2015-03-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordland
Det var då ett självsäkert påstående, följt av en ledande fråga i den högre rangen dessutom!
Källa på det och saken är biff.
Jag ska tänka vidare på om jag verkligen valde den tanken själv i väntan på en förklaring. Oturligt nog kan det tolkas olika av varje enskild betraktare.

Det alldeles uppenbara i sörjan är att ingen tänkare ännu förmått sig tänka ut en rimlig frågeställning för fortsatt diskussion.
Helt oberörd dömde jag nyss samtliga deltagare att vara under medel i underhållningsvärde, vilket förtjänar en uteslutning från intresseklubben.

Du vill ha en källa på vem eller vad som styr dina egna tankar?

Och för all del, berätta för oss varför du inte väljer lyckliga, kreativa och utvecklande tankar hela tiden?
Senast redigerad av FlamRed 2015-03-08 kl. 20:50.
Citera
2015-03-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Jag skulle vilja säga att enda skillnaden är att du inte har en andlig dimension i din personlighet, m.a.o. tror du inte att vi människor har en själ och fri vilja.

Själ och fri vilja... Exakt, varför skulle man tro på något sådant?

Ingen av oss kan ens på ett bra sätt definiera vad en själ eller fri vilja skulle vara för något, och då verkar det tämligen dumt att sedan gå omkring och tro att det existerar? något vi inte ens kan säga vad det skulle vara för något?
Citera
2015-03-08, 21:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Själ och fri vilja... Exakt, varför skulle man tro på något sådant?

Ingen av oss kan ens på ett bra sätt definiera vad en själ eller fri vilja skulle vara för något, och då verkar det tämligen dumt att sedan gå omkring och tro att det existerar? något vi inte ens kan säga vad det skulle vara för något?
Definiera det är väl inga större problem?
Härleda varför det skulle vara så blir dock ofta omöjligt då man oftast tar till transcendenta påståenden i definitionerna.
Citera
2015-03-08, 21:24
Medlem
muddis avatar
Later som om TS domer folk som domer andra. Trodde du foresprakade att man inte skall doma?
Citera
2015-03-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Definiera det är väl inga större problem?
Härleda varför det skulle vara så blir dock ofta omöjligt då man oftast tar till transcendenta påståenden i definitionerna.

Ja precis, det går inte att definiera utan metafysiska/transcendenta egenskaper. Det går inte att definiera i den värld vi känner till.
Citera
2015-04-11, 12:50
Medlem
Overminds avatar
Fri vilja finns ju. Jag kan göra vad jag vill, när jag vill, hur jag vill!

Förklara gärna för mig hur det inte är fri vilja.
Citera
2015-04-11, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Du kan inte göra det som är fysiskt omöjligt, som att trolla eller flyga genom att vifta med armarna. Du kan bryta mot lagar som bara står på papper, men det kan få konsekvenser. Alltså har du redan där fel.

Det har redan förklarats av mig själv och andra ad nauseam, men igen då: hjärnan lyder antingen fysikens lagar på ett deterministiskt eller indeterministiskt sätt men kan inte agera oberoende av något av dessa alternativ. Det mesta tyder på att det är så simpelt att hjärnan lyder fysikens lagar ovanför kvantnivå, alltså som vilket vedträ eller vilken sten som helst.
Citera
2015-04-11, 15:03
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:

Du kan välja vad du vill, men du kan inte välja vad du ska vilja.
Citera
2015-04-11, 16:28
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du kan inte göra det som är fysiskt omöjligt, som att trolla eller flyga genom att vifta med armarna. Du kan bryta mot lagar som bara står på papper, men det kan få konsekvenser. Alltså har du redan där fel.

Det har redan förklarats av mig själv och andra ad nauseam, men igen då: hjärnan lyder antingen fysikens lagar på ett deterministiskt eller indeterministiskt sätt men kan inte agera oberoende av något av dessa alternativ. Det mesta tyder på att det är så simpelt att hjärnan lyder fysikens lagar ovanför kvantnivå, alltså som vilket vedträ eller vilken sten som helst.

Jag kan ju välja att döda en människa eller inte. Eller hjälpa en människa. Eller är det bestämt redan att jag kommer döda/rädda en människa?

Man har alltid ett val.
Citera
2015-04-11, 16:53
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Jag kan ju välja att döda en människa eller inte. Eller hjälpa en människa. Eller är det bestämt redan att jag kommer döda/rädda en människa?

Man har alltid ett val.
Huvudproblematiken med fri vilja är att du måste bevisa hur du som individ kan bryta mot kausalitet. Förklarar gärna detta.
Citera
2015-04-11, 16:58
Bannlyst
Citat:

Man har alltid ett val.

Det är bestämt redan. Valet är en illusion. Du kan se det som att biljardboll 1 stöter till biljardboll 2, som stöter till biljardboll 3 osv i miljarder år. Du kan också se det som en fabrik som fungerar i evighet utan störningar, t.ex. en bilfabrik. De flesta rattar hamnar till vänster. De som hamnar till höger hamnar till höger för att det är bestämt att de bilarna ska bli postbilar eller säljas till ett land med vänstertrafik, men ingen ratt hamnar till höger eller vänster slumpmässigt. Minst av allt har rattarna själva något att säga till om i saken. På samma sätt har hjärnan inget att säga till om vad den ska välja, för fabriken Universum har redan bestämt det.

Jag blev själv väldigt ledsen när jag kom på att det var så, men det kommer man över.
Citera
2015-04-11, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Huvudproblematiken med fri vilja är att du måste bevisa hur du som individ kan bryta mot kausalitet. Förklarar gärna detta.

Precis. Religiösa personer kan ju dra jokern med Gud eller Allah eller något, men att som ateist och materialist tro att en hjärna kan bryta mot naturlagarna är ju helt orimligt.

Off topic: underbar signatur: "Jag tänker, alltså lider jag". Id mihi bene placet!
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-04-11 kl. 17:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in