2015-04-12, 14:05
Medlem
TheSnakeEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Ja, kontrakten med den svenska klubben bryts.

Men det finns en klausul i NHL-avtalet som säger att en spelare under 22 som inte tar en plats i NHL utan skickas till AHL kan begäras tillbaka till den svenska klubb han HADE haft kontrakt med - om inte NHL kommit emellan.

Nu gör det inget i fallet Zaar och LHF eftersom hans kontrakt med LHF gått ut i alla fall nu till våren men hade det varit ett längre kontrakt och han inte platsat i NHL hade LHF, teoretiskt, kunnat kräva honom tillbaka.

Här finns en artikel om när en klubb konfronteras med möjligheten att kalla hem en spelare:
http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/2014/10/06/viktor-arvidsson-affaren-en-pinsam-soppa/

Reglerna är säkert inte luddiga men lite krångligt känns det allt.

Nu i det här fallet så undrar jag egentligen bara om Färjestad behöver lösa ut Wikstrand från Frölunda.

Men eftersom kontraktet då bryts så kan nog Frölunda glömma ersättning på samma sätt som Frölunda fick betala för Görtz.
Citera
2015-04-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Som jag sade. Stannar Chris så är centersidan välfylld men det är inte hela världen om vi tar in en skicklig forward istället som kan hålla i ett PP. Det behöver inte bli helt fel om du kan ha fyra jämna stabila kedjor som är svårspelade och så toppar du i PP. Hade vi haft ett bar PP den gångna säsongen hade vi hamnat högre upp i tabellen och vi hade spelat semifinal.

Så kvaliteten på spelaren är avgörande. Har vi Chris så måste vi inte stirra oss blinda på att det måste bli en center. Blir det en center så får någon annan flytta ut på kanten. Hittar vi inte en center så är det inte hela världen om vi får en skicklig forward istället. Det är ju inte bara centrar som är spelfördelare.

Sen köper vi inte in folk för att ha dem i Asplöven för sakens skull utan det är ju för att utveckla spelare.
Ekarv, Sylvegård, Malte, folk som kommer upp ur J20 tjänar kaffepengar. Wallmark, Cehlarik, Jaros - dessa killar tjänar i princip inget.

En normal SHL-trupp har 14-15 forwards. En del spelare får mer istid än andra - inget konstigt med det. Lagace är garanterat i Luleå Hockey under premisserna - "prova så ser vi om det funkar". Han är inte lovad en plats i topp6.,

Sen går allt i vågor. Luleå Hockey gynnas i längden av att vi har Asplöven i Allsvenskan. Vi kanske inte har jättestor nytt av det nästa säsong. Men när 98: orna och 99: orna börjar knacka på dörren till A-laget kommer vi vara tacksamma till att vi kan låta dem få istid i Allsvenskan.
Välfyllt var ordet.

Att ha 15 forwards är nog vanligt men då brukar nummer 14 och 15 vara sådana som man kan skicka till allsvenskan utan att det höjs några ögonbryn. Ex juniorer.

Sylvegård har redan bevisat sig i LHF förra säsongen så vi talar alltså om att skicka endera Forsberg/Fabricius eller Lagace/Ekarv.

I ingetdera fallet går det att se någon vett i skicka dem. Forsberg/Fabricius skulle aldrig acceptera allsvenskan och om man ändå inte tänkte ge dem en ärlig chans att få testa SHL i en 15-20 omgångar åtminstone så kan man undra varför de värvade Lagace/Ekarv från första början.

Och då räknar jag med att Strömwall säger upp sitt kontrakt och drar vidare på sin personliga resa mot att bli den som spelat för flest SHL-klubbar i historien.
Citera
2015-04-12, 14:17
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
I ingetdera fallet går det att se någon vett i skicka dem. Forsberg/Fabricius skulle aldrig acceptera allsvenskan och om man ändå inte tänkte ge dem en ärlig chans att få testa SHL i en 15-20 omgångar åtminstone så kan man undra varför de värvade Lagace/Ekarv från första början.

Nu var väl iofs värvningarna av både Ekarv och Lagace klara redan innan den nya sponsorn kom in i ekvationen. Inte officiellt klara men klara.
Citera
2015-04-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSnakeEye
Reglerna är säkert inte luddiga men lite krångligt känns det allt.

Nu i det här fallet så undrar jag egentligen bara om Färjestad behöver lösa ut Wikstrand från Frölunda.

Men eftersom kontraktet då bryts så kan nog Frölunda glömma ersättning på samma sätt som Frölunda fick betala för Görtz.

Wikstrand har kontrakt med Ottawa och är utlånad till Frölunda?
Görtz hade kontrakt med Färjestad,därav behövde Frölunda betala Färjestad.
Citera
2015-04-12, 17:15
Medlem
TheSnakeEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Wikstrand har kontrakt med Ottawa och är utlånad till Frölunda?
Görtz hade kontrakt med Färjestad,därav behövde Frölunda betala Färjestad.

Wikstrand skrev på till 15/16 med Frölunda sen signades han av Ottawa och blev utlånad till Frölunda förra säsongen.

Men om kontraktet bryts när man signar entry-level så finns det ju inget som knyter honom till Frölunda.

Sen undrar man ju vad Ottawa säger också, de kanske inte tyckte att det räckte med att han spelade mest i Frölunda.
Citera
2015-04-12, 20:49
Medlem
Realisten73s avatar
Senaste nytt på radarn från två klubbar har jag att skvallra om, HV71 och FBK.

Som vanligt är mina källor trovärdiga och sannolikheten på eventuella spelarnamn och rykten är därför att betrakta som pålitliga. Vad ni sen väljer att tro på är er ensak. Men senast jag skrev så hade jag rätt angående de spelare som nu har presenterats för respektive klubb.

FBK: Sebastian Erixon från Växjö presenteras efter säsongen är slut och Frölundabacken Mikael Wikstrand kommer att presenteras inom kort.

HV71: Ryktas om en FINSK BOMB från NHL. En världsspelare som ska kunna placeras på listan över de 10 bästa spelarna i världen. Ryktet säger också att spelaren kommer krossa allt som nånsin presenterats genom alla tider i elitserien/SHL.

Mer info kommer om detta när jag får mer fakta på mitt bord. Men här kanske Skogsrök kan inflika med nått?

Citat:
Ursprungligen postat av TheSnakeEye
Wikstrand skrev på till 15/16 med Frölunda sen signades han av Ottawa och blev utlånad till Frölunda förra säsongen.

Men om kontraktet bryts när man signar entry-level så finns det ju inget som knyter honom till Frölunda.

Sen undrar man ju vad Ottawa säger också, de kanske inte tyckte att det räckte med att han spelade mest i Frölunda.

Wikstrand är klar för FBK och presenteras i veckan som kommer.
Senast redigerad av Gromgutten 2015-04-12 kl. 20:53. Anledning: Dubbelpost
Citera
2015-04-12, 20:54
Medlem
Realisten73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Rögle ska tydligen vara intresserade av Färjestads Jesper Jensen. Kan bli lite förväxlingar nästa säsong alltså.

Det ryktet kan jag avfärda direkt. Stämmer inte.
Citera
2015-04-12, 20:54
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Senaste nytt på radarn från två klubbar har jag att skvallra om, HV71 och FBK.

Som vanligt är mina källor trovärdiga och sannolikheten på eventuella spelarnamn och rykten är därför att betrakta som pålitliga. Vad ni sen väljer att tro på är er ensak. Men senast jag skrev så hade jag rätt angående de spelare som nu har presenterats för respektive klubb.

FBK: Sebastian Erixon från Växjö presenteras efter säsongen är slut och Frölundabacken Mikael Wikstrand kommer att presenteras inom kort.

Det där är ju gammal skåpmat. Har snackats om det i tråden innan.
Citera
2015-04-12, 20:56
Medlem
Realisten73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Det där är ju gammal skåpmat. Har snackats om det i tråden innan.

Snackats tycker jag är en helt annan sak än att bekräfta. Jag bekräftar t.ex att Wikstrand är 100% klar för FBK. Det har ingen annan gjort vad jag kan se?
Så tycker det är viss skillnad på "snackats" om och bekräftats? Men kanske bara är jag?
Citera
2015-04-12, 21:04
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Snackats tycker jag är en helt annan sak än att bekräfta. Jag bekräftar t.ex att Wikstrand är 100% klar för FBK. Det har ingen annan gjort vad jag kan se?
Så tycker det är viss skillnad på "snackats" om och bekräftats? Men kanske bara är jag?

Du skrev aldrig att du bekräftade något till 100% i ditt inlägg innan. Se nedan.

Citat:
Som vanligt är mina källor trovärdiga och sannolikheten på eventuella spelarnamn och rykten är därför att betrakta som pålitliga.

Då är det ju minst lika pålitligt att hänvisa till tex MrMadhawk som var först ute med att Wikstrand spelar i Färjestad nästa säsong.
Citera
2015-04-12, 21:11
Medlem
Realisten73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Du skrev aldrig att du bekräftade något till 100% i ditt inlägg innan. Se nedan.

Då är det ju minst lika pålitligt att hänvisa till tex MrMadhawk som var först ute med att Wikstrand spelar i Färjestad nästa säsong.

Visste inte att Johan hade bekräftat Wikstrand på sin blogg, måste missat det inlägget, och inget sms har jag fått av honom heller. Men nu när jag kikade så ser jag att han skrivit den 10:e april att Wikstrand är muntligt överens med FBK, så det hade jag missat. Sorry för det!
Ok, men hur som haver så är han klar i alla fall

Angående HV71´s bomb så återkommer jag som sagt när mer information landat på mitt bord.
Må väl
Citera
2015-04-12, 21:15
Medlem
Hirvis avatar
Finne på top 10 i världen? Pekka Rinne? Mikko Koivu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in