Citat:
Ursprungligen postat av
ulvan
" Mot bakgrund av polisens/åklagarens agerande och brottsrubriceringen "medhjälp" så tyder det alltså (enligt mig) på att [u]MGM3 och MGM4 inte ska anses ha varit på BP
Var och en blir väl salig på sin tro.
Citat:
Ursprungligen postat av
ulvan
Om polisen tror att alla fyra hade varit på plats så hade nog alla 4 vara häktade för mord och utredningen skulle fortlöpa och utredningen skulle fokusera på vem som ska anses gjort vad
I brottsutredningar finns misstankar om viss GM och många ggr viss medhjälpare via kriminalteknisk bevisning, fynd, förhör etc. I bästa fall via vittnen men i många fall obevittnat/oövervakat. Men så pass starka misstankar (bevisning) gör häktning är möjlig.
So far, so good..
Men varför skulle alla som befunnit sig på BP (i befintlig fas av utredningen) tolkas som mördare per automatik vid avsaknad av vittnen?
Om så vore blir det ju mer likt medgärningsmannaskap a la Malexander innan utredningen är klar och domen ens fallit...
Givetvis kan MGM bara ha träffat sina medhjälpare innan dådet.
Jag säger inte ATT nån måste ha varit med där, men det skulle räta ut en del frågeställningar.
Medhjälp handlar om före och/eller under brott. Beträffande MGM4 nämns att bl.a tidsaspekten förändrade rubriceringen enligt Rinsell.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6132721
Medhjälpare till mord kan som sagt befinna sig på BP (råd, dåd, vakt, vapen etc) vilket du då inte anser möjligt obevittnat.
Jag tar för troligt att mer specifika och konkreta fynd binder bröderna till BP som huvudgärningsmän än de andra två häktade (kriminalteknisk bevisning). Polisen skiljer agnarna från vetet - kanske via uppgifter i mobiltrafik (BO:s mobiler), direkta fynd på BP eller via undersökning av BO.
Polisen har ju även varit ute i det gröna med metalldetektor och spadar. Bruna påsar bars ut (tråduppgifter) så nåt hittade de och jag hoppas fynden förde utredningen framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ulvan
Har för mig att bilen hördes ett tag efter dådet (fyratiden?), ungefär som om någon kan ha kommit tillbaka till platsen, men vittnen kan ha svårt med tidsuppfattning mitt i natten tror jag). Har för mig iaf att jag läste fyratiden i media.
Bilen på BP hördes lämna platsen strax efter skotten. Samtliga uppger runt 02-tiden- Det är troligen närmsta grannarna: pappa och son samt man och hustru som tittar ut genom fönster står det i media.
Bilen är intressant. Har inte MGM3 eller 4 körkort eller tillgång till bil är det frågan om vilka mer som varit på plats.