2015-04-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Fina aktier som gått bra under åren, solklar portfölj! Du kanske ska reka något mer large cap bolag som du kan ta in när börsen gått ner, när den nu gör det. Kul med Ratos, de är på rätt väg nu, har själv suttit med Ratos sedan Januari och blir nog fina år framöver.

Kul att höra. Ska tilläggas att aktierna är köpta tidigt 2015 jan-mar vid små nedgångar. Funderar på att även plocka in Swedish Match när tillfälle ges.

60% av mitt kapital ligger i nämnda aktier övriga 40% är cash som är tänkt att användas vid kraftiga nedgångar. Känns dock fel att sitta på cash så har funderat på att ta in någon fond utan alltför hög risk typ Brummer Multi-Strategy 2xL.
Citera
2015-04-12, 00:48
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Varför skulle resten av världen skratta åt Sverige med en fallande valuta? Det är snarare så att en lägre svensk krona gynnar Sveriges ekonomi då ca 50% av BNP består av export och Sveriges NX därmed ökar.

Ska du kasta runt siffror här så kan du väl även påpeka att importen är ungefär lika stor som exporten. Vad händer med den när kronan faller?
Citera
2015-04-12, 01:26
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Tack. Det gav mig en liten tankeställare. Just nu har jag nog också majoriteten av mitt kapital i avanza zero. Kommer nog justera lite och slänga in i t.ex en indien, europa eller tillväxtmarknadfond. Kanske t.om något så enkelt som exempelvis DNB Global Indeks.

Tankeställare är alltid bra. Globalfonder är alltid bättre än Avanza Zero.

Citat:
Ursprungligen postat av jubz
Jag vet inte om jag skulle ta finansiella råd från någon som tror att en fallande valuta är dåligt för det svenska börsklimatet. Han verkar mest vara intresserad av att gnälla lite över regeringsskiftet. Det är inget fel med att sprida sitt kapital, men mitt tips är att istället lyssna på någon som inte verkar ha en personlig vendetta mot sossar involverad i sina finansiella beslut.

Killen med:

Citat:
AVANZA ZERO 45 %
DNB Global Indeks 20 %
Swedbank Robur Indexfond Asien 15 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 %
Information om fonden SPP Aktiefond Japan 10 %

Har talat.

Först. En fallande valuta spelar liten roll då Sveriges export och import är ungefär lika stor. Lägg där till ett potentiellt ökande skattetryck där exporterande bolag flyr landet så kommer en övervikt att finnas på importsidan inom kort. Nu har på senare tid Sony och Ericsson sagt upp tusentals personer inom forskningsenheter och istället flyttat den verksamheten till länder där det är billigare. Bara i en byfånes värld så kommer Sverige kunna taxera företag till denna nivå och naivt tro att bolagen har kvar sin verksamhet i detta rike om ett par år, när det tar en vecka att flytta allt och pengar kan tjänas.

Har man en portfölj som ser ut som din så har man ingen jävla koll alls, då du enbart äger fonder där någon annan gör allt jobb. Du är till och med för dum för att förstå att du kan investera din egna pengar i investmentbolag och slippa betala 0.20% i avgift.

Du gör bäst i att knipa igen så att andra slipper läsa dina ogrundade skitinlägg och påverkas till dåliga beslut.
Citera
2015-04-12, 01:39
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Du är till och med för dum för att förstå att du kan investera din egna pengar i investmentbolag och slippa betala 0.20% i avgift.

Investmentbolag kostar också pengar att driva, och med all säkerhet mer än en passivt allokerad fond. Dessutom behöver man inte betala courtage vid fondköp.

Edit: Visserligen så utgörs fondavgiften av en andel ren och skär vinst för fondbolaget, så jag antar att det inte är helt självklart vad som är mest prisvärt.
Senast redigerad av DemocracyNow 2015-04-12 kl. 01:47.
Citera
2015-04-12, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Portföljen ser jättebra ut! Du kan dock skippa räntefonderna om du sparar mer än 5 år. I genomsnitt behöver man 1.7 år för att gå + på en aktieindexfond. 5 år bör därför vara tillräckligt för att säkerställa att man går plus. Tillskillnad från killen ovanför tycker jag du bör undvika branschfonder om du inte är väldigt aktiv i ditt sparande.
/J

Härligt, tack så mycket för all hjälp!
Citera
2015-04-12, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Tankeställare är alltid bra. Globalfonder är alltid bättre än Avanza Zero.

Killen med:

Har talat.

Först. En fallande valuta spelar liten roll då Sveriges export och import är ungefär lika stor. Lägg där till ett potentiellt ökande skattetryck där exporterande bolag flyr landet så kommer en övervikt att finnas på importsidan inom kort. Nu har på senare tid Sony och Ericsson sagt upp tusentals personer inom forskningsenheter och istället flyttat den verksamheten till länder där det är billigare. Bara i en byfånes värld så kommer Sverige kunna taxera företag till denna nivå och naivt tro att bolagen har kvar sin verksamhet i detta rike om ett par år, när det tar en vecka att flytta allt och pengar kan tjänas.

Har man en portfölj som ser ut som din så har man ingen jävla koll alls, då du enbart äger fonder där någon annan gör allt jobb. Du är till och med för dum för att förstå att du kan investera din egna pengar i investmentbolag och slippa betala 0.20% i avgift.

Du gör bäst i att knipa igen så att andra slipper läsa dina ogrundade skitinlägg och påverkas till dåliga beslut.

Suck. För det första, bolag flyttar inte sina verksamheter för att bolagskatten är hög (det är den inte!), utan för att lönekostnaderna är höga. Lönerna är höga för att sverige inte är ett u-land likt nordkorea, utan för att Sverige är ett av världens rikaste och mest förmånliga land att bo och verka i. Om man inte hatar mörker och snö såklart, men tror inte du kan lasta socialdemokratin för det...

Samma sak händer för övrigt - och förmodligen i ännu högre utsträckning - i USA. Är USA också ett litet skitland som aspirerar på att bli nordkorea?

För det andra, det var du som antydde att en fallande valuta var dåligt för börsklimatet i din tämligen generiska drapa mot sossarna. Nu hävdar du att det inte spelar någon roll. Hur ska du ha det?

För det tredje. Du snackar rätt mkt skit för att kalla andras inlägg för ogrundade. Dessutom sparar jag inte i fonder, så inte ens där fick du poäng. Oh well.
Citera
2015-04-12, 16:43
Medlem
Lägger alldeles för lite tid och energi för att hålla på med detta, men intressant att veta vad ni har att säga om nedan.

Investor B - 20 %
H&M B - 20 %
Betsson B - 20 %
NCC B - 15 %
Unilever PLC - 15 %
Intuitive Aerial - 5 %
Mindmancer - 5 %
Citera
2015-04-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylpen
Lägger alldeles för lite tid och energi för att hålla på med detta, men intressant att veta vad ni har att säga om nedan.

Investor B - 20 %
H&M B - 20 %
Betsson B - 20 %
NCC B - 15 %
Unilever PLC - 15 %
Intuitive Aerial - 5 %
Mindmancer - 5 %

Tycker personligen att 20% i ett bolag är lite mycket.. Skulle gärna se 10-20 aktier om du inte håller på så mycket med portföljen. Sedan bör du sälja de fetmarkerade om du inte har koll..
Citera
2015-04-13, 16:51
Medlem
Förstår faktiskt inte detta ständiga tjat om att ha minst 10-20 bolag i sin portfölj.

Hittar man kvalitetsbolag som är undervärderade på Mid-Large cap är det väl bara att satsa allt på 2-3 av dessa?

Visst att man måste vara lite mer aktiv i sina placeringar men att se över sin portfölj 1 gång/månad måste ju vara tillräckligt då?
Citera
2015-04-13, 17:34
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminX
Förstår faktiskt inte detta ständiga tjat om att ha minst 10-20 bolag i sin portfölj.

Hittar man kvalitetsbolag som är undervärderade på Mid-Large cap är det väl bara att satsa allt på 2-3 av dessa?

Visst att man måste vara lite mer aktiv i sina placeringar men att se över sin portfölj 1 gång/månad måste ju vara tillräckligt då?

Absolut inte. Du tar väldigt stor bolagsrisk.
Citera
2015-04-13, 17:45
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminX

Jag vet inte om det är något tjat om just 10-20 bolag.
Men fler ja.

Men det är ju för att minska risken att sitta med fel.

Problemet med att "hitta undervärderade kvalitetsbolag" är ju just att de flesta rimligtvis inte hittar dem utan bara har random bolag.
Citera
2015-04-13, 19:01
Medlem
Köpte Peab för 1 år sedan och har 75 % avkastning sedan dess. Tycker det är rätt att köra in allt på få bolag som man verkligen tror på när tillfälle uppstår (när det är stora bolag).

Att risken är större är i min mening värd att ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in