2015-04-14, 18:47
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
förstår inte problemet, gillar hon inte somalier? trivs hon inte? hon kan ju skaffa riktigt jobb o klara sig själv isf.

Språket. Somalierna kan inte svenska överhuvudtaget.
Citera
2015-04-14, 18:48
Medlem
swebarbs avatar
Vad gör dom där om dom inte ens kan svenska? konstigt då alla städjobb jag tittat på innan har alltid haft krav att man ska kunna svenska åtminstone, fattar inte.
Citera
2015-04-14, 18:50
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
är man normalt funtad o inte en elak person så blir det knappast problem pga det. flickvännen är väl rasse

nä...det är hon inte. Men hur roligt är det att inte ha en människa att prata med under en hel arbetsdag? En sak vore om det skulle vara ett ensamjobb, men nu är det ett lag som ska samarbeta. Och hur kul blir lunchen och kafferasten?
Citera
2015-04-14, 18:51
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
TS menar du somalier eller somaliskor? om det förstnämnda finns anledning för oro

Två män resten kvinnor. Ytterligare en somaliska på väg inom kort.
Citera
2015-04-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Två män resten kvinnor. Ytterligare en somaliska på väg inom kort.

Okej. Så dessa 10 innefattar alltså 2 män? Det sätter det hela i ett lite annat ljus.
Citera
2015-04-14, 18:55
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Om du inte trivs bland en grupp människor på grund av att de tillhör ett visst folkslag så är du rasist. Är det något som är oklart med det?

Hon trivs inte för att hon inte förstår sina kolleger. Att lära sig somaliska är inget alternativ. Har inget med rasism att göra.
Citera
2015-04-14, 18:59
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdinJadadic
Varför har ni en sån vrickad syn på svarta?

Jag är själv invandrare & hoppas inte ni blir rädda när ni går förbi mig, jag skulle aldrig kunna skada en människa.

Lugna ner dig nu TS, sluta vara så paranoid.. ha ha.

språket, min vän....språket. Hon tror inte att de ska skada henne. Men det hade kanske varit roligt med nån som kan svenska. Varför inte en somalier som kan svenska?
Citera
2015-04-14, 19:05
Medlem
Klappars avatar
Hur länge har din flickvän arbetat med somalierna som arbetskamrater?
Citera
2015-04-14, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Min tjej är anställd av kommunen efter en praktik som var en arbetsmarknadstgärd. Hon städar i kommunens lokaler. Personalstyrkan är elva personer,varav min flickvän är en och den enda svenskan. Resten, alltså tio stycken är somalier, sprillans nya i Sverige och varken förstår eller pratar ett endaste kviddevitt svenska förutom "dammvippa".

Ja, på vilket sätt tänker kommunen där? Vad är det för personalpolitik i första hand och integrationstänkande i andra hand? Tio stycken somaliekärringar som ser svenskan som nån ickeperson som bara råkar finnas där. Och min tjej? Tror ni hon tycker det är speciellt roligt att vare sig jobba eller ha rast där?

Spontant tänker jag att om det varit jag: "Aldrig i helvete! Nåt jävla utbyte ska man väl ha av sina kolleger förutom att de kommer förbi och säger: "Har du inte dammvippa? Du måsteha dammvippa?" Men som vanligt har man alltid arslet därbak hur man än vänder sig. Att sluta är inget alternativ

Ja, vad säger man? Vad tycker ni? Hur hade ni gjort och tyckt och tänkt?

Jag menar, man behöver inte ha något rasist-tänk för att tycka jävligt illa om somalier om man sitter i en sån sits.

Ja, vad säger ni, vad tänker ni? Har ni egna erfarenheter, hur gjorde ni? Osv, osv, Vad??

Frågan är snarare vad DU hade gjort?

Tror inte att du har koll på din tjej, inte tror jag heller att hon knullar somalier, men någon chef kanske?
Har du någonsin tänkt på det?
Citera
2015-04-14, 19:11
Medlem
Kan hon inte bara se det som en erfarenhet? Det kan väl vara en möjlighet att lära sig lite om en annan kultur? Är det så att de inte pratar alls med henne? Känner hon sig utanför? Då tycker jag att man kan klaga, alla behöver få bli sedda. Sedan så måste man ju också bita ihop lite och jobba fast detinte är kul.
Jag skull iaf se det som en ypperlig chans till inblick i en annan kultur. Lära sig lite om landet, maträtter och andra seder och bruk.

Har jag missat något? Skulle det vara något speciellt med just somalier? Är det invandrare i största allmänhet som stör er, eller? Jag har aldrig träffa någon otrevlig eller märklig somalier iaf. Men jag gillar ju invandrare och bemöter dem som man ska bemöta andra.
Citera
2015-04-14, 19:22
Medlem
Jag har samma problem som TS....på mitt jobb är jag den enda icke-svensk, dock så har vi en polsk gubbe men han har bott här i 15 år och är blond och blåögd. Jag måste starta en tråd här för att hitta lösning till problemet.
Citera
2015-04-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veneer
Jag har samma problem som TS....på mitt jobb är jag den enda icke-svensk, dock så har vi en polsk gubbe men han har bott här i 15 år och är blond och blåögd. Jag måste starta en tråd här för att hitta lösning till problemet.

TS flickväns problem är att hennes kollegor inte talar svenska. Inte deras hudfärg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in