2015-04-05, 06:36
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Finns inget som kräver någon större intelligens för att förstå i Interstellar. Snarare så att man konstant blir skriven på näsan om vad som händer. Hela Matt Damons monolog när Cooper ligger för döden är så såpopera att man bara kan skratta åt eländet. Alla behandlar Cooper som en 10-åring då de förklarar saker för honom som om han vore ett barn och slutet är totalt ologiskt. Visst, när det gäller svarta hål och tidsaspekten så träffar Nolan för det mesta rätt (med experthjälp), men något större djup existerar inte. Att avsluta i en paradox är på samma nivå som lättsammare filmer som Back To the Future eller Timecop.

Att ifrågasätta slutet har inget med intelligens att göra utan i det här fallet bara på sunt ifrågasättande. Nolan ger tillräckligt med fakta för att man ska kunna dra en slutsats men den håller inte. Jämför med 2001 där man fan inte får några svar alls utan allt är upp till hur du själv tolkar händelserna. Där får den hjärna jobba lite för att kunna få någon som helst mening med vad som hände. Blade Runner fungerar till exempel oavsett om Deckard är replicant eller inte, Interstellar fungerar bara om man köper allt utan att ifrågasätta annars så faller den som ett korthus.

I slutet av Interstellar vet vi två saker. Kärlek binder ihop människor genom tid och rum (förutom fäder och söner bara för att...) och Cooper var den som skickade sig själv till NASA för att kunna åka till maskhålet ta sig till Gargantua och till den 5:e dimensionen för att skicka sig själv till NASA.

Vilka öppnade maskhålet? Människorna som kom fram utifrån Plan B som var att skicka ut embryon som sedan skulle popularisera en annan planet...
Ok, så varför inte skicka tillbaka någon till innan allt gick åt helvete på jorden, varför inte ge svaret på ekvationen direkt, om nu ekvationen löste allt så kunde han gett den till sig själv i rummet istället och gett till Professor Brand, varför öppna ett maskhål som bara ledde till värdelösa planeter för människor att popularisera?

Finns bara en anledning och den anledningen var för att det krävdes för att skapa drama på en vattenplanet och en isplanet. Filosofin och det existensiella fick direkt lämna plats till actionsekvenser och anonyma bikaraktärer som strök med, vad gav vattenplaneten? En långväga förklaring för att förklara för normala människor att tiden går olika fort (dock jävligt inkonsekvent då det bara är PÅ planeten tiden går snabbare och inte runt omkring även om den marginella avståndskillnaden mot det svarta hålet bara borde påverka ytterst lite) och att visa hur världens bästa forskare fått lappsjuka. Det hanterades fan bättre i Sunshine, Pandorum och Event Horizon.

Ville Nolan gå all-in med det filosofiska kunde han skrotat 50% av manuset, tagit bort alla förklaringar som ligger på mellanstadienivå, skippat de orelevanta spänningsmomenten på vatten- och isplaneten och det pinsamt lyckliga slutet på rymdstationen. Men det hade inte gett några pengar på bion för alla självutnämnda "genier" som nu hyllar Interstellar hade hatat det.

Jämför med Nolans Memento och The Prestige, hur mycket förklaras i de filmerna? Visst, visuellt en hel del men genom dialog? Interstellar är full med; Jag gör detta på grund av skäl "x" och "y". Detta händer på grund av "z" som sker på grund av "w".

Tänk om Dr. Mann bara tyst gått ifrån Cooper och möjligtvis stannat till en kort stund men sedan fortsatt. Eller om Cooper och TARS hållit käft där bakom bokhyllan som ett sista test för att se om publiken själva skulle fatta att Cooper var "spöket". Men nej, vi fick allt serverat på ett ett silverfat och detta gör att vissa känner sig intelligentare, more power to you, men jag köper det inte. Oavsett hur mycket Zimmer försöker spela på våra känslor med sin sakrala orgel.

Ska dock se om filmen på Blu-ray imorgon. Kanske upptäcker jag något jag missade på bion men tills dess rankar jag Interstellar på samma nivå som Prometheus, ett vackert haveri skapat av en produktion där ingen utmanade regissören. På inget sett usla filmer men med de musklerna och med credden som regissörerna har så måste man få kräva mer. Mest besviken över hur de kastade bort chanserna att göra ett mästerverk bara för att tilltala minsta gemensamma nämnare.

Alltid lika komiskt att se hipstern ta i så han skiter ner sig för att hitta fel. Irrelevant heter det för övrigt, och inte orelevant.
Citera
2015-04-05, 10:43
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Alltså, det är tur att du inte är filmregissör. Fyfan vad dina filmer hade sugit balle i ditt patetiska försök att verka smart.

Och Interstellar är trots dess brister och fysiska faktafel, långt bättre än den av Damon Lindelof, totalförstörda Prometheus.

Sa inte att den var sämre än Prometheus (som är horribel) men de lider av samma problem, de kunde blivit så mycket bättre. Och som regissör hade jag iaf lyssnat på andras åsikter och låtit någon som inte bara slickar röv läsa igenom manuset.

Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
Du försöker leka så mycket hipster så man blir illamående.

Tack? Hoppas du spyr upp gårdagens sperma.

Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Calciofiluren darkkniggit i farten. Oväntat med en fucking såpopera till text.

Du hade antagligen problem att kräma ur dig en halvsida text när du gick i skolan och det tog väl en lektion att läsa två sidor faktatext så jag förstår din irritation. Kan dock förstå att du då gillade Interstellar då du slapp tänka själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
Alltid lika komiskt att se hipstern ta i så han skiter ner sig för att hitta fel. Irrelevant heter det för övrigt, och inte orelevant.

Tack för språklektionen, pinsamt från min sida.

Och så kommer hipstersnacket igen, har ni helt brist på egna tankar och uttryck? Vet ni ens vad en hipster är, hur definierar ni det? Och man behöver inte ta i för att hitta fel, är man normalt intelligent så ser man dom direkt.

Ni är snarare hipsters som hyllar något ni tycker är svårt och när det visar sig att det inte var så jävla djupt som ni trodde så står ni där och försöker försvara kvalitéer som saknas. Ni trodde ni var unika som "fattade" den här (enligt er) så otroligt djupa filosofiska filmen. Ni satt där i biomörkret och kände er så smarta.

Men att bemöta den kritiken jag har av filmen med lite motargument klarar ni inte av, berätta var jag har fel så kan vi diskutera filmen istället för att känna sig påhoppade och kalla folk för det mest menlösa påhoppet som existerar, "hipster".

-"Ni som inte gillade filmen är dumma i huvudet"
-"Vad var det som var så bra då?"
-"Jävla hipster..."
Citera
2015-04-05, 13:37
Medlem
EliasAlucards avatar
Hipster är något positivt, sluta kalla TheDarkKniggit det; han förtjänar inte sådana komplimanger.

Citat:
Sa inte att den var sämre än Prometheus (som är horribel) men de lider av samma problem, de kunde blivit så mycket bättre. Och som regissör hade jag iaf lyssnat på andras åsikter och låtit någon som inte bara slickar röv läsa igenom manuset.
Alla filmer kan alltid bli bättre. Och jag menar verkligen alla filmer. Ingen film (inte ens Pulp Fiction) är perfekt. De har sina brister osv.

Rent generellt tycker jag att Interstellar följer ett typiskt Nolan tema:

1) Extrem realism (vilket är tråkigt, och negativt sett till film och framförallt TV-spel; alla verkliga TV-spel, inklusive GTA, suger). I Interstellar tycker jag dock trots en del faktafel, att det funkade bra, eftersom det är ovanligt med realistiska astronomifilmer, och själva temat med miljöproblem och kolonisering av rymden, är två viktiga ämnen för mänsklighetens överlevnad (och allt annat liv på planeten, då vi håller på att bränna ut de flesta arter pga den kortsiktiga, industrihampafientliga livsstilen som råder idag).

2) Lång som fan (hans filmer är minst två timmar, och som i Interstellarfallet, 3h).

3) Överanvändning av Michael Caine (har Nolan gjort en film där han inte är med?).

4) Ofta mediokra men dugliga skådisar, som får stora roller (i Interstellar, Anne Hathaway, som gjorde ett bra jobb, men herreg-d, den rollen hade kunnat axlas av en betydligt bättre skådespelerska, som dessutom som bonus, inte ser ut som självaste döden. Det var jobbigt att stirra på henne i 3 timmar). Den där inkvoterade negerastronauten hade man också helt klart kunnat byta ut mot en människa.

5) Långtråkiga segment, som hade kunnat klippas bort, utan att det påverkar filmens handling märkvärt (t.ex. i början av Interstellar, med den där flygande drönaren; helt irrelevant).

6) Ofta nytänkande handling (Memento, Inception, Interstellar) men inte alltid tillräckligt bra verkställt. Jämför till exempel med Goodfellas, som man är fast vid TV-rutan under hela filmen (även under den tråkigare, andra halvan av filmen).

Med det sagt, vad fan förväntade du dig egentligen? Ett fysikprov på högskolenivå där man bara inte kan få ett underkänt betyg? Det är en film, och inom film, serietidningar och annan fiction, finns det något som heter suspension of disbelief, vilket är absolut nödvändigt för att filmens handling skall lyckas gå igenom trots en del smärre (ofta vetenskapliga eller åtminstone logiska) faktafel.

Hade det varit kul att titta på Supermanfilmer om han vore exakt likadan på jorden som han är på Krypton? Nej för helvete. Inget fascinerande i att se en utomjording som är precis som människor, bara det att han är något smartare och har avancerad kristallteknologi med sig från hans hemplanet. Istället kryddar man till Superman med värsta krafterna (ett inte helt omöjligt scenario med tanke på hur många olika stjärnor det finns, och hur de kan påverka oss på både gott och ont utefter deras varierande strålning, även om det är ganska osannolikt att vi får superkrafter av den sorten, så är tanken eller själva idén rätt häftig ändå i sci-fi väg).

Samma med Interstellar: riktiga astrofysiker av den sorten (alla på the Endurance hade ju någon bakgrund inom astronomi, även om vissa kunde mer än andra), hade sagt: nä du, sannolikheten för att kunna odla tillbaka människoliv på en planet så nära ett svart hål, är försvinnande liten, vi drar till planeten som är längst bort från svarta hålet, på direkten istället! Men hur kul tror du det hade varit att titta på en sådan film? Det är ju själva utmaningarna och motgångarna de stöter på tills de kommer till rätt planet, som är spännande att kolla på.

Jag ser inte hur du ens kan jämföra den med Prometheus. Det enda Prometheus och Interstellar har gemensamt, är att de båda är rymdfilmer. Givetvis kan även Interstellar förbättras, men Prometheus hade åtminstone till handling (har inte läst originalmanuset, bara sammanfattning av John Spaihts originalmanus, som man kan läsa här), kanske det absolut bästa som någonsin har tänkts ut i filmväg, och den knöts så bra ihop med första Alienfilmen. Helt plötsligt får Ridley Scott idiotidén att anlita Damon Lindelof, som totalt kvaddar hela filmen med hans intelligensförnedrande skitprat. Lindelof var för Prometheus, en enorm nedgradering, och ärligt talat något han förtjänar dödsstraffet för.

Något liknande har såvitt jag vet, inte gjorts med Interstellar. Men visst finns det utrymme för förbättring även i Interstellar.

Sedan, som jag påpekade tidigare i tråden, så sammanfattades Interstellar's handling, redan 1993:
“I have travelled across the universe through the years to find her. Sometimes going all the way is just a start...” — Jim Steinman
^^ Kort, koncist och genialiskt
Senast redigerad av EliasAlucard 2015-04-05 kl. 14:21.
Citera
2015-04-06, 12:51
Medlem
Som den rymdälskare och hobbyfilosof jag är tyckte jag om denna film. Den berör många av de ämnen jag själv funderat mycket kring, såsom tidsdilatation, högredimensionella rum, maskhål och kolonisation av nya planeter. Sedan lämnade den efter sig en tomhetskänsla jag tycker om att uppleva, då vardagsproblemen - åtminstone för en stund - krymper och nästan försvinner när man ställs inför alltingets mäktighet. Det blir förstås även pluspoäng för den Möte med Rama-inspirerade farkosten vi får se i slutet av filmen!

Som "objektiv" filmkritiker hade den nog fått en stark 2:a av 5 möjliga, kanske till och med en svag 3:a. Men på grund av min fäbless för rymden blir betyget 4/5
Citera
2015-04-06, 18:33
Medlem
Perfectscores avatar
En trevlig film de här. Bra skådisar och bra handling. Tycker filmen har en bra inlevelse i handlingen.
Helt klart en av de bättre filmerna.

4/5
Citera
2015-04-06, 18:33
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
En långväga förklaring för att förklara för normala människor att tiden går olika fort (dock jävligt inkonsekvent då det bara är PÅ planeten tiden går snabbare och inte runt omkring även om den marginella avståndskillnaden mot det svarta hålet bara borde påverka ytterst lite) och att visa hur världens bästa forskare fått lappsjuka. Det hanterades fan bättre i Sunshine, Pandorum och Event Horizon.
Tidsdilatationen gällde så klart inte bara på planeten utan också utanför.
Här ser du var Endurance befann sig och hur Ranger rörde sig på vägen till Millers planet:
http://benlanehodson.com/wp-content/uploads/2014/11/endurance-ranger-millers-planet.png
Citera
2015-04-06, 20:46
Medlem
Kan någon förklara varför just bakom en bokhylla? Jag fattar hela poängen med att kärleken binder oss samman bortom tid och rum, men i det här fallet verkar det snarare vara en bokhylla som binder oss samman mellan bok och rum.

Varför rörde inte bokhyllan sig när han slår för att kommunicera? Hur kommer det sig att endast böckerna reagerar på detta?

Skitfilm. Lockar bara låtsasvetenskapsmän och folk som tror sig vara smarta.
Citera
2015-04-06, 21:59
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavshem
Lockar bara låtsasvetenskapsmän och folk som tror sig vara smarta.
Och riktiga vetenskapsmän, hur man nu drar den gränsen. Jag personligen känner några som gillade den. Där jag då kallar astronomer, astrofysiker och teoretiska fysiker för vetenskapsmän.
Citera
2015-04-07, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Och riktiga vetenskapsmän, hur man nu drar den gränsen. Jag personligen känner några som gillade den. Där jag då kallar astronomer, astrofysiker och teoretiska fysiker för vetenskapsmän.

Jag tror att det är astrologer du känner... för hur förklaras annars att man reser tid och rum för att förmedla ett meddelande genom en BOKHYLLA?
Citera
2015-04-07, 10:56
Medlem
mazdaqs avatar
Alltså när han flög in i svarta hålet och kom in i biblioteket där han körde morse code till sin dotters klocka... Spårade ur lite väl även för att vara en Nolan film. Hade gott nöjt mig med supreme being förklaringen istället.

Sen tyckte jag filmen fick lite oseriös stämning i början när typ en random majsodlare knallar in till nasa och blir förste pilot på mänsklighetens sista hoppet resa in i ett maskhål. Behövde nog lite mer backstory till varför just han var så perfekt till jobbet. Riktigt störande också att Anne hathaway grät ständigt.

Överlag fruktansvärt bra film, aldrig varit så "inne" i en film som när rymdfärden väl börjar.
Senast redigerad av mazdaq 2015-04-07 kl. 10:58.
Citera
2015-04-07, 13:46
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Alltså när han flög in i svarta hålet och kom in i biblioteket där han körde morse code till sin dotters klocka... Spårade ur lite väl även för att vara en Nolan film. Hade gott nöjt mig med supreme being förklaringen istället.

Sen tyckte jag filmen fick lite oseriös stämning i början när typ en random majsodlare knallar in till nasa och blir förste pilot på mänsklighetens sista hoppet resa in i ett maskhål. Behövde nog lite mer backstory till varför just han var så perfekt till jobbet. Riktigt störande också att Anne hathaway grät ständigt.

Överlag fruktansvärt bra film, aldrig varit så "inne" i en film som när rymdfärden väl börjar.
Du hängde inte med i filmen. Han var från början en NASA-pilot, som tvingades odla majs eftersom det var vad typ nästan alla gjorde då, eftersom det var matbrist.

Angående "supreme beings" så handlade det antingen om framtida människor, eller någon annan utomjordisk art som på något lurt sätt hade lyckats lära sig göra ett och annat via de andra dimensionerna som förklaras enligt strängteorin (strängteorin förutspår upp till 11 dimensioner).
Senast redigerad av EliasAlucard 2015-04-07 kl. 13:49.
Citera
2015-04-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq

Båda sakerna du undrar över blir klart och tydligt förklarade i filmen Se om filmen VAKEN nästa gång, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in