2015-04-13, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokitiki
Hade inget för mig så tog och skannade av status för alla aktiva ärendenummer jag kunde hitta sen maj 2013
Och snickra ihop en liten sida http://migstatus.com/

Vet inte om man kan dra några slutsatser av det, men lite intressant ändå.
Har sparat ner alla nummer som har ett ansökningsdatum och även dess beslutsdatum om ett finns.
När ett ärendenummer fått ett startdatum, är det aktivt då? I så fall är mängden ansökningar som väntar ganska skrämmande :/

Märkte att 2014-04-29 så var det sista numret jag hitta något på 12676827 sen hände något och de fortsatte på 50000322 och samma datum, tror inte de finns några nummer där i mellan, kollade inte alla, bara stickprover för att hitta nästa nummer.

Som ni ser finns det även lite underliga beslutsdatum och det är dessa nummer 50162578, 50162568, 50001769 som har fått sina beslut i framtiden

Grymt initiativ tycker jag, men jag undrar hurpass korrekt det är. Jag har visserligen inte tittat i detalj då jag är på jobbet men även om vi bortser från mars 2015 (då medeldagar är 10 och allt avklarat inom 49 dagar. yeah right) så säger den att oktober då jag sökte har medel 61 dagar och att 73% av alla ansökningarna är avklarade inom 100 dagar, resterande 27 procent inom 200 dagar. BS säger jag, jag har väntat 180 dagar och inte ens fått intervju och jag är långt ifrån ensam, snarare i majoritet. Men som sagt, grymt initiativ, tror bara inte den stämmer riktigt. (Migrationsverketpropaganda? lol)

Edit: räknar den bara avslutade ansökningar i det sista diagrammet? Isf strunta i vad jag skrev ovan.
Senast redigerad av i.093 2015-04-13 kl. 08:33.
Citera
2015-04-13, 08:31
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Hade inget för mig så tog och skannade av status för alla aktiva ärendenummer jag kunde hitta sen maj 2013
Och snickra ihop en liten sida http://migstatus.com/

Vet inte om man kan dra några slutsatser av det, men lite intressant ändå.
Har sparat ner alla nummer som har ett ansökningsdatum och även dess beslutsdatum om ett finns.
När ett ärendenummer fått ett startdatum, är det aktivt då? I så fall är mängden ansökningar som väntar ganska skrämmande :/

Märkte att 2014-04-29 så var det sista numret jag hitta något på 12676827 sen hände något och de fortsatte på 50000322 och samma datum, tror inte de finns några nummer där i mellan, kollade inte alla, bara stickprover för att hitta nästa nummer.

Som ni ser finns det även lite underliga beslutsdatum och det är dessa nummer 50162578, 50162568, 50001769 som har fått sina beslut i framtiden

Tack underbart jobb av dig!! Men ser skrämmande ut, tanke på resultat ansökningar sjunker,men också avslutande i procentuellt. Den gröna linjen borde öka, men minskar inte bra ju.. :P
Citera
2015-04-13, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslan
Var är källdata? Har du gjort ett script som laddar status-sidan för varenda nr från 1 och uppåt eller hur har du fått tag på alla datum?

Sista grafen "medel dagar väntan" borde väl inkludera även ansökningar som inte fått beslut än?

Jepp, jag letade upp ett nummer långt bak i tiden och ökade på med 1.
Räknar bort alla nummer som inte har något startdatum.

Visste inte hur jag skulle göra med dom som inte fått beslut. Så dom är inte med i sista grafen.
Ska jag lägga till dom också? Ska de då ha fram till dagens datum som antal dagar väntade då eller?
Citera
2015-04-13, 08:50
Medlem
Citat:
Visste inte hur jag skulle göra med dom som inte fått beslut. Så dom är inte med i sista grafen.
Ska jag lägga till dom också? Ska de då ha fram till dagens datum som antal dagar väntade då eller?

Hade varit intressant att se dem. Hur gör du med listan förresten, uppdateras den löpande automatiskt eller gör du det manuellt? Om automatiskt hade det varit fint att se de som inte fått beslut som väntetid fram t.o.m. dagens datum.

Alternativ göra ett 4e diagram som är identiskt med det 3e fast du lagt till oavslutade fall som väntetid t.o.m. idag. Så att man kan se tid för avslutade separat också.
Citera
2015-04-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.093
Grymt initiativ tycker jag, men jag undrar hurpass korrekt det är. Jag har visserligen inte tittat i detalj då jag är på jobbet men även om vi bortser från mars 2015 (då medeldagar är 10 och allt avklarat inom 49 dagar. yeah right) så säger den att oktober då jag sökte har medel 61 dagar och att 73% av alla ansökningarna är avklarade inom 100 dagar, resterande 27 procent inom 200 dagar. BS säger jag, jag har väntat 180 dagar och inte ens fått intervju och jag är långt ifrån ensam, snarare i majoritet. Men som sagt, grymt initiativ, tror bara inte den stämmer riktigt. (Migrationsverketpropaganda? lol)

Edit: räknar den bara avslutade ansökningar i det sista diagrammet? Isf strunta i vad jag skrev ovan.

Jepp, har bara räknat med dom som har ett beslutsdatum, så beslutstiden kan ju inte bli längre för de sista månaderna, samtidigt blir ju beslutsantalet lägre. Visste inte hur jag skulle göra med dom som inte fått beslut, ska jag ta med dom på något sätt?

Men som sagt, jag vet inte alls hur bra data det är och om man kan dra några slutsatser över huvud taget från den. Det känns som att det är alldeles för få ansökningar som har fått beslut. Finns ju ganska lite data på den där "kontrollera ansökan sidan" att ta in. Är ett ärende aktivt då det fått ett ansökningsdatum?

Såg också att ärendenumrens startdatum inte låg helt i ordning, det kom tex ibland startdatum 2015 när den fortfarande höll på att kolla låga nummer på 2013
Citera
2015-04-13, 09:17
Medlem
Citat:
Hade varit intressant att se dem. Hur gör du med listan förresten, uppdateras den löpande automatiskt eller gör du det manuellt? Om automatiskt hade det varit fint att se de som inte fått beslut som väntetid fram t.o.m. dagens datum.

Alternativ göra ett 4e diagram som är identiskt med det 3e fast du lagt till oavslutade fall som väntetid t.o.m. idag. Så att man kan se tid för avslutade separat också.

Har det inte automatiskt just nu, men kanske kan ta och fixa det. Har tänkt att uppdatera det lite då och då i alla fall.

Jo ett 4e diagram med oavslutade det kan jag ta och fixa ikväll efter jobbet.
Citera
2015-04-13, 09:34
Medlem
Citat:
Såg också att ärendenumrens startdatum inte låg helt i ordning, det kom tex ibland startdatum 2015 när den fortfarande höll på att kolla låga nummer på 2013
Undrans om det inte är så att du behöver köra ända från nr 1 och uppåt en bra bit... istället för att bara anta att alla nummer är liknande... Eller kanske inte 1 men typ 100000 och uppåt. För dom kanske numrerar olika beroende på typ av ansökan osv. Eller alternativt, sök var 5000:e nummer i en lång lång kedja upp mot hundratals miljoner, för att se om det dyker upp nåt nytt område med nummer.
Citera
2015-04-13, 09:39
Medlem
Citat:

Har fixat ett 4e diagram nu

Citat:
Undrans om det inte är så att du behöver köra ända från nr 1 och uppåt en bra bit... istället för att bara anta att alla nummer är liknande... Eller kanske inte 1 men typ 100000 och uppåt. För dom kanske numrerar olika beroende på typ av ansökan osv. Eller alternativt, sök var 5000:e nummer i en lång lång kedja upp mot hundratals miljoner, för att se om det dyker upp nåt nytt område med nummer.

Jo det kan jag ju pröva, och se om det finns fler serier som jag missat.
Citera
2015-04-13, 10:28
Medlem
Citat:

Eftersom sidan säger ärendenummer med 7 eller 8 siffror så borde serien börja på
0000001 och sluta på 99999999
Citera
2015-04-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Jag har skrivit långa mails till våra största dagstidningar och bett dom skriva om denna inhumana process. Hoppas.

Bra jobbat! Det är ju viktigt att det uppmärksammas att det är många som väntar och att migrationsverket bryter mot lagen genom att inte fatta beslut på ansökan inom 9 månader. Om man ansöker om asyl är det ju inte ovanligt att man får beslut inom 3 månader och om man är anhörig till en svensk medborgare så kan det bli uppemot 18 månader eller mer. Det borde ju inte vara så stor skillnad, med tanke på att som anhöriginvandrare så har man ju heller inte rätt till samma typ av automatiska bidrag från migrationsverket som betalas ut eftersom sambon är försörjningsskyldig.

Tänkte att det vore intressant att veta hur länge ni har väntat utifrån när ni gjorde er ansökan. Vi ansökte i maj 2014 och har inte hört något från dem. När ansökte ni andra?
Citera
2015-04-13, 11:02
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annisen85
Bra jobbat! Det är ju viktigt att det uppmärksammas att det är många som väntar och att migrationsverket bryter mot lagen genom att inte fatta beslut på ansökan inom 9 månader. Om man ansöker om asyl är det ju inte ovanligt att man får beslut inom 3 månader och om man är anhörig till en svensk medborgare så kan det bli uppemot 18 månader eller mer. Det borde ju inte vara så stor skillnad, med tanke på att som anhöriginvandrare så har man ju heller inte rätt till samma typ av automatiska bidrag från migrationsverket som betalas ut eftersom sambon är försörjningsskyldig.

Tänkte att det vore intressant att veta hur länge ni har väntat utifrån när ni gjorde er ansökan. Vi ansökte i maj 2014 och har inte hört något från dem. När ansökte ni andra?

Sökte i okt 2014 och inte hört inte ett ljud. :/
Jag tycker det är tokigt med de måste åka hem, de kunde väl stanna här till precis innan beslut ska tas.
Sedan ta beslutet i deras hemland. För det verka göra dem oroliga när de är här.
Bryter emot lagen ang beslut inom 9 månader ? Vilken lag? Det var intressant..
Citera
2015-04-13, 11:16
Medlem
Hej,

Är det någon som har fått mejl gällande intervjun som har ansökt i Oktober 2014? Finns det någon här som ansökt i September 2014 som fortfarande väntar på mejl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in