2015-04-14, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Bakluckan går åt fel håll på Suzuki Grand Vitara, iaf när man parkerar längs med en gata och ska lasta in från trottoaren.

Placeringen av vattenpumpen på saab 99.

Joseph Lucas...
Om du syftar på + jordat så var det rätt tänkt, minus jordat är fel!
Citera
2015-04-14, 21:11
Medlem
Fuzzs avatar
Opel olympia (äldre än 1953) drivs torkarna av bilens motor med en vajer. Ju mer du gasar desto fortare går torkarna.
Citera
2015-04-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robertaschberg53
Kanske mer meningslösa men jag bidrar med följande.
Night panel på Saab.
Individuell temperaturinställning för förare och passagerare.
Vem fan använder något av ovanstående?
Det finns på min kollegas S60 från 2002 eller något sådant, fattar inte vitsen med det, om han vill ha det svinkallt och jag hett som fan så spelar ju det ingen roll, luften blandas i alla fall och blir lagom temperatur, kunde ju vara smart om man satte en vägg igenom hela bilen
Senast redigerad av L.E.D 2015-04-14 kl. 21:14.
Citera
2015-04-14, 21:21
Medlem
IkaGlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Alfa Romeo GTV (916) har en del konstiga konstruktioner. För att öppna bakluckan behöver du nyckeln, inget konstigt med det. Men det finns även en knapp för att öppna den elektroniskt! Placerad i handskfacket! Då är det smidigare att öppna med nyckel. Och tur är väl det, då batteriet sitter placerad i bakluckan.

Att byta torkarblad är inte heller det lättaste, då armarna inte går att fälla upp mer än några centimeter. Öppnar du motorhuven kan du få några cm till, för det är just motorhuven som sätter stopp då den täcker nedre delarna av amarna. Men öppnar du den så täcker huven hela armarna. Förövrigt så sitter spolmunstyckena även på torkararmarna, nån separat konstruktion som inte alls vill sitta fast.

Intressant att ingen nämnt SAABs limmade flatkabel i deras färddator som torkar ut och orsakar extrema pixelfel. Kanske billigt, men inte bra.

Renault äldre fjärrlås använde IR och roterade kod vid varje lås och öppning. Detta gjorde att om man missade att rikta IR-sändaren mot rätt punkt på bilen för många gånger kunde systemet hamna i osynk vilket resulterade i att bilen inte kunde låsas eller låsas upp.

Prova sätt på tändning och dutta på spaken för vindrutetorkare så ska den stanna uppe på halva rutan precis som de flesta andra modeller där huven tar i armen. En del har frikopplade torkararmar när bilen är avstängd.
Citera
2015-04-14, 21:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Om du syftar på + jordat så var det rätt tänkt, minus jordat är fel!
Vad är det för fördel med plus till karossen och vad är det för fel med motsatsen? Enligt http://mgaguru.com/mgtech/electric/et098.htm verkar det inte göra någon nämnvärd skillnad bara det är standardiserat så att polaritetskänslig elektronik inte knasar ur samt att det åtminstone förr var en fördel med minusjordning för att minska störningar på radio och TV, det senare kan jag inte förklara i detalj men det står så.

Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Det finns på min kollegas S60 från 2002 eller något sådant, fattar inte vitsen med det, om han vill ha det svinkallt och jag hett som fan så spelar ju det ingen roll, luften blandas i alla fall och blir lagom temperatur, kunde ju vara smart om man satte en vägg igenom hela bilen
Idén är att föraren ibland vill ha det svalare än passagerare då föraren är mer aktiv. Det funkar faktiskt rätt fint även utan fysisk skiljevägg (inte hur stor skillnad som helst förstås men i alla fall märkbart), jag skulle dock vilja ha möjlighet att stänga av zonindelningen och bara ställa tempen på ett ställe för båda sidorna om jag inte har någon passagerare.

Tänk efter innan ni skriver så för en del är genomtänkt utan att ni tänkt på det, eller bara tokskriv så blir det mer diskussion...
Citera
2015-04-14, 21:31
Medlem
Iloveludas avatar
Volvo 240 från 70talet med runda strålkastare. Torkararmarna på lyktorna gick genom en hylsa av ett material som inte tålde varandra vilket gjorde att dom rostade fast.
Helvetet drevs med wire från en central motor placerad mitt i saltsprutet i grillen. Kraften överfördes med wirar typ cykelkvalitet på täthet. Gissa hur bra det funkade efter en vinter i salt
Obs på den tiden var det lag på att skiten måste funka på bilprovningen.

Nivåregleringen till strålkastarna Skoda Felicia är ingen höjdare heller. När dom vätskefyllda klockorna pajar så ramlar strålkastarna ner och lyser typ 5 meter framför bilen.
Citera
2015-04-14, 21:33
Medlem
Monorailcats avatar
Placeringen av bensintanken på 70-talets Ford Pinto är ju en klassiker. Satt undertill längst bak, mellan bakaxeln och stötfångaren utan någon skyddande konstruktion att tala om. Dessutom fanns det utstickande bultar och annat vasst runt differentialen. Vid påkörning bakifrån punkterades tanken därför extremt ofta och det krävdes inga större hastigheter. Skulle tanken mot förmodan inte punkteras så slets påfyllningsröret loss från tanken och bensinen rann ut den vägen istället ... Var många fall med brinnande Pintos med tillhörande dödsfall.
Citera
2015-04-14, 21:38
Medlem
Pajosvs avatar
Någon ut av Toyotas högbyggda Verso-modeller hade en enda stor dörr bak. Problemet var att om man monterade en dragkrok så gick dörren bara öppnas med några centimeter.

Hur tänkte man där? Det krävs ju inte tysk ingengörskonst för att för att undvika denna fadäs.
Citera
2015-04-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Snack! På dessa årsmodeller fanns inte ens katalysator. Det här var en efterkonstruktion för att lugna SBP som på den tiden enbart mätte CO-halten.

Du har fel. AIR/Sekundärluftsystem fungerar även utan katalysator och syret som "sprutas" in orsakar en efterbränning av oförbrännt bränsle i själva avgassystemet. Läs på om sekundärluftsystem nedan. I första meningen kan du läsa t.ex. att det kom 1966.

http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection

Det finns AIR-system som BÅDE sprutar in luft i grenrören OCH i katalysatorn, tidsstyrt med hjälp av luftfördelningssolenoider (som på min TPI från 88 t.ex.)
Systemet finns dessutom på många moderna bilar. Min Audi A4 från 2003 med 1.8T har sekundärluftpump som går när motorn är kall (eldriven). I min Trans Am från 88 är den däremot remdriven av motorns serpentinrem och blåser hela tiden. Tre solenoider fördelar luften antingen till atmosfären, grenrören, eller katalysatorn beroende på vad motorstyrdonet kommenderar för tillfället.

För att bidra till tråden har jag hört att SAAB's fantastiska växelspakslås var populärt hos biltjuvar för att man slapp bryta sönder ett krångligt rattlås, man satte sig helt sonika i baksätet och sparkade jävligt hårt på växelspaken för att knäcka spaklåset (backen ligger bakåt, så spaken sparkas lätt framåt).

Sen har vi ju Ford Focus/Volvo V50 där man måste ta bort gaspedalen varje service för att pollenfiltret sitter bakom den... Focusen har dessutom låsmuttrar som håller fast pedalen och det är ganska trångt...
Citera
2015-04-14, 21:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Sierra kombi hade jag som bruksbil ett tag, den hade en illa genomtänkt detalj.
Tankluckan öppnades via ett reglage vid förarstolen.
En kall vinternatt i obygden på en öde bensinstation hade luckan fryst fsst, och behövde lite hjälp på traven för att kunna öppnas. Jag är visserligen ganska lång, men det var omöjligt att trycka ner spaken och fingra upp luckan samtidigt.
Tur som man kan ha ibland så kom det några lokala ungdomar som skrattande hjälpte mig.
Citera
2015-04-14, 21:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Volvo 240 från 70talet med runda strålkastare. Torkararmarna på lyktorna gick genom en hylsa av ett material som inte tålde varandra vilket gjorde att dom rostade fast.
Helvetet drevs med wire från en central motor placerad mitt i saltsprutet i grillen. Kraften överfördes med wirar typ cykelkvalitet på täthet. Gissa hur bra det funkade efter en vinter i salt
Obs på den tiden var det lag på att skiten måste funka på bilprovningen.

Nivåregleringen till strålkastarna Skoda Felicia är ingen höjdare heller. När dom vätskefyllda klockorna pajar så ramlar strålkastarna ner och lyser typ 5 meter framför bilen.
Annars är den här lösningen rätt dum där torkararmen sitter mitt i strålkastaren: http://www.fiatalfadealerparts.co.uk/fiat-126-headlight-fiat-127-head-light-fiat-126-headlight-with-wiper.html
Lite torkat gummi etc så rost och fukt innanför glaset, säkert knepigt byta lampa etc.
Citera
2015-04-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Har aldrig förstått poängen med att behöva lägga i backen för att kunna få ut nyckeln, vad är resonemanget bakom det beslutet?

Lagkrav....

Om man inte har rattlås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in