Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Snack! På dessa årsmodeller fanns inte ens katalysator. Det här var en efterkonstruktion för att lugna SBP som på den tiden enbart mätte CO-halten.
Du har fel. AIR/Sekundärluftsystem fungerar även utan katalysator och syret som "sprutas" in orsakar en efterbränning av oförbrännt bränsle i själva avgassystemet. Läs på om sekundärluftsystem nedan. I första meningen kan du läsa t.ex. att det kom 1966.
http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection
Det finns AIR-system som BÅDE sprutar in luft i grenrören OCH i katalysatorn, tidsstyrt med hjälp av luftfördelningssolenoider (som på min TPI från 88 t.ex.)
Systemet finns dessutom på många moderna bilar. Min Audi A4 från 2003 med 1.8T har sekundärluftpump som går när motorn är kall (eldriven). I min Trans Am från 88 är den däremot remdriven av motorns serpentinrem och blåser hela tiden. Tre solenoider fördelar luften antingen till atmosfären, grenrören, eller katalysatorn beroende på vad motorstyrdonet kommenderar för tillfället.
För att bidra till tråden har jag hört att SAAB's fantastiska växelspakslås var populärt hos biltjuvar för att man slapp bryta sönder ett krångligt rattlås, man satte sig helt sonika i baksätet och sparkade jävligt hårt på växelspaken för att knäcka spaklåset (backen ligger bakåt, så spaken sparkas lätt framåt).
Sen har vi ju Ford Focus/Volvo V50 där man måste ta bort gaspedalen varje service för att pollenfiltret sitter bakom den... Focusen har dessutom låsmuttrar som håller fast pedalen och det är ganska trångt...