Citat:
Ursprungligen postat av
sgeddingaggli
Min tjej är anställd av kommunen efter en praktik som var en arbetsmarknadstgärd. Hon städar i kommunens lokaler. Personalstyrkan är elva personer,varav min flickvän är en och den enda svenskan. Resten, alltså tio stycken är somalier, sprillans nya i Sverige och varken förstår eller pratar ett endaste kviddevitt svenska förutom "dammvippa".
Ja, på vilket sätt tänker kommunen där? Vad är det för personalpolitik i första hand och integrationstänkande i andra hand? Tio stycken somaliekärringar som ser svenskan som nån ickeperson som bara råkar finnas där. Och min tjej? Tror ni hon tycker det är speciellt roligt att vare sig jobba eller ha rast där?
Spontant tänker jag att om det varit jag: "Aldrig i helvete! Nåt jävla utbyte ska man väl ha av sina kolleger förutom att de kommer förbi och säger: "Har du inte dammvippa? Du måsteha dammvippa?" Men som vanligt har man alltid arslet därbak hur man än vänder sig. Att sluta är inget alternativ
Ja, vad säger man? Vad tycker ni? Hur hade ni gjort och tyckt och tänkt?
Jag menar, man behöver inte ha något rasist-tänk för att tycka jävligt illa om somalier om man sitter i en sån sits.
Ja, vad säger ni, vad tänker ni? Har ni egna erfarenheter, hur gjorde ni? Osv, osv, Vad??
Frågan är snarare vad DU hade gjort?
Tror inte att du har koll på din tjej, inte tror jag heller att hon knullar somalier, men någon chef kanske?
Har du någonsin tänkt på det?