2015-04-14, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Var inte stickan för "kort" därför att en Ford formligen söp ur sig all olja på nolltid pga dåliga ventiltätningar. Stickan hade behövt räcka ner i en oljecistern.

Hehe ja det känner man igen, har själv haft ett par fordar, härliga att köra (när dom går) men ändå riktigt värdelösa bilar,, "pintomotorn" var det väl,, kolla bensin och tanka olja.
Förövrigt så tycker fler inlägg om citroen xm borde komma upp här, det om något är väl ett riktigt misslyckat ingenjörsjobb.
Citera
2015-04-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Saab 9-5's löprullar till drivremmen som är monterade innan motorn monterades.
Ska man sen byta löprulle sitter torpedväggen i vägen så man inte får ur bulten..

Jodå. Det får man visst. Har bytt på min en gång.
Citera
2015-04-14, 21:45
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjerna11
Njae nu har du lite fel om fläkten.
Jag är ingen bilmek, men jag frågade en innan jag bytte på min 240 nån gång för länge sen.

-Börja och plocka bort handskfacket och ta ur fläkt, värmepaket mm åt det hållet , sa han.

Provade och det var ute på 45 min......
240 hade problem med värmekranen också, den fastnade. Måste varit väldigt vanligt, problemet fanns på de flesta gamla volvo? Valpen hade det problemet och 240 från 70-tal.
Citera
2015-04-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishrocker
I farsans gamla Saab 99a så var man alltid tvungen att lägga i backen för att få ut nyckeln ur tändningslåset. Smart

Det är först i senare bilar den "funktionen" är borta, i old generation 9-3 finns den fortfarande.
Citera
2015-04-14, 21:47
Medlem
keyzexs avatar
Jag renoverade en Austin Maxi 1974 med vätske fjädring.

Bälgar som skulle fyllas med glykol och vatten, det var inte lätt kan jag säga.
Byggde om en fetspruta till schraderventil för att kunna fylla på fjädringen.

Och då var det ju inte ens en Citroen.
Citera
2015-04-14, 21:48
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
På 50-talet så drevs vindrutetorkarna på vissa bilar - t ex Volvo PV - av undertrycket i insugningsröret med hjälp av vacuum. Det funkade väl sådär på rak väg men när man skulle göra en omkörning och stämplade skon i golvet så blev undertrycket så litet att torkarna stannade tvärt när dom behövdes som bäst....
På tidiga Citroen 2CV så drevs vindrutetorkarna av hastighetsvajern. Man måste alltså ha lite fart för att det skulle viftas bort vatten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_2CV#Windscreen_Wipers
Citera
2015-04-14, 21:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWIN
Om alla bilar tillverkats av rostfritt, hade inte nybilsförsäljningen varit lika stor.
Så, det hade varit ett stort och framförallt olönsamt misstag.

http://www.secondchancegarage.com/public/stainless-steel-fords.cfm
Fast i större delen av världen är inte upprostade karosser något stort problem. Det kan förvisso vändas både till att rostfritt inte är någon nackdel och att det inte heller är någon fördel och då återstår väl dess högre pris och sämre bearbetbarhet. Sen finns det ju ett fåtal bilar i plast eller aluminium där tillverkaren inte verkar ha varit rädd för att de ska bli för gamla.

Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Vissa Saabmodeller hade svart oljesticka...
Ja, den knasigheten finner jag inget försvar för, bara rent dumt.

Citat:
Ursprungligen postat av swedishrocker
I farsans gamla Saab 99a så var man alltid tvungen att lägga i backen för att få ut nyckeln ur tändningslåset. Smart
Ja faktiskt jättesmart, se mitt tidigare inlägg. Döm inte ut saker bara för att du själv inte förstår, det går att ta reda på saker först.

Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
[...]

Kylsystemet på SAAB 99-900 var man tvungen till att lufta om det varit tömt annars kunde motorn koka.
En ganska obetydlig brist tycker jag och så har det ju varit på tusentals andra bilar med.
Citera
2015-04-14, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monorailcat
Placeringen av bensintanken på 70-talets Ford Pinto är ju en klassiker. Satt undertill längst bak, mellan bakaxeln och stötfångaren utan någon skyddande konstruktion att tala om. Dessutom fanns det utstickande bultar och annat vasst runt differentialen. Vid påkörning bakifrån punkterades tanken därför extremt ofta och det krävdes inga större hastigheter. Skulle tanken mot förmodan inte punkteras så slets påfyllningsröret loss från tanken och bensinen rann ut den vägen istället ... Var många fall med brinnande Pintos med tillhörande dödsfall.

Koncernledningen lär ha räknat ut att det var billigare att betala ersättning till offren som skadades än att återkalla alla bilar och åtgärda felen, vilket de fick en del kritik för när det uppdagades att de valde det förstnämnda alternativet...
Citera
2015-04-14, 21:57
Medlem
Pajosvs avatar
Under en tid, mellan två bilbyten, så disponerade jag en tid en Citroën Visa. Mycket udda inredning minst sagt. Det är många år sedan nu så jag minns inte riktigt allt...

"Läskedrycks-burken" till vänster om ratten var bestyckad med diverse reglage. Längs med "burken" fanns en lång knapp med upphöjningar längst upp och längst ner. Tryckte man på den övre delen av knappen så blinkade man höger och längst ner på knappen till vänster. Och man fick manuellt trycka tillbaka knappen till normalläget när man svängt klart.

I botten av burken så fanns ett vridreglage som reglerade vindrutetorkarna och genom att vrida på burkens "lock" så reglerade man ljuset. Eller om det var tvärtom...

Har för mig att signalhornet/tutan eller vindrutespolningen satt på "burkens" baksida som man nådde med fingertopparna. De fem vita sakerna mellan mätarhuset och rattnavet tror jag är varningslampor.

Det fanns mer dumheter i bilen som jag nu har glömt.

Däremot kunde nästan ingen annan än jag och min far köra bilen. Choken måste alltid vara utdragen till en tredjedel, sommar som vinter. För att starta eländet så måste man pumpa blixtsnabbt på gasen, men inte för djupt. Ett par, tre centimeter djup och blixtsnabbt för att få igång motorn.

Detta var ju ingen innovativ Citroën-finess utan bilen var riktigt gammal och sliten. På vintrarna fick ingen sitta i baksätet för dörrarna gick inte i lås pga kylan. Det hände flera gånger att när jag bromsade vintertid så öppnades dörrarna i 90 graders vinkel. Det blev lite jobbigt att köra i stan i rusningstrafik.

Bilen var solblekt röd, hade gråvita stötfångare i hårdplast och en inredning i brunt syntetisk frottè eller något liknande. Dessutom verkar Citroën ha använt nästan samma mall när de designade mätarhuset och ventilationsmunstyckena i mitten. Enhetligt, snyggt och stilrent...

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/CITROENVisa-2064_11.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Citroen_visa_6.jpg

En annan Citroën som visar en bättre bild på "läskburken":

https://ranwhenparkeddotnet.files.wordpress.com/2013/02/citroen-gsa-15.jpg

Vrid på botten av burken för att justera ljuset, vrid på burkens "lock" för torkarnas hastighet och tryck ner locket för spolning på rutan om jag minns rätt.
Senast redigerad av Pajosv 2015-04-14 kl. 22:35.
Citera
2015-04-14, 22:09
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
En klassiker är Audis 1,8T bensinmotor (Audi A4, Audi TT, VW Passat, Skoda Yeti, Seat Exeo med många fler):

En tändspole per cylinder sittandes på respektive tändhatt...
Har bekanta som fått byta 2-4 tändspolar per år, trots normal körlängd... Som referens brukar den enda tändspolen på en Volvo 240 hålla i 15-20 tusen mil....
Nyare Volvo har också det, 960 hade det redan.
Blir såklart dyrare men kanske hjälper till med motorstyrningen. VW är tyvärr inget kvalitetsmässigt men det är väl brosch det mesta så är väl dom man ska skylla på.
Citera
2015-04-14, 22:13
Medlem
Automatiska säkerhetsbälten - när man stänger dörren åker bältet bakåt - https://www.youtube.com/watch?v=dV-tSnrF8ks

Man är dock tvungen att sätta på midjebältet manuellt vilket gjorde att många sket i det med följd att all kraft vid en olycka inte fördelades korrekt med svåra kroppsskador till följd, jag har hört att många t.o.m. dött pga detta
Citera
2015-04-14, 22:15
Medlem
Första modellen av VW-bubblan. Värmen till kupén fick man genom att kall luft cirkulerades genom en muff som var svetsad runt avgasröret. Denna rostade och gav senare upphovet till namnet "gaskammaren" som bilen fick när folk blev CO2 förgiftade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in