2015-04-14, 20:35
Medlem
kakburks avatar
Jag har för mig att det var Peugeot som på 70-talet galvade all plåt och balkar till underredet men svetsade fast balkarna efter galvning till följd av att galvet släppte och hela skiten rostade upp.

Kylsystemet på SAAB 99-900 var man tvungen till att lufta om det varit tömt annars kunde motorn koka.
Citera
2015-04-14, 20:37
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Tidiga årgångar av Saab 900 vars handbroms verkade på framhjulen var både onödigt tillkrånglat och slet lovligt på vajern vid kraftiga rattutslag.

Mercedes envishet med att låta en ensam spak reglera vindrutetorkare, spolning, blinkers och helljus.

Mercedes "multispak" är ju lysande... Jag har haft fem olika Mecedes genom åren från vitt spridda årgångar och älskar lösningen. Enligt mig riktigt, riktigt smidigt.

Att köra någon annan bil blir ju nästan krångligt pga alla spakar att hålla reda på.
Citera
2015-04-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Att vissa enheter som ofta måste servas verkar vara startpunkten när man bygger en bil är väl känt.
Ta fläktmotorn på Volvo 240. Ska man byta den på rätt sätt så måste man riva större delen av instrumenteringen. Räkna med minst en dag för detta - om man har flyt (men det finns genvägar genom att såga upp luckor om man inte är så noga).

Vissa kopplingar är också ett flerdagarsprojekt att byta. Särskilt på en 4WD.

Skulle byta generator på en Mitsubishi och insåg att den helt enkelt inte går att plocka ut utan att lossa på grenröret eller delar av framvagnen. Hade man den lilla gulingen som konstruerat detta inom räckhåll när detta uppdagades så hade man nog gjort processen kort med honom....

Njae nu har du lite fel om fläkten.
Jag är ingen bilmek, men jag frågade en innan jag bytte på min 240 nån gång för länge sen.

-Börja och plocka bort handskfacket och ta ur fläkt, värmepaket mm åt det hållet , sa han.

Provade och det var ute på 45 min......
Citera
2015-04-14, 20:46
Medlem
Alfa Romeo GTV (916) har en del konstiga konstruktioner. För att öppna bakluckan behöver du nyckeln, inget konstigt med det. Men det finns även en knapp för att öppna den elektroniskt! Placerad i handskfacket! Då är det smidigare att öppna med nyckel. Och tur är väl det, då batteriet sitter placerad i bakluckan.

Att byta torkarblad är inte heller det lättaste, då armarna inte går att fälla upp mer än några centimeter. Öppnar du motorhuven kan du få några cm till, för det är just motorhuven som sätter stopp då den täcker nedre delarna av amarna. Men öppnar du den så täcker huven hela armarna. Förövrigt så sitter spolmunstyckena även på torkararmarna, nån separat konstruktion som inte alls vill sitta fast.

Intressant att ingen nämnt SAABs limmade flatkabel i deras färddator som torkar ut och orsakar extrema pixelfel. Kanske billigt, men inte bra.

Renault äldre fjärrlås använde IR och roterade kod vid varje lås och öppning. Detta gjorde att om man missade att rikta IR-sändaren mot rätt punkt på bilen för många gånger kunde systemet hamna i osynk vilket resulterade i att bilen inte kunde låsas eller låsas upp.
Citera
2015-04-14, 20:51
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Kommer ihåg en väldigt rolig funktion i en gammal Mercedes 200 från 89- ( vill jag minnas ).

Instrument panelen var delvis i sån där ful träfärg (vad heter det?) och där fanns det en knapp som gjorde så nackstöden bak for ner i en jäkla fart. Förstår fortfarande inte varför man skulle behöva ha det? Man fick dessutom fälla upp dom för hand.

Hade även elektrisk taklucka som funka prima en riktig lyxkryssare!

Har haft funktionen på ett par Mercedes. Väldigt smidigt... När man ska backa och tycker att nackstöden bak skymmer så trycker man bara på knappen och vips så försvinner de.
Citera
2015-04-14, 20:55
Medlem
Mr.Maazes avatar
Vår gamla Peuget 206 som vi hade i början av 90-talet. Där satt tutan på en spak bakom ratten. Kommer ihåg när föräldrarna skulle tuta så började de helt plötsligt sätta på dim- och helljusen eller använda vindrutetorkarna istället. Extra roligt var det om vi satt i nån kö och spolarvätskan flög rätt upp över bilen och torkarna torkade den något skitiga rutan utan någon spolarvätska

SAAB där man måste lägga i backväxel för att kunna starta bilen är väl heller inte helt genomtänkt...
Citera
2015-04-14, 20:59
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Det där har du fått om bakfoten. Man tillsätter luft (syre) till avgaserna för att katalysatorn skall kunna oxidera CO till CO2. Om bilen körs för fett så är det underskott på NOx (den normala källan till syre i en kat) då tillsätter man luft efter avgasporten.

Snack! På dessa årsmodeller fanns inte ens katalysator. Det här var en efterkonstruktion för att lugna SBP som på den tiden enbart mätte CO-halten.
Citera
2015-04-14, 21:02
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Har inte varit med om några större idiotlösningar på mina bilar men det mest störiga var när jag hade en SAAB 900 och tändningslåset satt nere vid handbromsen. Att lägga vantarna där på vintern och låta snön smälta för att sedan frysa till stenhård is är ej att rekommendera. Det mest irriterande är att jag absolut inte kan se någon fördel med att ha låset där.

Eller att man var tvungen att lägga i backen för att kunna ta ur nyckeln. Jag förstår säkerhetstänket men på växellådan var väldigt kärv så man måste kämpa för att få i backen. Ibland fick jag starta bilen igen och köra ett par centimeter för att kunna lägga i backen. Konceptet hade funkat om växellådan var som min 8 år nyare (88:a mot en 96:a) Audi A4 som hade gåttt lika långt men den växellådan var så mjuk och fin.
Citera
2015-04-14, 21:02
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjerna11
Njae nu har du lite fel om fläkten.
Jag är ingen bilmek, men jag frågade en innan jag bytte på min 240 nån gång för länge sen.

-Börja och plocka bort handskfacket och ta ur fläkt, värmepaket mm åt det hållet , sa han.

Provade och det var ute på 45 min......

Inte en sportslig....
Läs alla inlägg i denna tråd där man bekräftar just detta. Däremot fick 7-serien en lucka så där gick det rätt smidigt.
Jag har läst på ett Volvoforum och sett bilder på hur man med en s k "kaninpitt" skär upp plasten på ventilationspaketet och gör en lucka på lämpligt ställe. Men det är endast på detta sätt man kan vinna tid.
Citera
2015-04-14, 21:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertaschberg53
Kanske mer meningslösa men jag bidrar med följande.
Night panel på Saab.
Individuell temperaturinställning för förare och passagerare.
Vem fan använder något av ovanstående?

Det har jag haft på mina samtliga Mercedes, den äldsta från 1976. Visst blandas luften i kupén, men den luft som blåser rakt på en vill man kunna justera individuellt.

Mercedes har ofta innovativa och bra lösningar.
Citera
2015-04-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Inte en sportslig....
Läs alla inlägg i denna tråd där man bekräftar just detta. Däremot fick 7-serien en lucka så där gick det rätt smidigt.
Jag har läst på ett Volvoforum och sett bilder på hur man med en s k "kaninpitt" skär upp plasten på ventilationspaketet och gör en lucka på lämpligt ställe. Men det är endast på detta sätt man kan vinna tid.

Det tar inte alls en heldag att plocka ut värmepaketet i 200-serien. Någon eller ett par timmar möjligen. Det är bara att läsa i valfri reparationshandbok; plocka ut handskfacket och ta ut paketet på den sidan. Man kan dock behöva kröka värmepaketets fästen nedtill för att få ut det lättare.
Citera
2015-04-14, 21:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Vår gamla Peuget 206 som vi hade i början av 90-talet. Där satt tutan på en spak bakom ratten. Kommer ihåg när föräldrarna skulle tuta så började de helt plötsligt sätta på dim- och helljusen eller använda vindrutetorkarna istället. Extra roligt var det om vi satt i nån kö och spolarvätskan flög rätt upp över bilen och torkarna torkade den något skitiga rutan utan någon spolarvätska
Den lösningen finns på diverse Citroner och bussar m.m. också, ingen vidare lösning om man ska komma åt tutan lätt och snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
SAAB där man måste lägga i backväxel för att kunna starta bilen är väl heller inte helt genomtänkt...
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Den skulle jag också vilja slå ett slag för. Ni som inte sett inslaget borde verkligen göra det.
På tal om Saab så måste man ju nämna lösningen med att backen måste vara i för att få ut nyckeln. Det kanske inte är världens mest ogentänkta lösning, men den är helt obegriplig tycker jag iaf.
Nu är det inte för att kunna starta bilen utan för att kunna ta ur nyckeln (som spajdaman skrev) men jag tycker det är mycket genomtänkt och ett smart alternativ till rattlås. Grundidén är att inte ha ett rattlås att slå knäet i vid en olycka men man får ju på köpet att det inte finns någon risk för att rattlåset ska gå i när man kör vilket vore väldigt besvärligt. Jag ser faktiskt bara fördelar med växelspakslås istället för rattlås.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-04-14 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in