Citat:
Ursprungligen postat av
PuffTheDragon
Tidsdilatationen gällde så klart inte bara på planeten utan också utanför.
Här ser du var Endurance befann sig och hur Ranger rörde sig på vägen till Millers planet:
http://benlanehodson.com/wp-content/uploads/2014/11/endurance-ranger-millers-planet.png
De sa att de räknade tidsdilatation jämfört med jorden och inte med Endurance så då måste ju Endurance undkommit tidsdilatation, de sa 23år jämfört med Jorden (skulle varit 7 innan de fuckade upp) och lika många år på Endurance. De sa inget om att det var skillnad mellan Endurance och Jorden. Jag har sett filmen två gånger och båda gånger tolkade jag det som att tidsdilatationen inte påverkade Endurance trots närheten till Gargantua.
Citat:
Ursprungligen postat av
PrepareAnus
Satt just o läste recensioner på IMDB och då slår det mig, alla kritiker där måste vara helt pantade och tro att jorden är platt. Det roliga i detta hela är att flera stycken poängterar att hela filmen är sci-fi och att gravitation fungerar inte så, man kan inte skapa maskhål bla bla.
Jasså, man kan skapa maskhål? Ny info för mig. Och Interstellar är Sci-fi...
Det är förresten inga kritiker på IMdB utan vanliga användare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pappersvargen
Neil Degrasse Tyson gillade den och gav den 8-9 av 10 i "verklighetsfaktor".
https://www.youtube.com/watch?v=l7tV7v71k-I
Men han graderar bara vetenskapen bakom de svarta hålen, maskhål och tidsdilatationen. Att filmen har dåligt skrivna karaktärer, ett allmänt svagt manus, dålig "Worldbuilding" och andra brister påverkar ju inte det betyget.
Det verkar som om många diskuterar helt olika saker i den här tråden så för alla förvirrade så kommer här en grov generalisering av de som skriver här.
Kategori 1: Har inga problem med vetenskapen och tycker allt annat i filmen är lika genialiskt och underbart.
Kategori 2: Har lite vett att iaf ifrågasätta och diskutera vetenskapen och har andra problem med filmens övriga delar (ni vet de där 120 min som inte handlade om maskhål och svarta hål)
Kategori 3: Fattade tydligen ingenting om vare sig vetenskapen eller handlingen.
Kategori 1 klumpar sedan ihop Kategori 2 och 3 för kategori 2 ställer obekväma frågor som rubbar deras världsbild om att Nolan är ofelbar och då är det lättare att bara kalla dom dumma ihop med kategori 3.
Interstellar är grovt förenklat två olika filmer i en och man måste kunna kritiserad båda delar separat. Och för mig så är den ena delen "2001: a space odyssey light" och den andra är "The Dark Knight Rises in Space" där "2001"-delen är den bättre även om den för mig personligen inte är i närheten av att vara lika tankeväckande som "2001: a space odyssey". Och då spelar det ingen roll om Vetenskapen är 100-procentigt korrekt.
Ber om ursäkt till "Pickmylussy" för den återigen långa texten, någon vuxen kanske kan läsa den och ge en sammanfattning åt dig.