2015-04-15, 13:10
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skum kommentar - nekar men står till förfogande i utredningen?

" Den 22-årige mannens advokat, Anders Lysén, säger att man gått med på ytterligare två veckors häktning utan att det behövs någon häktningsförhandling.
– Vi har kunnat medge åtalsförlängning av det skälet att det pågår en rätt intensiv utredning. Min huvudman står till förfogande i utredningen, säger Anders Lysén."
Men han betonar att hans huvudman, 22-åringen, fortfarande förnekar gärningen."

den kanske känner sig hotad om den släpps ut o sitter bättre i förvaret om den är golare?
Citera
2015-04-15, 13:29
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
den kanske känner sig hotad om den släpps ut o sitter bättre i förvaret om den är golare?

Tror som du, han vågar sig nog inte ut.
Citera
2015-04-15, 13:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere

Jag funderar på det samma.
De var inte förvånade förra gången heller, det var så väntat, de var förberedda sa advokaten.
(då rubriceringen ändrades till misstänkt medhjälp mord vid häktning)

Tyckte det framställdes som medhjälp-till-mord-light av advokaten:
Vi har kunnat medge....vi har förståelse....vi anser det rimligt...Min huvudman står till förfogande.

Äh, Enda skillnaden att det inte blir ny häktningsförhandling är ju att de gick med på det frivilligt 2v till.
Citera
2015-04-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nejdå. Är man perifert inblandad, inte tänker ta stöten för de andra och hjälper polisen i utredningen kommer man att vara fortsatt häktad. Vilken gärning som förnekas är ju litet oklart. Handlar det om själva mordet är det ju en sak, men det kan ju finnas olika grader av medhjälp som är aktuella.

Ombudet lär ju ha såpass insyn i utredningen att han vet om det finns tillräckligt för omhäktning, men att det inte är i hans klients intresse att detta prövas.

Håller inte riktigt med utan så här tror jag:

"MGM3 är häktad för "medhjälp till mord" och ej för mord. Detta innebär att om han nekar till brott så rör det väl medhjälp till mord och inte mord! Jag tycker jämfört med dig att det är klart vilken gärning MGM4 förnekar, dvs det är medhjälp till mord som han förnekar. Från början var han anhållen för skyddande av brottsling men sen på grund av "tidsangivelser" så blev han istället för skyddande av brottsling misstänkt för medhjälp till mord och därför häktad på mot bakgrund av det brottet. Det är MGM1 och MGM2 som är misstänkta för mord och förnekar den gärningen och inte MGM4 som är misstänkt för medhjälp men förnekar detta".

Hade MGM4 gjort vissa medgivanden hade nog detta dessutom skrivits ut
Senast redigerad av ulvan 2015-04-15 kl. 15:02.
Citera
2015-04-15, 15:00
Medlem
Citat:
Är det inte bara en förnyelse och ser ut typ som häktningsframställan då?
(dvs ointressant)

Gällande MGMs påstådda polare i den första sammanfattningen så finns länk till dessa varvid en gäller "förlängning" och i den står det lite mer jämfört med häktningsframställan som vi sett i tråden gällande MGM1 och MGM2. Men det kanske beror på att det inte är någon typ av "sekretess/yppandeförbud" i det andra fallet?
Citera
2015-04-15, 15:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkaPojkka
Men det jag tänker är att sånt snack är på tok för detaljerat för att det skall ha skett på sms eller chatt. Dom gångerna jag tagit del av inspelade samtal och sett SMS i samband med brott i liknande kriminella kretsar så sker det inte alls så detaljerat. Därför tror jag att det finns något som tyder på att 3&4 inte var där, men varit delaktiga i planering/flykt.

Skulle polis kolla MGM3 el 4:s mobiler är det väl via mast snarare än SMS och samtal gällande var de befunnit sig natten för brottet.
Citera
2015-04-15, 15:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Håller inte riktigt med utan så här tror jag:

"MGM3 är häktad för "medhjälp till mord" och ej för mord. Detta innebär att om han nekar till brott så rör det väl medhjälp till mord och inte mord! Jag tycker jämfört med dig att det är klart vilken gärning MGM4 förnekar, dvs det är medhjälp till mord som han förnekar. Från början var han anhållen för skyddande av brottsling men sen på grund av "tidsangivelser" så blev han istället för skyddande av brottsling misstänkt för medhjälp till mord och därför häktad på mot bakgrund av det brottet. Det är MGM1 och MGM2 som är misstänkta för mord och förnekar den gärningen och inte MGM4 som är misstänkt för medhjälp men förnekar detta".

Hade MGM4 gjort vissa medgivanden hade nog detta dessutom skrivits ut

Jag menar nog bara att "Min klient förnekar brott" är en sådan där term som ombud använder ganska friskt, och att man inte alltid vet så noga vad de menar med det. Ihop med "Vi har inget emot att sitta häktade" fungerar den "sådär" bra.
Citera
2015-04-15, 17:18
Medlem
Citat:
Skulle polis kolla MGM3 el 4:s mobiler är det väl via mast snarare än SMS och samtal gällande var de befunnit sig natten för brottet.

Tror de har kollat/kollar både var de befunnit sig och deras mobiltrafik

Har MGM3 och MGM4 haft telefonikontakt med MGM1 och MGM2 strax innan eller efter brottet tror jag polisen tycker det kan vara "skumt". Det kanske t om finns "skumma" sms. Om tanken bara var att "skrämma upp/snacka allvar" med BO så fanns det väl ingen anledning till att vara försiktig på SMS heller eftersom jag tror inte att MGM skulle tro att BO skulle anmäla de för t ex hot om de var hotfulla. Dessutom så enligt GW så strör tydligen kriminella bevis omkring sig genom att använda mobilen.. Jag tror att vid planerade brott kanske man undviker att ha med sig mobilen i större utsträckning än vid impulsbrott. Men å andra sidan kanske det känns tryggt för en GM att ha med sig telefonen så att hen kan ringa någon om något går fel

Angående var de befunnit sig så var någon som sa sig jobba med någon slags telefoni som skrev i tråden att det finns tydligen någon slags "mobilmottagare/mastliknande" (heter något annat) alldeles i närheten av BP. Har för mig hen sa att det vara på något hustak men jag är inte säker på det. Men jag tolkade det som att det går ganska bra att se var någon befunnit sig när man är nära en "mottagare/mastliknande" (heter något annat).
Senast redigerad av ulvan 2015-04-15 kl. 17:45.
Citera
2015-04-15, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tror de har kollat/kollar både var de befunnit sig och deras mobiltrafik

Nähä? Men knapplås då? Just kidding.
Jo det klart de kollar, men bestämmande av position ses mer specifikt menar jag och det ska ha varit flera där. Med reservation: på höghuset och sjukhuset (?)
Citera
2015-04-15, 17:53
Medlem
Citat:
Nähä? Men knapplås då? Just kidding.
Jo det klart de kollar, men bestämmande av position ses mer specifikt menar jag och det ska ha varit flera där. Med reservation: på höghuset och sjukhuset (?)

Hahahahahha knapplås
MMmm tror jag hänger med hur du menar. Jag är lite seg idag så jag kan ha missuppfattat men är du inne på ett spår/teori att MGM3 och MGM4 också var på BP eller typ att de iallafall har varit på samma ställe som MGM1 och MGM2 innan eller strax efter morden? Typ att polisen kanske har följt MGM1 och MGM2 och upptäckt att MGM4 har haft samma positioner i sin mobil som MGM1 och MGM2 eller MGM3 vid några kritiska tidpunkter och därför kopplats samman MGM4 med dådet?
Citera
2015-04-15, 17:53
Medlem
Citat:

Inga problem. Det är bara att backa "bandet" och rita en karta.
Citera
2015-04-15, 18:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Inga problem. Det är bara att backa "bandet" och rita en karta.

Ok, tack. En följdfråga angående master. Kan man precisionsbestämma ju mer master det är? Om det är två-tre runt området (BP) - går det då att få en ganska exakt position?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in