2015-04-11, 11:32
Medlem
Jag har skrivit långa mails till våra största dagstidningar och bett dom skriva om denna inhumana process. Hoppas.
Citera
2015-04-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
Då har ärendet troligtvis inte blivit registrerat som s.k. förtur i Sverige utan det har tappats bort på vägen. Som du säger så skrev hon som genomförde intervjun i protokollet att det borde vara förtur, men detta har troligen ingen i Sverige läst ännu eftersom ärendet fortfarande ligger och dammar och väntar på handläggare.

När jag och sambon ansökte om förtur förra året gjorde vi det efter att intervjun var genomförd. Jag gick in här:
http://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Hitta-till-oss/Post--och-faxadresser.html

Sedan skrev jag helt enkelt ett vanligt brev till vår tillståndsenhet där jag begärde förtur, samt bifogade läkarintyg. Någon vecka senare fick jag svar via post att förtur hade beviljats. Vi fick vänta 7 månader totalt.

Att skicka ett vanligt brev kan bidra till att man hamnar utanför E3-systemet har jag fått information om från ett flertal handläggare på Mig.

Nu kanske det är att föredra efter att ha läst att det går snabbare med pappersansökningar, men inget bekräftat om det. Var försiktiga med att posta grejer om ni ansökt via webb.
Citera
2015-04-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Nu kanske det är att föredra efter att ha läst att det går snabbare med pappersansökningar, men inget bekräftat om det. Var försiktiga med att posta grejer om ni ansökt via webb.

Jag läste nånstans att från 1 April 2015 har dom gjort alla ansökningar digitala. Så det finns inte längre nån "långsam papperskö" utan alla är i samma kösystem. Skickar nån in på papper så scannas det, och alla gamla pappersansökningar är inscannade digitalt redan. Så det där behöver man inte tänka på längre.

Tror det var en av effekterna av nån JO-anmälan.

EDIT: http://thaisnack.se/threads/vilken-koe-gaeller-naer-du-soeker-uppehallstillstand.9266/
Senast redigerad av Deslan 2015-04-11 kl. 12:16.
Citera
2015-04-11, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Jag har skrivit långa mails till våra största dagstidningar och bett dom skriva om denna inhumana process. Hoppas.

Jag kommenterade på en artikel och blev kontaktad, så jag och killen ska berätta om vår situation, lite galet! I Metro.
Citera
2015-04-11, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslan
Jag läste nånstans att från 1 April 2015 har dom gjort alla ansökningar digitala. Så det finns inte längre nån "långsam papperskö" utan alla är i samma kösystem. Skickar nån in på papper så scannas det, och alla gamla pappersansökningar är inscannade digitalt redan. Så det där behöver man inte tänka på längre.

Tror det var en av effekterna av nån JO-anmälan.

EDIT: http://thaisnack.se/threads/vilken-koe-gaeller-naer-du-soeker-uppehallstillstand.9266/

Tack för info, skönt.
Citera
2015-04-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utrymningsplan
Jag kommenterade på en artikel och blev kontaktad, så jag och killen ska berätta om vår situation, lite galet! I Metro.

Grymt! Ta i ordentligt för alla oss i samma båt! Lycka till!
Citera
2015-04-12, 21:01
Medlem
Hade inget för mig så tog och skannade av status för alla aktiva ärendenummer jag kunde hitta sen maj 2013
Och snickra ihop en liten sida http://migstatus.com/

Vet inte om man kan dra några slutsatser av det, men lite intressant ändå.
Har sparat ner alla nummer som har ett ansökningsdatum och även dess beslutsdatum om ett finns.
När ett ärendenummer fått ett startdatum, är det aktivt då? I så fall är mängden ansökningar som väntar ganska skrämmande :/

Märkte att 2014-04-29 så var det sista numret jag hitta något på 12676827 sen hände något och de fortsatte på 50000322 och samma datum, tror inte de finns några nummer där i mellan, kollade inte alla, bara stickprover för att hitta nästa nummer.

Som ni ser finns det även lite underliga beslutsdatum och det är dessa nummer 50162578, 50162568, 50001769 som har fått sina beslut i framtiden
Citera
2015-04-12, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokitiki
Hade inget för mig så tog och skannade av status för alla aktiva ärendenummer jag kunde hitta sen maj 2013

Har sparat ner alla nummer som har ett ansökningsdatum och även dess beslutsdatum om ett finns.
När ett ärendenummer fått ett startdatum, är det aktivt då? I så fall är mängden ansökningar som väntar ganska skrämmande :/

Märkte att 2014-04-29 så var det sista numret jag hitta något på 12676827 sen hände något och de fortsatte på 50000322 och samma datum, tror inte de finns några nummer där i mellan, kollade inte alla, bara stickprover för att hitta nästa nummer.

Som ni ser finns det även lite underliga beslutsdatum och det är dessa nummer 50162578, 50162568, 50001769 som har fått sina beslut i framtiden

wow! Vilket fint jobb! Applåder!!
Citera
2015-04-13, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utrymningsplan

Bra jobbat! Hör gärna av dig när du vet att artikeln kommer att publiceras.
Citera
2015-04-13, 07:58
Medlem
Citat:
Var är källdata? Har du gjort ett script som laddar status-sidan för varenda nr från 1 och uppåt eller hur har du fått tag på alla datum?

Sista grafen "medel dagar väntan" borde väl inkludera även ansökningar som inte fått beslut än?
Senast redigerad av Deslan 2015-04-13 kl. 08:04.
Citera
2015-04-13, 08:12
Medlem
Citat:

Det verkar ju som att migrationsverket har bestämt exakt dag när när de ska titta eller också att ärendet är klart med de skickar inte för att de har gett sig fan på att dröja med det.
Citera
2015-04-13, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det verkar ju som att migrationsverket har bestämt exakt dag när när de ska titta eller också att ärendet är klart med de skickar inte för att de har gett sig fan på att dröja med det.

I bästa fall är det inplanerade beslutsmöten dessa datum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in