2014-05-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
HM är ett bolag som "hobbyexperter" av din typ i snart 20 år ratat som högt värderat p g a det faktum att bolaget växer och därför värderats därefter. De har lyckats finansiera både expansion och utdelningstillväxt ur sina vinstmedel år ut och år in.

Snyggt där, ett exempel och han sattes på plats! Nu måste han vara övertygad om att du har rätt.
Citera
2014-05-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeroc81
Har minskat mitt innehav i fonder till 10%.
Nya placeringar:
Seadrill 10%
Prosafe 10%

Får ta och passa på och tacka Rektangel för hans tips om flera av dessa företag i den här listan, tycker hans analyser är sunda, om företaget kan öka sin utdelning år efter år så måste gör dom göra nått rätt.

Ökad utdelning år efter år, och välkända varumärken kan inte gå fel.

Har jobbat åt Seadrill och vid ett uppgraderingsjobb gick staten in och backade upp dom financiellt med ca 3 miljarder kronor. Så det känns ju tryggt att dom har det stödet.

Kværner däremot är inte lika säkert, har inte det dragits ner mycket på byggandet av båtar och oljeriggar? Notera att jag inte kan någon om aktiemarknaden, det enda jag utgår från är personliga erfarenheter från bolagen.
Citera
2014-05-10, 12:59
Medlem
Sålt av Vitrolife kring 130 och istället köpt in Bure.

AQ Group
Bure
Bahnof
SCN
Sensys
Emotra
Betsson
Citera
2014-05-10, 14:33
Medlem
Eldebrinks avatar
Aktier:
Billerud 26%
Bonheur 18%
H&M 16%
Lundbergs 11%
Bahnhof 10%
Unibet 7%
Telia Sonera 7%

Fonder:
Avanza Zero 5%
Citera
2014-05-10, 16:35
Medlem
H&M B 28%
Africa Oil 22%
Volvo B 10%
SSAB B 10%
Sandvik 9%
Tele2 B 9%
Ratos B 7%

Funderar på att öka inom Ratos B inom närmaste tid.
Citera
2014-05-13, 19:12
Medlem
Industrivärden C
H&M
Investor B
Castellum
Teliasonera (köpte hyfsat nyligen för 45)
Holmen B

Runt 20k i guld.

Sparar några hundra i månaden i sparkonto samt i Didner & Gerge småbolagsfond.
+2000 amortering i månaden för villan.
Senast redigerad av Hastini 2014-05-13 kl. 19:15.
Citera
2014-05-13, 19:33
Medlem
Turkienburks avatar
Hej flashback!

Nu när jag snart är klar med min utbildning och ska börja jobba har jag börjat tänka lite på sparande.
Jag har alltid varit intresserad för aktiemarknaden och jag har hyfsad koll på hur man börjar.

Jag tänkte höra med er kunniga vad som är bäst för mig att göra? Ska jag öppna konto på Avanza och handla där eller är det bättre att handla direkt på Nordea som är min bank?

Sedan tänkte jag höra hur ni lägger upp er sparande? Jag har tänkt mig så här: 1/3 av lönen går direkt till sparande och sedan köper jag aktier för hälften av de sparade pengarna. Låter det som en bra ide?

Tack på förhand.
Citera
2014-05-14, 08:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkienburk
Hej flashback!

Nu när jag snart är klar med min utbildning och ska börja jobba har jag börjat tänka lite på sparande.
Jag har alltid varit intresserad för aktiemarknaden och jag har hyfsad koll på hur man börjar.

Jag tänkte höra med er kunniga vad som är bäst för mig att göra? Ska jag öppna konto på Avanza och handla där eller är det bättre att handla direkt på Nordea som är min bank?

Sedan tänkte jag höra hur ni lägger upp er sparande? Jag har tänkt mig så här: 1/3 av lönen går direkt till sparande och sedan köper jag aktier för hälften av de sparade pengarna. Låter det som en bra ide?

Tack på förhand.
Bättre med Avanza! å börja köp fonder tills du får ihop lite kapital, blir mkt courtage annars
Citera
2014-05-14, 16:43
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastini
Industrivärden C
H&M
Investor B
Castellum
Teliasonera (köpte hyfsat nyligen för 45)
Holmen B

Runt 20k i guld.

Sparar några hundra i månaden i sparkonto samt i Didner & Gerge småbolagsfond.
+2000 amortering i månaden för villan.

20 k i guld var intressant, men är du säker på ditt innehav i Castellum? Personligen undviker jag företaget då det är lite högt värderat. Känns som det kommer droppa.
Citera
2014-05-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
20 k i guld var intressant, men är du säker på ditt innehav i Castellum? Personligen undviker jag företaget då det är lite högt värderat. Känns som det kommer droppa.

Du har rätt i att det är lite högt värderat. Jag har suttit länge i castellum.
Har varit stabilt, hyfsad lågt belånat & gett okej utdelningar, men skulle det va ngn av mina aktier som jag må sälja så är det den. Köper inget nu utan avvaktar tills ngn droppar eller tills september slut.

Guldet har jag haft rätt länge då jag hade sånt intresse förr. Lite pamp suisse. Blir till barnen när jag trär på mig träfracken
Citera
2014-05-16, 17:36
Medlem
Slovoviks avatar
I lika delar:

Volvo
SEB
Holmen
HM
Astrazeneca

Bra eller dåligt?
Citera
2014-05-16, 18:45
Medlem
Har nyligen börjat aktivt intressera mig för investeringar i aktier (har haft aktier länge, men de har endast stått och tickat på). Det totala kapitalet investerat i aktier är 150k, men tanken är att öka på den delen så sakteliga. Har utöver det ~75k i fonder, 100k i premieobligationer (2010) och ~400k på sparkonto.

Aktieportföljen består just nu av (i innehavsordning)

*SOBI
*AstraZeneca
*Ratos
*Recipharm
*TeliaSonera
*Bioinvent

Största delen av äggen i samma korg (och även i liknande korg ). Hade tänkt att lägga lite mer pengar i "stabila" bolag med hygglig direktavkastning, samt några långskott som jag tror på (likt Bioinvent).

Kommentarer uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in