• 1
  • 2
2015-04-14, 16:40
Medlem
sgeddingagglis avatar
Min tjej är anställd av kommunen efter en praktik som var en arbetsmarknadstgärd. Hon städar i kommunens lokaler. Personalstyrkan är elva personer,varav min flickvän är en och den enda svenskan. Resten, alltså tio stycken är somalier, sprillans nya i Sverige och varken förstår eller pratar ett endaste kviddevitt svenska förutom "dammvippa".

Ja, på vilket sätt tänker kommunen där? Vad är det för personalpolitik i första hand och integrationstänkande i andra hand? Tio stycken somaliekärringar som ser svenskan som nån ickeperson som bara råkar finnas där. Och min tjej? Tror ni hon tycker det är speciellt roligt att vare sig jobba eller ha rast där?

Spontant tänker jag att om det varit jag: "Aldrig i helvete! Nåt jävla utbyte ska man väl ha av sina kolleger förutom att de kommer förbi och säger: "Har du inte dammvippa? Du måsteha dammvippa?" Men som vanligt har man alltid arslet därbak hur man än vänder sig. Att sluta är inget alternativ

Ja, vad säger man? Vad tycker ni? Hur hade ni gjort och tyckt och tänkt?

Jag menar, man behöver inte ha något rasist-tänk för att tycka jävligt illa om somalier om man sitter i en sån sits.

Ja, vad säger ni, vad tänker ni? Har ni egna erfarenheter, hur gjorde ni? Osv, osv, Vad??
Citera
2015-04-14, 16:45
Bannlyst
varför jobbar din tjej med somalier?
Citera
2015-04-14, 16:49
Medlem
förstår inte problemet, gillar hon inte somalier? trivs hon inte? hon kan ju skaffa riktigt jobb o klara sig själv isf.
Citera
2015-04-14, 16:55
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Tio stycken somaliekärringar som ser svenskan som nån ickeperson som bara råkar finnas där.

Detta vet du självfallet?

Citat:
Spontant tänker jag att om det varit jag: "Aldrig i helvete! Nåt jävla utbyte ska man väl ha av sina kolleger

Det är väl att föredra. Men man är väl på jobbet i första hand för att... Jobba?

Citat:
Ja, på vilket sätt tänker kommunen där? Vad är det för personalpolitik i första hand och integrationstänkande i andra hand?

Om syftet är att främja integrationen så känns det som ett misslyckande i planeringen. Det borde vara fördelat ÅTMINSTONE 50/50.

Citat:
Jag menar, man behöver inte ha något rasist-tänk för att tycka jävligt illa om somalier om man sitter i en sån sits.

Om det är just det faktum att de är somalier så är det inget annat än rasisttänk, hur mycket du än intalar dig något annat.

Citat:
Ja, vad säger ni, vad tänker ni? Har ni egna erfarenheter, hur gjorde ni? Osv, osv, Vad??

Om tanken var hjälp med integration så skulle jag ta upp med bestämmande hur illa genomtänkt detta upplägg är.
Citera
2015-04-14, 16:56
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Jag menar, man behöver inte ha något rasist-tänk för att tycka jävligt illa om somalier...

Hahaha! Signaturmaterial.

Det är väl bara att vara trevlig mot arbetskamraterna och försöka göra det bästa av situationen, som på alla arbetsplatser? Språket lär bli bättre med tiden.
Citera
Medlem
är man normalt funtad o inte en elak person så blir det knappast problem pga det. flickvännen är väl rasse
Citera
Bannlyst
TS menar du somalier eller somaliskor? om det förstnämnda finns anledning för oro
Citera
2015-04-14, 17:01
Medlem
deltar man i en arbetsmarknadsåtgärd är syftet enbart att man ska vara sysselsatt, få prova på att arbeta samt dra ner statistiken, trivsel o integration har inget med det att göra( utom att få ut även invandrare i arbete då) . men om det på orten endast är flickvännen och dessa tio somalier som är arbetslösa funderar man ju en del över vad det är för fel på tjejjen... eller, det behöver man ju inte fundera över...gilla läget eller skaffa ett jobb åt tjejjen där du kan välja svenskare arbetskamrater då.
Citera
2015-04-14, 17:04
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Trivs inte en svensk bland tio somalier så är det svenskens fel för den är "rasist". Trivs inte en somalier bland tio svenskar så är det svenskarnas fel de är "rasister". Aldrig någonsin kan något vara somaliers fel.

Om du inte trivs bland en grupp människor på grund av att de tillhör ett visst folkslag så är du rasist. Är det något som är oklart med det?
Citera
2015-04-14, 17:17
Medlem
Svejks avatar
Vi flyttar tråden då detta inte riktigt är I&I.

Integration och invandring --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2015-04-14, 17:20
Medlem
EdinJadadics avatar
Varför har ni en sån vrickad syn på svarta?

Jag är själv invandrare & hoppas inte ni blir rädda när ni går förbi mig, jag skulle aldrig kunna skada en människa.

Lugna ner dig nu TS, sluta vara så paranoid.. ha ha.
Citera
2015-04-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Om du inte trivs bland en grupp människor på grund av att de tillhör ett visst folkslag så är du rasist. Är det något som är oklart med det?

Då skulle jag säga att du är väldigt förminskande mot de människor som upplevt rasism på riktigt. Det är tämligen vanligt att man gillar att umgås med människor man känner samhörighet med, precis det som gör att exempelvis iranier ofta umgås med andra iranier. Att detta skulle insinuera att man därmed bedömer andra som mindre värda människor, lägre stående, är något helt annat.

Jag skulle säga att just såna människor som du som spelar rasistkortet utan att förstå dess innebörd är kanske det som gör att vi har ett så stort problem med integration i Sverige, eftersom just det du gör har gjort att man inte kan prata öppet om integrationsproblem längre. Alltså, för att vara tydlig! DU är den typ av person som har skapat den mycket infekterade situation som finns i samhället idag.. inte de personer som endast söker samhörighet med personer de kan associera sig själva med.

Allra tristast är väl att de människor i ex Sydafrika som upplevt riktig rasism sannolikt tar väldigt illa upp när du likställer deras enorma lidande, med att någon föredrar att fika med sina likar....

Tänk efter nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in