner var dumt med den kunskap man hade vid tiden för dess införande. Man tillsatte ju inte tetraetylenbly för att djävlas eller bara för att bli av med bly utan det var för att höja oktantalet och tillåta effektivare motorer med högre kompression. Att det skulle släppas ut i sådana jäkla mängder och förgifta folk var det ingen som hade en aning om då.

Blytillsatsen i bensin gjordes först för militära flygmotorer dels för att minska ventilslitaget och höja oktantalet.

I Sverige började man tillföra det i bensin pga att man under kriget för icke civila fordon främst körde med etanol och metanol men använde bensin för att starta upp motorn. Då bensinen hade ganska mycket lägre oktantal jämfört med etanol och metanol så fick man använda ganska låg kompression. Genom att använda det bly som man tillsatte flygbensinen så kunde man använda högre kompression på motorerna oavsett om de gick med metanol, etanol, bentyl eller bensin vilket gjorde att man kunde ta ut relativt hög effekt med icke bensin-bränsle men fortfarande starta upp med bensin utan problem.

När sidventilsmotorerna började fasas ut så krävde i regel de nya toppventilmotorerna att man körde på högblyad bensin (super 100).
Citera
2015-04-15, 12:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Om du kände till hur konstruktionen fungerar, så skulle du veta att man visst kan åka lika fort både framåt och bakåt.
Däremot är det inte att rekomendera att backa i högre hastigheter (har själv provat, kändes som det gick i 100, men var nog i själva verket 35).

Berätta gärna vad det skulle vara som hindrade dessa bilar att kunna åka lika fort i båda riktningarna, jag är nyfiken.

Empirisk forskning.
Min gick i alla fall inte fortare än så. Prövade upprepade ggr. Troligtvis berodde det på att jag inte kände till hur konstruktionen fungerar...
Citera
2015-04-15, 12:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ni talade ju om DAF:s/Volvos Variomatic-låda. Den var inte hydrostatisk och inte ens oljefylld, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Variomatic

Åh fan, då ska jag se om jag kan ställa om det på min bil. Hm, det är ju inte omöjligt att det redan är så, jag har inte undersökt det så noga.

Variomaticen på volvo 340 var sådan att om motorn var avstängd, men växelväljaren i D-läge så gick det att flytta bilen med startmotorn eftersom centrifugalkopplingen då var i låst läge. Det gick dock i regel inte att starta motorn på D utan man var tvungen att ha spaken i N eller P-läge.
Citera
2015-04-15, 12:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Empirisk forskning.
Min gick i alla fall inte fortare än så. Prövade upprepade ggr. Troligtvis berodde det på att jag inte kände till hur konstruktionen fungerar...
Konstruktionen har inga dolda hemligheter, den reagerar på gaspådrag oavsett riktning.

Däremot är jag lite nyfiken på hur du mätte upp hastigheten, och framförallt, var du gjorde testernaPå den volvo 66 jag probackade fungerade inte hastighetsmätaren när man backade, och mig veterligt gör den inte på någon bil, möjligen de med digitala mätare, men det hade inte Volvo 66/343.
Den test jag nämnde , då det nog inte gick så fort som jag upplevde, avbröts då minsta rattutslag gjorde att bilen var nära att välta.
Citera
2015-04-15, 12:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Visst men det passar ändå med trådens rubrik tycker jag. När vi ändå pratar om SAAB var man tvungen att lägga i backen för att får ur nyckeln.
Måste jag förklara fördelen med denna lösning tio gånger i samma tråd? Det var inte alls dumt.
Citera
2015-04-15, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Jag hade en GTV med fyran. När spolarvätskan tog slut så smälte slangen mellan behållaren och pumpen för att den låg en decimeter från grenröret.

Elsystemet var något av en katastrof, men vad vet jag, jag är ju bara elektriker. Plåt och lack var inte heller något kvalitetsarbete.

I övrigt en trevlig bil. Jag hade extraktorrör, trattar på förgasarna(bestyckade därefter). v6 torsionsstavar fram och coilovers bak, diffbromsad låda från en 75:a.

Startade i 26 minusgrader utan protest. Grymt rolig vinterbil.
Nu pratar ni om olika bilar, och så mycket nonsens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in