2015-04-11, 11:18
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Detta måste vara ett skämt? Vem fan sparar 35% av sitt kapital i en Svensk indexfond när socialdemokraterna sitter i regering? Splitan investerar också enbart i Svenska investmentbolag, så 45% av portföljen i en börs som kommer bli taxerad till helvetet inom något år medan resten av världen skrattar åt detta land och dess fallande valuta?

Varför skulle resten av världen skratta åt Sverige med en fallande valuta? Det är snarare så att en lägre svensk krona gynnar Sveriges ekonomi då ca 50% av BNP består av export och Sveriges NX därmed ökar.
Citera
2015-04-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Ja du får annan spridning genom tillväxtmarknad index. Har hört en del ekonomer som höjt ett varningens finger inför Japan den närmsta tiden. Europa kommer däremot gå bra. Men om du sparar långsiktigt kanske det inte gör så mycket. Hur som helst, jag skulle inte ha mer än 5% av portföljen i Japan. Då är det bättre med tillväxtmarknad.

/J

Har suttit nu på förmiddagen och gjort lite ändringar samt varit inne på rikatillsammans.se och kollat in hans nybörjarportfölj. Har kommit fram till detta, bra upplägg för långsiktigt månadssparande? Fortfarande för stor fördelning mot Sverige?

AVANZA ZERO 17 %
Länsförsäkringar Global Index 16 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 9 %
SPP Aktiefond USA 9 %
AMF Aktiefond Europa 9 %
AMF Räntefond Lång 9 %
Spiltan Räntefond Sverige 9 %
SPP Obligationsfond 9 %
Swedbank Robur Indexfond Asien 8 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 5 %
Citera
2015-04-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Detta måste vara ett skämt? Vem fan sparar 35% av sitt kapital i en Svensk indexfond när socialdemokraterna sitter i regering? Splitan investerar också enbart i Svenska investmentbolag, så 45% av portföljen i en börs som kommer bli taxerad till helvetet inom något år medan resten av världen skrattar åt detta land och dess fallande valuta?

Mitt råd är att låta dina pengar lämna detta rike och istället investera i bolag med global potential och stark historia. Min portfölj finns ett par sidor bak i denna tråd.
Tack. Det gav mig en liten tankeställare. Just nu har jag nog också majoriteten av mitt kapital i avanza zero. Kommer nog justera lite och slänga in i t.ex en indien, europa eller tillväxtmarknadfond. Kanske t.om något så enkelt som exempelvis DNB Global Indeks.
Citera
2015-04-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Tack. Det gav mig en liten tankeställare. Just nu har jag nog också majoriteten av mitt kapital i avanza zero. Kommer nog justera lite och slänga in i t.ex en indien, europa eller tillväxtmarknadfond. Kanske t.om något så enkelt som exempelvis DNB Global Indeks.

Jag vet inte om jag skulle ta finansiella råd från någon som tror att en fallande valuta är dåligt för det svenska börsklimatet. Han verkar mest vara intresserad av att gnälla lite över regeringsskiftet. Det är inget fel med att sprida sitt kapital, men mitt tips är att istället lyssna på någon som inte verkar ha en personlig vendetta mot sossar involverad i sina finansiella beslut.
Citera
2015-04-11, 18:56
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahos
Hej!

Just nu krigar jag på med ett tråkigt kundtjänstjobb och har tjänat lite pengar. Istället för att ha dessa liggandes på bankkontot kom jag att tänka på att man kanske ska försöka ta sig ann ett månadssparande, som vilket jag har läst här verkar vara en bra idé. Har suttit och spånat runt lite och vill gärna höra er åsikt.
Tänker att jag småstartar lite med att lägga in 2 500:-/månad. Satsar givetvis långsiktigt, helst längre än 10 år, iallafall minst 5. Dessa är de jag funderar på:

AVANZA ZERO 45 %
DNB Global Indeks 20 %
Swedbank Robur Indexfond Asien 15 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 %
Information om fonden SPP Aktiefond Japan 10 %

Det jag funderar mest på är hur jag ska fördela ut fonderna, bör jag justera procenten? Tips på andra bra indexfonder?

Du kan gott vikta ner exponeringen mot Sverige, men du behöver in vara rädd trots all time high. Sverige är fortfarande en av Europas starkaste ekonomier, goda statsfinanser och diversifierad ekonomi bidrar till detta. Visst, en skiftad skattebörda kan påverka vissa bolag negativt men i det stora hela handlar det om en redistribution som trots transaktionsförluster gynnar andra bolag. Mer konkret skulle jag personligen helt skippa japan, jag förstår inte hypen. Men å andra sidan är det alltid roligt att krydda portföljen och 10 % är acceptabelt. Jag vill inte repetera det andra skrivit, men fonder jag tycker är spännande just nu (som krydda) är OPM Listed Private Equity och SEB Läkemedelsfond (detta trots uppgången, branschen är stabil över konjunkturen vilket är en fördel om man räds en konjunkturnedgång). Även folksam framtidsfond är värd att kolla in. Asien är jag tveksam till eftersom Kina har en del problem med sin tillväxt. "Kryddfonder" bör inte stå för mer än 30-40 % av ditt totala innehav.
Citera
2015-04-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Du kan gott vikta ner exponeringen mot Sverige, men du behöver in vara rädd trots all time high. Sverige är fortfarande en av Europas starkaste ekonomier, goda statsfinanser och diversifierad ekonomi bidrar till detta. Visst, en skiftad skattebörda kan påverka vissa bolag negativt men i det stora hela handlar det om en redistribution som trots transaktionsförluster gynnar andra bolag. Mer konkret skulle jag personligen helt skippa japan, jag förstår inte hypen. Men å andra sidan är det alltid roligt att krydda portföljen och 10 % är acceptabelt. Jag vill inte repetera det andra skrivit, men fonder jag tycker är spännande just nu (som krydda) är OPM Listed Private Equity och SEB Läkemedelsfond (detta trots uppgången, branschen är stabil över konjunkturen vilket är en fördel om man räds en konjunkturnedgång). Även folksam framtidsfond är värd att kolla in. Asien är jag tveksam till eftersom Kina har en del problem med sin tillväxt. "Kryddfonder" bör inte stå för mer än 30-40 % av ditt totala innehav.

Tack så mycket! Ska absolut kolla upp PM Listed Private Equity och SEB Läkemedelsfond Annars, vad tycker du om min justering som jag gjorde några inlägg upp? Där tog jag bort Japan och la till lite annat. Ska kolla på dessa två du skrev, kanske blir det så att man lägger till dom.
Citera
2015-04-11, 20:28
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
...

Så här då, din sparhorisont är minst 5 år. Då tycker jag personligen att det är onödigt räntefonder och obligationsfonder. Detta gäller såvida du tror att det kommer en nedgång snart och vill ha pengar tillgängliga att investera då . Men om du ska månadsspara spelar detta en mindre roll. En sak till jag förutsätter, är att du kollar ditt sparande åtminstone 1 gång om året och omvärderar dina innehav. Det som är "rätt" nu, behöver inte vara det imorgon eller om ett år.

AVANZA ZERO 17 % --> 20 %
Länsförsäkringar Global Index 16 % --> 30 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 9 % --> 10 %
SPP Aktiefond USA 9 % --> skippa till fördel för LF Global Index som till ca 60 % består av USA
AMF Aktiefond Europa 9 % --> Jag skulle välja SPP Aktiefond Europa istället, den är billigare. Alla håller dock inte med mig, visst AMF har historiskt utvecklats bättre än SPP, men som bekant är historisk avkastning ingen garanti för framtida. 10 %
AMF Räntefond Lång 9 % --> 0 %
Spiltan Räntefond Sverige 9 % --> 0 %
SPP Obligationsfond 9 % --> 0 %
Swedbank Robur Indexfond Asien 8 % Många gillar ständigt Asien, jag gör inte det i nuläget (det ser förmodligen annorlunda ut om 2 år). Men just nu 0 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 5 % --> som ovan, 0 %

De sista 30 % har du redan fått förslag på, OPM Listed Private Equity, SEB Läkemedelsfond och Folksam Framtidsfond.
Citera
2015-04-11, 20:56
Medlem
Citat:
Har suttit nu på förmiddagen och gjort lite ändringar samt varit inne på rikatillsammans.se och kollat in hans nybörjarportfölj. Har kommit fram till detta, bra upplägg för långsiktigt månadssparande? Fortfarande för stor fördelning mot Sverige?

AVANZA ZERO 17 %
Länsförsäkringar Global Index 16 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 9 %
SPP Aktiefond USA 9 %
AMF Aktiefond Europa 9 %
AMF Räntefond Lång 9 %
Spiltan Räntefond Sverige 9 %
SPP Obligationsfond 9 %
Swedbank Robur Indexfond Asien 8 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 5 %

Portföljen ser jättebra ut! Du kan dock skippa räntefonderna om du sparar mer än 5 år. I genomsnitt behöver man 1.7 år för att gå + på en aktieindexfond. 5 år bör därför vara tillräckligt för att säkerställa att man går plus. Tillskillnad från killen ovanför tycker jag du bör undvika branschfonder om du inte är väldigt aktiv i ditt sparande.
/J
Senast redigerad av JosefB 2015-04-11 kl. 21:18.
Citera
2015-04-11, 22:24
Medlem
Avanza Zero
Spiltan Räntefond
Betsson
NCC B
Investor B
SEB A
Telia
Tethys Oil
Recyctec Holdning

"Roliga innehav"/Tradear
Gabather
Anoto
Diamyd
Cantargia

Kommer gå in med en liten post i Ivisys på måndag(introduktion). Även Aptahem på fredag, teckningsoption övertecknad med 750%
Citera
2015-04-11, 23:21
Medlem
Berkshire Hathaway 25%
Tele 2 16%
Betsson 14%
Ratos 13%
Skanska 13%
K2A 11%
HM 8%

Vad tycks?
Citera
2015-04-11, 23:26
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Avanza Zero

Kommer gå in med en liten post i Ivisys på måndag(introduktion). Även Aptahem på fredag, teckningsoption övertecknad med 750%

Hmm Aptahem's hemsida ser exakt ut som Gabathers (vilket jag har stora innehav i), är detta ännu ett Lundabolag?
Citera
2015-04-11, 23:35
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas1992
Berkshire Hathaway 25%
Tele 2 16%
Betsson 14%
Ratos 13%
Skanska 13%
K2A 11%
HM 8%

Vad tycks?

Fina aktier som gått bra under åren, solklar portfölj! Du kanske ska reka något mer large cap bolag som du kan ta in när börsen gått ner, när den nu gör det. Kul med Ratos, de är på rätt väg nu, har själv suttit med Ratos sedan Januari och blir nog fina år framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in