Citat:
Ursprungligen postat av
ulvan
Hoppas du hänger med hur jag menar gällande att jag är nästan säker på att polisen INTE jobbar efter teorin att MGM3 och MGM4 var på BP under då dådet.
Jag tror att polisen inte TROR att MGM3 och MGM4 har varit på BP under dådet, och man kanske ska utgå från det? Rent teoretiskt kan MGM3 och MGM4 givetvis hållit fast någon eller dragit BO i håret, MEN i sådana fall och polisen vet om det skulle de sitta häktade för mord och inte medhjälp (tror jag). Den enda saken som skulle få de häktade för medhjälp trots att de var på BO skulle väl vara om det fanns vittnen som såg vad de gjorde eller om det finns bildupptagning från platsen som visade att de inte sköt men höll i. Och varför är inte bara en MGM häktade för mord i sådana fall? Jag tror polisen har häktat båda bröderna för mord men att det bara var en som sköt de dödande skotten. Om polisen tror att alla fyra hade varit på plats så hade nog alla 4 vara häktade för mord och utredningen skulle fortlöpa och utredningen skulle fokusera på vem som ska anses gjort vad.
Mot bakgrund av polisens/åklagarens agerande och brottsrubriceringen "medhjälp" så tyder det alltså (enligt mig) på att
MGM3 och MGM4 inte ska anses ha varit på BP när MGM sköt, i alla fall inte i dagsläget

Detta kan givetvis ändras längre fram och kommer visa sig om t ex rubriceringen på MGM3 och MGM4 skulle ändras från medhjälp till mord.
Men rent teoretiskt kan det vara intressant att veta det du skriver gällande
när man anses vara "huvudgärningsman" och när man anses vara medhjälpare eftersom fler än MGM1 och MGM2 kan ju ha varit på BP (även om jag inte tror det är MGM3 eller MGM4). Det kan väl inte uteslutas att det faktiskt kan ha varit en ytterligare GM på BP (MGM5?).
Enklaste teorin tror jag skulle vara om MGM1 och MGM2 var på BP under själva dådet men
1) Träffade MGM3 INNAN (t ex vapenanskaffning) -medhjälp?
2) Träffade MGM4 EFTER dådet (alibi/vapendumpning( -skyddande av brottsling? Och sen innan häktningen visade det sig att MGM4 också träffat MGM1 och MGM2 INNAN dådet vilket gjorde att han istället blir häktad för medhjälp.
Bilen? ------> Har MGM3 och MGM4 körkort? (Har för mig att bilen hördes ett tag efter dådet (fyratiden?), ungefär som om någon kan ha kommit tillbaka till platsen, men vittnen kan ha svårt med tidsuppfattning mitt i natten tror jag). Har för mig iaf att jag läste fyratiden i media.
Det vore nog tokigt att hänga upp sig på spåret att polis tror att MGM 3&4 inte var på BP vid dådet.
Medhjälp till mord är en ganska bred rubricering, innehållande oräkneligt scenarion.
Det enda jag finner som stöttar teorier om iaf 4ans (Alex) frånvaro från BP är att han först anhölls för skyddande av brottsling.
Delvis stöttning i en förlängning,, finns i form av att polis gick ut med spadar i terrängen strax efter 4ans rubricering ändrades till sannolika skäl misstänkt för medhjälp. Detta är en indikation på att 4an hjälpt till att göra sig av med material i mina ögon, och att detta självklart blev utredningen uppmärksammat.. Men fakta saknas här.
Det utesluter lik förbannat inte att även MGM4 kan befunnit sig på BP vid dådet.
Att/om 3&4 befann sig på BP innebär det inte automatiskt rubricering mördare. Här finns flera sätt att torska på medhjälp tex kvarhållning, stå vakt etc. Allt som rör främjande att dåd kunde genomföras.
Det kan i vissa lägen vara hårfin skillnad på "medhjälp" och "mördare".
Vidare finns möjligheten att MGM-bröderna hade varsitt skjutvapen alternativt att någon av BO blev ihjälslagen av en MGM, och en annan BO blev ihjälskjuten av den andra MGM.
Som sagt, flera tänkbara upplägg, inkl möjligheten att ännu fler varit på plats eller varit delaktiga.
EDIT
MGM3 (Johan) har inga fordon registrerade på sig.
MGM4 (Alex) har en Peugeot 50cc moped registrerad på sig.
Bilar finns dock registrerade i bägge familjer.