2015-04-13, 16:55
Medlem
Jag undrar om nån mer än jag tycker att Yohio ser ut som en

Citera
2015-04-13, 21:20
Medlem
verificantes avatar
Bästa avsnittet hittills!
Och lite nytänkande också: "Han har säkert gömt jackan bland pärmarna i bokhyllan, jag letar där först eftersom det är bråttom."
Citera
2015-04-13, 21:44
Medlem
Ännu en hyllningsartikel i DN, där Jordskott tydligen är en "succéserie": http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/catia-hultquist-i-jordskott-loper-ett-pedagogiskt-spar-dar-skogen-stalls-mot-kapitalet/

Jag funderar på om jag och recensenten har sett samma serie...
Citera
2015-04-13, 21:54
Medlem
bara jag som tror på ett extremt platt slut där dem i vanlig ordning bara har hafsat ihop något
Citera
2015-04-13, 21:59
Medlem
Baalzamons avatar
Storm lär väl ta ett jordskott och överleva
Citera
2015-04-13, 22:56
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon

Fast nja, tar han ett jordskott så blir han ju beroende av den där sörjan han inte har, för att leva på ett vettigt sätt, så tar han jordskottet så kommer han ju ändå dö, fast parasiten dödar honom
Citera
2015-04-13, 22:57
Medlem
Uncle Dukes avatar
Här var det action. Bra att de tog upp morden och kidnappningarna igen, de tycks ju nästan glömts bort de senaste avsnitten. Wass var rolig i detta avsnitt, både hans repliker (att bara ha mage att säga "Jaja, vi glömmer det nu... vafan, är kaffet slut?" när en kollega riktat grova brottsanklagelser mot en annan kollega) och hans lite småtaffliga men väldigt charmiga actionscener. Tror och hoppas att han "jordar sig" och överlever.

För övrigt tycker jag att både Gerda och Borén är intressanta antagonister, eftersom de är så sympatiska och man kan absolut förstå deras bevekelsegrunder, samtidigt som deras handlingar kan få katastrofala konsekvenser. Gerda överskrider definitivt moraliska gränser i sin utpressning mot Eva, men hon är knappast värre än Eva själv, som faktiskt kidnappat ett barn och sedan slarvat bort det så att det hamnat i Muns ägo.
Men varför sköt Niklas Eva för att sedan bryta sig in i hennes hus och sno både boken och Josefin? Var han styrd av någon okänd kraft (Wass pratade i detta avsnitt om dekokter som kunde göra folk medgörliga), han har knappast visat någon sådan initiativförmåga innan, och han och Eva har väl inte ens träffats förutom som allra hastigast när hon skulle hälsa på Gerda?

Citat:

Knappast, eftersom han hatar allt som har med övernaturligheter att göra.
Citera
2015-04-13, 23:20
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Du får det att låta som att det är ett piller man har i fickan som man bara häver i sig, såvitt jag förstår det så är det en ganska avancerad grej som bara de med mycket koll (typ Ylva) kan göra.

Förövrigt är Ylva något annat än en vanlig häxa? Hon var ju med i boken, vilket skulle betyda att hon är över 300 år gammal. Bra avsnitt förövrigt, riktigt spännande nu inför sista avsnittet.
Citera
2015-04-13, 23:31
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Du får det att låta som att det är ett piller man har i fickan som man bara häver i sig, såvitt jag förstår det så är det en ganska avancerad grej som bara de med mycket koll (typ Ylva) kan göra.
Jo men han tog ju med sig burken med jordskott från Ylva, den stod ju där på passagerarsätet i bilen. Och jag antar att det fanns bruksanvisning i boken som han också tog.
Citera
2015-04-13, 23:35
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Men varför sköt Niklas Eva för att sedan bryta sig in i hennes hus och sno både boken och Josefin? Var han styrd av någon okänd kraft (Wass pratade i detta avsnitt om dekokter som kunde göra folk medgörliga), han har knappast visat någon sådan initiativförmåga innan, och han och Eva har väl inte ens träffats förutom som allra hastigast när hon skulle hälsa på Gerda?
Han blev ju sur när han inte fick följa med Borén och jaga för att han skulle köpa företaget av Eva. Då bestämde han sig för att skjuta Eva så han fick ha sin far för sig själv. Sedan råkade han se Josefin och ville inte skjuta henne och tog med henne istället. Vilket ju passade Gerda väldigt bra eftersom hon då fick hållhake på Eva.
Citera
2015-04-13, 23:38
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Citat:
Tvivlar jag på, han är nog snarare vanlig människa från Finlands djupa skogar, och har där hamnat i bråk med skogens väsen. Kanske hans familj blivit dödade och det är därför han vill döda dom alla nu.
Det tror jag inte alls. Han har ett svenskt namn och talar finska med sin hund. Han stämmer precis in på de gamla historierna om de skogs- och trollkunniga kloka gubbarna från de djupa skogarna i norra Värmland, Orsa Finnmark och det inre av Bergslagen som det berättas om i diverse etnologiska undersökningar. När de flyttade över till Sverige på 1700-talet fick de svenska namn men behöll sitt finska språk och sedvänjor. Han är egentligen ett slags "anti-Ylva", som i sin tur är ett typexempel på en klok gumma (eller "häxa" om man så vill).
Jag hade i alla fall rätt om den döda familjen, vi får se om vi får veta något mer om han är finne eller finnmarking.
Citera
2015-04-13, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlotGoth
Fast nja, tar han ett jordskott så blir han ju beroende av den där sörjan han inte har, för att leva på ett vettigt sätt, så tar han jordskottet så kommer han ju ändå dö, fast parasiten dödar honom

Han har väl redan jordskott i sig? Han är stark och har utvecklade sinnen, dricker något ur en plunta hela tiden & nu i slutet fick man se hans fingrar gräva ner sig i marken som Josefin gjorde i fönstret första avsnittet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in