2015-04-14, 18:16
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Snubben som skapade den blyade bensinen lyckades dessutom med konsstycket att ett tag senare uppfinna freon för användning som kylmedium i i kylskåp.
Hans tredje uppfinning var dock inte så skadlig för miljön.. men ströp istället honom till döds av misstag.

Det stämmer, det finns en dokumentär på Youtube om detta. Kommer inte ihåg hans tredje uppfinning däremot.
Någon som minns namnet eller något annat som kan ge en ledtråd till dokumentären. (sevärd)

Edit: ser att en ledtråd redan har kommit in. Ett par poster upp.
Senast redigerad av Pukeeye 2015-04-14 kl. 18:21.
Citera
2015-04-14, 18:23
Medlem
SWINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApaOnCrack
Är verkligen ingen mekaniker, så ursäkta om jag är dum, men vad är misstaget?
Vet att rostfritt stål, är dyrare, tyngre och svårare att forma m.m. och att galvanisering är en bättre lösning. Men menar du något annat misstag förutom att det är ovärdt?

Om alla bilar tillverkats av rostfritt, hade inte nybilsförsäljningen varit lika stor.
Så, det hade varit ett stort och framförallt olönsamt misstag.

http://www.secondchancegarage.com/public/stainless-steel-fords.cfm
Citera
2015-04-14, 18:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Och sedan sätter föraren sig på plankorna och kör iväg? Hur är det tänkt att man ska framföra bilen med sätet fullt av plankor?

Kan det inte vara en slags sovfunktion? Med nackskyddet borttaget kanske det går att fälla sätet helt bakåt så att det blir som en säng för förare och passagerare?
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Helt riktig teori, med ett litet undantag-inte fan fällde man ner sätet för att kunna sova.
Min familj har tillbringat många nätter i vår Peugeot 403 (samma som Columbus-deckaren).
En utmärkt funktion när man kommer sent till campingen. två vuxna två barn.
Citera
2015-04-14, 18:30
Medlem
Quintos avatar
Bmw e90:
De med bensinmotor har ingen oljesticka men man kan se nivån i displayen istället (en bekant fick fel på givaren så den visa att han ska hälla i 1L olja men han hade bra nivå egentligen, när den fortfarande varnade för låg nivå fattade han att det var fel och han hade 1L extra olja i motorn)
Finns ingen motortempmätare, i nästa generation (f30) finns mätaren igen.
Finns inget reservdäck och finns inte plats med ett däck under bagagemattan så man får spänna fast ett däck i bagaget, e90 som redan har ett väldigt litet bagageutrymme har nu ett ännu mindre
Citera
2015-04-14, 18:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaviside
Ja fy fan. Den fläktmotorn är jävligt besvärlig. Det värsta är att när man är klar står man med 15 skruvar och bultar över.
Jag lämnade min 240 för fläktbyte och jag fick bara tillbaka fyra skruvar.
Citera
2015-04-14, 18:33
Medlem
Prostreet32s avatar
En till. Och ett bevis på att fransmän är helt dumma i huvudet.

T.ex Peugeot 407 Hybrid, Peugeot 3008 Hybrid.

I och med hybriddriften finns det högspänning. Detta har en internationell standard att färgen ska vara Orange. Detta för man lätta ska se vad som är farligt. Hela vägen från motorn till bagagerummet är kablarna färgade orange.
För att ens få röra detta krävs det att du har en utbildning på systemet av tillverkaren. Och brutit strömmen enligt exakt den proceduren som Peugeot i det här fallet anger.

Vad väljer man då att tillverka oljestickan i för färg tror ni?
Jo, såklart, Orange.

http://www.peugeotforums.com/forums/attachments/407-41/16753d1398601151-oil-change-2-0hdi-engine-bay-3008-hybrid4.jpg

Fransmän.....
Citera
2015-04-14, 18:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Blyad bensin eller bensin överhuvudtaget. Så totalt fel och tydligen helt onödigt också. Man tycks ha använt det för att det var bekvämt bara: företag som ville göra sig av med blyskrot sålde detta till bensinbolagen. Bensinbolagen fanns bara för att oljebaronerna hade lobbat bra hos biltillverkarna. Det fanns bilar för över 100 år sedan som gick på elektricitet eller på den förnyelsebara alkoholen, men oljebaronerna kunde ju inte nöja sig med att sälja produkter för att fylla fotogenlampor och liknande utan på kom den "briljanta" idén att sälja bensin istället. Blyet var verkligen kronan på verket - i sämsta tänkbara mening.
Fast inget av det du nämner var dumt med den kunskap man hade vid tiden för dess införande. Man tillsatte ju inte tetraetylenbly för att djävlas eller bara för att bli av med bly utan det var för att höja oktantalet och tillåta effektivare motorer med högre kompression. Att det skulle släppas ut i sådana jäkla mängder och förgifta folk var det ingen som hade en aning om då.

Bensin var inte dummare än att det konkurrerade ut elen och etanolen när den introducerades och än idag driver de flesta bilar även efter att vi insett dess nackdelar för miljön.

Men det var kul att du tog upp det i alla fall, det ska ju vara lite debatt i trådarna.
Citera
2015-04-14, 18:44
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Citroen borde vinna denna tråd. De har skapat några av historiens bästa bilar: B11, Cv2, Paddan...men har ofta gått över ån efter vatten när det gäller tekniska lösningar. Genialitet har ett pris...

Citroen Berlingo bakre dörrar av skjutmodell.
Så in i helsike svåra att stänga och dessutom risk att klämma handen, ja jag har gjort det
Citera
2015-04-14, 18:47
Medlem
Kloges avatar
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=19978 :-)

Mitt bidrag: byta glödstift på Volvo 240. De fyra första är enkelt och de två sista sitter bakom insprutningspumpen.
Inget man pillar på utan kunskaper och handbok. Bytte fyra och var det kallt gick den lite risigt en minut innan alla burkarna tänt
Citera
2015-04-14, 18:49
Medlem
spajdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex1987
Saabs sensonic låda, kolla top gears förklaring...

Den skulle jag också vilja slå ett slag för. Ni som inte sett inslaget borde verkligen göra det.
På tal om Saab så måste man ju nämna lösningen med att backen måste vara i för att få ut nyckeln. Det kanske inte är världens mest ogentänkta lösning, men den är helt obegriplig tycker jag iaf.
Citera
2015-04-14, 18:54
Medlem
noyellowhatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
SAAB la väl en massa resurser på ett styrsystem där man tog bort ratten och skulle styra bilen med en joystick i stället. Blev naturligtvis en flopp och sattes aldrig i produktion. Hur fan tänkte man?

Fast det var ju test och försök som alla tillverkare håller på med.
Citera
2015-04-14, 18:56
Medlem
noyellowhatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Det mest irriterande är att jag absolut inte kan se någon fördel med att ha låset där.

Att slippa få tändningsnyckeln intryckt genom knät vid en krock var ett skäl till placeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in