2015-04-07, 20:36
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Och riktiga vetenskapsmän, hur man nu drar den gränsen. Jag personligen känner några som gillade den. Där jag då kallar astronomer, astrofysiker och teoretiska fysiker för vetenskapsmän.
Neil Degrasse Tyson gillade den och gav den 8-9 av 10 i "verklighetsfaktor".
https://www.youtube.com/watch?v=l7tV7v71k-I

Astrophysics black guy, Hayden Planetary fly.
Citera
2015-04-08, 21:03
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Båda sakerna du undrar över blir klart och tydligt förklarade i filmen Se om filmen VAKEN nästa gång, tack!

Inget jag direkt undrade över. ledsen att jag sårade dina känslor.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Du hängde inte med i filmen. Han var från början en NASA-pilot, som tvingades odla majs eftersom det var vad typ nästan alla gjorde då, eftersom det var matbrist.

Jorå jag hängde med, sluta fanboya dig så..

Och nasa hade sysslat med det där i många år, dom borde haft några kvalificerade piloter.
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Angående "supreme beings" så handlade det antingen om framtida människor, eller någon annan utomjordisk art som på något lurt sätt hade lyckats lära sig göra ett och annat via de andra dimensionerna som förklaras enligt strängteorin (strängteorin förutspår upp till 11 dimensioner).

Mmm, hade mycket hellre sett att det var dom som skickade signaler istället för bibliotekgrejen, alltså det måste ha varit det absolut sämsta slutet på någon film någonsin..
Senast redigerad av mazdaq 2015-04-08 kl. 21:06.
Citera
2015-04-09, 01:04
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Jorå jag hängde med, sluta fanboya dig så..
Det gjorde du icke.

Citat:
Och nasa hade sysslat med det där i många år, dom borde haft några kvalificerade piloter.
Västerländsk civilisation vid den tiden (och särskilt inte NASA), var inte vad den är idag, pga allvarliga klimatproblem som bland annat påverkade matproduktionen osv.

"You're the best pilot we ever had."
"I barely left the stratosphere."

Citat:
Mmm, hade mycket hellre sett att det var dom som skickade signaler istället för bibliotekgrejen, alltså det måste ha varit det absolut sämsta slutet på någon film någonsin..
Fast den slutade ju inte så. Slutet var riktigt bra faktiskt.
Citera
2015-04-12, 11:46
Medlem
PrepareAnuss avatar
Satt just o läste recensioner på IMDB och då slår det mig, alla kritiker där måste vara helt pantade och tro att jorden är platt. Det roliga i detta hela är att flera stycken poängterar att hela filmen är sci-fi och att gravitation fungerar inte så, man kan inte skapa maskhål bla bla.

Det är roligt med recensioner där filmen haft så stort intryck att man jämför den mot verkligheten och inte det att det faktiskt är en film
Citera
2015-04-12, 14:29
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrepareAnus
Satt just o läste recensioner på IMDB och då slår det mig, alla kritiker där måste vara helt pantade och tro att jorden är platt. Det roliga i detta hela är att flera stycken poängterar att hela filmen är sci-fi och att gravitation fungerar inte så, man kan inte skapa maskhål bla bla.

Det är roligt med recensioner där filmen haft så stort intryck att man jämför den mot verkligheten och inte det att det faktiskt är en film
Många verkar kritisera filmen för att den inte är verklighetstrogen, men var är all kritik mot Blade Runner och 2001, eller Star Wars för bövelen?!
Citera
2015-04-12, 15:13
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Många verkar kritisera filmen för att den inte är verklighetstrogen, men var är all kritik mot Blade Runner och 2001, eller Star Wars för bövelen?!

Folk accepterar Blade Runner och Star Wars som underhållning eftersom filmerna håller en takt som publiken enkelt följa. Med Interstellar är det annorlunda då den kräver en ansträngning från publiken, som många inte var förberedda på och här i ligger konflikten. För många människor saknade verktygen för att förstå alla detaljer som filmen spelar på och det skapade frustrationen du läser här i tråden. Frustrationen övergick till att leta fel för att rättfärdiga varför man inte förstod. En försvarsmekanism.

Se kritikstormen som smakprov inför dom kommande filmerna med den teknologiska singulariteten som tema som ifrågasätter om liv är bundet till biologi eller inte. För alla har ju hört talas om den...
Citera
2015-04-12, 15:27
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Se kritikstormen som smakprov inför dom kommande filmerna med den teknologiska singulariteten som tema som ifrågasätter om liv är bundet till biologi eller inte. För alla har ju hört talas om den...
Vika filmer är detta? Har inte så bra koll på kommande filmer...
Citera
2015-04-12, 19:25
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Folk accepterar Blade Runner och Star Wars som underhållning eftersom filmerna håller en takt som publiken enkelt följa. Med Interstellar är det annorlunda då den kräver en ansträngning från publiken, som många inte var förberedda på och här i ligger konflikten. För många människor saknade verktygen för att förstå alla detaljer som filmen spelar på och det skapade frustrationen du läser här i tråden. Frustrationen övergick till att leta fel för att rättfärdiga varför man inte förstod. En försvarsmekanism.
Det finns ju ett stort antal logiska luckor i Interstellar, som är långt ifrån en perfekt film. Skillnaden mellan Interstellar och t ex SW är väl deras syften. SW utgår inte från premissen att den ska vara realistiskt eller i högsta möjliga utsträckning hålla sig till vetenskapsläran, varför den inte behöver göra det och ändå uppfyller sitt syfte.

Interstellar är väl i övrigt också väldigt enkel att följa. Det är en megabudget mainstream-film för bövelen.
Citera
2015-04-12, 22:12
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Tidsdilatationen gällde så klart inte bara på planeten utan också utanför.
Här ser du var Endurance befann sig och hur Ranger rörde sig på vägen till Millers planet:
http://benlanehodson.com/wp-content/uploads/2014/11/endurance-ranger-millers-planet.png

De sa att de räknade tidsdilatation jämfört med jorden och inte med Endurance så då måste ju Endurance undkommit tidsdilatation, de sa 23år jämfört med Jorden (skulle varit 7 innan de fuckade upp) och lika många år på Endurance. De sa inget om att det var skillnad mellan Endurance och Jorden. Jag har sett filmen två gånger och båda gånger tolkade jag det som att tidsdilatationen inte påverkade Endurance trots närheten till Gargantua.

Citat:
Ursprungligen postat av PrepareAnus

Jasså, man kan skapa maskhål? Ny info för mig. Och Interstellar är Sci-fi...
Det är förresten inga kritiker på IMdB utan vanliga användare.

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Neil Degrasse Tyson gillade den och gav den 8-9 av 10 i "verklighetsfaktor".
https://www.youtube.com/watch?v=l7tV7v71k-I

Men han graderar bara vetenskapen bakom de svarta hålen, maskhål och tidsdilatationen. Att filmen har dåligt skrivna karaktärer, ett allmänt svagt manus, dålig "Worldbuilding" och andra brister påverkar ju inte det betyget.

Det verkar som om många diskuterar helt olika saker i den här tråden så för alla förvirrade så kommer här en grov generalisering av de som skriver här.

Kategori 1: Har inga problem med vetenskapen och tycker allt annat i filmen är lika genialiskt och underbart.

Kategori 2: Har lite vett att iaf ifrågasätta och diskutera vetenskapen och har andra problem med filmens övriga delar (ni vet de där 120 min som inte handlade om maskhål och svarta hål)

Kategori 3: Fattade tydligen ingenting om vare sig vetenskapen eller handlingen.

Kategori 1 klumpar sedan ihop Kategori 2 och 3 för kategori 2 ställer obekväma frågor som rubbar deras världsbild om att Nolan är ofelbar och då är det lättare att bara kalla dom dumma ihop med kategori 3.

Interstellar är grovt förenklat två olika filmer i en och man måste kunna kritiserad båda delar separat. Och för mig så är den ena delen "2001: a space odyssey light" och den andra är "The Dark Knight Rises in Space" där "2001"-delen är den bättre även om den för mig personligen inte är i närheten av att vara lika tankeväckande som "2001: a space odyssey". Och då spelar det ingen roll om Vetenskapen är 100-procentigt korrekt.

Ber om ursäkt till "Pickmylussy" för den återigen långa texten, någon vuxen kanske kan läsa den och ge en sammanfattning åt dig.
Citera
2015-04-12, 22:20
Medlem
Carnage.s avatar
Förstår inte hur man kan haka upp sig så mycket på just denna film om man ogillar den. Totalt menlös och halvtrist i mina ögon, men inget som förtjänar ren ilska.
Senast redigerad av Carnage. 2015-04-12 kl. 22:23.
Citera
2015-04-12, 22:22
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Folk accepterar Blade Runner och Star Wars som underhållning eftersom filmerna håller en takt som publiken enkelt följa.

Blade Runner enkel att följa? Var väl därför den var en så total biosuccé när den släptes och det så här 30 år senare inte finns någon som helst debatt om vad den egentligen handlade om och dess mening...

Star Wars accepterades som underhållning för att det var underhållning. Om man inte fattar vad Star Wars syfte är efter de första 10 minuterna så är man ju dum i huvudet. Jämför första scenen i A New Hope med första scenen i The Phantom Menace. Gigantiskt rymdskepp som bordar ett litet som om de vore en piratfilm i rymden och en robot som drar one-liners i form av "bleep bloop"-ljud jämfört med två gubbar som är på ett diplomatiskt möte för att snacka handelsembargon i TPM...
Citera
2015-04-12, 22:30
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Förstår inte hur man kan haka upp sig så mycket på just denna film om man ogillar den. Totalt menlös och halvtrist i mina ögon, men inget som förtjänar ren ilska.

Man måste ju kunna kritisera en film och då jag hade höga förhoppningar på den så är det klart att jag vill ge utlopp för min besvikelse, speciellt då många av bristerna hade varit så lätta att åtgärda.

"Ilskan" från mitt håll kommer från dom som hyllar filmen som ett mästerverk men inte kan ge ett enda argument till varför den är det och ilskan i sig har då inget med filmen att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in