2015-04-14, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmmn
Joda det var visst en fest den kvällen. Jag känner folk som var på festen och dom berättar hur *l** satt och tittade och knappade på mobilen. Han verkade stressad. Det med skorna stämmer också då han lånade ngn skor och sa att han skulle möta någon utanför. En vän till honom har berättat att han var kokaintorsk och fick 3 kg kokain till ett värde av 100 000 som han skulle sälja men allt festades upp. Sen när han visste att bröderna var på väg hem gick han till polisen men dom gjorde en motanmälan mot honom

Jag påstår inte att du ljuger men håller med dem som misstänker att din historia kan innehålla några smärre faktafel. En historia tenderar ju att få ett eget liv när den berättas i led efter led.

Jag har lättare för att tro på de första uppgifterna i din historia. Det får ju ändå anses vara andrahandsuppgifter här i tråden och stärker bara det som redan tidigare framkommit. Att AF var på en fest där han verkade stressad och fipplade med sin mobil. Och att han bara skulle gå ut en snabb sväng för att möta någon men planerade komma tillbaka. Och att han lånade ett par skor.

De senare uppgifterna har jag svårare att bedöma sanningshalten i då det för det första är oklart om det handlar om andra-, tredje eller fjärdehandsuppgifter och för det andra för att det är helt nya uppgifter. Det låter ju dock inte helt otroligt att AF skulle festat upp en ansenlig mängd kokain då han var en (fd??) missbrukare (fått missbruksvård i alla fall). Låter däremot inte särskilt trovärdigt att han skulle polisanmält sina barndomsvänner. Men om det stämmer så vore DET ju ett motiv för MGM1 och MGM2:s. Jag tror att en polisanmälan är en av några fåtal anledningar som skulle fått MS och MS gå fullständigt bananas och ha ihjäl AF.
Citera
2015-04-14, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Jo jag vet men min frågeställning var egentligen riktad till en teori som postades i tråden kring att MGM3 och MGM4 skulle ha varit aktiva på BP genom att hålla fast BO och underlätta för MGM1 och MGM2 på plats. Och eftersom det saknas(?) vittnen och om polisen kan knyta de till platsen genom mobiler så vet de ju fortfarande inte vem som har hållit i och vem som har skjutit Så undrade om det är rimligt med en sådan teori eftersom polis/åklagare enbart har häktat MGM3 och MGM4 för medhjälp. Om polisen tror att alla 4 varit på platsen tycker jag att det skulle vara mest logiskt att häkta alla 4 för mord. Iallfall så länge som polisen inte vet vem som har gjort vad på platsen Hoppas det framgick bättre nu hur jag menar

Jag skrev förut "Hade någon mer än MGM 1 och 2, varit så nära BO hade den eller dom förmodligen varit rökta i först svängen."

Då hade det helt riktigt varit 4 st häktade för mord, tills utredningen klargör något annat.
Citera
2015-04-14, 02:46
Medlem
[quote=ME077|53001242]Tack.
Undrar om det bara var svammel (trollande) att RA skulle "tvättat pengar åt kriminella i Uddevalla".

Om det vättades pengar så har hela släkten företag nog för det. Men att RA skulle tvättat pengar på pizzerian har iallafall inte jag belägg för att säga. Den omsättningen skulle inte räcka.
Citera
2015-04-14, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onkens
och priset.. 30kr/gram.. måste väl vara heeelt ok? hört talas om folk som ger det dubbla för lite röka.

Det kan ju vara en felskrivning eller fel info. Tror inte heller någon gör av med 3 KG ladd. Men tänk istället 3HG ( 300g). 300 kronor/g känns rimligt i ledet mot gatan och också en rimlig mängd att parta bort en del av om man bjuder också.

Har alltid tänkt att detta mord kan inte handla om mer än max 100.000-200.000 i skulder.

Min teori bara, vi får se.
Senast redigerad av B-stand 2015-04-14 kl. 05:51.
Citera
2015-04-14, 05:47
Medlem
develis avatar
Citat:
[b] Så OM polisen skulle tro att alla 4 varit på platsen tycker jag att det skulle vara mest logiskt att häkta alla 4 för mord.

En som är chaufför, i en bil ämnad att transportera GM till och från BP - kan givetvis befinna sig på platsen och misstänkas för medhjälp.
Samma sak med anskaffa/leverera vapen till GM eller att vederbörande håller vakt på BP.
Vart MGM3 eller 4 befunnit sig vet givetvis ingen förrän mer fakta framkommer.

Citat:
Jo jag vet men min frågeställning var egentligen riktad till en teori som postades i tråden kring att MGM3 och MGM4 skulle ha varit aktiva på BP genom att hålla fast BO och underlätta för MGM1 och MGM2 på plats.

Ur detta (att eventuellt befinna sig på BP) uppstår en frågeställning angående medhjälp till mord och dess innebörd:

Hur aktiv kan en medhjälpare till mord anses kunna vara (förutom råd och dåd, chaufför, anskaffa vapen, hålla vakt bla bla bla) - och hur faller sen eventuell fasthållning inom ramen?
Är detta ett dåd som kan tillskrivas en medhjälpare till mord?

Och frågan handlar specifikt om detta är möjligt relaterat till tjejen och inte manliga BO:
# Det vill säga om en person till kunde ha befunnit sig med henne i Audin.
# Frågan uppstår även ur att flera vittnen hört en bil lämna platsen i hög hastighet efter skotten (chaufför?)
Senast redigerad av develi 2015-04-14 kl. 05:59.
Citera
2015-04-14, 07:00
Medlem
Var på BP igår och området är verkligen mindre än det ser ut på bilderna, nån skrev 250m mellan där de två BO låg och bilen men så långt är det absolut inte. 20m snarare
Citera
2015-04-14, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glyskolja
Ja han har jobbat där.
Nej det stämmer inte. Hans Pappa äger ju pizzeria fyrkanten på Kungsgatan där han jobbade
Citera
2015-04-14, 07:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumanpuma
Var på BP igår och området är verkligen mindre än det ser ut på bilderna, nån skrev 250m mellan där de två BO låg och bilen men så långt är det absolut inte. 20m snarare

Stämmer bra. Kollade mått via karta och fick fram c:a 25 m. Verkade det vara fri sikt mellan bil och skjulet?
Citera
2015-04-14, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmmn
Nej det stämmer inte. Hans Pappa äger ju pizzeria fyrkanten på Kungsgatan där han jobbade
Det stämmer fyrkanten var det. Så jävla många pizzerior i denna stan.
Citera
2015-04-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En som är chaufför, i en bil ämnad att transportera GM till och från BP - kan givetvis befinna sig på platsen och misstänkas för medhjälp.
Samma sak med anskaffa/leverera vapen till GM eller att vederbörande håller vakt på BP.

Ur detta (att eventuellt befinna sig på BP) uppstår en frågeställning angående medhjälp till mord och dess innebörd:

Hur aktiv kan en medhjälpare till mord anses kunna vara (förutom råd och dåd, chaufför, anskaffa vapen, hålla vakt bla bla bla) - och hur faller sen eventuell fasthållning inom ramen?

Och frågan handlar specifikt om detta är möjligt relaterat till tjejen och inte manliga BO:
# Frågan uppstår även ur att flera vittnen hört en bil lämna platsen i hög hastighet efter skotten (chaufför?)

Hoppas du hänger med hur jag menar gällande att jag är nästan säker på att polisen INTE jobbar efter teorin att MGM3 och MGM4 var på BP under då dådet.

Jag tror att polisen inte TROR att MGM3 och MGM4 har varit på BP under dådet, och man kanske ska utgå från det? Rent teoretiskt kan MGM3 och MGM4 givetvis hållit fast någon eller dragit BO i håret, MEN i sådana fall och polisen vet om det skulle de sitta häktade för mord och inte medhjälp (tror jag). Den enda saken som skulle få de häktade för medhjälp trots att de var på BO skulle väl vara om det fanns vittnen som såg vad de gjorde eller om det finns bildupptagning från platsen som visade att de inte sköt men höll i. Och varför är inte bara en MGM häktade för mord i sådana fall? Jag tror polisen har häktat båda bröderna för mord men att det bara var en som sköt de dödande skotten. Om polisen tror att alla fyra hade varit på plats så hade nog alla 4 vara häktade för mord och utredningen skulle fortlöpa och utredningen skulle fokusera på vem som ska anses gjort vad.

Mot bakgrund av polisens/åklagarens agerande och brottsrubriceringen "medhjälp" så tyder det alltså (enligt mig) på att MGM3 och MGM4 inte ska anses ha varit på BP när MGM sköt, i alla fall inte i dagsläget Detta kan givetvis ändras längre fram och kommer visa sig om t ex rubriceringen på MGM3 och MGM4 skulle ändras från medhjälp till mord.

Men rent teoretiskt kan det vara intressant att veta det du skriver gällande när man anses vara "huvudgärningsman" och när man anses vara medhjälpare eftersom fler än MGM1 och MGM2 kan ju ha varit på BP (även om jag inte tror det är MGM3 eller MGM4). Det kan väl inte uteslutas att det faktiskt kan ha varit en ytterligare GM på BP (MGM5?).

Enklaste teorin tror jag skulle vara om MGM1 och MGM2 var på BP under själva dådet men
1) Träffade MGM3 INNAN (t ex vapenanskaffning) -medhjälp?
2) Träffade MGM4 EFTER dådet (alibi/vapendumpning( -skyddande av brottsling? Och sen innan häktningen visade det sig att MGM4 också träffat MGM1 och MGM2 INNAN dådet vilket gjorde att han istället blir häktad för medhjälp.

Bilen? ------> Har MGM3 och MGM4 körkort? (Har för mig att bilen hördes ett tag efter dådet (fyratiden?), ungefär som om någon kan ha kommit tillbaka till platsen, men vittnen kan ha svårt med tidsuppfattning mitt i natten tror jag). Har för mig iaf att jag läste fyratiden i media.
Senast redigerad av ulvan 2015-04-14 kl. 11:19.
Citera
2015-04-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Mycket möjligt, men i vilket fall (om nu dessa befanns sig på platsen) så borde dom har häktats för mord till en början. Förutsatt att ingen av mgm1 och 2 snackat. Eller annan för den delen... om 1&2 snackat skulle det sannolikt ändå bli mord, då jag tvivlar på att dom skyller i från sig och namnger andra på en lägre grad än det dom själva misstänks för.
Att man sen ändrar när man har mer att gå på.. Så kan det ju vara.
Men att dem direkt misstänktes för medhjälp och inte mord tyder på att dom sannolikt inte befann sig på platsen. Eller om det rör sig om vittnesmål eller annat som knyter dom till platsen men där man direkt kan utesluta aktivt deltagande i själva morden. Sms eller dyligt, fast jag tvivlar på att dom varit så detaljerade i sina konversationer att man namngett tider, platser och roller.

Nåja, FUPen är efterlängtad kan jag säga. Fan vad det ska läsas.
Citera
2015-04-14, 11:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Hoppas du hänger med hur jag menar gällande att jag är nästan säker på att polisen INTE jobbar efter teorin att MGM3 och MGM4 var på BP under då dådet.

Jag tror att polisen inte TROR att MGM3 och MGM4 har varit på BP under dådet, och man kanske ska utgå från det? Rent teoretiskt kan MGM3 och MGM4 givetvis hållit fast någon eller dragit BO i håret, MEN i sådana fall och polisen vet om det skulle de sitta häktade för mord och inte medhjälp (tror jag). Den enda saken som skulle få de häktade för medhjälp trots att de var på BO skulle väl vara om det fanns vittnen som såg vad de gjorde eller om det finns bildupptagning från platsen som visade att de inte sköt men höll i. Och varför är inte bara en MGM häktade för mord i sådana fall? Jag tror polisen har häktat båda bröderna för mord men att det bara var en som sköt de dödande skotten. Om polisen tror att alla fyra hade varit på plats så hade nog alla 4 vara häktade för mord och utredningen skulle fortlöpa och utredningen skulle fokusera på vem som ska anses gjort vad.

Mot bakgrund av polisens/åklagarens agerande och brottsrubriceringen "medhjälp" så tyder det alltså (enligt mig) på att MGM3 och MGM4 inte ska anses ha varit på BP när MGM sköt, i alla fall inte i dagsläget Detta kan givetvis ändras längre fram och kommer visa sig om t ex rubriceringen på MGM3 och MGM4 skulle ändras från medhjälp till mord.

Men rent teoretiskt kan det vara intressant att veta det du skriver gällande när man anses vara "huvudgärningsman" och när man anses vara medhjälpare eftersom fler än MGM1 och MGM2 kan ju ha varit på BP (även om jag inte tror det är MGM3 eller MGM4). Det kan väl inte uteslutas att det faktiskt kan ha varit en ytterligare GM på BP (MGM5?).

Enklaste teorin tror jag skulle vara om MGM1 och MGM2 var på BP under själva dådet men
1) Träffade MGM3 INNAN (t ex vapenanskaffning) -medhjälp?
2) Träffade MGM4 EFTER dådet (alibi/vapendumpning( -skyddande av brottsling? Och sen innan häktningen visade det sig att MGM4 också träffat MGM1 och MGM2 INNAN dådet vilket gjorde att han istället blir häktad för medhjälp.

Bilen? ------> Har MGM3 och MGM4 körkort? (Har för mig att bilen hördes ett tag efter dådet (fyratiden?), ungefär som om någon kan ha kommit tillbaka till platsen, men vittnen kan ha svårt med tidsuppfattning mitt i natten tror jag). Har för mig iaf att jag läste fyratiden i media.

Det vore nog tokigt att hänga upp sig på spåret att polis tror att MGM 3&4 inte var på BP vid dådet.
Medhjälp till mord är en ganska bred rubricering, innehållande oräkneligt scenarion.

Det enda jag finner som stöttar teorier om iaf 4ans (Alex) frånvaro från BP är att han först anhölls för skyddande av brottsling.
Delvis stöttning i en förlängning,, finns i form av att polis gick ut med spadar i terrängen strax efter 4ans rubricering ändrades till sannolika skäl misstänkt för medhjälp. Detta är en indikation på att 4an hjälpt till att göra sig av med material i mina ögon, och att detta självklart blev utredningen uppmärksammat.. Men fakta saknas här.
Det utesluter lik förbannat inte att även MGM4 kan befunnit sig på BP vid dådet.

Att/om 3&4 befann sig på BP innebär det inte automatiskt rubricering mördare. Här finns flera sätt att torska på medhjälp tex kvarhållning, stå vakt etc. Allt som rör främjande att dåd kunde genomföras.
Det kan i vissa lägen vara hårfin skillnad på "medhjälp" och "mördare".
Vidare finns möjligheten att MGM-bröderna hade varsitt skjutvapen alternativt att någon av BO blev ihjälslagen av en MGM, och en annan BO blev ihjälskjuten av den andra MGM.
Som sagt, flera tänkbara upplägg, inkl möjligheten att ännu fler varit på plats eller varit delaktiga.

EDIT
MGM3 (Johan) har inga fordon registrerade på sig.
MGM4 (Alex) har en Peugeot 50cc moped registrerad på sig.
Bilar finns dock registrerade i bägge familjer.
Senast redigerad av rotesau 2015-04-14 kl. 12:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in