2015-04-14, 01:12
Medlem
Myrkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Han har väl redan jordskott i sig? Han är stark och har utvecklade sinnen, dricker något ur en plunta hela tiden & nu i slutet fick man se hans fingrar gräva ner sig i marken som Josefin gjorde i fönstret första avsnittet..
Storm är finnen i bilen.
Citera
2015-04-14, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Han har väl redan jordskott i sig? Han är stark och har utvecklade sinnen, dricker något ur en plunta hela tiden & nu i slutet fick man se hans fingrar gräva ner sig i marken som Josefin gjorde i fönstret första avsnittet..

Du tänker på Wass.

Citat:
Ursprungligen postat av Myrkr
Storm är finnen i bilen.

precis.

men nu fick vi iaf bekräftat att Esmeralda är ett skogsrå.
Citera
2015-04-14, 07:33
Medlem
Nu när Vördur är död, antar jag att allt blir desto farligare för natursidan. Vördur=beskyddare, vakt.
Citera
2015-04-14, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrkr
Storm är finnen i bilen.

Ja det vet jag. Trodde ni syftade på Wass
Citera
2015-04-14, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Du tänker på Wass.

precis.

men nu fick vi iaf bekräftat att Esmeralda är ett skogsrå.

Det fick vi redan i förra avsnittet
Citera
2015-04-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag hade i alla fall rätt om den döda familjen, vi får se om vi får veta något mer om han är finne eller finnmarking.
Bra analys och gissning av dig! Tycker det låter troligt att hans aggressioner mot naturväsendena har personlig grund, och han ger ett riktigt sårat intryck överlag, tycker jag.

Det här att så många av seriens konflikter, tvivelaktiga beteenden och moralfrågor är kopplade till förälda- och släktskap är positivt och intressant. Så ock att majoriteten av föräldrarna i serien är ensamstående! (Alla, nu, tror jag, när Anna-Lena lämnat Gustav?)
Citera
2015-04-14, 12:13
Medlem
JanTalibans avatar
Jag blir mer och mer förtjust i den stöddiga kvinnliga polisen. Jag hade gärna blivit både gripen och förhörd av henne. Hur som helst; hon borde få en egen tv-serie, som en spin-off på Jordskott. Buset i Silverhöjd kommer inte att ha en chans!
Citera
2015-04-14, 14:38
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Han blev ju sur när han inte fick följa med Borén och jaga för att han skulle köpa företaget av Eva. Då bestämde han sig för att skjuta Eva så han fick ha sin far för sig själv. Sedan råkade han se Josefin och ville inte skjuta henne och tog med henne istället. Vilket ju passade Gerda väldigt bra eftersom hon då fick hållhake på Eva.

Varför blev han så mordisk plötsligt då? Han är ju överlag snäll och lite mesig. Visst har han fått något utbrott, men då skrek han bara lite och slog omkring sig. Det känns ganska fjärran honom att lägga sig och vänta på att Eva ska visa sig i fönstret för att kallblodigt skjuta henne? Att han sedan skulle gå in i huset och inte bara ta med sig Josefin utan dessutom snoka rätt på boken (som han inte borde känna till, än mindre kunna dra några slutsatser om när han såg den) känns ännu märkligare.

Jag tror nog att han blev styrd av någon eller något.
Citera
2015-04-14, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Varför blev han så mordisk plötsligt då? Han är ju överlag snäll och lite mesig. Visst har han fått något utbrott, men då skrek han bara lite och slog omkring sig. Det känns ganska fjärran honom att lägga sig och vänta på att Eva ska visa sig i fönstret för att kallblodigt skjuta henne? Att han sedan skulle gå in i huset och inte bara ta med sig Josefin utan dessutom snoka rätt på boken (som han inte borde känna till, än mindre kunna dra några slutsatser om när han såg den) känns ännu märkligare.

Jag tror nog att han blev styrd av någon eller något.

Jag håller med om att det planerade skjutandet är out of character utifrån hur vi hittills känner Nicklas. Däremot snokade han inte reda på boken utan Josefin kom ut på balkongen med den i famnen så den kom väl med när han fick med sig Josefin (vilket vi inte vet hur det gick till eller varför). Han fick ju senare ångest av att bläddra i boken, och där kan man ju undra om det finns mer att veta om Nicklas bakgrund för att förstå detta, eller om han bara tyckte att bilderna var läskiga? Han pratar ju ibland oroligt om att "de" ska komma tillbaka, och man ska förstås tro att det är psyk/soc/polisen som ska hämta honom till Silverängen som menas, men kanske Gerda och Nicklas har något helt annat i sin historia, något som har med naturväsenden att göra? Gerda var också omotiverat säker på att Josefin skulle klara sig, när hon såg henne hosta av vattnet Nicklas gett henne, nästan som om hon visste något om Josefins tillstånd?
Citera
2015-04-14, 17:48
Medlem
filipjanssons avatar
Nu när jag tittat ikapp serien så kan jag väl säga att den är lite småtöntig. Både dialogen, motiven och handlingen blir lite krystad och fjantig. Framförallt Jörgen och hans pappas upprepade "Drrrraaaaa åt helvete!!"-replik blir ju bara smått komiskt, nästan så att jag asgarvade varje gång. Happy är dessutom en urusel skådespelerska och hela grejen med hennes rollfigur kändes onödig.

Samtidigt så är det rätt roligt att titta på och då menar jag inte som en "ironisk tittare" som bara tycker om att titta för att känna sig själv som lite mer överlägsen ("jag gillar programmet, men vet att det är så dåligt"). Det märkligaste i senaste avsnittet, och som jag störde mig på, var att de på begäran av en sekreterare till VDn (för lite pengar) var helt redo att ställa upp på att spränga halva skogen och inte nog med det så kunde de göra det inom bara några dagar! Det måste väl vara rekord, eller hur fungerar planeringsarbetet för sprängning egentligen? Det kändes som en lite väl magisk lösning för att driva handlingen framåt... varför måste svenska manusförfattare alltid göra slutet på en säsong så kompakt, krystad och full med nödlösningar för att lyckas knyta ihop säcken?
Senast redigerad av filipjansson 2015-04-14 kl. 17:51.
Citera
2015-04-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson
Framförallt Jörgen och hans pappas upprepade "Drrrraaaaa åt helvete!!"-replik blir ju bara smått komiskt, nästan så att jag asgarvade varje gång.

Ja han är kul. Några andra som har repliker på repeat:

Victoria: Nu lugnar du ner dej!
Gerda: Jag har bakat bullar!
Eva: Josefääääjn!

Citera
2015-04-14, 18:03
Medlem
Gerda har erkänt mordet på Johan. Men jag tror att fler kände till det hela, och vi har fortfarande inte fått kläm på hans fullständiga delaktighet i Josefins försvinnande, eller vilka som kände till att han var sjuk och hur. Kände Ylva honom? Var det hon som gav honom den svarta sörjan som han dricker i en av filmerna och som han säger gör att han mår bättre? Det är ju bara hon som kokar den hittills som vi sett, men var det hon som gav den till Johan, eller vem? Och vem har försett Wass med hans sörja? Den hade han ju i pluntan innan han träffade Ylva, så vem fick han den av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in