2015-04-03, 18:27
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Det lyser väldigt mycket igenom att det är en stockholmare eller ett par som gjort en manus och regi om vad det tror är Sverige på landsbygden.

Det är väl en väldigt bra sammanfattning av serien i stort, faktiskt. Bara skriker post-urbaniserat Sverige som romantiserar kring granplanteringar.
Citera
2015-04-03, 21:56
Medlem
MainGrastelds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Visst skulle det kunna vara så, men vem skulle det kunna vara i så fall? Har du någon i åtanke? Hittills är det ju inte någon karaktär som sticker ut som självklar. I alla fall inte om det ska vara en man i 35-årsåldern. Vilka är det i serien? Polisen Tom? Antons pappa? Eller kanske Börje...?

Jag gissar på att Muns är Linus (Yohio).

Dels är han den enda som har stått nära Esmeralda (båda kan vara skogsvarelser), dels har han liksom henne växt upp utan familj (det framgår väl inte hur länge vare sig Muns levde hos Ylva eller hur länge Linus har levt på fosterhemmet?). Att Linus inte ser ut som 35 kanske hör ihop med att vättar ska vara småväxta. Visst påminner för övrigt Linus kroppsstorlek om kroppsstorleken på figuren som smög runt i lönngångarna i den thörnbladska herrgården?

En måhända långsökt sammankoppling är den fonetiska likheten i namnen (Muns-Linus).
Citera
2015-04-04, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainGrasteld
Jag gissar på att Muns är Linus (Yohio).

Dels är han den enda som har stått nära Esmeralda (båda kan vara skogsvarelser), dels har han liksom henne växt upp utan familj (det framgår väl inte hur länge vare sig Muns levde hos Ylva eller hur länge Linus har levt på fosterhemmet?). Att Linus inte ser ut som 35 kanske hör ihop med att vättar ska vara småväxta. Visst påminner för övrigt Linus kroppsstorlek om kroppsstorleken på figuren som smög runt i lönngångarna i den thörnbladska herrgården?

En måhända långsökt sammankoppling är den fonetiska likheten i namnen (Muns-Linus).

Tja varför inte. Hittills har ju Yohio knappt varit mer än en statist och att de alls tagit med just honom gör att det känns troligt att han ska vara med mer än så. I internationella trailern syns att han kommer in i handlingen igen. Så visst, Linus kan vara Muns. Samtidigt vore det lite stereotypt då Yohio väl är ett slags sagoväsen IRL...:-D Typecast hehe.

Om Linus inte är Muns, vad kan vara Linus roll i handlingen i övrigt? Endast stödroll till Esmeralda känns ju lite tunt. Hans vägg med övertydliga mörka citat av olika slag gjorde ett platt och inte så övertygande intryck, jag undrar om det är tänkt så. Dvs att hans emostuk är en täckmantel, en roll hans karaktär spelar, för att dölja något annat?
Citera
2015-04-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
För varje avsnitt jag ser känner jag att jag borde ge upp det. Samtidigt fascineras jag av serien. Intressant med alla väsen och så vidare och inte helt vanligt i svenska dramaserier (eller kanske även filmer).

Det ska bli intressant att se hur de knyter ihop det till slut och jag hoppas verkligen att det inte blir ett antiklimax, inte att manusförfattarna bara kört på och inte knutit ihop det ordentligt.

Öppet för en del egna tolkningar och liknande kan jag troligen köpa, bara det inte blir hur flippat som helst och bara lämnar tittarna med ett enda öhhh, jahaaa....

Det är ju så det kommer bli.

De som gjort den här serien verkar vara kvar i nån tonårsfantasi från att ha läst för mycket vampyrböcker och romantik. Sen har de drabbats av nån slags storhetsvansinne och fått för sig att de ska skapa en kultserie som som ska visas i alla länder och hålla på i 14 säsonger med hundratals avsnitt. Problemet är att det som skapas för att bli kult blir inte det, det blir bara kalkon. Reaktionerna på serien kan sammanfattas med: "Ha ha försöker de vara som typ Lost/Twin Peaks eller "
Citera
2015-04-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Tja varför inte. Hittills har ju Yohio knappt varit mer än en statist och att de alls tagit med just honom gör att det känns troligt att han ska vara med mer än så. (---)
Mja. Det som talar mot är väl att Yohio som nämnts är en rätt sopig skådis, vore lite konstigt om han skulle ha en så viktig roll. Jag tror att manusförfattarna mest tog med honom som en gimmick, och för att ge lite emo-bakgrund till karaktären Esmeralda. Men jag kan ha fel...
Citera
2015-04-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Mja. Det som talar mot är väl att Yohio som nämnts är en rätt sopig skådis, vore lite konstigt om han skulle ha en så viktig roll. Jag tror att manusförfattarna mest tog med honom som en gimmick, och för att ge lite emo-bakgrund till karaktären Esmeralda. Men jag kan ha fel...
Det är väl det mest troliga att det är så det ligger till. Så tänker jag iaf.
Citera
2015-04-04, 19:35
Medlem
hej hej
Sa dom inte att Muns va född 78? vilket gör honom till 37, jag vet inte men jag tycker det verkar som alla skogsvarelser har normalålder till sitt utseende. Och Yohio ser ut som en 17 åring och ska nog spela den åldern.
Citera
2015-04-05, 00:31
Medlem
Jag tycker jordskott är jättespännande, men det kan också vara för att jag är tycker det är väldigt kul med myter och olika väsen.

Vittror/Vättar ser ju ut som människor men ofta mindre och bor underjord, ibland i en annan osynlig dimension men oftast faktiskt under jorden.

Sen esmeralda, hon skulle ju kunna vara ett skogsrå (med tanke på hennes rygg, men är lite konstigt för skogsrån har ibland ihålig rygg som ett murket/dött träd eller ibland rävsvans och inte direkt vad det nu är hon har). Annars bortsett från ryggen tycker jag det verkar mer som att hon skulle kunna va en mara. De drabbar ju män och jag kommer ihåg att hon snabbt sa i förbifarten något som "du ska veta vad dessa män gör" och maror besöker män i deras mardrömmar, som vi har sett esmeralda göra i han polisens. Det hörs ju på namnet, mara - mardröm. Dessutom att hon satte säg gränsle över honom var ett annat tecken då maror brukar säta sig och "rida" på sovande män.
Men sen som någon skrev så kan det ju anses lite kontroversiellt med en tonårstjej-varelse som ska ge sig på män.
Citera
2015-04-05, 11:16
Bannlyst
Jag har aldrg sett sånt genomuselt skådespeleri i en teveserie. Att regissörn släppt igenom detta tyder på total avsaknad av teater/film-kompetens. Det räcker fan inte att bara ha en "stor och häftig" idé om nån serie om mystik, skogsväsen och twin peaks-stämning när han inte på något sätt kan förverkliga dessa idéer. Det är så taffligt gjort så man skäms att den säljs utomlands.
Citera
2015-04-05, 11:28
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Jag har aldrg sett sånt genomuselt skådespeleri i en teveserie. Att regissörn släppt igenom detta tyder på total avsaknad av teater/film-kompetens. Det räcker fan inte att bara ha en "stor och häftig" idé om nån serie om mystik, skogsväsen och twin peaks-stämning när han inte på något sätt kan förverkliga dessa idéer. Det är så taffligt gjort så man skäms att den säljs utomlands.
Du kör med samma ältande dag efter dag, vecka efter vecka. Vi vet vad du tycker sedan länge. Har du inget nytt att komma med?
Citera
2015-04-05, 12:59
Medlem
Som sagt, den här serien lockar mig mer pga intressant värld än storyn. Och möjligen pga det faktum att svensk Urban Fantasy inte precis växer på träd... (höhö...)
Citat:
Ursprungligen postat av effects
(---) Annars bortsett från ryggen tycker jag det verkar mer som att hon skulle kunna va en mara. De drabbar ju män och jag kommer ihåg att hon snabbt sa i förbifarten något som "du ska veta vad dessa män gör" och maror besöker män i deras mardrömmar, som vi har sett esmeralda göra i han polisens.
Intressant! Det verkar helt klart vara en tanke. Möjligen en smula porrifierat, för att passa serien bättre eller göra det lite mer uppdaterat. Det förklarar inte riktigt varför snuten sköt på riktigt (kulhålet i dörrfodret), men det kanske får tillskrivas en billig effekt (rätt gott om sådana i manus, after all).

Något annat jag noterade från Wikipedias artikel är att det finns en koppling mellan maran och kvistar i skogen: En mara kunde också sätta sig att rida på ett träd i skogen Trädet stannar då i växten och dess grenar tovades ihop sig . Kommer maran Esmeralda kopplas ihop med "parasiten" på något sätt? Kan hon, eh, rida bort parasiten? Hmm...
Citera
2015-04-05, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Du kör med samma ältande dag efter dag, vecka efter vecka. Vi vet vad du tycker sedan länge. Har du inget nytt att komma med?
och du måste kommentera all negativ kritik i tråden.

känns det så hårt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in